Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe om te gaan met Kleansweep.  (gelezen 2421 keer)

Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Gepost op: 2008/06/28, 05:19:55 »
Voor het verwijderen van overbodige software, ter voorkoming dat deze losliggende bestanden andere programma's in de weg gaan zitten, zijn er twee programma's. Deborphan en Kleansweep. Ik koos voor Kleansweep omdat Deborphan wel eens iets verwijderde dat wel degelijk functie had. Kleansweep echter is veel uitgebreider en draagt ook veel meer pakketten voor verwijdering voor. Hoe bepaal ik of de juiste keuze is gemaakt?

Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/28, 10:04:12 »
Héél voorzichtig, heb dit maar éénmaal gebruikt. Denk dat je wel goed op de hoogte moet zijn van dit programma om er veilig mee om te springen.
Ik had althans teveel gewist... Met alle gevolgen van dien.
Groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Tom

  • Lid
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/28, 10:14:04 »
Voor bassic gebruikers als wij Geachte Heer Degenhart  zijn dat heel gevaarlijke progjes.
Dan nog liever sudo apt-get autoremove   kunt U nog kiezen voor J/N
Ik blijf van zulke programmas af.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

artvds2708

  • Gast
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/28, 12:08:29 »
Autoremove is inderdaad een betere optie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/28, 12:24:19 »
Overbodig en gevaarlijk! Rotzooi die je beslist *niet* wil gebruiken: grote kans dat je systeem grandioos wordt verziekt.

Ik sluit me dus geheel aan bij wandarooze.

Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/28, 12:27:30 »
Misschien dat dit soort proggies nodig zijn in andere Linux distro's.

Echter Ubuntu is gebaseerd op Debian en heeft dit nodig.
Gebruik zoals hierboven gezegd de basic commando's als je zo graag wilt opruimen en nooit proggie van 3e....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline joop905

  • Lid
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/28, 12:50:58 »
Overbodig en gevaarlijk! Rotzooi
helemaal mee eens

sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove

meer is niet nodig.

Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/28, 14:18:28 »
Heren, ik buig het hoofd en zal Kleansweep direct van mijn computer verwijderen. Ik had het nog niet gebruikt, alleen geprobeerd, indachtig de raad: onderzoekt alles en behoudt het goede. Kleansweep verdient het dus niet om behouden te blijven. Wel had ik het commando:  sudo apt-get autoremove  gebruikt en ben middels dit commando ook het nodige kwijtgeraakt, want ik zeg nu eenmaal overal ja op. Ik weet het, een zwakheid, maar zo ben ik nu eenmaal gebakken. Gevolg is wel dat mijn Kubuntu computer bij herstart niet meer het Net op wil. KPN heeft daarvoor een programmaatje ontwikkeld voor gebruik onder Windows, maar is er ook zoiets voor (K)Ubuntu?

Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/28, 15:28:36 »
Indien je echt "Het Net" gebruikt is er voor zover ik gezien heb niets nodig.
Laatste keer dat ik het zag (onlangs) was bij mijn vader en het enigste wat er gedaan moest worden was de autoconfiguratie activeren in het modem.

Iets wat je volgens mij zelf ook kan indien je met de browser naar het modem gaat.

Denk zelf eerder dat het aan je Kubuntu ligt,
indien hij niet op auto staat om een ipadres te verkrijgen zal je dus niet het www op kunnen of op je modem kunnen komen.

dus check dat eerst ff ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/28, 18:25:47 »
Voila, zoals ik zegde... Héél gevaarlijk en zoals de andere hier aanbrachten, overbodig.
Ubuntu cleant zanzelf wel enige rotzooi op... No problem.
Ga nu pintje drinken, is mooi weer samen met ons Monique.
Prettig weekend allen,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Dave

  • Lid
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/29, 01:06:10 »
Dat het zelf alles opruimtr met die commando's bestrijdt ik.
Menigmaal zag ik bij een installatie vele Mb's installeren en als het niet was wat je er van verwachte werd er bij het opruimen een paar kb's verwijderd.

Het is een prima opruim tool maar zoals gezegd je moet wel weten wat er verwijderd kan worden en bij twijfel niet doen.

Op een testsysteem zoals velen ook als werkmachine gebruiken maakt het allemaal wat minder uit, weinig te verliezen en veel te leren.

niek

  • Gast
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/29, 13:58:24 »
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

die 3 zijn genoeg om op te ruimen.

Offline Jenske

  • Lid
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/29, 16:19:28 »
Hoewel Ubuntu het mijlenver beter doet dan Windows ---probeer daar maar eens ECHT een programma en al zijn rotzooi te verwijderen!--- laat Ubuntu toch af en toe rotzooi achter.

-- als je een programma hebt draaien dat "iets" plaatst in je home-map, wordt die NIET verwijderd, ook al kies je in Synaptic voor "volledig verwijderen". Zo blijft bv. de tracker-index in je home-map staan, ook al zou je dit programma hebben verwijderd. Da's geen ramp, maar soms leidt dit "achterblijven van vorige instellingen" ertoe dat een ooit door jou geïnstalleerd en later verwijderd programma bij her-installatie TOCH weer terug die instellingen hanteert die je ooit eens had gemaakt. Kan handig lijken, maar voor experimenteerders als mezelf is het toch wel echt nodig dat een programma soms HELEMAAL verwijderd wordt, inclusief alle idiote en minder idiote instellingen die ik eraan had gegeven.
-- bij het verwijderen van programma's, blijven er soms "stukken" achter van programma's, die niet meer worden gebruikt.

