Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten  (gelezen 699 keer)

Offline Gamer

  • Lid
Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten
« Gepost op: 2017/02/12, 17:30:43 »
Ik moet binnen kort voor een grootte computer noob. De computer weer goed werkend maken, waar nu windows vista opstaat.
Ik wil er eigenlijk lubuntu op te zetten. Omdat ik zelf ook lubuntu gebruik, is het voor mij makkelijker om te helpen.

Nu is mijn iedee om mijzelf als beheerder in te stellen. En de gene die de computer gaat gebruiken. Als gebruiker aan te melden.
Zodat ze geen systeem aanpassingen kan doen. Maar hoe werkt het dan met de aanbevolen update's.
En hoe pak ik dit het beste aan?
Want daar heb ik nog geen ervaring mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/12, 17:48:48 »
Alleen de gebruiker met beheerdersbevoegdheden kan updates doorvoeren. Je zal dus nu en dan eens moeten binnenspringen om updates door te voeren als je het zo wil doen.
Nee, het is beter de eigenaar ook beheerder te maken en te leren hoe de gebruiker die updates kan doorvoeren.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/12, 19:26:03 »
Als ik geen beheerders en gebruikers profiel maak. Ben ik bang dat er buiten mijn weten om dingen veranderd worden.
En ik ben best bereid om iemand te helpen. Maar dan wil ik het niet hebben, dat jan alleman er zich mee gaat bemooien.
Dit is namelijk nu ook gebeurt met de vista install. Vandaar dat het nu een grootte puinhoop is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/12, 23:08:11 »
Met een beetje configuratie kan je er wel voor zorgen dat het systeem automatisch veiligheidsupdates binnentrekt en installeert. Het wordt wel wat technisch: https://help.ubuntu.com/community/AutomaticSecurityUpdates
Het lijkt me echter dat jij dat systeem wil opvolgen. Dan ben je wellicht wel in de mogelijkheid om zelf nu en dan eens de updates komen doen, zelfs al is het maar om de paar maanden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/12, 23:12:24 »
Als je het echt moet bijhouden, dan misschien iets met remote logon doen.

En updates moeten direct geïnstalleerd worden en een week of maand later.

Offline Nero

  • Lid
Re: Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/13, 09:44:23 »
Ik installeer doorgaans bij anderen unattended-upgrades. Af en toe eens (remote) inloggen als beheerder en de restjes bijwerken.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/13, 19:05:53 »
Bedankt voor de tips.

@vanadium: De beschrijving van je link is voor ubuntu? "Using GNOME Update Manager"
Ik ga in dit geval gebruikmaken van lubuntu met de lxde desktop. Of maakt dat niet uit?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe install met beheerder en gebruikers rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/13, 20:24:18 »
Bedankt voor de tips.

@vanadium: De beschrijving van je link is voor ubuntu? "Using GNOME Update Manager"
Ik ga in dit geval gebruikmaken van lubuntu met de lxde desktop. Of maakt dat niet uit?
Op die link staan verschillende mogelijkheden. De gemakkelijkste, met gnome update manager, is bij uitstek voor system met dat aan boord. Het zou ook onder lxde kunnen geïnstalleerd worden en werken, maar zou dan wellicht een hele hoop afhankelijkheden binnentrekken. Alle andere mogelijkheden zijn aan de commandolijn, dus "universeel" voor alle linuxvarianten.

Hier nog uitleg over unattended-upgrades, meer actueel dan mijn vorige link: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/automatic-updates.html en http://www.howtogeek.com/204796/how-to-enable-automatic-security-updates-on-ubuntu-server/
« Laatst bewerkt op: 2017/02/13, 20:27:53 door vanadium »