Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie helpt mij op weg (Java)  (gelezen 2648 keer)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Wie helpt mij op weg (Java)
« Gepost op: 2010/12/01, 09:12:22 »
Ik moet een opdrachtje maken in Java, maar werk eigenlijk nooit in Java.

Ik heb niet veel tijd over dus zou graag ene beetje op weg geholpen worden (welke library's gebruiken enzo)
Het hoeft allemaal niet heel netjes en ingewikkeld als het maar werkt.

Het moet probleemloos werken op Windows

1. Ik moet uit een sqlite database kunnen lezen (welke library, hoe dit opzetten?)
2. Ik moet vanuit een webapplet gegevens kunnen opvragen aan een Java programma dat op een server draait. Welke techniek is het makkelijkst...ik moet eigenlijk de inhoud van een tabel uit de sqlite database naar de webapplet sturen als hier om gevraagd word door de webapplet...meer niet.

Het liefst dus allemaal zo eenvoudig mogelijk.

Alvast bedankt!


Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/01, 13:03:58 »
1. JDBC. Je hebt ook een sqlite driver voor JDBC nodig (ik neem aan dat je dat wel kan vinden)?
2. Dan moet je met sockets gaan werken. Zoek maar even op hoe je sockets met Java kan gebruiken.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/01, 17:36:53 »
Ik weet niet hoe gemakkelijk het is in Java, maar ik denk dat (XML-)RPC (als alternatief voor sockets) een redelijke oplossing kan zijn voor punt 2.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/01, 18:42:52 »
Met een webapplet bedoel je een Java Applet?
- Ik moet vanuit een webapplet gegevens kunnen opvragen aan een Java programma dat op een server draait.
 - ik moet eigenlijk de inhoud van een tabel uit de sqlite database naar de webapplet sturen als hier om gevraagd word door de webapplet...
Er is duidelijk een verschil tussen deze twee. Bij de eerste moet je namelijk op de server een Java programma maken en hiermee verbinden.
Bij de tweede maak je vanuit de Applet direct verbinding met een SQLite Database (waar deze ook mag staan, server of lokaal).

Het makkelijkst is om direct te verbinden met de DB op de server via JDBC. Als je verder zoekt op JDBC zul je wel voorbeelden vinden hoe je met een DB moet praten (gegevens invoeren en eruithalen).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/02, 08:10:38 »
Met een webapplet bedoel je een Java Applet?
- Ik moet vanuit een webapplet gegevens kunnen opvragen aan een Java programma dat op een server draait.
 - ik moet eigenlijk de inhoud van een tabel uit de sqlite database naar de webapplet sturen als hier om gevraagd word door de webapplet...
Er is duidelijk een verschil tussen deze twee. Bij de eerste moet je namelijk op de server een Java programma maken en hiermee verbinden.
Bij de tweede maak je vanuit de Applet direct verbinding met een SQLite Database (waar deze ook mag staan, server of lokaal).

Het makkelijkst is om direct te verbinden met de DB op de server via JDBC. Als je verder zoekt op JDBC zul je wel voorbeelden vinden hoe je met een DB moet praten (gegevens invoeren en eruithalen).
Je kan niet "verbinden" met een SQLite database... Dat is gewoon een bestand.

Ik zie niet direct een voordeel van XML-RPC over sockets (XML-RPC gebruikt, voor zover ik het begrijp, ook sockets).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/02, 10:37:58 »
Je kan niet "verbinden" met een SQLite database... Dat is gewoon een bestand.
Ahzo, dan snap ik nu wat de opdracht is. Nu nog antwoord van leendert...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/02, 11:14:32 »
Alvast bedankt!
Ik hoop hier zaterdag en/of maandag mee aan de slag te gaan.
Ik moet nog even de opdracht nalezen of je nu perse zowel een java server als een cliënt applicatie moet maken.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/03, 16:56:47 »
Ik zie niet direct een voordeel van XML-RPC over sockets (XML-RPC gebruikt, voor zover ik het begrijp, ook sockets).
Ook de library die ik gebruik om websites te downloaden gebruikt intern sockets, en toch gebruik ik die library. Waarom? Het kost minder ontwikkeltijd, minder code, en levert minder bugs op.

Aan de andere kant weet ik niet hoe lastig het is om even een eigen protocol te verzinnen voor sockets, misschien weegt dat op tegen de tijd die het kost om een xml-rpc verbinding opzetten te leren. Mogelijk hangt dat af van de hoeveeldheid bewerkingen die allemaal op de sqlite database moeten kunnen worden uitgevoerd.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/04, 19:46:07 »
Hmm officieel moet ik dus zowel een Java webservice maken die dus de database benaderd.

Ik probeer deze werkend te krijgen in Eclipse, maar krijg dat echt niet voor elkaar.
http://www.zentus.com/sqlitejdbc/
Wat moet je daarvoor nu doen?

Ik heb totaal geen ervaring met zulke dingen in Java...


Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/05, 09:19:08 »
Ik zou zeggen dat je ergens die jar moet toevoegen aan je project (ik programmeer enkel in C++ in Eclipse) en dan de code gebruiken die op hun website staat...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Wie helpt mij op weg (Java)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/07, 10:04:53 »
Ik heb het nu aardig voor elkaar.
Ik ben wel mysql gaan gebruiken ipv sqlite.

En gelukkig mag het toch direct vanuit de applet. Dus de webservice hoef ik niet te maken. Scheelt me weer wat tijd ;)