Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD  (gelezen 7637 keer)

Offline lolly

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #25 Gepost op: 2013/02/24, 01:59:50 »
Maar wat is nu beter en waarom? Een aparte partitie aanmaken voor /home? Of symbolic links?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #26 Gepost op: 2013/02/24, 11:06:38 »
Maar wat is nu beter en waarom? Een aparte partitie aanmaken voor /home? Of symbolic links?
Zowel bij gebruik van een SSD als een HDD is een aparte /home partitie aan te bevelen. Als je onverhoopt (of bewust) een herinstallatie doet van ubuntulinux (of andere linux distro) blijven je persoonlijke bestanden en instellingen behouden.
Nadeel is dat het iets complexer is om op te zetten. Je moet tijdens installatie zelf partities instellen en op voorhand inschatten hoe groot de verschillende partities moeten worden. Te krap geeft problemen, te ruim is zonde van de ongebruikte ruimte.

Een SSD is veel sneller dan een HDD. De SSD is daarom een goede plaats voor /home (ongeacht of dit een aparte partitie is). Nadeel van een SSD is de prijs. De capaciteit van een SSD zal daarom (veel) kleiner zijn.  De goedkopere HDD kan je goed gebruiken om bestanden te plaatsen waar het verschil in snelheid niet zo relevant is.
Bijvoorbeeld voor films, die bekijk je op een SSD niet sneller dan op een HDD maar nemen wel veel ruimte in.
Dan is een symbolische link een manier om hiervoor een map op de HDD te gebruiken.
mkdir ~/films
sudo mkdir /media/hdd/films            ## gebruik de naam waarmee de hdd is gekoppeld in /media, zie /etc/fstab
sudo chown naam:naam /media/hdd/films  ## gebruik je eigen gebruikersnaam en -groep
ln -s /media/hdd/films ~/films

Bestanden (films) die je plaatst in de map ~/films komen nu op de HDD, ook als de /home zelf op de SSD staat.
Afhankelijk van je computergebruik kan je zo ook andere mappen de HDD laten gebruiken,  bijvoorbeeld voor een grote foto- of muziek-verzameling, back-up's, enz.

Merk op dat (alleen) als je een aparte /home partitie gebruikt deze symbolische link in stand blijft als je ubuntulinux opnieuw installeert. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Smetsers

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #27 Gepost op: 2013/02/25, 06:57:36 »
Heeft er iemand ervaring met het feit dat de schijven niet te zien zijn als men een installatie wil doen? Ik heb de live-usb er in gestoken maar als ik dan wil installeren (volledige Ubuntu-installatie, Windows mag er af) zie ik niet twee schijven, volgens mij zou er één SSD en één HDD te zien moeten zijn voor de installatie. Ik moet het eigenlijk in één keer goed doen aangezien ik in het buitenland zit (weinig andere pc's beschikbaar om op te zoeken, brakke internetverbinding).

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #28 Gepost op: 2013/02/25, 17:19:13 »
Zie je in de BIOS de beide schijven? En als je het programma Gparted opstart vanaf de USB stick zie je dan ook de schijven?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #29 Gepost op: 2013/02/25, 17:42:50 »
geen onderscheidt tussen a en b partities te zien?

Offline Smetsers

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #30 Gepost op: 2013/02/27, 02:37:00 »
Zie je in de BIOS de beide schijven? En als je het programma Gparted opstart vanaf de USB stick zie je dan ook de schijven?
In BIOS zijn beide schijven (32GB SSD en 1TB HDD) te zien, net zoals in Gparted. Als de installatie wordt opgestart zijn de schijven allebei niet te zien. Er is alleen een soortement van dropdown-menu waarin iets van "sda" staat maar aan niks is te zien dat er een schijf gezien wordt. Als ik dan op "+" klik (normaal te gebruiken om een partitie toe te voegen naar ik aanneem) ontstaat er zelfs een error volgens Ubuntu. Als men dan op "continue" klikt loopt het systeem zelfs vast. In BIOS heb ik UEFI op "disabled" gezet, de SATA-controller naar "AHCI" (schijnt te moeten volgens een aantal forums) en de intel Rapid Start Technology (iRST) op "disabled". Dit maakt echter niks uit, de schijven worden nog steeds niet gezien.

Misschien dat er iemand enig idee heeft wat ik anders moet zetten in BIOS om de schijven bij installatie wel te zien?

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #31 Gepost op: 2013/02/27, 22:11:32 »
Lees deze link eens door https://help.ubuntu.com/community/UEFI zo zou je Ubuntu kunnen installeren.
Lukt dat niet kijk dan hier voor https://help.ubuntu.com/community/UEFI#SecureBoot
Mocht je er niet uitkomen schrijf dan even.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Smetsers

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #32 Gepost op: 2013/03/07, 15:57:40 »
Ik heb 12.10 uiteindelijk geïnstalleerd gekregen, met UEFI disabled, net als iSRT en RAID naar AHCI gezet. Vervolgens heb ik middels de live versie de metadata van de RAID verwijderd (sudo dmraid -Er /dev/sda & sudo dmraid -Er /dev/sdb). De installatie lukte daarna. Ik heb hem overigens eerst nog geprobeerd mèt UEFI, maar dit lukte niet. Kan ik bij een volgende versie van Ubuntu wel weer proberen uiteraard.

