Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoeveel schijfruimte neemt Windows in en hoeveel Ubuntu/Linux Mint/Andere linux?  (gelezen 2356 keer)

Offline jos34

  • Lid
Ik zou graag willen weten hoeveel schijfruimte welke Windows en welke Ubuntu of andere linux installatie ineemt.

Bij mij Windows 8.1 64 bit nu maar liefs 19,8 GB

Een verse Ubuntu install is slechts 3-4 GB dacht ik, een verse Windows zo 7-10 GB ofzo? Helaas heb ik nu geen Ubuntu install bij de hand.

DarkEra

  • Gast
Ik zou graag willen weten hoeveel schijfruimte welke Windows en welke Ubuntu of andere linux installatie ineemt.

Bij mij Windows 8.1 64 bit nu maar liefs 19,8 GB

Een verse Ubuntu install is slechts 3-4 GB dacht ik, een verse Windows zo 7-10 GB ofzo?
Makkelijk op te zoeken via DuckDuckGo of Google.... Net als met alle andere simple en soms onzinnige vragen die je stelt.
 
Citaat
Helaas heb ik nu geen Ubuntu install bij de hand.
Wanneer heb je dat wel.....

Offline jos34

  • Lid
Zeker een verse Windows installatie ken geen vaste grote, en als je het een tijdje gebruikt wordt het veelal groter door updates en dergelijke.

Hetzelfde zal waarschijnlijk wel voor Ubuntu gelden. Google is dus niet van nut in deze situatie. Bovendien als er al iets staat is dat de benodigde schijfruimte niet de uiteindelijk gebruikte.

Net gekeken, een Ubuntu Home is 31,4 GB, totaal is 39,7 GB kom ik op 8,3 GB overig, maar dat is dan inclusief de geinstalleerde software.
OpenSuze is Home 61,7 GB en totaal 73,2 GB overig is dan 11,5 GB, maar ook hier is dat inclusief de programma's.
Die Ubuntu krijg ik niet geboot (mischien via een F bootmenuy maar dat had ik niet geprobeerd, GRUB verschijnt niet in ieder geval)
« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 11:30:07 door jos34 »

DarkEra

  • Gast
Tuurlijk wel, Google is zeker van toepassing want dan had je ondertussen zelf de antwoorden op je vraag kunnen vinden in plaats van weer een nutteloos, onzinnig topic te openen.
Just my 2€cents....

Schijfruimteverbruik vindt ik niet zo belangrijk met de huidige joekels van schijven.

Intern geheugen gebruik is wat de werkbaarheid van een pc bepaald, en die is bij linux (hier) maar de helft of zo, en dan hoeft er ook niet nog een virusscanner te draaien (vreet ook int.geh.). Alles bij elkaar is het (hier) amper een derde van wat win nodig had.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Het is gewoon nieuwsgierigheid, in sommige geval kiezen mensen trouwens welicht nog wel voor een 16GB flash geheugen, als OS opslag. In echte budget opstellingen.
Dus om nou te zeggen dat iedereen per definitie een 1 TB schijf in zijn PC heeft zitten, ook SSDs zijn nog beperkt in opslag en de versies met veel opslag schreeuwend duur.

In sommige simpele bedrijfs opstellingen, bv. een powerpoint/Libre Impres presentatie, voldoet een zeer kleine schijf, zolang je van te voren weet dat de ruimte voor het beoogde doel voldoende is.
Meer ruimte dan je ooit gaat gebruiken is natuurlijk ook onzin.

Een nadeel is ook dat een draaiende HDD altijd geluid maakt terwijl een SSD vrijwel geluidloos is. Dat maakt de SSD uiteraard geliefd bij fanless PC toepassingen.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 12:16:54 door jos34 »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Van onze eigen Wiki (bovenaan, documentatie): "Het minimum is 5 GB, maar voor een normaal werkend systeem is "minimaal" 8GB nodig (meer kan natuurlijk ook)."

