Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 server  (gelezen 12584 keer)

Ubuntu 7.10 server
« Gepost op: 2007/04/29, 22:45:12 »
beste ik heb vandaag om ens te zien wat dat heeft ubuntu server geinstaleert
nu hiuj sart op en dan kun je inloggen maar je moed alles met comandos doen
nu wat is het comando om de grafice interface op te starten of bestaat dat niet in ubuntu server ?
greets zoteke

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/29, 22:46:36 »
Een server heeft standaard geen grafische interface. Dit is eigenlijk logisch omdat je in principe het als server gebruikt en niet als grafische desktop. Je kan vast wel een desktop installeren door bijvoorbeeld het metapakket "ubuntu-desktop" te installeren (sudo apt-get install ubuntu-desktop) maar dan heb je eigenlijk ook geen server meer... en dan kon je net zo goed de Ubuntu Desktop cd downloaden en gebruiken.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/29, 22:51:32 »
Citaat van: profoX
Een server heeft standaard geen grafische interface. Dit is eigenlijk logisch omdat je in principe het als server gebruikt en niet als grafische desktop. Je kan vast wel een desktop installeren door bijvoorbeeld het metapakket "ubuntu-desktop" te installeren (sudo apt-get install ubuntu-desktop) maar dan heb je eigenlijk ook geen server meer... en dan kon je net zo goed de Ubuntu Desktop cd downloaden en gebruiken.
maar in windows heb ik ook als als server gebruikt en alle instelingen heb ik grafiche  
gedaan
hoe stel je de ubuntu server dan in  is er ergens een nederlandstalige uitleg voor ?
greets zoteke

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/29, 23:06:01 »
Ten eerste wat voor een server moet het worden?
fileserver, webserver etc
Je mag gerust een grafische interface installeren als je dat graag hebt, maar het is zinloos voor een server die je een keer instelt om dan altijd een zware grafische interface te draaien die je geheugen vol zet, en dan nog extra hd plaats inneemt.

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/30, 13:23:38 »
Citaat van: siegi
Ten eerste wat voor een server moet het worden?
fileserver, webserver etc
Je mag gerust een grafische interface installeren als je dat graag hebt, maar het is zinloos voor een server die je een keer instelt om dan altijd een zware grafische interface te draaien die je geheugen vol zet, en dan nog extra hd plaats inneemt.
ja die lamp server

voor websit's
te draaien

wilde ik eens proberen  maar hoe doe je dat dan zonder de grafise gedeelte zijn daar handleidingen voor ? en zo ja waar vind ik die want in de wikki vind ik zo direkt niets
greets zoteke

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/30, 16:24:52 »
Citaat van: zoteke
Citaat van: siegi
Ten eerste wat voor een server moet het worden?
fileserver, webserver etc
Je mag gerust een grafische interface installeren als je dat graag hebt, maar het is zinloos voor een server die je een keer instelt om dan altijd een zware grafische interface te draaien die je geheugen vol zet, en dan nog extra hd plaats inneemt.
ja die lamp server

voor websit's
te draaien

wilde ik eens proberen  maar hoe doe je dat dan zonder de grafise gedeelte zijn daar handleidingen voor ? en zo ja waar vind ik die want in de wikki vind ik zo direkt niets
??
greets zoteke

Offline Martin

  • Lid
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/30, 16:54:16 »
Het ligt er ook aan hoe je hem hebt geinstalleerd, want volgens mij heeft de server al automatisch Apache - MySQL - PHP/PERL. Anders moet je effe deze handleiding volgen.

Wat ik dus begrijp wil een een grafische interface op je server?
Stap 1: Installeer gewoon Ubuntu desktop
Stap 2: Installeer dan Apache : https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto
( Gebruik het gedeelte : Installeren op bestaand systeem)

Alleen wordt je server langzamer door de desktop, maarja als je niet bekend bent in linux is een terminal angstaanjagend ;)

Mvg Martin

eikelmuis

  • Gast
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/02, 17:18:09 »
Dus als ik het goed begrijp configureer je een server via het terminalvenster?
Ja want dat vroeg ik mij dan ook af .

Rob

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/02, 19:18:03 »
idd
greets zoteke

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/02, 19:39:18 »
Citaat van: Rob62
Dus als ik het goed begrijp configureer je een server via het terminalvenster?
Ja want dat vroeg ik mij dan ook af .

Rob
Of je een configuratiebestand verandert in gedit, kate, nano, vi of wat dan ook maakt niet zo veel uit natuurlijk.
Een grafische interface is makkelijk, omdat je dan meerdere terminals kan openen en bijv. firefox.
Kopiëren en plakken gaan dan ook makkelijker.

