Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw bij ubuntu  (gelezen 1476 keer)

Nieuw bij ubuntu
« Gepost op: 2010/11/23, 12:20:27 »
Enkele vraagjes,

ubuntu versie 10.10

Ik gebruik sinds vandaag ubuntu en heb nog nooit eerder een linux OS gebruikt. Na de instalatie van ubuntu op mijn vaste pc (NVIDIA GeForce 9800 GT, AMD Phenom Quad core, 3GB RAM DDR2, MSI K9A2 Neo-F) probeerde ik de drivers van mijn graphische kaart te instaleren. Ik heb dit gedaan door een guide te volgen op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=57368 maar wanneer ik dit had gedaan kon ik ubuntu niet meer booten en bleef hij bij het boorproces hangen. Is deze guide outdated en moet ik een betere guide gaan zoeken of kunnen jullie me misschien helpen?

Na de instalatie krijg ik bij het boot proces ook steeds dat mijn thermal sensors niet geinstaleerd zijn en dus niet werkten. Ik heb dit ook proberen te instaleren maar na het sudo sensors-detect command moet ik sudo modprobe f71882fg(in mijn geval) command gebruken. Wanneer ik het laatste command ingeeft geeft hij terug dat het device is bussy. Enig idee hoe ik dit moet oplossen ? http://news.softpedia.com/news/How-to-Install-lm-sensors-on-Ubuntu-47205.shtml

Ook heb ik nog een vraagje over de partities, ik heb deze gemaakt zoals ik het wil maar ik denk dat het niet goed is. De bedoeling is dat de root partitie ongeveer 20GB groot dan heb ik nog een swap partitie van 3,8GB, de rest is opgedeeld over 2 andere partieies die ik random en files heb genoemd en staan in /home/... zijn de partities in ubuntu hetzelfde als in windows ? kan ik nu bestanden in alle partities zetten buiten root ?

greets
Wh1te

Re: Nieuw bij ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/23, 12:43:43 »
Goede dag en welkom op het Ubuntu forum.

We zullen maar beginnen bij het begin neem ik aan.

Drivers grafische kaart.

Je geeft aan dat je een Geforce 9800 GT kaart hebt. Dit is een hele fijne kaart (heb hem zelf ook). De driver hiervoor kan je instellen via systeem/beheer/extra stuurprogramma's. Er wordt dan gezocht naar stuur programma's van onderdelen die propertary zijn (niet vrije stuurprogramma' s). Hiermee krijg je altijd de laatste stabiele drivers binnen. Zo krijg je ook geen problemen bij het opstarten.

Dan nu iets over je partitionering:

" /"
is je root partitie. 20 Gb is hier over het algemeen goed genoeg voor.
/home
is te vergelijken met het mapje documenten van Windows (bah ik wil dat woord niet lezen/ schrijven). Hier worden je bestanden opgeslagen, alsmede dat hier je instellingen van programma's worden neergezet.
swap is te vergelijken met het wisselbestand van het hierboven genoemde systeem (bah). 2 keer je RAM geheugen is een goede instelling.

Hier iets dat je het beste doet direct na het installeren van Ubuntu op een computer:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Voor je sensors moet ik even zoeken, aangezien ik daar nooit problemen mee heb gehad.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Nieuw bij ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/23, 12:54:15 »
Kijk hier maar eens voor je sensors:http://sites.google.com/site/computertip/meters
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Nieuw bij ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/23, 13:22:52 »
Dankje voor de antwoorden, bij mijn eerste poging om men grafische drivers te instaleren heb ik dat ook zo gedaan maar d8 ik dat dat gewoon een ondersteuningsprogramma was. Toch bedankt voor de verduidelijking !

Als ik het goed begrijp moet ik dus men swap nog even aanpassen naar 6GB en voor de rest zouden mijn partities oke moeten zijn.

Voor de sensors ga ik dat straks uitproberen zit namelijk in school.

Omdat ik nieuw ben zou ik ook willen vragen of iemand me kan verduidelijken hoe dat de commands in elkaar zitten en wat het verschil is tussen de terminal en de ctrl+alt+f1 ?

greets
Wh1te

Offline barco78

  • Lid
Intel core i3-dual 3.06ghz-64 bit  -ram 4gb - 500gb hdd - videokaart:nvidia 1ghz
Besturingsprogramma : ubuntu 11.10


Daarnaast diverse computers vanaf 2,4ghz met verschillende distros
-------------------------------------------------------------------
Linux user number #527239 (Link) http://counter.li.org/
-------------------

Re: Nieuw bij ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/23, 13:50:12 »
Citaat
Omdat ik nieuw ben zou ik ook willen vragen of iemand me kan verduidelijken hoe dat de commands in elkaar zitten en wat het verschil is tussen de terminal en de ctrl+alt+f1 ?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Leesvoer genoeg dus.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Nieuw bij ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/23, 21:44:53 »
Bij het proberen op te lossen van de sensor heb ik de guide waarnaar JPaulus me verwijsde geprobeert maar na de reboot en in het terminal venster sensors in te typen staat er dat er geen sensors zijn maar ik ben er zeker van dat er wel een sensor is want bij het commando sudo sensors-detect is er op een bepaald momment sensor succesfull en op het laatste zou ik die sensor nog moeten instaleren maar dat legt de guide dus niet uit. Op internet vondt ik dat dit met sudo modprobe f71882fg moet worden gedaan zoals ik al zei maar dan zegt men device is busy.

Heb de volledige guide van barco78 doorlopen en de nodige wijzigingen doorgevoerd wat raar is, is dat ik wel een waarde kan meten van mijn CPU sensor maar dat het blijkbaar niet enabled is. (Op mijn scherm heb ik eensensor monitor voor het aantal graden van mijn CPU toegevoegd en deze geeft 39 aan.) Want als ik reboot komt er nog steeds te staan unreliable CPU thermal sensor; monitoring disabled

Voor de rest zijn deze guides al een grote hulp geweest, dankje voor jullie uitleg ! !

Wh1te

P.S.: heb ook nog een bugje ofzo ontdekt, telkens wanneer ik opstart moet ik mijn passwoord ingeven en wanneer ik dan met mijn muis beweeg begint die automatish naar alle kanten van het schem te gaan en kan ik er even niets bij doen. Weet iemand wat dit is ?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/23, 22:24:30 door Wh1teL0tus »