Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ichitaro filter voor LibreOffice  (gelezen 786 keer)

Ichitaro filter voor LibreOffice
« Gepost op: 2013/08/17, 15:57:30 »
Hallo Forum,

Ik wil graag de tekstfile ( *.jtd) uit Japan met LibreOffice te openen.

Ik zie met "google" wel dat er een filter is. Maar dat zie ik niet binnen LibreOffice.

Hoe kan ik dit filter aanvullen?

mvg

Spidey-Westland
« Laatst bewerkt op: 2013/08/17, 19:07:15 door Spidey-Westland »
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy


Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/17, 17:07:41 »
@Joop905

Heb ik gedaan maar dat werkt het niet.

@Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/17, 17:44:19 »
Hallo Spidey,

Ergens lijkt er iets niet te kloppen. Een *.jtp bestand is een Windows Journal Template. Een Jtd is een Ichitaro document en de sjablonen ervan zijn de jtt bestanden.

Ga hierheen voor wat uitleg over Ichitaro: http://plan-b-for-openoffice.org/glossary/term/ichitaro

Het is een populaire tekstverwerker in Japan met een eigen IME. IME staat voor Input Method Editor. Je kan de vele duizenden Japanse tekens niet via een toetsenbord intikken. De Japanse toetsenborden hebben toetsen met de Hiragana tekens. Elk woord heeft zijn Hiragana notatie. Je tikt dat in en dan zie je op je beeldscherm een dropdown lijst met alle denkbare Kanji tekens voor die notatie. Elk van die Kanji tekens is een afzonderlijk begrip.

Ik heb dat weleens gezien en ook wat mee gespeeld. Grappig om te zien! Werkt nog snel ook, want je selecteert  een compleet begrip in één keer! Alleen moet je die tekens kunnen lezen en schrijven. Nou ja, destijds wist ik wel het woord voor het toilet voor de heren ... .

Ik vrees dat als je dat bestand al zou kunnen openen in LO je het dan nog niet kan lezen.

Mocht je toch een Windows Journal bestand beet hebben slaat het bovenstaande natuurlijk nergens op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik ben benieuwd ook! Jaag het bestand trouwens vooral eerst door een virusscanner ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/08/17, 17:46:07 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/17, 19:16:54 »
@jvecht

Hallo

Het gaat omtrent Ichitaro files die opgeslagen zijn *.jtd.

Wat ik tot nu doe is:
Open> file*.jtd dan komt er een up-frame om een filter te selecteren maar daarin staat niets van Japans

Moet ik dan eerst een filter toevoegen? Zo ja, waar haal ik die dan?

mvg Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/17, 20:07:49 »
@jvecht: Japanse toetsenborden anno 2013 hebben Romaji op de toetsen en de software vertaalt het dan naar hiragana en kanji.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/17, 20:49:07 »
@Vistaus: Aha! Ik ben het laatst in 2006 in Japan geweest. Ik kan me goed voorstellen dat de kennis van Engels no zover is dat dat gaat, maar dat was toen echt niet. Bovendien zijn een heleboel klanken in het Japans behoorlijk anders dan in het Westen. Dat maakt het lastig om de taal phonetisch weer te geven in ons alfabet en een Westerse taal.

@Spidey: geen idee. Heb je een link waar ik zo'n bestand kan vinden? Ik wil dat ook wel eens zien.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/18, 13:09:04 »
@jvecht.

Ik kan een file naar jou pigeon-hole toesturen
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/18, 19:25:30 »
Hoi Spidey,

Zie je PM!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/18, 20:17:28 »
Hallo Spidey,

Ik heb hem gevonden, denk ik! Maar nou het slechte nieuws: hij zou dan alleen voor Windows zijn. Nee, hè?

Het is een Open Office extensie, maar ik verwacht dat je hem weleens zou kunnen laden in Libre Office.

Hier is de link: http://extensions.openoffice.org/en/projectrelease/ichitaro-document-filter-10

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/19, 10:35:30 »
Hallo Just,

Ik heb die file opgehaald maar bij installeren onder linux geeft hij een foutmelding.

Onder Windows op een andere machine ook met LibreOffice 4 wordt die file wel geaccepteerd maar daar krijg ik ook een foutmelding.

Zie bijlage.

Ik zal dit bij de online "LibreOffice" helpdesk melden. Misschien dat daarvan een tip kan komen.
Voorlopig bedankt voor de hulp.

groet

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/19, 12:30:10 »
Hallo Spidey,

Nou, dan hoef ik het niet te proberen onder Windows  ^-^ ! Ik ben benieuwd of je er nog wat mee opschiet. Ik vrees een beetje dat Ichitaro weinig op warme belangstelling hoeft te rekenen bij LO. Wie weet toch wel misschien?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/23, 09:55:23 »
Hallo Forum,

Via helpdesk LO krijg ik steeds dezelfde tip voor Ichitaro.

Ik download "Ichitaro.oxt" maar deze file wordt niet geaccepteerd op mijn laptop met Ubuntu 12.04 LTS.

Dus ik ga nu verder zoeken om *.jtd file te openen.

groet

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ichitaro filter voor LibreOffice
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/23, 09:59:43 »
Succes, Spidey!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021