De webcam werkt niet voor Skype overigens, maar dit is een bug die aan de kernel ligt voor zover ik heb kunnen achterhalen. Hopelijk wordt dit bij een volgende update verholpen. Dan maar geen Skype met webcam, terugzetten van de kernel is me teveel werk.

Voor wat betreft bepaalde mappen die op de SSD staan, ik heb nu de /home aan de HDD gekoppeld (SWAP staat daar ook op), het beste kan ik zeker door middel van symbolische links mappen als /tmp en /var op de HDD zetten toch? Iemand misschien nog meer suggesties?

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #33 Gepost op: 2013/03/07, 19:18:37 »
Ik heb de systeem map ook op de SSD staan en de /home op de HDD. Op een andere HDD heb ik alle foto's en video's staan.
Ik heb een SSD van 64 GB, deze heb ik in drie partities verdeeld. Op een heb ik dus Ubuntu 12.10 staan. De andere twee partities zijn nog vrij voor een andere versie van Linux te installeren om uit te proberen. Zo'n 20GB voor de / map is meer dan genoeg. De mappen /var en /tmp hoeven niet perse op de hdd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Smetsers

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #34 Gepost op: 2013/05/04, 07:55:48 »
Ik weet dat bij de huidige ssd's bestendiger zijn tegen schrijfacties. Maar als ik toch een nieuw installatie (13.04) op mijn Ideapad U410 wil doen hoe krijg ik dan het beste /tmp en /var op dezelfde partitie op de HDD als /home? Ik heb bij 12.10 al een keer geprobeerd /tmp middels een symlink op deze partitie te krijgen maar gevolg was dat ik niet meer kon inloggen. Na het ingeven van mijn wachtwoord werd er opnieuw om mijn wachtwoord gevraagd.

Heeft er iemand een goede handleiding (en de beste manier) om /var en /tmp op de HDD te krijgen op dezelfe partitie als /home? Desnoods met symlink.

Offline atomos

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #35 Gepost op: 2013/05/04, 10:26:23 »
Bij het installeren niet alleen /home op je hd zetten maar ook /tmp en /var en dan de rest van root / op je ssd laten staan.
Dit is volgens mij de makkelijkste oplossing.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #36 Gepost op: 2013/05/04, 11:10:38 »
Als je gaat installeren, kies je de derde optie "iets anders" hier kan je de mappen aanmaken waar je wilt en ook de grote van die partitie vaststellen. Je kan voor elke map een aparte partitie maken als je dat wilt.
/bin    /dev   /lib64  /mnt   /root  /selinux  /tmp  /boot   /etc   /opt   /srv  /usr  /home  /lib    /media /proc  /sbin  /sys   /var

Hou er wel rekening mee dat je maar 4 primaire partities op een schijf kwijt kan, wil je er meer dan kan je beter een extended partitie aanmaken.
 
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Smetsers

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #37 Gepost op: 2013/05/04, 14:06:22 »
Ik weet dat er met iets anders op één schijf extra partities aangemaakt kunnen worden waaraan dan bijvoorbeeld /home of /var aan gekoppeld kan worden. Maar ik heb vorige keer (installatie 12.10) niet meer dan één map per partitie kunnen koppelen. Ik kon dus alleen /home koppelen aan de schijf. Ik wil /var en /tmp ook koppelen aan de HDD, maar geen extra partitie maken, ze moeten zeg maar gekoppeld worden aan dezelfde partitie als /home. Weet iemand hoe dit moet? Of heb ik in iets anders gewoon een optie over het hoofd gezien de vorige keer?

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #38 Gepost op: 2013/05/04, 15:57:36 »
......................................................
.....................................................
Je kan gerust je /home op je ssd laten, maar in plaats al je data onder /home (Documenten, Films, enz) doorsluizen naar je harde schijf. Met een symbolische link is dat zeer gemakkelijk te doen. Dat kan ook gebeuren met mount binds: dan zie je op geen enkele manier dat er een doorverwijzing is.

Zoiets wil ik ook graag doen, maar weet niet hoe.
Hoe gaat dat met mount binds.  ?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #39 Gepost op: 2013/05/04, 17:51:43 »
@Smetsers, zie deze link https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen Aan de rechterkant zie je bij het tweede plaatje dat je de grote van de partitie kan aanpassen. Daar zie je ook bij het uitgeklapte scherm dat je kan kiezen voor welke map daar moet komen Bijv. je hebt een extended partitie van 200 GB hier gebruik je 80 GB voor je /home, 10 GB voor /tmp en 10 GB voor /var dan heb je nog 100GB over om later nog eventueel andere mappen op te zetten. Ik zou wel kiezen voor een extensie, ext3 of ext4 Dit is maar een voorbeeld om aan te geven dat je het zo in kan delen als jezelf wilt.
Zoals ik eerder vermelde kan je het beste een extended partitie aanmaken waarbinnen je veel meer kleine partities kan maken dan bij een indeling met 4 primaire partities.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu installeren op SSD in combi met HDD
« Reactie #40 Gepost op: 2013/05/04, 19:34:32 »
Hoe gaat dat met mount binds.  ?
Ongeveer hetzelfde als met symbolische links. Je koppelt dan een directory nogmaals aan een andere directory in plaats van een verwijzing te maken. Met als meest opvallend verschil en soms een nadeel dat je de bestanden dubbel ziet. Een ander verschil is dat je het in /etc/fstab kan instellen.
Klik links bovenin op Documentatie