mijn ervaring is juist dat mensen sde grondbeginselen van marktwerking ineens niet meer begrijpen op het moment dat ik het woord "computer" noem.
stel het zo:
Mondeo is een product (auto) van Ford, Toyota is de concurrent van ford.
Senseo is een product (koffiezetapparaat) van Philips, nestle, nespresso en krups zijn de concurrenten van philips.
dit princiepe begrijpen mensen meestal wel, maar op het moment dat ik zeg "windows is een product van Microsoft" en "canonical en novell zijn de concurrenten van microsoft" dan begrijpen ze er ineens helemaal niets meer van... hoe kan dat?
ook de redenaties zijn vreemd,
als ik ze vraag waarom ze een toyota aygo rijden dan is de beargumentatie meestal zoiets als "prijs/kwaliteitsverhouding, rijd zuinig (bij linux ram gebruik), heeft een cd-speler met bluetooth waar ik mijn mp3-speler aan kan hangen" etc. etc.
als ik ze vraag waarom ze een nespresso hebben en geen filterkoffiezetapparaat van de blokker, ook dan gaat het om prijs/kwaliteit, design etc.
maar bij windows is het argument altijd "omdat iedereen dat heeft" waarom? bij geen enkel ander product word die redenatie gebruikt waarom dan wel bij besturingssystemen?
als ik mensen wijs op deze tegenstrijdigheid in argumentatie dan krijg ik altijd een reactie als "bij een computer ligt dat anders!" en "jij snapt dat niet". hoezo? windows is toch gewoon een commercieel product dat net als andere producten gewoon verkocht word en net als andere producten concurrentie kent?
ook krijg ik te horen "maar dan kan ik niet alle programma's meer draaien", echter dat is hetzelfde als zeuren dan de koffiepads van de senseo niet in je nespresso-apparaat passen. Voor de nespresso heb je cupjes, en voor ubuntu heb je deb-paketten met programma's....
ik vind het niet erg als men voor windows kiest, maar om te kiezen moet je weten dat er een keuze is.
als men voor windows kiest dan wil ik mij daar alleen bij neerleggen als mensen op dezelfde manier hebben gekozen als bij het uitzoeken van een auto, koffiezetapparaat of bankstel, door te kijken en te vergelijken en te proberen....