Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent  (gelezen 5459 keer)

Offline MKe

  • Lid
Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Gepost op: 2017/08/25, 09:03:46 »
Na aanleiding van: http://www.makeuseof.com/tag/signs-youre-linux-geek/

Ik kan op alle 5 punten ja zeggen:

- De terminal is je filemanager: Yup, laatste keer dat ik een filemanager gebruikt heb is al weer een paar weken geleden
- Package manager op de commandline: Yup, ik gebruik geen software center of synaptic, maar apt-get (jawel, oude syntax) of pacman op Arch
- Je schrijf eigen bash scripts: Yup, zo manage ik zelfs mijn foto's m.b.v. een eigen bash script
- Je weet hoe je vi of emacs kunt gebruiken: Yup en yup, ik leef in emacs, maar heb ook vi(m) jaren gebruikt
- Je gebruikt LFS, Gentoo of Arch linux: yup, ik gebruik Ubuntu op mijn werk, maar Arch op mijn laptop thuis.

Ik ben waarschijnlijk een ubernerd, want ik heb nog wel een paar dingen:
- Ik gebruik geen desktop maar i3wm als userinterface
- Ik gebruik Mutt voor mijn email
- Ik gebruik regelmatig w3m en elinks als browser
- ik vergroot en verklein foto's en watermerk ze via de commandline
- Ik speel films af op via mpv op de commandline, zonder userinterface

Hoeveel van jullie kunnen ook ja zeggen op de eerste 5 punten en behoren tot de standaard, stereotype Linux gebruiker? Heb je nog meer nerdy gewoontes? Of ben je een 'moderne' Linux gebruiker die de gebruiksvriendelijkheid wil van OSX of Windows maar dan beter?

Ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/25, 15:29:48 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline sidonia

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/25, 10:17:36 »
Citaat uit Wikipedia.

Nerd is een pejoratieve term die wordt gebruikt voor (meestal jonge) mensen die afzijdig staan van de populaire 'mainstreamcultuur' van jongeren. Zij zijn vaak introvert en wars van activiteiten waarbij
sociale status een belangrijke rol speelt. Zij zijn minder geneigd om mode en trends te volgen. Soms vanwege een sterke afkeer van de banaliteit van de grote groep, soms uit desinteresse, maar vaak omdat zij
sterke eigen ideeën hebben over wat ze wel en niet leuk of belangrijk vinden. Een kleine groep ontleent daaraan een gevoel van trots en eigenwaarde. Het idee dat nerds strebers zijn met betrekking tot hun
studie is vaak onjuist, maar omdat ijver en interesse niet 'cool' zijn onder jongeren, leidt dit tot de groepsperceptie dat degenen die dat anders zien strebers zijn.

Ik ben niet jong (bijna 70), heb wel sterke eigen ideëen. Dus ben ik waarschijnlijk een halve Nerd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/25, 10:26:29 »
1. De terminal is je filemanager: Yup, laatste keer dat ik een filemanager gebruikt heb is al weer een paar weken geleden
2. Package manager op de commandline: Yup, ik gebruik geen software center of synaptic, maar apt-get (jawel, oude syntax) of pacman op Arch
3. Je schrijf eigen bash scripts: Yup, zo manage ik zelfs mijn foto's m.b.v. een eigen bash script
4. Je weet hoe je vi of emacs kunt gebruiken: Yup en yup, ik leef in emacs, maar heb ook vi(m) jaren gebruikt
5. Je gebruikt LFS, Gentoo of Arch linux: yup, ik gebruik Ubuntu op mijn werk, maar Arch op mijn laptop
1. Ik gebruik caja en thunar, dus helaas.
2. Bekende programma's installeer ik met apt install.
3. Bekend........
4. Nee, maar met nano gaat het ook :lol:
5. Sinds XFCE 4.12 ben ik daar een liefhebber van.........

Helaas, ik ben maar een halve nerd, volgens deze lijst.

@Sidonia: ik word eind dit jaar 65.........
« Laatst bewerkt op: 2017/08/25, 10:29:11 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/25, 10:36:09 »
Hahahaha!

Schitterend onderwerp. Ik kom ook niet in aanmerking voor het label "Nerd". Voor een kwart, denk ik, al ben ik zeker niet vies van de terminal.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/25, 10:41:28 »
Ik haal de nerd-status niet.....  =D

Maar de schrijver heeft wel een punt: de terminal is heerlijk consistent in z'n gebruik en weergave, in vergelijking met het per werkomgeving sterk wisselende uiterlijk van grafische programma's.

