Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update  (gelezen 6406 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Goedemorgen,

Ik vanmorgen maar eens gecheckt. Niks aan de hand hier. Zo te zien waait er een andere wind bij HP. Hopelijk heeft dat geen gevolgen voor het prima HPLIP systeem.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/18, 10:44:04 »
Goedemorgen,

Ik vanmorgen maar eens gecheckt. Niks aan de hand hier. Zo te zien waait er een andere wind bij HP. Hopelijk heeft dat geen gevolgen voor het prima HPLIP systeem.

groet,

Just
Voor alle zekerheid:
sudo apt-mark hold hplip hplip-data printer-driver-hpijs printer-driver-hpcups

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/18, 11:08:43 »
Hoi Pjotr,

Bedankt voor de tip! Ik zie er voor mijn oude HP printer wel geen kwaad in. Ding heeft geen chip, maar ik heb toch maar even gedaan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Anco

  • Lid
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/18, 11:31:11 »
Let er ook op dat er gratis services zijn/ waren waarbij je elkaars vpn bent. Hier heb je dan wel misschien een gratis vpn, maar word je internet verbinding ook gebruikt door anderen voor zaken die jij liever niet over je verbinding laat lopen
Linux user #485563

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/18, 11:41:47 »
Hoi Anco,

VPN? Zit jij niet in een totaal verkeerd topic?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/18, 11:50:23 »
Gebruik al jaren geen Printer meer ,hoogstens mijn standallone scanner ,en moet ik eens iets printen dan in het Dorpje bij ons 5 eurocent voor vier prints en nog professioneel gedaan vanaf de usb stick voila .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/18, 11:55:09 »
Het gaat om de volgende printertypes die "getroffen" zijn:

HP Officejet Pro 6830
HP Officejet Pro 8610
HP Officejet Pro 8615
HP Officejet Pro 8620
HP Officejet Pro 8625
HP Officejet Pro 8630
HP Officejet Pro 8640
HP Officejet Pro 8660
HP Officejet Pro x451dn
HP Officejet Pro x451dw
HP Officejet Pro x476dn
HP Officejet Pro x476dw
HP Officejet Pro x551dw
HP Officejet Pro x576dw

bron: http://www.emerce.nl/wire/persbericht-123inktnl-reageert-geblokkeerde-hp-printers
« Laatst bewerkt op: 2016/09/18, 12:20:38 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/18, 11:56:34 »
Hoi Tom,

Als die student hier straks uit huis is, is jouw methode wel een idee :D !

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/18, 12:03:40 »
Hoi Maasnet,

Hoho, alleen Officejets? Dat is maar een piepklein deel van alle HP modellen toch? Weer een mooi voorbeeld van wrakke nieuwsberichten, al ben je als gebruiker van zo'n printer toch de klos.

Aan de andere kant, misschien is het een proefballonnetje en volgen er nog meer soortgelijke acties van HP.

Bedankt voor de info, Maasnet!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/18, 12:14:00 »
Deze printers stonden vermeld in een persbericht van 123inkt.

Dus als er meer zijn dan hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/18, 12:17:27 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/18, 12:46:02 »
Vraag,hoe komt die update eigenlijk binnen?Is dat bij printers die op het internet staan,of via HP lib?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/18, 12:47:56 »
Hoi Maasnet,

Het persbericht staat nu ook op de website van 123inkt. Fijn bedrijf trouwens. Daar snappen ze wat klanttevredenheid betekent. Uit dat bericht blijkt, nu ik het heb nagelezen, dat er helemaal geen recente firmware-update is geweest. De firmware dateert verder in wezen al uit 2015 en ook printers zonder enige update weigeren nu plots huismerk. Dus dit zit daar al veel langer in die firmware!

Het is een vreemd verhaal. 123inkt heeft al aangepaste chips begrijp ik, dus HP heeft binnenkort niets gewonnen in deze kwestie behalve imago-schade.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/18, 12:54:33 »
Hoi Maasnet,

Het persbericht staat nu ook op de website van 123inkt. Fijn bedrijf trouwens. Daar snappen ze wat klanttevredenheid betekent. Uit dat bericht blijkt, nu ik het heb nagelezen, dat er helemaal geen recente firmware-update is geweest. De firmware dateert verder in wezen al uit 2015 en ook printers zonder enige update weigeren nu plots huismerk. Dus dit zit daar al veel langer in die firmware!

Het is een vreemd verhaal. 123inkt heeft al aangepaste chips begrijp ik, dus HP heeft binnenkort niets gewonnen in deze kwestie behalve imago-schade.

groet,

Just
Inderdaad een fijn bedrijf:
Citaat
Wij sturen u z.s.m. nieuwe chips toe waarna onze huismerk cartridges weer gewoon probleemloos printen.
Goede dienstverlening.  :)

Dus het vastprikken kan weer ongedaan worden gemaakt:
sudo apt-mark unhold hplip hplip-data printer-driver-hpijs printer-driver-hpcups

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/18, 13:55:56 »
Hoi Pjotr,

Dank je! Wel weer wat geleerd trouwens. Over dat apt-mark, bedoel ik :D

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/19, 09:00:57 »
Nog een artikel over dit probleem in de Computable.

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/5838129/250449/software-update-leidt-tot-inkt-rel-hp.html

Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/19, 09:58:13 »
Nog een artikel over dit probleem in de Computable.

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/5838129/250449/software-update-leidt-tot-inkt-rel-hp.html

Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is.

