Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows besmetten?  (gelezen 758 keer)

Offline amrus

  • Lid
windows besmetten?
« Gepost op: 2014/01/01, 18:49:54 »
hallo, Is het mogelijk dat Ubuntu mijn Windows Vista partitie kan besmetten (dual boot).
De reden waarom ik dit vraag is : ik gebruik Windows heel sporadisch en telkens als ik hem opstart  zit hij vol met allerlei malware en /of trojans.
hij is nochtans beveiligd met een goede virusscanner.
bedankt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: windows besmetten?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/01, 19:09:35 »
Nee,
alles is natuurlijk mogelijk,
maar een windows partitie wordt standaard al niet gemount, pas als je er zelf op klikt met nautilus wordt deze pas gemount.


Denk dat je beter naar je windows kunt kijken, om daar beter schoon te maken en beter te beveiligen.

Offline amrus

  • Lid
Re: windows besmetten?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/01, 19:20:52 »
regelmatig mount ik de windows partitie om daar naar oude fotos of filmjes te kijken. Ik zal ze voor alle zekerheid op een stick zetten

Offline Bloom

  • Lid
Re: windows besmetten?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/01, 19:44:50 »
Ubuntu kan Windows niet besmetten. Maar als je nieuw gedownloade bestanden hebt met malware aan boord en je bewaart die met Ubuntu op een Windows systeem, dan is dat Windows systeem de pineut zodra dat daar geopend wordt. Ubuntu kan dus wel malware doorgeven naar een Windows systeem.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: windows besmetten?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/01, 23:43:18 »
Laat in Windows malwarebytes eens een grondige scan doen, deze haalt ook niet actieve besmettingen boven.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline amrus

  • Lid
Re: windows besmetten?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/02, 17:58:10 »
malwarebytes heeft zojuist 57 besmettingen gevonden , en dat voor een partitie die amper wordt gebruikt. Voortaan zal ik nooit nog een windows partitie mounten vanuit linux .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: windows besmetten?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/02, 18:07:53 »
Mijn 2 centen:
Zet alle data op een aparte partitie, dan heb je (minimaal) 3 partities nodig:
1. NTFS voor Windows
2. EXT4 voor Ubuntu (of andere smaak)
3. NTFS voor je data (foto's / muziek / films)
Wanneer de data partitie NTFS is geformatteerd, dan kan je zowel met Ubuntu als met Windows bij de bestanden.
Gaat er iets fout met Windows, dan heb je tenminste (meestal) je data nog ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline amrus

  • Lid
Re:(opgelost) windows besmetten?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/02, 18:23:07 »
Ik ga alle nuttige bestanden op een USB  zetten en ik ga Windows verwijderen.
(Moest ik ooit nog Windows nodig hebben gebruik ik de laptop van mijn vrouw).
In ieder geval bedankt voor de tips.

Offline jan11000

  • Lid
Re: windows besmetten?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/02, 19:16:12 »
Ligt eraan wat je doet met windows, maar je kunt ook virualbox installeren en daar windows in installeren.
Je kunt ook nog andere linux versies proberen.

Offline softbart

  • Lid
Re: windows besmetten?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/03, 09:46:38 »
Ik zou me eerder afvragen hoe ik aan die besmetting kwam.

groet,

Theo

Offline Jenske

  • Lid
Re: windows besmetten?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/05, 22:18:18 »
Het is inderdaad NIET mogelijk om Linux te beschouwen als een soort virusscanner en -verwijderaar. Linux is weliswaar ongevoelig voor een aantal Windows-virussen en aanverwanten, maar neemt ze zelf niet weg. Je kan dus onbewust als Linux-gebruiker virussen of andere malware doorgeven aan Windows-systemen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: windows besmetten?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/06, 08:59:28 »
Met ClamAV kan je prima besmette bestanden en besmette programma's opsporen en verwijderen. (Pas wel op met valse positieven.)

Als het al mogelijk is om een virus o.i.d. via Linux op je Windows partitie te krijgen zou dat zeer zeldzaam zijn.
Ik vermoed dat je virussen niet zijn verwijderd of dat ze ergens in je netwerk rond dwalen en je Windows besmetten zodra je die opstart.

Een bijgehouden virusscanner is helaas niet altijd een garantie. Afgelopen 2 maanden ben ik 3 (verschillende) Windows systemen tegen gekomen die besmet waren ondanks bijgehouden updates en virusscanners.