Er zou wat mij betreft dus best een optie bijkomen, die het mogelijk maakt om een programma als het ware "van nul" te herinstalleren, waarbij Synaptic er dan voor zorgt dat werkelijk ALLE settings, tijdelijke bestandjes, selectietjes en dergelijke, die aan het programma hangen, worden verwijderd ... zonder weliswaar andere, niet te verwijderen programma's te beschadigen.

Je kan, zoals ik al heb moeten doen na wat teveel installeren en verwijderen, het hele boeltje terug installeren met de live-CD, maar da's toch ook al gauw een uur of twee werk.

Maar zoals gezegd is dit mierenneukerij, want Ubuntu staat wat dat betreft lichtjaren voor op het verfoeide systeem met .ini-bestanden, registers, settings-bestanden en dergelijke uit Windows. Bovendien kan je (bij een OEM-versie) Windows helemaal niet her-installeren, iets wat met Ubuntu in het ergste geval nog altijd kan.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Mij

  • Lid
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/29, 17:43:31 »
Citaat van: Jenske
-- als je een programma hebt draaien dat "iets" plaatst in je home-map, wordt die NIET verwijderd, ook al kies je in Synaptic voor "volledig verwijderen". Zo blijft bv. de tracker-index in je home-map staan, ook al zou je dit programma hebben verwijderd. Da's geen ramp, maar soms leidt dit "achterblijven van vorige instellingen" ertoe dat een ooit door jou geïnstalleerd en later verwijderd programma bij her-installatie TOCH weer terug die instellingen hanteert die je ooit eens had gemaakt. Kan handig lijken, maar voor experimenteerders als mezelf is het toch wel echt nodig dat een programma soms HELEMAAL verwijderd wordt, inclusief alle idiote en minder idiote instellingen die ik eraan had gegeven.
-- bij het verwijderen van programma's, blijven er soms "stukken" achter van programma's, die niet meer worden gebruikt.

Je kan, zoals ik al heb moeten doen na wat teveel installeren en verwijderen, het
Dat heet volledig verwijderen in Synaptic ;)

Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/29, 20:52:14 »
Citaat van: doan
Citaat van: Jenske
-- als je een programma hebt draaien dat "iets" plaatst in je home-map, wordt die NIET verwijderd, ook al kies je in Synaptic voor "volledig verwijderen". Zo blijft bv. de tracker-index in je home-map staan, ook al zou je dit programma hebben verwijderd. Da's geen ramp, maar soms leidt dit "achterblijven van vorige instellingen" ertoe dat een ooit door jou geïnstalleerd en later verwijderd programma bij her-installatie TOCH weer terug die instellingen hanteert die je ooit eens had gemaakt. Kan handig lijken, maar voor experimenteerders als mezelf is het toch wel echt nodig dat een programma soms HELEMAAL verwijderd wordt, inclusief alle idiote en minder idiote instellingen die ik eraan had gegeven.
-- bij het verwijderen van programma's, blijven er soms "stukken" achter van programma's, die niet meer worden gebruikt.

Je kan, zoals ik al heb moeten doen na wat teveel installeren en verwijderen, het
Dat heet volledig verwijderen in Synaptic ;)
Goed lezen aub   :-))

Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/30, 03:43:28 »
Gandyman, met het Net bedoel ik het Internet, niet de provider met die naam. Op de laatste (K)Ubuntu release day in Amsterdam was ik er getuige van dat mijn Kubuntu computer een nieuw IP-adres kreeg. Maar eerlijk gezegd zou ik niet meer weten hoe dat ging. Hoe controleer ik of mijn Kubuntu-systeem op autoconfiguratie staat om een nieuw IP-adres te genereren? Met mijn modem (van Alice) kan niets aan de hand zijn, want met mijn Ubuntu computer kom ik probleemloos het Net (www dus) op.

Offline sveens

  • Lid
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/04, 19:14:14 »
Citaat van: niek
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

die 3 zijn genoeg om op te ruimen.
Ik heb ze volgens bovenstaande geinstalleerd. En nu want ik weet niet hoe ik die processen moet opstarten of gaat het vanzelf, is het een soort service?

gr,

Stef

Offline Nick1890

  • Lid
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/04, 19:24:23 »
Op het engelstalig Ubuntu-forum plaatste WackToMack op datum van 7 maart 2006 een HowTo m.b.t. dit cleanen.
Kunnen de groovies (zowel voor- als tegenstanders) daar even naar kijken en hun mening erover verstrekken?

Bedankt voor voorbaat!
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Dwarrel

  • Gast
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/04, 19:26:20 »
Citaat van: sveens
Ik heb ze volgens bovenstaande geinstalleerd. En nu want ik weet niet hoe ik die processen moet opstarten of gaat het vanzelf, is het een soort service?

gr,

Stef
Dit zijn geen programmas, als je die commandos invoerd dan maakt ubuntu zich zelf schoon (om het erg simpel te zeggen).
Het lijkt inderdaat op "sudo apt-get install" maar zoals je ook (om een programma te verwijderen) "sudo apt-get remove" hebt, zijn dit gewoon dingen die automatisch in ubuntu zitten.
Probeer maar een in terminal "man apt-get" daar zie je alle opties die je achter apt-get kan zetten. (niet te veel mee oefenen als je op een niet test pc zit:))


(Wat is eigenlijk de "nette" manier om uit een man page te komen? Ik gebruik altijd CTRL+z, is dit de normale manier of is er een nettere?)

Offline sveens

  • Lid
Hoe om te gaan met Kleansweep.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/04, 20:14:25 »
Dwarrel en Nick1890 bedankt

gr,

Stef