Hoi Maasnet,

Dat artikel brengt geen inhoudelijk nieuwe feiten. Het is toch een merkwaardige kwestie, dat dit verschijnsel al van voor 2015 in de firmware van die printers is ingebouwd. De Officejet driver was trouwens oorspronkelijk een aparte tot hij in 2006 in HPLIP werd opgenomen, zegt de Engelse Wikipedia.

Zou er soms een kwade programmeur een geintje hebben nagelaten en was deze datum voor hem een belangrijke? Hup, weer een complottheorie de lucht in ... .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/19, 10:00:28 »
Nog een artikel over dit probleem in de Computable.

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/5838129/250449/software-update-leidt-tot-inkt-rel-hp.html

Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is.

Hoi Maasnet,

Dat artikel brengt geen inhoudelijk nieuwe feiten. Het is toch een merkwaardige kwestie, dat dit verschijnsel al van voor 2015 in de firmware van die printers is ingebouwd. De Officejet driver was trouwens oorspronkelijk een aparte tot hij in 2006 in HPLIP werd opgenomen, zegt de Engelse Wikipedia.

Zou er soms een kwade programmeur een geintje hebben nagelaten en was deze datum voor hem een belangrijke? Hup, weer een complottheorie de lucht in ... .

groet,

Just

Geen nieuwe feiten maar wat het wel interessant maakt zijn de verschillende uitspraken van de rechters inzake 123inkt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/19, 10:10:35 »
Om nog meer complottheorieën te voeden.
HP heeft deze week de printerdivisie van Samsung overgenomen (kosten waren iets hoger dan 1 miljard dollar).
HP heeft misschien dan wel de rechtszaak tegen 123inkt verloren, maar Samsung niet.
Bij de overname zijn 6500 patenten gemoeid, mij bekruipt het gevoel dat dit nog wel een staartje kan krijgen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/19, 10:13:20 »
Om nog meer complottheorieën te voeden.
HP heeft deze week de printerdivisie van Samsung overgenomen (kosten waren iets hoger dan 1 miljard dollar).
HP heeft misschien dan wel de rechtszaak tegen 123inkt verloren, maar Samsung niet.
Bij de overname zijn 6500 patenten gemoeid, mij bekruipt het gevoel dat dit nog wel een staartje kan krijgen.

Dat is ook de reden waarom ik naar dat artikel van Computable heb gelinkt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/19, 15:58:30 »
vriend van mij werkt ook in een computerwinkel en krijgt regelmatig kapotte printers binnen, waarbij hij iedere keer zegt "neem de originele cardridges dan gaat je printer niet stuk!"
mijn reactie daarop was "dat kan wel zo zijn, maar mij boeit t niet als mijn printer stuk gaat."

ff uitleggen: mijn printer kostte €70,- (deskjet 3070a, print tot vandaag de dag nog steeds op action-cardridges)
de originele cardridges (HP364XL) kosten €65,- voor een combo-pack: (http://www.printershop.nl/product/170209/hp-364xl-combo-pack-4-kleuren-n9j74ae.html)
de cardridges van de action kosten €10,-
dat betekent dat ik per keer €55,- bespaar. dus mijn printer hoeft die "goedkope troep" slechts 1,5x te overleven en ik heb al genoeg bespaard voor een nieuwe printer!!
sterker nog, als mijn printer stuk gaat op de laatste druppel van de 2e set cardridges dan heb ik €110,- bespaard - €70,- voor een nieuwe printer = €40,- winst!!
dus puur economisch gezien zijn namaak-cardridges de beste optie, zelfs als je printer daarvan stuk gaat!

bedenk maar eens hoeveel winst HP maakt op die inkt! (want er zit steeds minder inkt in de cardridges)

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/19, 16:45:04 »
Jaja, patronen voor een hp6940 waren jaren terug ergens in de €60, de laatste keer mocht ik maar liefst €88 afrekenen voor een zwarte en een kleurenpatroon. Niet gedaan natuurlijk, in plaats daarvan heb ik een nieuwe Epson gekocht van €45. De meegeleverde inkt was na twee weken op (daar stoppen ze vast 1 of 2 ml in), nieuwe patronen kosten €30 voor vier patronen. Toch jammer van die HP die nu in zeer goede staat niets staat te doen...


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #22 Gepost op: 2016/09/20, 10:01:06 »
Hoi Paul,

Net gelezen. Volgens mij spint dat 123inkt hier zo langzamerhand dik garen mee :D. Ze komen zo vaak in het nieuws.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #23 Gepost op: 2016/09/20, 11:37:43 »
Net gelezen. Volgens mij spint dat 123inkt hier zo langzamerhand dik garen mee :D. Ze komen zo vaak in het nieuws.
dan werkt die actie van HP dus gewoon averrechts  =D =D :D :D

Re: HP in het nieuws - geen huismerk inkt meer na automatische update
« Reactie #24 Gepost op: 2016/09/20, 22:31:30 »
Net gelezen. Volgens mij spint dat 123inkt hier zo langzamerhand dik garen mee :D. Ze komen zo vaak in het nieuws.
dan werkt die actie van HP dus gewoon averrechts  =D =D :D :D
En gelijk hebben ze, ik kocht altijd printers van HP en mocht ik ooit weer een printer kopen dan zeker geen HP.
Ik ken het 'gillette' principe (Give 'em the razor; sell 'em the blades), maar dan geef ik liever een paar centen meer uit bij een concurrent dan dat ik vast zit aan een marketing truuk.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint