Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren  (gelezen 3286 keer)

[Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Gepost op: 2013/08/18, 09:54:49 »
Hallo allemaal,

Software installeren via het softwarecentrum is eenvoudig. Maar wat is de aanpak die je moet volgen als je andere Linux-software installeert? In het onderdeel Documentatie van dit forum vond ik niet wat ik zoek.
Waar gaat het om.
Ik wilde eens kijken hoe  het programma jack-mixer werkt. Ik haalde dat om te beginnen via het sofwarecentrum. Dat resulteert in een icon in de verticale opstartbalk links (ubuntu 12.04 lts). Klik ik daar op dan krijg ik de melding Mixer creation failed
Daarna vond ik op Internet bij toeval hetzelfde programma. En dan gaat het mis. Wat moet ik antwoorden op de vraag wat ik er mee doen wil, downloaden of openen met Archief? KIes ik voor downloaden, dan resulteert dat in een bestand jack_mixer-8.tar.gz in de map Downloads. Maar hoe nu verder? Kan iemand me daar iets over vertellen, of is er toch een beschrijving over dit onderwerp te vinden op dit forum?

Bart
« Laatst bewerkt op: 2013/08/18, 11:35:28 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/18, 10:02:22 »
in 't algemeen is dat als volgt
1)tar xvfz programma-x.y.z.tar.gz (om te extracten)
2) cd dir   (met dir de ge-extracte directory die meestal een naam heeft /programma-x.y.z)
3)./configure
4)make
5) sudo checkinstall

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/18, 10:17:24 »
Als je met de hand installeert dan moet je volgens mij ook nog extra paketten installeren, om zo make/configure te doen.

Of
Zoek eerst of er een ppa voor is.
Dan wordt alles automatisch geupdate.
Ook controleren of de server die je nu toevoegt aan je ubuntu wel veilig is.
Hier mee zoeken,
ubuntu+jack-mixer ppa

Of
ubuntu studio installeren dan is alles al geinstalleerd, misschien dat hier nog andere versie's van bestaan.
http://distrowatch.com/
 Ubuntu Studio
 DreamStudio
 AV Linux
 ArtistX
« Laatst bewerkt op: 2013/08/18, 10:29:31 door jan11000 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/18, 10:27:18 »
Handmatig installeren van teerballetjes is meestal een zeer arbeidsintensieve rotklus, waarbij je soms de hele aardkloot moet afspeuren naar ontbrekende ondersteunende bestanden, om succesvol te compileren.....

Iets wat je doorgaans beslist wil proberen te vermijden. Zelf begin ik er niet eens meer aan. Enfin, het is wel een goede manier om een verregende vakantiedag te besteden, mits je je geduld niet verliest. Zelf had ik bij een compileerpoging ooit weleens de neiging om de computer uit het raam te gooien.  :evil:

Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/18, 11:06:21 »
Iets wat je doorgaans beslist wil proberen te vermijden. Zelf begin ik er niet eens meer aan. Enfin, het is wel een goede manier om een verregende vakantiedag te besteden, mits je je geduld niet verliest. Zelf had ik bij een compileerpoging ooit weleens de neiging om de computer uit het raam te gooien.  :evil:
Daar zijn die tarballs volgens mij gewoon voor gemaakt :rolleyes:

Je hebt veel geduld nodig inderdaad, en de gcc/g++ pakketten meestal niet vergeten te installeren.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/18, 11:16:45 »
@Old Man: Op mijn website vind je daar een stukje over. Het is wat algemeen maar het zet je in ieder geval op het juiste spoor! :)
https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/compileren

Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/18, 11:23:08 »
Voor compileren zijn nu genoeg adviezen gegeven maar het is wel goed om even op te merken dat tar.gz gewoon een archief is en op zichzelf niets zegt over de inhoud. Soms worden tarballs bijvoorbeeld ook gebruikt om binaries in te verpakken (reeds gecompileerd dus die je zo kunt uitvoeren).

Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/18, 11:30:20 »
Voor compileren zijn nu genoeg adviezen gegeven maar het is wel goed om even op te merken dat tar.gz gewoon een archief is en op zichzelf niets zegt over de inhoud. Soms worden tarballs bijvoorbeeld ook gebruikt om binaries in te verpakken (reeds gecompileerd dus die je zo kunt uitvoeren).

... wat ik ook toegelicht heb in mijn link.

Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/18, 11:34:32 »
't Is toch wat hier op dit forum.
Even voor tienen stelde ik de vraag; nu, nog geen anderhalf uur later ben ik al van alle kanten "bediend" met ideeën en oplossingen!
Voorlopig kan ik wel weer verder denk ik. Bedankt allemaal.
Bart
« Laatst bewerkt op: 2013/08/18, 11:36:09 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline heir4c

  • Lid
Re: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/29, 10:22:55 »
Je kan van een tar.gz bestand ook via 'alien' een .deb bestand maken.
(Zie wel dat de naam van het pakket klopt met wat je gedownload hebt):
sudo alien -dTv jack_mixer-8.tar.gzDaarna het gemaakte .deb bestand dubbelklikken en het installeert vanzelf. Je zal misschien wel een melding krijgen dat er reeds een nieuwere versie is in het SoftwareCenter. Dus dan heeft het helemaal geen zin om die zelfgemaakte .deb te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/05, 19:02:24 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/09, 22:02:03 »
@heir4C
Dit had ik 5 jaar geleden al willen weten...
alien! dat werkt leuk!
ik was al blij, als er in een tar.gz een install.sh werd meegeleverd!
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline heir4c

  • Lid
Re: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/10, 09:07:32 »
Het lukt niet altijd, hoor. Want je moet een tar.gz bestand hebben dat de binaire (het zijn toch de binaire bestanden geloof ik, dus de reeds omgezette source bestanden)  bestanden bevat. Als ze enkel de source bestanden bevat moet je de commando's gebruiken zoals in het tweede bericht hier in dit topic.
En .rpm files of installatie bestanden van slackware en zo kan je ook veranderen naar .deb met alien maar dat lukt in mindere mate.
Beter is dus als er geen .deb files zijn van een programma, ergens de tar.gz files vind zodat je ze dan met alien omzet naar een .deb bestand.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/10, 15:47:34 »
Omdat ik de laatste JRE7-24 in Ubuntu 12.04 LTS wil hebben, heb ik de tar.gz van Java met alien omgezet naar een .deb zonder foutmeldingen.
Daarop dubbelklikken en het installeerde keurig. Chrome doet alles nog.
Waarschijnlijk moet ik de oude OpenJDK6 & 7 wel opruimen, dat ga ik gewoon doen. Leuk probeerwerk, want ik weet toch niet hoe het in elkaar zit...   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/11, 00:37:37 »
Hallo allemaal,

Software installeren via het softwarecentrum is eenvoudig. Maar wat is de aanpak die je moet volgen als je andere Linux-software installeert? In het onderdeel Documentatie van dit forum vond ik niet wat ik zoek.
Waar gaat het om.
Ik wilde eens kijken hoe  het programma jack-mixer werkt. Ik haalde dat om te beginnen via het sofwarecentrum. Dat resulteert in een icon in de verticale opstartbalk links (ubuntu 12.04 lts). Klik ik daar op dan krijg ik de melding Mixer creation failed
Daarna vond ik op Internet bij toeval hetzelfde programma. En dan gaat het mis. Wat moet ik antwoorden op de vraag wat ik er mee doen wil, downloaden of openen met Archief? KIes ik voor downloaden, dan resulteert dat in een bestand jack_mixer-8.tar.gz in de map Downloads. Maar hoe nu verder? Kan iemand me daar iets over vertellen, of is er toch een beschrijving over dit onderwerp te vinden op dit forum?

Bart
Alle nuttige tips ten spijt zal het programma toch niet werken..

Waarom niet? Je moet eerst de Jack server installeren. Tenminste, als je hem wil.

Jack is bedoeld om muziekinstrumenten op je pc aan te sluiten en dan te bewerken (gitaareffecten bijvoorbeeld) en ook nog op te nemen.. Jack kan dan ook zo ingesteld worden, dat alle geluidsoutput op hetzelfde moment naar een opneemprogramma en bv de luidsprekers wordt gestuurd.

Met de Jackmixer kan je dan de geluidsvolumes en aanhangende apparaten in- of uitschakelen...

Dus als je muziek wil gaan maken, download JACK eerst en ga dan verder. Hoeft het niet, laat het dan hangen..
Overigens, mocht je later tar.gz ergens anders tegen komen, dan kan je die ook uitpakken met de Archiefbeheer... De grafische schil, die net zoals het vroegere WinZip werkt :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/11, 18:36:08 »
Omdat ik de laatste JRE7-24 in Ubuntu 12.04 LTS wil hebben
De nieuwste is 7u45.

Installeren kan trouwens ook zo: https://sites.google.com/site/computertip/java
Zonder alien.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/11, 19:21:48 door Pjotr »

Re: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/11, 19:26:18 »
@Pjotr
Hartelijk dank!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline etc2005

  • Lid
    • Wegetit
Re: Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/16, 16:19:43 »
@Old Man: Op mijn website vind je daar een stukje over. Het is wat algemeen maar het zet je in ieder geval op het juiste spoor! :)
https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/compileren

Na onnoemelijk veel verschillende pogingen te hebben ondernomen (daar ging mijn zondagnamiddag) ben ik op jouw leidraad gestoten En, effectief, dit was de eenvoudigste en snelste poging, en de enige met een goed resultaat. Bedankt, ik heb dit uitgeprint en in mijn "problemenmapje" gestopt.

Eric
Ubuntu is het enige OS, die naam waardig!

Re: [Opgelost] Hoe software in tar.gz te installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/16, 20:21:39 »
Blij te horen dat ik heb kunnen helpen daarmee en dat het ook gelukt is :)