Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler  (gelezen 7452 keer)

""""beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Gepost op: 2010/02/10, 17:19:05 »
Ik mag binenkort va het UWV een cursus C/C++ gaan volgen, nou stellen ze natuurlijk een  hoop eisen aan de kwaliteit van zo'n cursus, zo ben ik uiteindelijk bij Dirksen uitgekomen , dit is een MBO/HBO snelopleiding waar je ook cursussen kan volgen.

Nu komt het........ natuurlijk is deze cursus opgezet rondom MS Visual Studio wat ik als ""anti"" Microsoft persoon niet graag wil gebruiken ookal blijkt zelfs Torvalds er weg van te zijn....

Nu heb ik het zo ver gekregen dat ik niet verplicht in Windows hoef te werken en dus ook niet met V$ gezien deze tijdens de cursus slechts als compiler word gebruikt maar nu vraag ik me als C leek wel af of er veel verschil zit in de compiler van MS en de gc* compilers en of dit problemen op zou kunnen leveren ?????
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Joshua822

  • Lid
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/10, 17:38:26 »
Gebruiken ze in de cursus veel #pragma's ? Zo ja, dan krijg je problemen. Want verreweg de meeste #pragma's zijn compilerspecifiek.

Voor de rest is broncode volgens mij zeer goed uitwisselbaar tussen GCC/G++ en de compiler van Microsoft Visual C(++).

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/10, 22:03:11 »
Ik ben echt nog een absolute programmeer leek (kan wel wat scripten in bash) en was  de term "pragma" nog niet tegen het lijf gelopen....
In het cursus overzicht vind ik hier niets over maar dit is ook niet erg gedetaileerd:
Programmeren in C

    * Probleemoplossen en programmeren
    * Binaire gegevensrepresentatie
    * Introductie van C
    * Constanten, pointers, in- en uitvoer
    * Programmavertakkingen en datatypeconversie
    * Herhalingsstructuren
    * Functies en geheugenklassen
    * Tabellen en pointers
    * Structuren en unions
    * Werken met gegevensbestanden
    * Van C naar C++



Programmeren in C++

    * Overgang van C naar C++
    * Van structuur naar klasse
    * Gebruik van klassen
    * Constructors en destructors
    * Dynamische geheugentoewijzing
    * Parameteroverdracht aan functies
    * Omgaan met referentie-overdrachten
    * Herdefiniëring van operators
    * Friend-functies
    * Afgeleide klassen
    * Vroege en late binding
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Rinse

  • Lid
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/10, 22:14:13 »
Welk programma het beste is, is uiteraard subjectief.
Je hebt verschillende IDE's voor Linux:

kdevelop

Qt Creator

code::blocks

Anjunta

Eclipse


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/10, 22:42:22 »
Ik raad je toch aan om MS Visual Studio te gebruiken. Als je zo min mogelijk problemen wilt krijgen ten minste. Er werd eerder al iets over pragma's geroepen. Waar het om gaat is dat jij nu nog een leek bent. En je moet leren. Als er iets niet werkt, kun je je er soms uren op verkijken. Het zou erg balen zijn als je merkt dat dit komt doordat je een andere compiler gebruikt.

M.A.W.: gebruik je toch een andere compiler, wees er bewust van dat je meer en andere soort problemen tegenkomt. Programmeren, en zeker in C, is niet makkelijk. Verkijk je daar niet op.

Als je er later een beetje inzit en weet hoe je problemen oplost kun je altijd nog je favo compiler gebruiken ;)

Tot zover mijn 2 centen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/10, 22:55:51 »
Ik ben behoorlijk principieel wat betreft microsoft en andere geldgedreven bedrijven, ik vind het dus ook zeer krom om dan toch hun producten te gebruiken terwijl het beter kan en gratis, gezien ik de Windows OEM installs die ik heb liggen niet in virtualbox kan gebruiken doordat deze "one licence per pc" zijn zou dit geintje me een goede 200 euro gaan kosten of zou ik een of andere mismaakte vista op mijn harde schijf moeten installeren waardoor ik meteen de helft van mijn vrije ruimte kwijt ben omdat vista vind dat ie 80 of 100 GB nodig heeft om een installatie van 32 GB te kunnen laten werken..... nee sorrie dan maar afzien....