De meeste servers worden op afstand beheerd via een ssh verbinding en hangt er helemaal geen monitor aan de server.
Dan heb je alleen maar een terminal.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/02, 20:12:08 »
Citaat van: Johanvd
Een grafische interface is makkelijk, omdat je dan meerdere terminals kan openen .
Kan naar mijn weten in tekstmode ook, gewoon een kwestie van ctrl+alt+F2 of ctrl+alt+F3 enz.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/02, 21:09:24 »
@Johanvd
Kopieren en plakken gaat in text mode zelfs gemakkelijker. Installeer eens het pakketje gpm dan kan je de muis gebruiken in tekst mode.  Met de linkse muisknop kan je iets selecteren en als je dan even op rechts klikt kan je plakken.
En dan nog maar de zwijgen over de veelzijdigheid van vim,
@kiwinote alt-f1 alt-f2 is ook al genoeg hoor.  de control hoeft er alleen bij als je vanuit x switch.

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/03, 14:51:43 »
en  wat is het comando om de pc uit te zetten ?
greets zoteke

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/03, 15:11:26 »
Het was ook meer als voorbeeld bedoeld.
Meerdere terminals open hebben kan ook bijvoorbeeld met screen. (Vind ik zelf ook fijn werken)
Ik weet ook dat je meerdere terminals onder alt-F2 etc. hebt.
Het voordeel van een grafische interface is dan ook dat je gelijktijdig firefox open kan hebben (is makkelijker dan lynx :P )
Overigens kan je via ssh ook grafische programma's op de server openen. Het venster verschijnt dan op de client.
Probeer dit maar eens met ssh -X server en dan bijvoorbeeld gedit intikken.

@zoteke:
typ in een terminal eens man shutdown in.
Dan krijg je de handleiding te zien.
sudo shutdown -r now is bijvoorbeeld "nu afsluiten en opnieuw opstarten"
sudo shutdown -P now is "nu afsluiten en uitschakelen"

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/03, 15:15:22 »
Citaat van: Johanvd
Het was ook meer als voorbeeld bedoeld.
Meerdere terminals open hebben kan ook bijvoorbeeld met screen. (Vind ik zelf ook fijn werken)
Ik weet ook dat je meerdere terminals onder alt-F2 etc. hebt.
Het voordeel van een grafische interface is dan ook dat je gelijktijdig firefox open kan hebben (is makkelijker dan lynx :P )
Overigens kan je via ssh ook grafische programma's op de server openen. Het venster verschijnt dan op de client.
Probeer dit maar eens met ssh -X server en dan bijvoorbeeld gedit intikken.

@zoteke:
typ in een terminal eens man shutdown in.
Dan krijg je de handleiding te zien.
sudo shutdown -r now is bijvoorbeeld "nu afsluiten en opnieuw opstarten"
sudo shutdown -P now is "nu afsluiten en uitschakelen"
kan je dan op de eigenlijke server met een of andere comando een grafise interface openen enkel als je iets wil instellen?
greets zoteke

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/03, 15:26:31 »
Dat kan alleen als er ook een xserver draait (dus bijv. met gnome/kde/xfce/etc.)

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/03, 15:37:40 »
Citaat van: Johanvd
Dat kan alleen als er ook een xserver draait (dus bijv. met gnome/kde/xfce/etc.)
maar kan je bv zelf kiezen om de xserver op  te straten dus om alles in te stellen en dan de x server terug uit zetten ?

en hem gewoon terug opstarten zo dat je alles weer met de terminal moet doen ?
greets zoteke

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/03, 18:02:03 »
Citaat van: Johanvd
Dat kan alleen als er ook een xserver draait (dus bijv. met gnome/kde/xfce/etc.)
Gnome kde xfce etc zijn geen xservers.
Maar Desktop environments die bovenop de xserver kunnen draaien,  
de eigenlijk xserver is xorg.  
In principe zou je gdm kunnen verwijderen waardoor de xserver niet meer automatisch opstart.
En als je dan grafisch wil werken typ je na het inloggen in text mode startx

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/04, 00:21:00 »
Citaat van: Johanvd
Het was ook meer als voorbeeld bedoeld.
Meerdere terminals open hebben kan ook bijvoorbeeld met screen. (Vind ik zelf ook fijn werken)
Ik weet ook dat je meerdere terminals onder alt-F2 etc. hebt.
Het voordeel van een grafische interface is dan ook dat je gelijktijdig firefox open kan hebben (is makkelijker dan lynx :P )
Overigens kan je via ssh ook grafische programma's op de server openen. Het venster verschijnt dan op de client.
Probeer dit maar eens met ssh -X server en dan bijvoorbeeld gedit intikken.

@zoteke:
typ in een terminal eens man shutdown in.
Dan krijg je de handleiding te zien.
sudo shutdown -r now is bijvoorbeeld "nu afsluiten en opnieuw opstarten"
sudo shutdown -P now is "nu afsluiten en uitschakelen"
heb ik gedaan maar het werkt niet als ik het zonder de sudo doe zegt hij dat ik root rechten moet hebben doe ik het met dan zegt hij dat het geen goede combinatie is en als ik doe wat hij zegt werkt het ook niet wat is het juiste comando dat ik moet in tippen in de terminal ?  om af te sluiten ?
greets zoteke

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/04, 01:46:55 »
sudo shutdown -P now sluit bij mij het systeem direct af, om daarna de computer uit te zetten

sudo shutdown -r +5 sluit het systeem na 5 minuten, om daarna de computer opnieuw op te starten.
Let op de hoofdletter P en de kleine letter r, en bij de tijdsaanduiding de + voor het aantal minuten.

