Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ACPI error  (gelezen 3545 keer)

ACPI error
« Gepost op: 2023/02/20, 21:23:00 »
Hallo allemaal
Het is gelukt! Ubuntu 22.04.1 op een Toshiba Satellite C850-1CR van 10 jaar oud gezet, als enige OS. Toch vraag ik me af of het helemaal goed gegaan is. De snelheid valt wat tegen, en tijdens het opstarten krijg ik van de prompt foutmeldingen, klein zwart schermpje witte letters. Drie ACPI errors en een Problem blacklisting hash (-13).
Het opstarten duurt in totaal 1:29
Opstarten Writer 0:17
Opstarten Firefox 0:10
Opstarten Shotwell, met 3800 foto’s, 0:02
Afsluiten pc 0:15

Eerste indruk is dat alles goed werkt.

Kan ik nog wat doen aan die foutmeldingen?
Zijn de tijden normaal?


Ik heb inmiddels behoorlijk onderzoek gedaan. Set up Bios doorgespit, vanalles geprobeerd. Fast boot staat uit, secure boot ook enz  enz. terug naar default settings helpt ook niet.
Ik weet inmiddels ongeveer wat die ACPI doet. Matcht in ieder geval niet goed met de BIOS. BIOS updaten is lastig, dan moet ik Windows weer installeren. Ubuntu heeft geen aparte ACPI driver dacht ik, zoals Windows dat wel heeft.
Ik zou ook kunnen wachten tot 22.04.2 er is, en die installeren en bidden dat die wel goed met mn BIOS praat. Tot die tijd zou ik ACPI uit kunnen zetten in de Terminal. Geen idee of ik dan nog een werkbare laptop heb. Gebruik hem alleen thuis op tafel. Vaak aan snoer, slechte batterij.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ACPI error
« Reactie #1 Gepost op: 2023/02/20, 22:04:32 »
Zo onderdruk je de onbelangrijke foutmeldingen tijdens de opstart:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-4.html#ID13
(punt 13)

Vervang het woord xed door gedit in de desbetreffende terminalopdracht (Mint heeft Xed, Ubuntu heeft Gedit).

Re: ACPI error
« Reactie #2 Gepost op: 2023/02/20, 22:22:45 »
Dankjewel Pjotr

Denk je dat het onbelangrijke meldingen zjin? Mijn zorg is dat ACPI bijvoorbeld ten onrechte de kloksnelheid verlaagt, of op andere manieren de prestaties ondermijnt. Zijn de opstarttijden normaal? Ik dacht dat het allemaal in luttele seconden op zou moeten starten, net als Shotwell dat nu bij mij doet.

Offline HWE64

  • Lid
Re: ACPI error
« Reactie #3 Gepost op: 2023/02/20, 22:51:37 »
Heb ook de ACPI meldingen gehad maar met de ingreep zoals Pjotr die voorgesteld had zijn ze allemaal verdwenen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: ACPI error
« Reactie #4 Gepost op: 2023/02/21, 12:49:37 »
Q: Het is gelukt! Ubuntu 22.04.1 op een Toshiba Satellite C850-1CR van 10 jaar oud gezet, als enige OS.

Leuk dat het gelukt is, je kunt nu heel goed wat ervaring met Ubuntu opdoen.
Een10 jaar oude laptop en dan klagen over snelheid denk dat je geen reëel verwachtingspatroon had. 

Re: ACPI error
« Reactie #5 Gepost op: 2023/02/21, 14:47:33 »
Dankjewel voor jullie reacties
Een pentium 2,2GHz 4GB moet beter kunnen dan opstarten in 90 seconden en Writer opstarten in 17 seconden denk ik. Vooral met een frisse installatie op een schone PC.

Ik heb met app "Systeem Monitor" zitten kijken naar de processor belasting tijdens opstarten van Libre Writer. Eerste opstart van 17 seconden kwam processor 1 niet boven 70% en processor 2 bleef onder 50%.
App Writer afgesloten en opnieuw gestart: nu start hij ruim binnen 2 seconden. Processor 1 gaat dan even naar 100% , Processor 2 gaat even naar ca 70%.

Datzelfde gebeurt met andere apps. Dus als ik al mijn apps een paar keer opstart en uitschakel, dan starten ze allemaal binnen 2 sec op tijdens die sessie.

Zou dat met de werking van ACPI te maken hebben? Het jammere is dat ik nergens een korte en bondige beschrijving kan vinden  van de taken en functies van ACPI. Als dat alleen power management zou zijn, zoals slaapstand na n seconden, dan kan ik er wel zonder, maar als ik het goed begrijp is het een soort vergaarbak van allerlei functies. Iemand beweerde bijvoorbeeld dat USB 3.0 daar ook onder valt. Iemand beweerde dat hij geen WiFi en LAN meer had na uitschakelen enz

Re: ACPI error
« Reactie #6 Gepost op: 2023/02/21, 16:14:40 »
Heb je de originele HD gebruikt?
Een SSD maakt een wereld van verschil.