Verder is de terminal enorm krachtig en een stuk sneller en veelzijdiger dan wel grafisch alternatief ook. De terminal: het Zwitserse zakmes van Linux!
« Laatst bewerkt op: 2017/08/25, 10:44:01 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/25, 11:21:50 »
De terminal: het Zwitserse zakmes van Linux!
Zelf nog te onkundig :'( maar vindt dit wel een mooie uitspraak.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/25, 12:07:35 »
- De terminal is je filemanager: Yup, laatste keer dat ik een filemanager gebruikt heb is al weer een paar weken geleden

Fail: Ik gebruik de terminal wel, maar niet voor routine bestandsbeheer.

- Package manager op de commandline: Yup, ik gebruik geen software center of synaptic, maar apt-get (jawel, oude syntax) of pacman op Arch

Slightly fail: pakketten zoeken en installeren altijd via een grafische oplossing (synaptic en recentelijk pamac  =D), maar updaten deed ik in Ubuntu laatste maanden enkel met de commandolijn (automatische updatenotifier vloog eruit), en nu sporadisch ook eens met "pacman -Syu"

- Je schrijf eigen bash scripts: Yup, zo manage ik zelfs mijn foto's m.b.v. een eigen bash script

Slightly pass: Ik doe dit niet roetinematig, maar weet wel wanneer een half uur zoeken op een scriptje voor gegarandeerd foutloze actie opweegt tegen enkele uren handmatig pleuren met zeer veel kans op fouten.

- Je weet hoe je vi of emacs kunt gebruiken: Yup en yup, ik leef in emacs, maar heb ook vi(m) jaren gebruikt

Fully Fail: nano is het verste waar ik kom. Ik test mijn vaardigheden met vi eens en ik krijg het zelfs niet afgesloten  :o

- Je gebruikt LFS, Gentoo of Arch linux: yup, ik gebruik Ubuntu op mijn werk, maar Arch op mijn laptop thuis.

Slightly pass: ik gebruik Antergos, maar ja, voor de Arch mensen is dat helemaal geen Arch.

Citaat
Ik ben waarschijnlijk een ubernerd, want ik heb nog wel een paar dingen:
- Ik gebruik geen desktopm maar i3wm als userinterface
- Ik gebruik Mutt voor mijn email
- Ik gebruik regelmatig w3m en elinks als browser
- ik vergroot en verklein foto's en watermerk ze via de commandline
- Ik speel films af op via mpv op de commandline, zonder userinterface
Wat je er wellicht niet bij zegt, is dat je opstart met een terminalomgeving en alleen nu en dan eens voor wat grafisch werk de xserver opstart?  Anders is er nog wat werk voor je aan de winkel. =D

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/25, 15:18:30 »
Vanadium, ik smokkel ook een beetje, na 3 jaar Arch gebruik ik eigelijk nu sinds een paar maanden Manjaro... ssssht niet zeggen ;)

Ik haal de nerd-status niet.....  =D

Maar de schrijver heeft wel een punt: de terminal is heerlijk consistent in z'n gebruik en weergave, in vergelijking met het per werkomgeving sterk wisselende uiterlijk van grafische programma's.

Verder is de terminal enorm krachtig en een stuk sneller en veelzijdiger dan wel grafisch alternatief ook. De terminal: het Zwitserse zakmes van Linux!
Ik zie de terminal/bash/zsh HET grote voordeel over 'die andere'. Het is waar de transparantie van (alles is een file) en de controle over het systeem het meest tot uiting komt. De terminal geeft je alle vrijheid, niet in een keurslijf geperst door wizzards en knopjes en geen blackbox.

Wat je er wellicht niet bij zegt, is dat je opstart met een terminalomgeving en alleen nu en dan eens voor wat grafisch werk de xserver opstart?  Anders is er nog wat werk voor je aan de winkel. =D
Hmm, ik zet wel altijd eerst het splashscreen uit, ik wil graag zien wat voor meldingen er voorbij komen bij het booten. Ik boot vervolgens wel direkt naar de grafische omgeving (nou ja, i3wm dan ;) ). Ik bezondig me er wel eens aan dat ik naar een van de andere tty's overschakel (ctrl+alt+F1), maar vind getilede terminals m.b.v. i3wm net wat handiger dan TMUX. :D

Overigens sluit ik mijn 14.04 computer altijd af met de alias 'sluiten', waarbij dit als volgt gedefinieerd is:
alias sluiten='/usr/bin/dbus-send --system --print-reply --dest="org.freedesktop.ConsoleKit" /org/freedesktop/ConsoleKit/Manager org.freedesktop.ConsoleKit.Manager.Stop'
« Laatst bewerkt op: 2017/08/25, 15:37:32 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/25, 15:24:13 »
Citaat uit Wikipedia.