De handleiding:
Citaat van: man shutdown
shutdown(8)                                                                                                                                   shutdown(8)

NAME
       shutdown - bring the system down

SYNOPSIS
       shutdown [OPTION]... TIME [MESSAGE]

DESCRIPTION
       shutdown arranges for the system to be brought down in a safe way.  All logged-in users are notified that the system is going down and, within the
       last five minutes of TIME, new logins are prevented.

       TIME may have different formats, the most common is simply the word ’now’ which will bring the system down immediately.  Other valid  formats  are
       +m, where m is the number of minutes to wait until shutting down and hh:mm which specifies the time on the 24hr clock.

       Once TIME has elapsed, shutdown sends a request to the init(8) daemon to bring the system down into the appropriate runlevel.

OPTIONS
       -r     Requests that the system be rebooted after it has been brought down.

       -h     Requests that the system be either halted or powered off after it has been brought down, with the choice as to which left up to the system.

       -H     Requests that the system be halted after it has been brought down.

       -P     Requests that the system be powered off after it has been brought down.

       -c     Cancels a running shutdown.  TIME is not specified with this option, the first argument is MESSAGE.

       -k     Only send out the warning messages and disable logins, do not actually bring the system down.

NOTES
       This tool is provided for compatibility with the traditional System V init(8).  Upstart has no notion of runlevels itself, this and the telinit(8)
       tool are provided to emulate their behaviour.

       When invoked it generates a runlevel event, with an argument containing the new runlevel.

AUTHOR
       Written by Scott James Remnant.

REPORTING BUGS
       Report bugs at https://launchpad.net/products/upstart/+bugs

COPYRIGHT
       Copyright © 2007 Canonical Ltd.
       This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PUR

Ubuntu 7.10 server
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/04, 15:15:44 »
Hoi,

Ik ben ook nog maar een beginneling in Ubuntu.
En de terminal word zo langzaam mijn vriendje.

Zelf heb ik een lamp server geinstaleerd. en ben begonnen via de gewone installatie van ubuntu met de gnome desktop omgeving. En ik moet zeggen dat het heel goed zijn werk doet.

Ondertussen heb ik ook de SSH verbinding aan het lopen,...

Van zodra ik wat meer ervaring heb met ubuntu en de terminal zal de gnome desktop ook verdwijnen ;-) ,...
en dan heb ik een monitor meer om mijn client pc onder dualscreen te laten draaien ;-)

cu

Hoskeu

  • Gast
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/15, 11:17:06 »
Citaat van: Johanvd
sudo shutdown -P now sluit bij mij het systeem direct af, om daarna de computer uit te zetten

sudo shutdown -r +5 sluit het systeem na 5 minuten, om daarna de computer opnieuw op te starten.
Let op de hoofdletter P en de kleine letter r, en bij de tijdsaanduiding de + voor het aantal minuten.

(........)

       TIME may have different formats, the most common is simply the word ’now’ which will bring the system down immediately.  Other valid  formats  are
       +m, where m is the number of minutes to wait until shutting down and hh:mm which specifies the time on the 24hr clock.

       Once TIME has elapsed, shutdown sends a request to the init(8) daemon to bring the system down into the appropriate runlevel.

(........)
Om jullie draadje voort te zetten,

Het is dus mogelijk om het systeem dagelijk af te laten sluiten om een betaalde tijd, door tijdens opstarten met scriptje of ergens in opstart bestandje een opdracht te zetten.
Dat lijkt mij wel makkelijk.

Wat ik mij nu afvraag...
Is het mogelijk je systeem automatisch op te laten starten? (waarschijnlijk niet zonder relay op de power button ofzo... :P)
Zou dat mischien met de sleep functie kunnen??...

Maar is het eigenlijk mogelijk om de reboot time delay te maken?
Dus datie afsluit en na een bepaalde tijd pas weer reboot??...

Ik wil eigenlijk gewoon dat mijn systeem smorgens voor me klaar staat, en savonds vanzelf er weer mee stopt.
Dit lijkt mij ideaal!
Wat lijkt jullie de beste optie hiervoor??...

(Als ik hem dan ook nog koffie kan leren zetten en een eitje koken voor bij het ontbijt leven we in een ideale wereld naar mijn mening... :P)

Offline Roel1963

  • Lid
Ubuntu 7.10 server
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/15, 12:12:01 »
Bij mij werkt sudo shutdown niet, ik gebruik daarom sudo halt (omdat ik zag dat webmin dat ook doet).

Is er veel verschil?