Re: ACPI error
« Reactie #7 Gepost op: 2023/02/21, 16:50:35 »
Originele hdd. Snel genoeg voor mij. Het gaat me om het processor gedrag. Hoe lang duurt het bij jou om Writer op te starten, wat zegt Systeem Monitor over processor % tijdens starten Writer?

Offline ajjp

  • Lid
Re: ACPI error
« Reactie #8 Gepost op: 2023/02/21, 19:42:54 »
Citaat
Originele hdd. Snel genoeg voor mij.
Maar je vindt wel dat Writer te langzaam opstart. Natuurlijk helpt een SDD; alle gegevens om Writer op te starten moeten nu immers van een relatief langzame HDD gelezen worden.

Re: ACPI error
« Reactie #9 Gepost op: 2023/02/21, 22:01:11 »
Waar het me om gaat: de boot is 1,5 minuut. En Writer opstarten is 17 sec met processor 40% En 70% (dual core) Na afsluiten en opnieuw opstarten gaat dat veel sneller, met 70% en 100%
Kan me voorstellen dat gegevens bewaard blijven in RAM , maar waarom doet die processor de tweede keer meer zn best? Hoe is dat bij jullie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ACPI error
« Reactie #10 Gepost op: 2023/02/21, 23:37:05 »
Tja, op zo'n oud bakkie zou ik toch eerder lichtgewicht Xubuntu of Linux Mint Xfce hebben geïnstalleerd....

Re: ACPI error
« Reactie #11 Gepost op: 2023/02/22, 14:25:13 »
Ja Pjotr,
Jij wel. Maar ik ben (was) een absolute beginner. Nou ben ik als Aircraft Engineering Bsc, met ervaring in data communicatie bij Rijkswaterstaat, wel vrij vlot met het oppikken van informatie. Ik ben ook leraar. En ik zie dat er behoefte is aan goede informatie voor beginners, kort, bondig en bruikbaar. Zonder allerlei details die je in eerste instantie niet nodig hebt. We zouden bijvoorbeeld een specificatie en eisen overzicht kunnen maken voor de keuze van een distro. Wat ik ook nergens tegen kwam: Installeer de eerste keer altijd NAAST Windows. zorg dat je de laatste BIOS versie opgehaald hebt, en bewaar die goed. Als het nodig is kun je dan vanuit Windows je BIOS updaten. Pas als Ubuntu helemaal naar je zin functioneert zou je Windows eraf kunnen gooien. Je loopt dan wel het risico dat je Windows er weer op moet zetten om bijvoorbeeld je BIOS te updaten. Zijn er ook nadelen, behalve schijfruimte, als je windows naast Ubunto hebt? Ik weet het niet.

Vliegtuigen zei ik al, vroeger bij Fokker. En ik ben allergisch voor foutmeldingen en evt onder-prestatie van systemen. Ik vertrouw die ACPI niet. ik heb nu mijn power management zo ingesteld dat ie altijd continu aan zou moeten blijven. Maar als de klep even dicht is heb ik een zwart scherm, en moet ik na de eerst "any key" inloggen met mijn wachtwoord ........

Ik las dat Lynus Thorwald ACPI een "absolute disaster" heeft genoemd. Ook las ik dat ACPI errors een bekend probleem zijn bij Intel processors en Linux (terwijl ACPI grotendeels door Intel gemaakt is ;) En dat er vanuit Linux gewerkt wordt aan een oplossing, dus wie weet, 22.04.02 ??

Na nog wat onderzoek, met een andere laptop en een desk-top, denk ik dat het gedrag van "het oude bakkie" waarschijnlijk correct is. Kennelijk kost het ophalen van alle data van HDD tijdens eerste start van een app behoorlijk wat tijd. Het lage processor niveau betekent volgens mij gewoon dat de HDD de traagste schakel is in de ketting, en dat de processor dat makkelijk bij kan sloffen. Bij een tweede opstart van de app in dezelfde sessie zit er kennelijk veel data in RAM, en start de app razendsnel op. Dat is bij Windows en Word ook zo. En dat zie je ook aan de processor, die dan harder moet werken om het bij te houden.

Die SSD is een goede tip. Ook voor beginners, zeker met een iets jongere PC. Je kunt dan kiezen voor een schone installatie, en in noodgevallen de oude HDD terugzetten.
Ik hou het nog ff bij de HDD voor de Toshiba. Voorlopig alleen een nuwe batterij. Het lijkt me wel kicken, als ie door een SSD super snel wordt, maar het zegt de hoofdgebruiker, mijn vrouw, helemaal niks. Die vindt het prima zo.

Ik ga wel met sudo enz enz die meldingen onderdrukken. Zou me niet verbazen als zo de boot tijd korter wordt, omdat er dan misschien time-outs verdwijnen, die ervoor zorgen dat je die error-meldingen ook kunt lezen.

Ik stel voor dat ik nog ff meld hoe dat afgelopen is, en dat jullie nog evt wat toevoegen, en dan dit topic af te sluiten.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ACPI error
« Reactie #12 Gepost op: 2023/02/22, 15:56:55 »

Re: ACPI error
« Reactie #13 Gepost op: 2023/02/22, 17:09:58 »
Ziet er veelbelovend uit Pjotr!
Dankjewel.

Re: ACPI error
« Reactie #14 Gepost op: 2023/02/22, 18:00:53 »
Ik heb net XED ADMIN enz in Terminal geplakt (negeren level3 errors)

"command 'xed' wordt niet herkend er zijn 16 vergelijkbare commands"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ACPI error
« Reactie #15 Gepost op: 2023/02/22, 18:08:10 »
Gebruik de webkoppeling in mijn eerdere bericht, want die is voor Ubuntu (zonder Xed en met Gedit).

Voor de volledigheid nogmaals:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-ubuntu.html

Re: ACPI error
« Reactie #16 Gepost op: 2023/02/22, 20:50:12 »
thnx! werkt. maar ik heb nog 1 regeltje over: dev/sda2/ clean enz enz. dus de evt "leestijd"is er nog steeds........

Re: ACPI error
« Reactie #17 Gepost op: 2023/02/23, 11:58:48 »
thnx! werkt. maar ik heb nog 1 regeltje over: dev/sda2/ clean enz enz. dus de evt "leestijd"is er nog steeds........

Op mijn tien jaar oude pc duurt die melding een halve seconde of minder...

Re: ACPI error
« Reactie #18 Gepost op: 2023/02/23, 21:49:14 »
Dankjewel Paul
Heb jij nog je oude hdd, of een ssd?
Hoe lang duurt de boot in totaal?
En het opstarten van Writer?


Re: ACPI error
« Reactie #20 Gepost op: 2023/02/24, 10:19:30 »
Dankjewel Pjotr,
Dat is idd niet duur. Past altijd? Universele connectoren?

Offline aartje

  • Lid
Re: ACPI error
« Reactie #21 Gepost op: 2023/02/24, 10:35:11 »
Waarom geen Samsung ? Die paar tientjes verschil zal je de kop niet kosten. Eens betaalde je honderden euro's
voor een HD en nu ga je zitten beknibbelen op een paar tientjes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ACPI error
« Reactie #22 Gepost op: 2023/02/24, 10:39:57 »
Dankjewel Pjotr,
Dat is idd niet duur. Past altijd? Universele connectoren?

Lijkt goed, maar wel eerst zelf even goed nakijken in je flaptop en specs vergelijken.

Overigens: toen ik je die webkoppeling stuurde, stond de prijs op 19,99. Nu ineens op 24,99. Zou dat nou hyperinflatie zijn?  :evil:

@aartje: Kingston is een goed merk.... Een A-merk zelfs. Maakt al heel lang computergeheugen, waaronder RAM-stroken. Heb er zelf ook al jarenlang goede ervaringen mee.

Het enige wat je wilt vermijden, is onbekende merkenrotzooi van de Ali Baba.  ;)

Offline aartje

  • Lid
Re: ACPI error
« Reactie #23 Gepost op: 2023/02/24, 10:44:29 »
Dankjewel Pjotr,
Dat is idd niet duur. Past altijd? Universele connectoren?

Lijkt goed, maar wel eerst zelf even goed nakijken in je flaptop en specs vergelijken.

Overigens: toen ik je die webkoppeling stuurde, stond de prijs op 19,99. Nu ineens op 24,99. Zou dat nou hyperinflatie zijn?  :evil:

@aartje: Kingston is een goed merk.... Een A-merk zelfs. Maakt al heel lang computergeheugen, waaronder RAM-stroken. Heb er zelf ook al jarenlang goede ervaringen mee.

Het enige wat je wilt vermijden, is onbekende merkenrotzooi van de Ali Baba.  ;)
Mee eens, maar Samsung komt meestal (altijd?) als meest betrouwbaar in de testen voor en ik kan niet zo goed tegen het
persee op zijn goedkoopst... (het verschil in prijs ? Een paar speciaalbiertjes in een restaurant ?)
Omdat ik ook Samsung SSD's goedkoop vind..., zou ik daarvoor gaan.

Re: ACPI error
« Reactie #24 Gepost op: 2023/02/24, 11:44:34 »
Dankjewel Paul
Heb jij nog je oude hdd, of een ssd?
Hoe lang duurt de boot in totaal?
En het opstarten van Writer?

Hallo, ssd hier. Xubuntu opstarten duurt tussen de 10 en 15 seconden, LOWriter start in enkele seconden.