Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op 1 HD aan PATA controller via SATA kabel  (gelezen 1186 keer)

Offline Bootz

  • Lid
Installatie op 1 HD aan PATA controller via SATA kabel
« Gepost op: 2011/09/22, 16:32:29 »
Ik heb het volgende probleem met Ubuntu sinds 11.04. Mijn moederbord heeft en ingebuowde intel pata controller (althans, zo zie ik dat in de diskmanager) met daaraan een ata schijf die met zo'n dun kabeltje is aangesloten, volgens mij is dat een sata kabel ofzo.
De installatie verloopt vlekkeloos. De schijf wordt gezien als /dev/sda en na de installatie moet de bootmanager geinstalleerd worden. Dat lukt dus niet. Ik kan /dev/sda, sda1 of sda2 kiezen (al naar gelang de partitionering die ik wil gebruiken) maar de installatie gaat niet lukken.
Op hetzelfde moederbord zit ook zo'n standaard IDE aansluiting. Als ik daar een disk aanhang en ik installeer niet op deze maar de andere die ik ook los gebruik, dan gaat het wel goed. Klaarblijkelijk zet ie dan wat op deze disk want als ik die losmaak dan start Ubuntu niet.
Wat ook (soms) lukt is een oude versie installeren, 9.0x en daarna met de bootcd 11.04 een upgrade uitvoeren.

Het rare is dat Mint (gebaseerd op Ubuntu) geen problemen heeft...
Momenteel werk ik even met (vloeken in de kerk?) Sabayon die ook geen problemen heeft met mijn configuratie.
Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?


MBootZ

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie op 1 HD aan PATA controller via SATA kabel
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/22, 16:39:02 »
Er wordt grub geinstalleerd, hier start ubuntu mee op.
http://sites.google.com/site/computertip/grub
Bovenstaande link staat hoe je grub via de livecd kunt herinstalleren(zonder ubuntu te herinstalleren).
heb ik ook gehad met een oude moederbord, grub wilde niet installeren, dus met de hand gedaan.

Bovenstaande site is zeer belangrijk, staat veel info in, en hoe je problemen kunt oplossen.

Offline Bootz

  • Lid
Re: Installatie op 1 HD aan PATA controller via SATA kabel
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/22, 16:46:05 »
Vergeten te melden. :rolleyes: Als ik alle guides, er zijn er minimaal tien, volg dan wil het ook achteraf niet installeren. Ik blijf de melding houden dat er niet op SDA (1/2/3) geinstalleerd kan worden.
 Het is me eenmaal gelukt door een aantal opties dmv. F6 uit te zetten, een tweede (her)installatie wilde niet meer lukken, ondanks de opties (ACPI=off etc.) en ook niet als ik zelf een indeling van de schijven maak...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie op 1 HD aan PATA controller via SATA kabel
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/22, 21:07:46 »
In somige biossen heb je ook nog een anti virus of mbr beveiliging, dan kun je dus niet naar de mbr schrijven, dus ook niet grub installeren.
Zet dit uit indien je dit hebt.

Offline Bootz

  • Lid
Re: Installatie op 1 HD aan PATA controller via SATA kabel
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/22, 21:31:31 »
Hallo Jan,

Had gekund maar die optie heb ik niet. Ook het feit dat Mint wel installeerd zegt al genoeg, die doet exact hetzelfds. Ook het feit dat het wel kan naar een harddisk op de ide poort geeft aan dat dit niet het probleem  kan zijn.

Bootz

Offline Bootz

  • Lid
Re: Installatie op 1 HD aan PATA controller via SATA kabel
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/25, 13:26:10 »
Hallo Jan,

Had gekund maar die optie heb ik niet. Ook het feit dat Mint wel installeerd zegt al genoeg, die doet exact hetzelfds. Ook het feit dat het wel kan naar een harddisk op de ide poort geeft aan dat dit niet het probleem  kan zijn.

Bootz

Toch nog even jouw link gevolgd met helaas hetzelfde resultaat. Ik heb het nu anders öpgelost

Install Ubuntu 10.04 (geverifieerd, werkt)
Upgrade to 11.04 (nogo, fout tijdens installeren)
Install Ubuntu 11.04  (via anders, huidige partitionering intact gelaten, werkt)

Ik zag bij een normale 11.04 installatie dat er op geen enkele partitie en bootflag stond, dit was ook niet voor elkaar te krijgen met gparted/disktool. Na de installatie van 10.04 is de /boot partitie (handatige partitionering) wel bootable (bootflag). Zou dat het probleem kunnen zijn?

Groeten,

BootZ