Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD  (gelezen 7607 keer)

Offline lolly

  • Lid
Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Gepost op: 2013/01/28, 21:28:21 »

Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal weken aan het orienteren op een nieuwe laptop. Nawat prijs kwaliteit vergelijkingen kwam ik uit op de Lenovo  U410.

Specs
Processor: i7, SSD: 32GB, HDD: 1 TB
http://www.paradigit.nl/paradigit/product/zpr_01lap/01_ultrabo/productdetails/80006636/lenovo_ideapad_u410_mah6nmh/59334511/default.aspx

Probleem:
Nadat ik wat gegoogled heb op 'Lenovo U410 ubuntu' kwam ik nogal wat nare berichten tegen. Namelijk dat het niet bepaald eenvoudig is om Ubuntu te installeren op de Lenovo U410. Dit schijnt te komen door de combinatie van SSD en HDD.

Vraag:
Kan iemand mij vertellen of dit een probleem is met de Lenovo U410 of dat dit een probleem is met de combinatie van SSD en HDD?


Alvast bedankt!


Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/28, 21:51:39 »
Kan me er weinig bij voorstellen.
Zou alleen geen aparte home aanmaken maar alles op de SSD.
Daarna de mappen met data als documents en foto's enz. op de HD zetten.


edit: dat er ook nog windows op moet blijven wordt pas later verteld
« Laatst bewerkt op: 2013/02/19, 18:29:21 door Dave »

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/28, 23:13:50 »
Het OS komt op SSD te staan en de data op HDD. Tot zover niets nieuws.

Mijn vraag is: is het nu een probleem van Lenovo U410 dat het lastig (of niet mogelijk) is om Ubuntu te installeren? Of is het puur, omdat er niet genoeg ruimte is voor zowel Windows 8 als Ubuntu (12.x) op een 32GB SSD te installeren en dat bijv. alleen Ubuntu wel zou werken? En dat het dus niet aan de laptop op zich ligt.

Ik heb niet heel erg veel verstand van hardware. Daarom vraag ik om jullie hulp en hoop dat jullie mijn twijfel weg kunnen nemen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/28, 23:25:06 »
Ubuntu kan voor wat betreft de root partitie (op de SSD schijf) verder met 8 gigabyte. Of de rest (34 GB) nog genoeg is voor Windows weet ik niet.

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/28, 23:56:32 »
Dit zijn de eisen voor Windows8:
 Hardware

Windows 8 stelt relatief bescheiden eisen aan de hardware. De aanbevolen specificaties zijn: 1 GHz-processor, 1 GB RAM (32 bit) of 2 GB RAM (64 bit), 16 GB (32 bit) of 20 GB (64 bit) ruimte op de harde schijf en een DirectX 9-videokaart die WDDM 1.0 ondersteunt. Voor het gebruik van Windows 8 UI-applicaties is een minimale resolutie van 1.024 bij 768 pixels nodig. Twee applicaties gelijktijdig weergeven met de ‘snap feature’ kan alleen met een resolutie van 1.366 bij 768 pixels. Voor Secured Boot is een UEFI-BIOS vereist en voor het gebruik van uitgebreidere Hyper-V mogelijkheden een 64 bitsysteem met SLAT-mogelijkheden en 2 GB extra geheugen.
Van: http://www.zdnet.nl/techzone/144623/systeembeheer-en-onderhoud-in-windows-8/

Ik heb zelf alleen Ubuntu. Ik heb een SSD schijf van 64 GB, deze heb ik opgedeeld in drie partities. Op een partitie staat Ubuntu 12.10, daarvan alleen de / (root partitie) en mijn /home staat op een HDD van 500 GB daarnaast heb ik nog een HDD van 400 GB waarop ik al mijn foto's op heb staan. Dus daar zit het probleem niet.

Het probleem is niet alleen bij jou laptop, maar op alle computers met Windows 8, dat zit in het gebruik van UEFI.
Hier een link, hoe dat zou moeten lukken https://help.ubuntu.com/community/UEFI
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pedor

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/29, 09:48:27 »
Ubuntu kan voor wat betreft de root partitie (op de SSD schijf) verder met 8 gigabyte. Of de rest (34 GB) nog genoeg is voor Windows weet ik niet.
opgeteld is dat dan 42 gig ;p

@Lolly
Persoonlijk denk ik dat het niet zo zeer aan de combinatie HDD/SSD ligt maar waar de SSD voor bedoeld is.
Ik heb zelf deze gekocht:  http://aldi.medion.com/md99095/nl/?refPage=medion
Als ik het goed heb gezien staat op de SSD een recovery partitie. De partities op mijn schijven vind ik sowieso een beetje vreemd, ik heb er 1 van 500Mb (herstel), 100Mb (EFI), 1Gig (OEM), dan C van ongeveer 600gig, mijn gemaakte partitie van 50 gig en dan recovery van 60Gig. Verder staat er bij schijf 0 11,22Gb (voor sluimerstand). Waar nou de resterende 20Gb van mijn SSD voor gebruikt wordt of te vinden is weet ik niet. Heb de laptop nog maar een paar dagen. Als het mij lukt om Ubuntu te installeren, moet het ook op die Lenovo kunnen. Daar staat volgens de link windows 7 op, misschien scheelt dat ook weer iets.
Mijn topic gaat eigenlijk over hetzelfde probleem: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/graag-hulp-installeren-ubuntu-nwe-laptop/
Als het lukt geef ik het daar wel aan.