Uit eigen ervaring, als je nogal wat extra programma's installeert (ik ben bv. zo iemand) zou ik 15 GB adviseren.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline MKe

  • Lid
Pff kunnen we niet een keer stoppen met al die draadjes over Windows? Who cares hoeveel het op de schijf gebruikt... Voor zover ik het weet is dit een Ubuntu forum, niet voor Windows.

Offline DeBaas

  • Lid
Verse, kale Windows pro versie 1809 NL vandaag geïnstalleerd en updated tot nu, gevolgd door schijf opruiming: 16.3G
Ubuntu heeft voor eerste installatie inderdaad minder dan 8G nodig.
Let wel op, bij grote of lang niet uitgevoerde updates kan het voorkomen (door scha en schande geleerd ;) ) dat je tot (empirisch) zo'n 3x die ruimte (tijdelijk) nodig hebt.

Download op schijf.
Uitgepakte bestanden op schijf.
Geconfigureerde bestanden op schijf.
Bestanden worden gekopiëerd/verplaatst naar de juiste mappen.
Gedownloade, oude en tijdelijke bestanden worden aan het eind pas verwijdert.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 15:52:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Pff kunnen we niet een keer stoppen met al die draadjes over Windows? Who cares hoeveel het op de schijf gebruikt... Voor zover ik het weet is dit een Ubuntu forum, niet voor Windows.

Het is een vergelijkingsonderzoek. Daar komt linux alleen maar positief uit.  =D

 ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Offline MKe

  • Lid
Pff kunnen we niet een keer stoppen met al die draadjes over Windows? Who cares hoeveel het op de schijf gebruikt... Voor zover ik het weet is dit een Ubuntu forum, niet voor Windows.

Het is een vergelijkingsonderzoek. Daar komt linux alleen maar positief uit.  =D

 ;)
Hmm, niet zo'n behoefte aan.
Mijn win10 installatie inclusief software neemt rond de 60gb op de schijf, manjaro op dezelfde machine zo'n 7 GB. Ram geheugen is voor Ubuntu met GNOME gelijk aan Windows, rond de 1 Gb terwijl manjaro met i3wm dat slechts 1/7 van gebruikt. Dezelfde Manjaro op een spindisk start op in zo'n 15 seconden, Ubuntu GNOME heb ik niet gemeten en Windows is altijd lang bezig vanwege updates omdat ik het slechts 1x per 3 maanden opstart thuis.
Volgend onderwerp...

Offline Bloom

  • Lid
Op basis van mijn eigen ervaringen:

Windows 10 kan op zich wel draaien in vrij kleine partities, maar als je updates wil kunnen installeren (en zeker service packs of de grote driemaandelijkse updatepakketten), dan raad ik een absoluut minimum van 100 GB aan. Dan kom je tenminste geen disk full tegen als je een grote update aan het installeren bent.

Ubuntu en Debian en andere Linuxen kunnen in heel kleine partities draaien. Ik heb een Debian met XFCE al zonder problemen doen draaien in een volume van 4 GB. Als je ook nog updates wil kunnen installeren, is meer aan te raden. Ik adviseer mensen de root partitie van Debian of Ubuntu op 40 GB te houden, en dan kan een home partitie de rest van de schijf omvatten (samen met een swap die nooit groter hoeft te zijn dan 2 GB). De root kan wel degelijk kleiner zijn (ik heb er zelf een van 17,5 GB), maar met 40 GB krijg je vast en zeker geen schijf-volmeldingen. Het hangt er ook vanaf of je dagelijks updates doet of dat maanden achterwege laat. In het laatste geval heb je veel meer schijfruimte nodig om zo'n update dan in te laden en uit te voeren.

Offline jos34

  • Lid
Pff kunnen we niet een keer stoppen met al die draadjes over Windows? Who cares hoeveel het op de schijf gebruikt... Voor zover ik het weet is dit een Ubuntu forum, niet voor Windows.

