Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] 2x Ubuntu op 1 schijf  (gelezen 581 keer)

[Opgelost] 2x Ubuntu op 1 schijf
« Gepost op: 2013/02/05, 13:20:38 »
Hoi,

Ik heb mijn harde schijf in 4 partities ingedeeld.
1x Ubuntu 12.04
1x Swap partitie
1x Data partitie.

Ik heb nu nog 1 partitie over. Ik wil m.b.v. TrueImage een image maken van de partitie waar Ubuntu 12.04 opstaat.
Vervolgens wil ik deze image wegschrijven naar de partitie die nog niet is gebruikt.
Resultaat, ik heb 2x dezelfde ubuntu versie inclusief alle programma's die ik gebruik op mijn computer staan.

Mijn bedoeling is, om dan 1 partitie met Ubuntu 12.04 te upgraden.

Ik heb als het fout gaat dan nog altijd de partitie met de originele 12.04.
Via het opstarten in de originele ubuntu 12.04 partitie dan het grub-menu aanpassen.

Nu is mijn vraag, kan ik op deze manier een image maken en zonder meer terugzetten naar een andere partitie?

Het gaat over dezelfde computer, dus hardwarematig is alles hetzelfde.

Is dit werkbaar, of fantaseer ik teveel?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/06, 06:56:43 door flipflipsen »

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2x Ubuntu op 1 schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/05, 13:51:21 »
Mijn bedoeling is, om dan 1 partitie met Ubuntu 12.04 te upgraden.

Ik heb als het fout gaat dan nog altijd de partitie met de originele 12.04.
Veel gemakkelijker is het om als het fout gaat (het moet al heel erg fout gaan), Ubuntu te herinstalleren vanaf de installatieCD. Dan kan je de plaats op je harde schijf nuttiger gebruiken, en verlies je geen tijd met het maken van een kopie (waarvan je blijkbaar wil kunnen opstarten.

Als het echt moet, dan kan je vlak na installatie een image wegschrijven naar de vrije partitie. Daarmee kan je dan, in geval van nood, de image terug herstellen op de oorspronkelijke partitie. Hiervoor moet je wel kunnen opstarten van een recovery prompt of van een live CD of USB.

Echter, ondertussen is Ubuntu weer twee edities verder en wil je liever de laatste Ubuntu installeren ...

Re: 2x Ubuntu op 1 schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/05, 14:46:00 »
Ja, ik wil zeker de nieuwste installeren,

Maar als ik opnieuw van de installatie cd installeer, ben ik al mijn programma's kwijt, en moet ik die weer opnieuw installeren toch?
Daarom wil ik eerst even een reservekopie op mijn schijf hebben.
Dan kan ik steeds wisselen, met behoud van alle programma's welke ik heb geïnstalleerd.

Als de nieuwe versie me dan bevalt, kan ik altijd nog een schone installatie doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2x Ubuntu op 1 schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/05, 16:09:39 »
Los van of het zinvol is of niet kan je zonder twijfel een image maken en die op de vierde partitie plaatsen.

Als je in plaats dan een image een letterlijke kopie van die partitie maakt, dan is die kopie in principe ook opstartbaar. Je zou dan wel de UUID van de gekopieerde partitie moeten wijzigen, alsook de UUID verwijzing in /etc/fstab van dat gekopieerde systeem. Anders heeft je systeem twee partities die niet kunnen onderscheiden worden door bijvoorbeeld grub of /etc/fstab.

Eens je de partitie-UUID van de kopie hebt gewijzigd, kan je (wellicht via een herinstallatie van grub) ervoor zorgen dat beide partities in het opstartmenu verschijnen.

Technisch kan het allemaal wel, maar ik vraag me af of het sop de kool waard is. Je bent natuurlijk vrij dit te proberen.

Re: 2x Ubuntu op 1 schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/06, 06:56:14 »
Oke, het is dus net zo simpel als ik dacht.

Nou ja, geen man overboord. In ieder geval bedankt voor de reactie.