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/29, 10:56:56 »
@pedor: Op mijn Lenovo stond de recovery niet op de SSD maar op de HDD en werd de SSD gebruikt voor Intel Rapid Start voordat ik Windows eraf knikkerde, dus mogelijk bij de TS ook aangezien hij ook Lenovo heeft.

Offline Pedor

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/29, 23:57:44 »
@vistaus   bij mij ook op de HDD blijkt. Ik ging er vanuit dat bij mij de recovery op de SSD stond, omdat er van de 32Gb maar 11,22 zichtbaar is.
 schijf 0: 11,22 In orde (sluimerstandpartitie)
schijf 1: 500Mb herstel partitie, 100Mb (EFI systeem), 1Gb (OEM partitie), Boot C iets van 690 Gb,  50Gb voor Ubuntu gereserveerd, Recover (D:) in orde
Grappig dat dit alles ook een soort van opfris/bijleer cursus is ;)

Zou die andere 20Gb  'hidden' zijn? Het lijkt me dat de info op de medion site wel klopt.
En weet jij of de windows bootloader in die 100Mb EFI systeem zit?

sorry dat het lijkt dat ik off topic ga...maar het gaat mij ook nog steeds om Ubuntu te installeren op HDD/SSD combi en ik dank iedereen die de tijd neemt om te lezen, links te posten en/of te antwoorden.

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/30, 00:20:16 »

Heb inmiddels de laptop in mijn bezit en heb wat gekloot met UEFI.

Na wat Google werk schijnt dat ik 'Secure Boot' moet uitschakelen. Deze optie zie ik wel, maar de optie is geblokkeerd en staat standaard ingesteld op 'enabled'. Heeft iemand een idee hoe ik dit op 'disabled' kan zetten?

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/30, 00:53:02 »
Ik had eerder al een link gegeven waarin staat :
If you have a computer that is more recent than 2010 and you do not know whether or not you need to install Ubuntu in EFI mode, you should be able to get Ubuntu installed quickly and correctly using the following steps:

In your BIOS, disable QuickBoot/FastBoot and Intel Smart Response Technology (SRT).
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/30, 00:57:35 »
Ik heb de instructies die op de pagina staan opgevolgd. Het probleem is dat ik 'secure boot' niet kan selecteren.

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/30, 01:17:48 »
Ik heb de instructies die op de pagina staan opgevolgd. Het probleem is dat ik 'secure boot' niet kan selecteren.


http://imgur.com/IVy9xjC

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/30, 13:17:26 »
Had gehoopt dat mijn uitleg en een screenshot voldoende was. Maar ik kan dus NIET met de pijltjes toetsen bij deze optie komen, deze optie is totaal geblokkeerd.
Zoals je kan zien bij de screenshot is 'Secure Boot' grijs en niet blauw zoals de selecteerbare opties.

Offline Pedor

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/30, 22:09:24 »
@Gijsbert   die link had ik al eens geklikt en de meeste dingen heb ik al geprobeerd. Fastboot uit en srt. Maar ik heb hetzelfde probleem als Lolly, ik kan niet alle opties selecteren of veranderen. Dit heb ik zelf al opgezocht op de website van AMI (waar mijn bios vandaan komt) en al vaker gehoord, een moederbord fabrikant kan het BIOS aanpassen zoals ze zelf willen en dus ook opties in-/uitschakelen. Sommige doen dit bewust en passen dat soms later aan in een BIOS update. Ik ben er dus achter gekomen dat de fabrikant van mijn moederbord ook Medion is, maar mijn voor ingestelde startpagina stond een adres in met Lenovo. Mijn idee was om eens te vergelijken qua bios, maar weet niet of dat nut zou hebben.

Door die link van jouw probeer ik eerst het hele EFI opstart gebeuren uit te zoeken. Volgens de 'Boot' pagina van mijn BIOS zou alles in UEFI opstarten en volgens die link start Ubuntu op in EFI. Maar op een andere pagina van m'n BIOS zag ik een P0 en P4 voor mijn schijven staan en nu weet ik niet zeker of dat inhoudt dat ze toch in legacy mode opstarten.
Dit wordt dus niet in één avondje ff Ubuntu installeren.