Het is een vergelijkingsonderzoek. Daar komt linux alleen maar positief uit.  =D

 ;)
Hmm, niet zo'n behoefte aan.
Mijn win10 installatie inclusief software neemt rond de 60gb op de schijf, manjaro op dezelfde machine zo'n 7 GB. Ram geheugen is voor Ubuntu met GNOME gelijk aan Windows, rond de 1 Gb terwijl manjaro met i3wm dat slechts 1/7 van gebruikt. Dezelfde Manjaro op een spindisk start op in zo'n 15 seconden, Ubuntu GNOME heb ik niet gemeten en Windows is altijd lang bezig vanwege updates omdat ik het slechts 1x per 3 maanden opstart thuis.
Volgend onderwerp...

Software telt niet, alleen de grote van de "Windows" map. (Het OS, updates en drivers) pagefile.sys en hyberfil.sys tel ik ook niet mee. En ik denk dat Linux er ook het beste uitkomt, al neemt Suze Linux/Open Suse wel behoorlijk wat schijfruimte in beslag.

https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-10-specifications
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements
https://www.cnet.com/products/microsoft-windows-8-1/specs/
https://www.cnet.com/products/microsoft-windows-10/specs/

Om er maar een paar te googlen.

Ik had eerder al aangegeven dat ik dit niet bedoel, alleen de daadwerkelijke grote op de harde schijf.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 20:08:08 door jos34 »

Hmm, niet zo'n behoefte aan.
Mijn win10 installatie (...)

Ik al helemáál niet. Geen win installatie hier.  ^-^


(oeps sorry, eentje, genoodzaakt en met zware tegenzit want al diverse malen problemen)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Software telt niet, alleen de grote van de "Windows" map.

Me dunkt dat software wel telt. In deze zin staat een grote tegenstrijdigheid.
Elk stuk software dat je onder win installeert plaatst gigantisch veel en grote dll files in de win map. Die ook vaak blijven hangen na de-installatie v/d software en blijven bestaan na update dll's. Dan nog meenemen dat een aantal dll's zelf ook nog 'groeien'.
Dat is precies een onderdeel van waarom je pc vol groeit na verloop van tijd.

Linux doet dit stukken minder. Eigenlijk niet, maar ook linux is (nog) niet perfect.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/16, 20:15:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Software telt niet, alleen de grote van de "Windows" map.

Me dunkt dat software wel telt. In deze zin staat een grote tegenstrijdigheid.
Elk stuk software dat je onder win installeert plaatst gigantisch veel en grote dll files in de win map. Die ook vaak blijven hangen na de-installatie v/d software en blijven bestaan na update dll's. Dan nog meenemen dat een aantal dll's zelf ook nog 'groeien'.
Dat is precies een onderdeel van waarom je pc vol groeit na verloop van tijd.

Linux doet dit stukken minder. Eigenlijk niet, maar ook linux is (nog) niet perfect.

Ik dacht dat je doelde op "Program Files" dat tel ik niet mee. Alleen de "Windows" map.

Bij Linux moet je dan wel echt de naam van de software of pakket weten anders kun je het helemaal niet meer verwijderen meestal. Als het niet in Synaptic of Software Center staat zou ik niet weten hoe je het moet verwijderen zonder terminal.

Ik dacht dat je doelde op "Program Files" dat tel ik niet mee. Alleen de "Windows" map.

Dat bedoel ik ook. Kijk maar eens in je map Windows wat er allemaal in staat. Ik meen me te herinneren (lang geleden ^-^ ) dat die dll's en zo echt rechtstreeks in de win map geplaatst worden.

Als je wilt weten hoe groot dat is. Selecteer dan alle bestanden daar (incl. verborgen) en dan rechtermuisknop Eigenschappen. Dan weet je hoe groot alleen die map is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore