Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Flash contra avi ?  (gelezen 2116 keer)

Offline Tom

  • Lid
(opgelost) Flash contra avi ?
« Gepost op: 2011/01/06, 10:19:14 »
1 = Wat kost de minste kracht aan uw computer een Flash filmpje afspelen of dezelfde film in avi ?
2 = En als ik een Flash converteer naar avi heb ik dan veel qualiteits verlies.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/06, 19:56:29 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Flash contra avi ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/06, 13:30:13 »
Een paar correcties nodig, toch
Mij lijkt avi die de minste kracht nodig heeft. Flash is oud en uit de mode.
Vooral avi is uit de mode. Dat is een videocontainerformaat van Microsoft dat dateert uit de periode van Windows 3.0.
Wat de "kracht" betreft, zowel avi als flash zijn containerformaten, dus bestandsformaten die dienen om beeld en geluidsstromen in vast te leggen. De processorkracht die nodig is, wordt vooral bepaald door de formaten waarmee beeld en geluid geëncodeerd zijn, en niet door het containerformaat. m.a.w., naar performantie zal het geen verschil maken of een bepaald filmpje in avi dan wel in flash opgeslagen is.
Citaat
Vroeger maakte men ook websites in Flash maar dat gebeurt nu ook haast niet meer.
Flash wordt nog zeer frequent gebruikt. Aangezien Flash een niet-vrij besandsformaat is, is dit een zeer slechte zaak voor het web.
Citaat
Maar, waarom zou je het willen converteren eigenlijk? Het komt de files niet ten goede.
Omdat bijvoorbeeld je stand-alone player avi ondersteunt, maar geen flash.

1 = Wat kost de minste kracht aan uw computer een Flash filmpje afspelen of dezelfde film in avi ?
Maakt geen verschil dus als het om dezelfde video en audiostromen gaat.
Citaat
2 = En als ik een Flash converteer naar avi heb ik dan veel qualiteits verlies.
Als je de beeld- en geluidsstromen zonder meer kopieert van een flash naar een avi bestand, dan heb je 0% kwaliteitsverlies. De beeld- en geluidsinformatie blijft namelijk identiek.

Als je daarentegen transcodeert, dan heb je altijd kwaliteitsverlies. Veel of weinig hangt af van de kwaliteit van de encodeersoftware én van de gebruikte instellingen.
[/quote]

Offline Tom

  • Lid
Re: Flash contra avi ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/06, 16:19:18 »
Eerst maar bedankt voor het meedenken. :)
Stel nu voor Flash wordt niet meer gebruikt maar je hebt nog Flash clipjes die je absoluut wilt bewaren ,zeg maar voor het nageslacht.
Hoe moet je die dan nog afspelen vraag ik mij af.
Ik kan om flash om te zetten ook kiezen voor WMV.
Maar dan vraag ik mij af waar mijn voorinstelling in moet staan heb namelijk twee keuzes > zie de twee afbeeldingen.




Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Flash contra avi ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/06, 19:02:44 »
Eerst maar bedankt voor het meedenken. :)
Stel nu voor Flash wordt niet meer gebruikt maar je hebt nog Flash clipjes die je absoluut wilt bewaren ,zeg maar voor het nageslacht.
Hoe moet je die dan nog afspelen vraag ik mij af.
Ik kan om flash om te zetten ook kiezen voor WMV.
Dit begrijp ik absoluut niet. Hoe ga je er nu van uit dat je een video in Flash formaat in de toekomst niet meer zal kunnen afspelen, maar een WMV video wel? Als Microsoft de stekker uit WMV trekt om zijn nieuwste formaat te promoten, heb je gedaan.

In beide screenshots zet je niet alleen om naar een ander containerformaat, je transcodeert video en audio ook. Kwaliteitsverlies voor gevolg. Nu zal WMV mogelijk maar een beperkt aantal formaten ondersteunen. Met dat containerformaat heb je dus mogelijk geen andere optie dan om te transcoderen.

Zo zet je je flash video om naar MKV zonder kwaliteitsverlies:

ffmpeg -vcodec copy -acodec copy -i jevideo.flv jevideo.mkv

Heb je in plaats AVI nodig, vervang dan de extensie in de naam van het geconverteerde bestand.

Dit gaat bliksemsnel en zet je video zonder kwaliteitsverlies om van het ene containerformaat naar het andere. Er zijn ook grafische tooltjes die dat kunnen doen, maar ik heb daar nog niet veel mee gewerkt.


Offline Tom

  • Lid
Opgelost Re: Flash contra avi ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/06, 19:55:31 »
Oke ik begrijp het. :)
Vriendelijk bedankt voor de uitleg ik kan er mee voort.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.