Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: commando "kill" in de root  (gelezen 1055 keer)

Offline Hmenger

  • Lid
commando "kill" in de root
« Gepost op: 2008/05/18, 11:47:00 »
Ik werk nu een jaar met (K)ubuntu, bevalt me uitstekend. Maar ik kan alleen nog in de grafische omgeving werken. Laatst een cursus Linux gedaan en daarin wat geëxperimenteerd in Root via de terminal, dus met commando's. Op een gegeven kwam ik er niet meer uit en toen is iemand zo vriendelijk geweest mij te adviseren het commando "kill" te gebruiken.
Dat werkte. Maar nu kan ik dus niet meer in Root komen, ik kan geen instellingen meer wijzigen, ik krijg geen mededelingen meer van updates en kan ook niet meer updaten, laat staan upgraden tot HH. Nog meer programma's liepen niet meer, maar die doen het inmiddels weer goed.
Wie kan mij helpen?
Harm.

Offline Mij

  • Lid
commando "kill" in de root
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/18, 11:55:23 »
probeer eens
sudo dpkg-reconfigure -a

Offline Hmenger

  • Lid
commando "kill" in de root
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/18, 15:02:27 »
Heb ik gedaan en ik krijg deze reactie:  
* Disabling power management...                                         [ OK ]
 * Checking battery state...                                             [ OK ]
En daarna nog een vraag over gedeelde mappen die ik met yes heb beantwoord. Daarna gaat de cursor knipperen.

Offline Hmenger

  • Lid
commando "kill" in de root
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 15:05:43 »
Hoho, ik was ongeduldig. Er gebeurt nog veel meer. Ik laat weten hoe het uitpakt. Bedankt in ieder geval .
Harm.

Offline Hmenger

  • Lid
commando "kill" in de root
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/18, 17:32:36 »
Ongeveer twee uur bezig geweest met reconfigureren, daarna de computer herstart - geen verschil: ik zie nog steeds geen gereedstaande updates; Als ik in Kubuntu - systeeminstellingen de systeembeheerdermodus wil inschakelen, krijg ik een foutmelding (SIGSEGV 11); als ik "programma's toevoegen/verwijderen" kies, zie ik een stuiterend icoontje dat even later verdwijnt, zonder dat een programma is geopend.
Wat nu?

commando "kill" in de root
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/18, 19:54:21 »
Die kill heeft een proces beëindigd. Dat betekent dat je waarschijnlijk iets hebt opgezet dat ergens iets belangrijks aan het veranderen was, en door de kill is het programma in de helft gestopt en nu werkt de boel niet meer. Probeer eens te booten in recovery mode (tweede optie in grub) en gebruik het programma 'aptitude' om 'kubuntu-desktop' te herinstalleren (druk op '?' om meer info te krijgen hoe het programma werkt)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Hmenger

  • Lid
commando "kill" in de root
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/19, 00:08:18 »
Ik ben een eind gekomen met je tip: het is me gelukt om aptitude te openen in de recovery mode. Ik heb ook het pakket Kubuntu desktop gevonden en de instructie hoe het pakket te herinstalleren. Ik heb alleen geen melding gekregen dat dat ook is gelukt en nadat ik Kubuntu in normale modus had opgestart, bleek dat mijn probleem nog niet is opgelost. Ik ga er morgen mee verder. Bedankt voor de tip.
Harm.

Offline Hmenger

  • Lid
commando "kill" in de root
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/21, 00:34:32 »
Nog een keer "aptitude" geopend in de recovery mode. Ik begin het programma door te krijgen. Ik heb ontdekt hoe ik de Kubuntu desktop kan reïnstalleren. Maar als ik dat doe krijg ik een rood scherm met een reeks foutmeldingen. Aan het eind krijg ik weer in rood de melding:
E: Failed to fetch http://nl.archive.ubuntu.com/... (ik bedoel niet puntjes maar meer adresgegevens).
Tot slot staat er dan:
Could not resolve 'nl.archive.ubuntu.com'
Er staat ook nog ergens dat er o kB geladen zijn. Kortom er wordt helemaal niets geïnstalleerd want kennelijk kan het programma geen verbinding krijgen met de server. Wat nu?
Ik ben een paar dagen weg, Zondag zit ik pas weer achter deze computer.
Bedankt voor jullie tips.
Harm.

commando "kill" in de root
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/21, 12:43:44 »
sudo /etc/init.d/networking start

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Hmenger

  • Lid
commando "kill" in de root
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/25, 13:06:15 »
Even voor de duidelijkheid, want mijn vaardigheid is beperkt: ik heb ingetypt
sudo /etc/init.d/networking start
en een Enter gegeven.
Dan gebeurt er in enkele seconden inderdaad iets waarbij mij opvalt dat de computer enkele malen meldt "ignore ..  (dan volgen voor mij tamelijk onbegrijpelijke termen). Tot slot volgt rechtsonder de melding "ok".
Vervolgens heb ik weer aptitude opgestart en nogmaals geprobeerd de desktop te herinstalleren, weer krijg ik een foutmelding in rood met de mededeling "0kB geladen".