Nerd is een pejoratieve term die wordt gebruikt voor (meestal jonge) mensen die afzijdig staan van de populaire 'mainstreamcultuur' van jongeren. Zij zijn vaak introvert en wars van activiteiten waarbij
sociale status een belangrijke rol speelt. Zij zijn minder geneigd om mode en trends te volgen. Soms vanwege een sterke afkeer van de banaliteit van de grote groep, soms uit desinteresse, maar vaak omdat zij
sterke eigen ideeën hebben over wat ze wel en niet leuk of belangrijk vinden. Een kleine groep ontleent daaraan een gevoel van trots en eigenwaarde. Het idee dat nerds strebers zijn met betrekking tot hun
studie is vaak onjuist, maar omdat ijver en interesse niet 'cool' zijn onder jongeren, leidt dit tot de groepsperceptie dat degenen die dat anders zien strebers zijn.

Ik ben niet jong (bijna 70), heb wel sterke eigen ideëen. Dus ben ik waarschijnlijk een halve Nerd.
Misschien was nerd niet een goede vertaling en had ik het woord 'geek' moeten gebruiken...

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/25, 16:21:38 »
Geen nerd wegens te oud, maar ik gebruik wel graag de terminal. Die snelheid kan ik nog wel aan. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/25, 16:44:33 »
Ha ha, volgens mij valt iedereen die Linux zelf installeert en gebruikt al onder de term nerd of geek.
Maar ook deze terminologie is onderhevig aan inflatie. Dus binnen de categorie nerd heb je dan
dus übernerds en dat zijt gij, o Mke.

Een nerd heeft ook bepaalde uiterlijkheden, al zal hij/ zij dat niet zelf doorhebben:
Het kapsel zit bijvoorbeeld zoals de wind waait.

Maar nee, al je punten kan ik niet volmondig ja op zeggen. Ik ben een nerdje.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/25, 16:56:02 »
Alhoewel...
2 Bij nader inzien installeer ik toch soms via de commandline.
3 Je eigen bash scripts schrijven.. heb ik wel gedaan om de venstergrootte en felheid van mijn beeldschermen aan te passen, nu ik zo nadenk. Dan kon ik makkelijker een nette screencast opnemen.

Een nerdie gewoonte: ik speel alle muziek af via de pc, met aangemaakte lijsten die heel eenvoudig opstarten. Zowel onder Windows als Linux, wat me dan weer een 'moderne' gemakszuchtige gebruiker maakt.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/25, 17:31:04 »
Dat kan ik ook: mpd op de server en ik kan de mp3's afspelen op elk device, natuurlijk in de command line met nmcmpc. :)

Cmus is ook een fijne MP3 player, maar die kan alleen locale bestanden spelen.

Ik ga de titel " ubernerd" met ere dragen :D
« Laatst bewerkt op: 2017/08/25, 18:40:02 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #13 Gepost op: 2017/08/25, 18:29:19 »
Ik ga de titel " ubernerd" met ere dragen :D
Met recht!  =D Ik gebruik mpd ook wel, maar heb een grafische client nodig om hem te bedienen. Ben dus maar een pseudo-nerd, of aspirant-nerd  ^-^

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #14 Gepost op: 2017/08/25, 18:42:40 »
Ik vind de titel semi-nerd ook wel een goede.
Overigens vind ik dat iemand die zelf een streaming service opzet zeker aanspraak mag maken op de eretitel 'nerd'. Bij deze dus.

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #15 Gepost op: 2017/08/25, 20:46:12 »
Onlangs ben ik door iemand een nerd genoemd omdat ik een oude machine niet zo 123 open kreeg en ik koos voor de optie: dan maar met geweld en heb vervolgens het ding weer met ducttape in elkaar gezet....... Nee ik haal de nerdstatus niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #16 Gepost op: 2017/08/26, 07:42:35 »
Volgens het lijstje ben ik een halve nerd, de terminal gebruik ik (bijna) wekelijks.
Mijn leeftijd is 65 jaar en 7 maanden.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline koos4401

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #17 Gepost op: 2017/08/26, 10:25:59 »
FWIW: Om over na te denken:

Een linux-nerd is iemand die het gebruik van ramen vermijdt, omdat er een rechtstreeks contact met de échte wereld mogelijk is.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #18 Gepost op: 2017/08/26, 15:32:25 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nerd
Linux en Nerd wordt sowieso vaak in een adem met elkaar in verband gebracht. Ook de term "geek" schijnt in dezen
gerelateerd te zijn.