Ik heb ondertussen qtcreator geinstalleerd omdat die uit de screenshots het meest duidelijk over kwam en ga morgen eens kijken of ik wat code uit de proef lessen kan pasten en compilen zonder problemen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/10, 23:07:23 »
Ik ben behoorlijk principieel wat betreft microsoft en andere geldgedreven bedrijven, ik vind het dus ook zeer krom om dan toch hun producten te gebruiken terwijl het beter kan en gratis, gezien ik de Windows OEM installs die ik heb liggen niet in virtualbox kan gebruiken doordat deze "one licence per pc" zijn zou dit geintje me een goede 200 euro gaan kosten of zou ik een of andere mismaakte vista op mijn harde schijf moeten installeren waardoor ik meteen de helft van mijn vrije ruimte kwijt ben omdat vista vind dat ie 80 of 100 GB nodig heeft om een installatie van 32 GB te kunnen laten werken..... nee sorrie dan maar afzien....
Ik vind het wel slecht dat een cursus je verplicht om zulke dure dingen te hebben.
ff uit nieuwsgierigheid. Krijg je MS Visual Studio wel bij die cursus, of moet je dat ook aanschaffen? Dat is toch ook erg duur...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/11, 02:27:17 »
Visual studio express editions zijn gratis om te gebruiken maar geloof dat  je de programma's die je maakt alleen prive mag gebruiken of iets in die richting (heb de licentie nog niet gelezen)

Het zou mij geld gaan kosten omdat ik geen "fantsoenlijke" windows meer heb, alleen een irritante OEM install die de gehele partitie tabel wist en de boel zo indeelt dat je nog maar een partitie bij kan maken zonder dat de boel om zeep geholpen word, als ik er echt voor ga zitten kan ik de gemaakte backup partitie wel verwijderen en ruimte van de c schijf vrij maken en dan hopen dat het nog werkt..... dat spelletje was ik na een week zo beu dat ik nu al 2 jaar mijn games niet meer heb gespeeld omdat ik elke keer dat vista niet meer hersteld kon worden of mijn hardware spontaan niet meer werd herkend steeds 2 besturingssystemen opnieuw kon gaan installeren en instellen wat behoorlijk tijdrovend is vooral via mobiel internet.... dus ja... weinig kans dat ik die nog ga gebruiken en ergens goedkoop een winXP cd'tje op de kop tikken gaat ook niet meer lukken dus zou het win7 gaan worden wat ergens rond de 200 euros kost..... ook niet mijn eerste keuze dus....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline track

  • Lid
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/11, 05:29:12 »
Wat vind je hier van: http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=892 ?

Ik weet niet hoe goed dat werkt (zelf nooit gedaan), maar "Gold" voor VS 6.0 is niet slecht toch ?
Alleen, heb je iets aan die oude versie ?  Voor een cursus kan het soms wél, of niet ... ?

Of, "Bronze" voor VS 8.0 EE ...
(of gewoon zelf proberen)

track
« Laatst bewerkt op: 2010/02/11, 05:32:15 door track »

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/11, 10:18:58 »
had daar 2 jaar geleden ook al eens naar gekeken, toen zeiden ze nog dat VS niet onder wine draaide en daat ook nooit kon doen vanwege de toolkit..... blijkbaar is het toch gelukt dus.....
Moet helaas wel 2008 gebruiken maar misschien dat die dan ondertussen ook werkend te krijgen is... toch maar proberen voor de zekerheid..... bedankt voor de tip.....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/11, 11:39:57 »
En je moet het perse dmv een cursus leren?
Anders kun je ook een goed boek opzoeken en deze doorwerken???
Eventueel met behulp van een kennis die je wilt helpen of via dit forum.

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/11, 11:45:59 »
Ook de system functies zijn anders met linux.
Ik zou gewoon gedit en g++ compiler gebruiken (dat doe ik zelf ook).
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/11, 11:51:42 »
Ook de system functies zijn anders met linux.
Nog een goed bvoorbeeld!
Hij bedoelt dus dat bepaalde dingen wel onder windows werken en niet onder linux en vice versa... Dit probleem had ik bij mn eerste C lessen ook. Moest ik mijn C programma es op een linux bak werkend krijgen. Bleek dat ik nog wel het 1 en ander moest aanpassen ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/11, 12:04:15 »
Ook de system functies zijn anders met linux.
Nog een goed bvoorbeeld!
Hij bedoelt dus dat bepaalde dingen wel onder windows werken en niet onder linux en vice versa... Dit probleem had ik bij mn eerste C lessen ook. Moest ik mijn C programma es op een linux bak werkend krijgen. Bleek dat ik nog wel het 1 en ander moest aanpassen ;)

Dat bedoel eigenlijk niet zo, de system functie spreekt eigenlijk gewoon systeemcommando's uit.
Zo heb je in windows
system("cls");
en in linux
System("clear");
omdat je in windows commandline ook cls gebruikt, en in de linux terminal clear
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/11, 12:18:45 »
@leendert: Op die manier heb ik het al eens geprobeerd maar Ik heb nogal een behoorlijke dosis ADHD en kan ben niet altijd even goed in dingen afmaken.
Van C* vind ik dat ik het moet leren, bash wilde ik leren, ben met C begonnen 2 jaar geleden en kan nu nog steeds alleen hello world (of iets vernieuwends) op het scherm laten verschijnen, ik vergelijk de twee dan ook maar met engels en frans, engels is gemakkelijk aan te leren en prettig om in te communiceren zoals bash, frans daarentegen vind ik maar moeilijk aan te leren maar is wel een hele handige taal om te beheersen. Zo spreek ik dus al vloeiend engels en ken ik nog steeds maar een paar woorden frans.
Mezelf laten dwingen door een hogere instantie is voor mij dus de beste oplossing zodat ik verplicht ben om te presteren, doe ik dit niet raak ik mijn inkomen kwijt dus kan ik niet opgeven of uitstellen.