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/08, 11:59:39 »
Heb inmiddels Ubuntu op mijn laptop staan! In de BIOS heb ik UEFI uit kunnen zetten en toen kon ik het probleemloos installeren.
Het enige dat ik nog moet doen is bepaalde mappen overzetten naar HDD. Bedankt voor alle hulp!

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/08, 16:14:10 »
lolly, kan je aan Pedor uitleggen hoe je de Secure Boot hebt uitzet?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/11, 06:55:35 »
Secure boot issue schijnt te zijn opgelost! *Dit is niet hoe ik het gedaan heb*
https://tweakers.net/nieuws/87192/linux-foundation-brengt-bootbestanden-voor-secure-boot-uit.html
« Laatst bewerkt op: 2013/02/11, 07:03:40 door lolly »

Offline Smetsers

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/11, 14:44:22 »
@lolly: Zou je me misschien kunnen zeggen hoe jij UEFI hebt uitgezet in BIOS? Was de installatie snel gebeurt (door de SSD) of viel het tegen? Ik heb interesse om een U410 te kopen en een installatie zonder Windows te doen. Kun je me eventueel ook vertellen of de Nvidia driver makkelijk te installeren waren?

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/19, 11:54:24 »
Vanuit de BIOS heb ik bij het tabje 'Boot' de 'Boot Mode' veranderd naar 'Legacy Support'. Nadat ik dit had veranderd was de 'Secure Boot' optie verdwenen en kon ik Ubuntu (12.10) installeren op mijn SSD d.m.v. liveUSB.


Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/19, 18:30:27 »
m'n post ook maar aangepast  :police:

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/20, 12:51:20 »
@femke98
Excuus voor de late terugkoppeling, had het best druk met andere dingen.

Bij de eerdere foto is alles dat niet blauw of wit is niet selecteerbaar en dus ook niet aan te passen.
Zodra je de aanpassing van mijn terugkoppeling* uitvoerd, zijn alle niet-selecteerbare opties weg en kan je Ubuntu (of een ander OS) installeren.

tip: bij het installeren is het aan te raden om bepaalde directory's (zoals: /home) op een andere partitie te zetten (HDD). Dat is een fout die ik gemaakt heb en nog niet aan heb kunnen passen. Op dit moment staat alles nog op mijn SSD schijf.


*
terugkoppeling: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-installeren-op-ssd-in-combi-met-hdd/msg862958/#msg862958

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/20, 13:41:52 »
Je /home kan je verplaatsen inclusief rechten etc. http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/home-map-verplaatsen/msg163224/#msg163224 De laatste 5 posts goed doorlezen i.v.m. type foutje in een van de genoemde commando's. Verder werkt het prima, al een aantal keren zelf toegepast.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/20, 20:57:49 »
tip: bij het installeren is het aan te raden om bepaalde directory's (zoals: /home) op een andere partitie te zetten (HDD). Dat is een fout die ik gemaakt heb en nog niet aan heb kunnen passen. Op dit moment staat alles nog op mijn SSD schijf.
Dat is geen fout. Het is perfect mogelijk voor een desktop systeem om alles op één partitie te zetten. Een aparte /home heeft zo zijn voordelen, maar is complexer om op te zetten.

Je kan gerust je /home op je ssd laten, maar in plaats al je data onder /home (Documenten, Films, enz) doorsluizen naar je harde schijf. Met een symbolische link is dat zeer gemakkelijk te doen. Dat kan ook gebeuren met mount binds: dan zie je op geen enkele manier dat er een doorverwijzing is.

Offline atomos

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/20, 21:52:53 »
Misschien heb ik het op een vreemde manier maar zo heb ik het gedaan.
Kubuntu 12.04 / windows 7/64 bits. 8GB intern geheugen
SSD 64 GB, HD 1 TB en HD 1.5 TB

SSD opgedeeld in 3 partities enwel, / is 20 GB, home is 34 GB en leeg 10 GB : leeg is er voor de trim (meer ruimte)
HD 1.0 TB opgedeeld in 3 partitions, windows7 200 GB, home-extra = 784 GB, swap 16 GB (swap wordt tot nu toe niet gebruikt door kubuntu =) )
HD 1.5 NTFS
Linux start op via SSD. In de home dir heb ik een symlink gemaakt naar home-extra en daar alle data/muziek enz neer gezet.
ik werk dus nu in de home-extra.
De home directorie is nu voor ongeveer 60% gevuld... en / voor ongeveer 70 %
« Laatst bewerkt op: 2013/02/20, 21:54:36 door atomos »
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/21, 01:39:38 »
Voor mijn eerste reactie maar de helft van de info gekregen nog.
Nu is het passen en meten.
Maar in principe geen aparte home partitie nemen en na installatie gewoon al je data als fotoos en downloads op de HDD houden.
Systeem/programma's en hun bestanden op de ssd want je wilt graag snelheid immers, je betaalde er voor.