PS: ik had overigens in eerste instantie niet gezien dat iemand wikipedia er al had bij gehaald.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/26, 19:36:12 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #19 Gepost op: 2017/08/26, 15:49:06 »
Ik zou aan de beschrijving voldoen, maar vind het grote onzin. Ten eerste is Linux een kernel. Als je daarmee goed overweg kan en zelf compileert vind ik dat een zuiverder omschrijving.
Ten tweede, LVS, Gentoo en Arch zijn distributies die op de Linux kernel zijn gebouwd. Dan zou een Ubuntu of Debian, desnoods een (open)SuSe of Red Hat gebruiker die zelf zijn kernels bouwt in mijn ogen een Linux nerd zijn.

Verder is Arch (gebruik ik wel eens) best wel leuk, maar vind ik Debian veel handiger omdat het doet wat het doen moet. Dan kan ik mijn tijd beter besteden aan andere dingen.
En waarom zou een Debian of Ubuntu gebruiker die een blokkendoos versie in elkaar knutselt geen nerd zijn? Dan moet je ook weten wat je doet.
Grote onzin dus.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/26, 15:50:37 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #20 Gepost op: 2017/08/26, 16:02:51 »
Even een aparte aanvulling. Als je dat artikel lees over Arch, dan gaat dat zeker ook op voor Debian en Ubuntu als je een net-install uitvoert en dan de rest via apt-get op gaat bouwen. Ik zie geen verschil tusen pacman en apt-get. En er zijn meer distributies te bedenken die een net-install aanbieden. Ik meen zeker dat je zoiets ook met Slackware kunt doen en zelfs met Fedora en (open)SuSe.
Met Slackware kun je ook je eigen blokkendoos bouwen en dan alle tar.gz dingen ophalen. Met Fedora kun je yum gebruiken en iets dergelijks heeft SuSE ook. Dan valt Arch in die categorie eigenlijk af (omdat je daar binaries op kunt halen) en blijven LVS en Gentoo over. Daar moet je zelf alles compileren.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/26, 16:09:19 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #21 Gepost op: 2017/08/26, 16:59:40 »
Blij dat iemand het serieus neemt :D :D :D


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #22 Gepost op: 2017/08/26, 18:57:03 »
Even een aparte aanvulling.
Dan zou ik wel een nerd zijn, mijn Xubuntu configureer ik door een (flink) aantal programma's te verwijderen en een aantal programma's te installeren.
Ook heeft mijn Xuby 3 werkbalken.

Of ben ik dan toch geen nerd, omdat ik een standaard Xubuntu gebruik en deze alleen aanpas binnen de "standaard" mogelijkheden............

Wat ik ook ben, het bevalt mij en daar gaat het om :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #23 Gepost op: 2017/08/26, 19:27:30 »
Wat ik ook ben, het bevalt mij en daar gaat het om :lol:
Precies... Maar ik snap de redenering van het 'nerd zijn' ook wel.
Als je standaard (K)(X)(L)Ubuntu, Linux Mint, Debian-Live installeert dan wordt er een CD/DVD dump op je harde schijf gekopieerd en aangepast op de harde schijf situatie. Dat is natuurlijk makkelijk installeren, maar kun je natuurlijk niet 'nerd-achtig' noemen.
Ook niet als je alles via de GUI (Grafic User Interface) bedient.

Alleen slaan sommige mensen wat door, en als dat dan op een manier gaat van 'alleen zo', dan ben ik het er in ieder geval niet mee eens. Je gebruikt het systeem waarvoor je het bedoelt en je prettig voelt. Dat is ook de kern van jouw opmerking.
Dat is voor de een alles via de CLI (Command Line Interface, de terminal), de ander gebruikt daar programma's voor.

Nu is het mooie van Linux dat het allebei kan en mag.

En als je een bovengemiddelde kennis van Linux an sich hebt en je er anderen gedegen mee kan helpen, dan ben je voor mij ook een nerd.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #24 Gepost op: 2017/08/26, 19:33:21 »
Laat ik eens even "chargeren": we zijn hier gewoon allemaal nerds!
We gebruiken allemaal een besturingssysteem waarbij het grootste deel van de wereld je raar aankijkt als je zegt dat je het gebruikt.
Wie een of meer zaken van het betreffende lijstje niet beheerst is op een zeker moment wel zo gestoord dat hij of zij
net zo lang gaat zitten rommelen tot e.e.a wel beheerst wordt. Waarbij een reële reactie van een niet-Linux gebruiker wellicht zou zijn: "wat doe je jezelf voor ellende aan, installeer gewoon windows en je bent van het gezeik af". (gezeik went blijkbaar ook totdat het geen gezeik meer wordt gevonden....)
Ook dat schijnt een kenmerk van een nerd te zijn: zelf uitzoeken en daar keuzes op baseren zonder af te gaan op de mainstream.
Kortom: wij hier zijn allemaal nerds! Echt allemaal !! :D ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.