@de rest: ik ben ondertussen toch al wel een beetje overtuigd om toch maar visual studio in wine werkend te gaan krijgen voor als ik tegen echte problemen aanloop, maar toch.... van debuggen moet je t leren toch.....? maar klaarblijkelijk zijn er dus toch nog wat verschilletjes die je het leven behoorlijk zuur kunnen maken als beginner....

bedankt voor de info
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Joshua822

  • Lid
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/11, 17:51:46 »
Ik heb eens gekeken naar het cursus overzicht. Je gaat volgens mij geen problemen krijgen met de GCC/G++ compiler en GNU\Linux.

Trouwens, de system() functie van C en C++ wordt zelfs in cursussen zeer weinig gebruikt.

Als je toch zeker wilt zijn kun je het best gewoon een illegale versie van Windows XP ( WGA is gekraakt, maak je geen zorgen ;) ) in Virtualbox installeren. Dan kun je geen problemen hebben met functies van Microsoft Visual Studio die niet werken.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/11, 17:54:16 »
Ook de system functies zijn anders met linux.
Nog een goed bvoorbeeld!
Hij bedoelt dus dat bepaalde dingen wel onder windows werken en niet onder linux en vice versa... Dit probleem had ik bij mn eerste C lessen ook. Moest ik mijn C programma es op een linux bak werkend krijgen. Bleek dat ik nog wel het 1 en ander moest aanpassen ;)

Dat bedoel eigenlijk niet zo, de system functie spreekt eigenlijk gewoon systeemcommando's uit.
Zo heb je in windows
system("cls");
en in linux
System("clear");
omdat je in windows commandline ook cls gebruikt, en in de linux terminal clear
hmm, maar dat is dus wel precies wat ik ook dacht.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline track

  • Lid
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/11, 18:09:27 »
Als je dergelijke system-calls gebruikt zal je die sowieso inkapselen, anders is het een slechte programmeerstijl.
(en dan gebruik je intern een compiler-wissel die afhankelijk van de omgeving de goede code activeert)

Maar, nu hebben wij het toch al over de "hogere kunst" van portabel programmeren.

Bij de basisdingen zal dit punt niet zo zwaar wegen denk ik.
Joshua zei dat boven al ...

track
« Laatst bewerkt op: 2010/02/11, 18:11:20 door track »

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/12, 10:24:45 »
Ik ga vandaag mijn laptop weer eens een upgrade geven vanuit een schone partitie tabel en denk dat ik deze maar windows vrij houd en maar gewoon lekker met geany en gcc/g++ ga werken.

Zal voor de zekerheid maar V$ 2005 in wine bij de hand houden voor als ik toch een probleem tegenkom.

Bedankt voor de tips.....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline ppdh

  • Lid
Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #19 Gepost op: 2010/04/13, 00:51:18 »
Ik doe deze opleiding ook ik werk hoofdzakelijke met geany voor kleine programma's en gebuik codeblocks voor projecten (programma's die uit meerdere bestanden bestaan).
Pas op het eind van de cursus C ga je werken met bestanden en word het nodig om over MS te beschikken. Ik heb daarvoor XP op virtualbox geïnstalleerd . Een virtuele XP heeft voordelen
als je hem om zeep helpt. Je hoeft dan alleen te herstarten. Als compiller gebruik ik gcc.
Verder leer je op de cursus hoofdzakelijk ANSI standaard dingen die op ieder platform werken.

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #20 Gepost op: 2010/04/13, 15:43:36 »
KDevelop. Zonder twijfel.

Re: """"beste vervanger"""" voor visual studio C compiler
« Reactie #21 Gepost op: 2010/04/13, 15:46:17 »
Ik heb op school ook C++, en ik doe alles gewoon met de G++ compiler, werkt goed.
Het enige waar je mee moet oppassen is zoals al gezegd die # dingen, en system functies.

Als je programma ook onder windows moet werken dan kan je natuurlijk wel best ook even in windows testen.

Als ontwikkelomgeving raad ik Geany aan, van hieruit kan je door 1 klik op de knop je programma testen.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds