Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mozilla, Thunderbird, Adresboek  (gelezen 1910 keer)

Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Gepost op: 2020/12/10, 22:59:17 »
Goede dag,
Kan ik hier ook een vraag over Thunderbird/Adresboek stellen ?

Sorry als blijkt dat dat niet de bedoeling is, maar
tijdens het bijwerken van mijn adresboek kom ik tegen dat er bij sommige adressen er een komma voor het adres is gekomen en dat wanneer in nu een nieuw contact wil toevoegen die komma ook verschijnt.
Hoe kan ik die komma weg krijgen ??
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/10, 23:20:58 »
Nu je het zegt, ik heb dit ook bij een aantal adressen. Bij mij is het (Engelse versie) een "'". Dat lijkt mij een bug, misschien ter hoogte van de "Collected Addresses", de adressen die Thunderbird automatisch toevoegt op basis van binnenkomende mails. Je kan die komma's verwijderen door het contact aan te passen, maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort.

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/10, 23:29:58 »
Nu je het zegt, ik heb dit ook bij een aantal adressen. Bij mij is het (Engelse versie) een "'". Dat lijkt mij een bug, misschien ter hoogte van de "Collected Addresses", de adressen die Thunderbird automatisch toevoegt op basis van binnenkomende mails. Je kan die komma's verwijderen door één voor één de contacten aan te passen, maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort.
Ik heb het aanpassen geprobeerd maar dat lukt niet.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/11, 10:20:59 »
In het adresboek de naam dubbelklikken, data aanpassen en dan OK klikken werkt bij mij.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/11, 10:30:34 »
Die komma komt mogelijk uit berichten die aan meer personen (e-mail adressen) tegelijk zijn gestuurd ?
De  ,  komma is het scheidingsteken in Thunderbird.
(In MS Outlook is dat een  ;  punt-komma )
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/11, 12:30:22 »
Die komma komt mogelijk uit berichten die aan meer personen (e-mail adressen) tegelijk zijn gestuurd ?
De  ,  komma is het scheidingsteken in Thunderbird.
(In MS Outlook is dat een  ;  punt-komma )

Maar wat zou ik daaraan kunnen doen ? Want zelfs nieuwe contacten die ik aanmaak, krijgen nu een comma voor de naam ???
« Laatst bewerkt op: 2020/12/11, 12:31:53 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

JorisC

  • Gast
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/11, 12:49:43 »
Ik denk maar even mee , want ik zie er ook in de afbeelding in het startbericht zonder komma vooraan .
Dat met komma vooraan individuele  contactpersonen zijn die automatisch worden toegevoegd wanneer je een e-mail beantwoord en zonder komma vooraan e-mail adressen  die je zelf ingevoerd hebt in het adresboek .
Je kan dat in Thunderbird aan en uitvinken, of je het e-mail adres automatisch wil toevoegen aan je adresboek van wie je beantwoord
« Laatst bewerkt op: 2020/12/11, 12:53:18 door JorisC »

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/11, 15:35:15 »
Ik denk maar even mee , want ik zie er ook in de afbeelding in het startbericht zonder komma vooraan .
Dat met komma vooraan individuele  contactpersonen zijn die automatisch worden toegevoegd wanneer je een e-mail beantwoord en zonder komma vooraan e-mail adressen  die je zelf ingevoerd hebt in het adresboek .
Je kan dat in Thunderbird aan en uitvinken, of je het e-mail adres automatisch wil toevoegen aan je adresboek van wie je beantwoord

Heb uit gevinkt en krijg nu de komma achter de naam en wanneer ik hem weer aan vink blijft dat zo bij invoer nieuw contact
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/11, 16:27:15 »
Ik denk maar even mee , want ik zie er ook in de afbeelding in het startbericht zonder komma vooraan .
Dat met komma vooraan individuele  contactpersonen zijn die automatisch worden toegevoegd wanneer je een e-mail beantwoord en zonder komma vooraan e-mail adressen  die je zelf ingevoerd hebt in het adresboek .
Je kan dat in Thunderbird aan en uitvinken, of je het e-mail adres automatisch wil toevoegen aan je adresboek van wie je beantwoord
Ik denk ook dat het daar aan ligt: een bug in het automatisch opnemen van adressen in het adresboek.
@petineke, als je via het adresboek geen email adres kan aanpassen, dan is er bij jou ook nog iets anders aan de hand. De normale gang van zaken is uiteraard dat je je adressen kan aanpassen.

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/11, 17:10:41 »
Ik denk ook dat het daar aan ligt: een bug in het automatisch opnemen van adressen in het adresboek.
@petineke, als je via het adresboek geen email adres kan aanpassen, dan is er bij jou ook nog iets anders aan de hand. De normale gang van zaken is uiteraard dat je je adressen kan aanpassen.
Zie in mijn "persoonlijke map" dat er een map '.thunderbird' is en een 'thunderbird (kopie)' is.
Is dat normaal ??
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/12, 09:57:16 »
Onderwerp opgeschoond, houd het netjes a.u.b. !!!!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/12, 13:15:37 »
Onderwerp opgeschoond, houd het netjes a.u.b. !!!!

Mijn dank hiervoor. Dit geeft mij het vertrouwen weer terug in deze groep.
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #12 Gepost op: 2020/12/12, 13:20:11 »
Ben inmiddels verder gaan zoeken en heb bij Mozilla Thunderbird iets kunnen vinden wat ik verder ga uitproberen. Hoop daarmee mijn adresboek weer met niet al te veel moeite op te kunnen zetten.

http://kb.mozillazine.org/Moving_address_books_between_profiles
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #13 Gepost op: 2020/12/12, 15:45:24 »
Onderwerp opgeschoond, houd het netjes a.u.b. !!!!
Eummm.... heb ik iets verkeerds gezegd?  ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

nahjo

  • Gast
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #14 Gepost op: 2020/12/12, 16:15:17 »
Onderwerp opgeschoond, houd het netjes a.u.b. !!!!
Eummm.... heb ik iets verkeerds gezegd?  ;)
Ik denk dat mijn Piet Parkiet opmerking verkeerd is opgevat  ;)
Wel jammer dat er 2 (mogelijke) oplossingen daardoor zijn verwijderd.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #15 Gepost op: 2020/12/13, 20:59:25 »
Ik zit nu even op een andere computer dus kan ik kan het nu niet controleren.
Maar komt het niet door een leeg veld. Dat de weergave voornaam, achternaam is.
En dat het veld voornaam leeg is?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #16 Gepost op: 2020/12/14, 08:52:55 »
Mijn probleem, met de ' in de namen, is een ander. Als ik, zoals hier getoond, een nieuw contact toevoeg met achternaam aa en verder niets, dan verschijnt dat als "aa"  in de lijst *zonder* comma. Automatisch wordt "aa" ook als "Weergave" ingevuld. m.a.w., dit probleem kan ik niet reproduceren (Thunderbird 78.5.0, standaard versie bij Ubuntu 20.10).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #17 Gepost op: 2020/12/14, 11:39:32 »
De oplossing werd inderdaad door nahjo vermeld. Onder het menu "Beeld" kan je het tonen van de naam veranderen. De komma komt er als je "Achternaam, Voornaam" kiest. Let op: die weergave wordt slechts bijgewerkt als je eens een ander adresboek klikt, of het adresboek afsluit en weer opent. Die komma wordt ook weergegeven al er geen achternaam is: dat is waar je die komma aan het begin ziet.

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #18 Gepost op: 2020/12/14, 11:44:06 »
Ik zit nu even op een andere computer dus kan ik kan het nu niet controleren.
Maar komt het niet door een leeg veld. Dat de weergave voornaam, achternaam is.
En dat het veld voornaam leeg is?
Ook wanneer ik de lege velden invul krijg ik het '-teken ervoor en wanneer ik een volledig nieuw adres toevoeg idem. Het moet een fout in het susteem zijn wat ik nog verder moet uitproberen met
http://kb.mozillazine.org/Moving_address_books_between_profiles
Zal de uitkomst tzt melden.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #19 Gepost op: 2020/12/14, 11:49:55 »
De oplossing werd inderdaad door nahjo vermeld. Onder het menu "Beeld" kan je het tonen van de naam veranderen. De komma komt er als je "Achternaam, Voornaam" kiest. Let op: die weergave wordt slechts bijgewerkt als je eens een ander adresboek klikt, of het adresboek afsluit en weer opent. Die komma wordt ook weergegeven al er geen achternaam is: dat is waar je die komma aan het begin ziet.
Heb het nog even uitgeprobeerd, maar bij mij is dat echt niet het probleem. Ik denk echt dat het een bug is die ik met  http://kb.mozillazine.org/Moving_address_books_between_profiles hoop op te lossen, maar moet er even voor gaan zitten.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #20 Gepost op: 2020/12/14, 18:22:17 »
In tegenstelling tot mijn eerdere bericht kan ik nu nochtans je probleem exact reproduceren bij mij.  ^-^

Offline Gamer

  • Lid
Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #21 Gepost op: 2020/12/14, 21:49:02 »
De oplossing werd inderdaad door nahjo vermeld. Onder het menu "Beeld" kan je het tonen van de naam veranderen. De komma komt er als je "Achternaam, Voornaam" kiest. Let op: die weergave wordt slechts bijgewerkt als je eens een ander adresboek klikt, of het adresboek afsluit en weer opent. Die komma wordt ook weergegeven al er geen achternaam is: dat is waar je die komma aan het begin ziet.

Ik heb nu even op mijn gewone PC kunnen kijken. En bij mij verschijnen ook  kommas als ik de weer gave op voornaam / achternaam zet. Bij mij stond deze op weergaave naam
Ik maak de wel gebruik van thunderbird 68.10.0 (64-bit) in ubuntu 20.04 mocht dat uitmaken

Re: Mozilla, Thunderbird, Adresboek
« Reactie #22 Gepost op: 2020/12/14, 23:51:03 »
De oplossing werd inderdaad door nahjo vermeld. Onder het menu "Beeld" kan je het tonen van de naam veranderen. De komma komt er als je "Achternaam, Voornaam" kiest. Let op: die weergave wordt slechts bijgewerkt als je eens een ander adresboek klikt, of het adresboek afsluit en weer opent. Die komma wordt ook weergegeven al er geen achternaam is: dat is waar je die komma aan het begin ziet.

Ik heb nu even op mijn gewone PC kunnen kijken. En bij mij verschijnen ook  kommas als ik de weer gave op voornaam / achternaam zet. Bij mij stond deze op weergaave naam
Ik maak de wel gebruik van thunderbird 68.10.0 (64-bit) in ubuntu 20.04 mocht dat uitmaken

N.a.v. dit bericht toch weer het e.e.a. uitgeprobeerd en moet ik toegeven dat hier de oplossing in ligt.
Wanneer je alleen de weergave naam invult, bv omdat de overige gegevens verder onder het tabblad 'werk' ingevuld worden, dan verschijnt die komma. Vul je nu op het tabblad 'contact' de achternaam in en/of voornaam dan heb je geen last van die komma, wanneer je op 'Achternaam, voornaam' je volgorde laat rangschikken.
Ik gebruik Thunderbird 78.5.0 (64-bit)

Ik denk dat hiermee mijn probleem is opgelost.

Mijn dank aan allen voor hun reactie.
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)