Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe Digital Edition 4.5  (gelezen 3503 keer)

Adobe Digital Edition 4.5
« Gepost op: 2018/11/13, 22:00:13 »
Om vanaf de openbare (lees)bibliotheek e-books te kunnen lenen en downloaden heb ik het programma Adobe Digital Edition 4.5 nodig, waarmee ik de boeken kan overhevelen naar mijn E-reader.
Dit programma kan alleen geïnstalleerd worden in Windows en Mac os, hetgeen zou betekenen dat ik alleen al om die reden niet alleen Linux/Ubuntu zou kunnen gebruiken, maar daarnaast altijd Windows nodig zal blijven hebben.
Of.........is er een foefje, een sluipweg of anderszins een mouw aan te passen om toch in Linux /Ubuntu dit te gebruiken?
Linux Mint 19 Xfce

Offline wowo

  • Lid
Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/14, 00:26:31 »
Calibre is prima Linux/Ubuntu programma waarmee je dat kan. Je kunt e-boeken kopen en vervolgens downloaden in epub formaat en die kan je dan vervolgens mbv Calibre (als je wilt is het mogelijk om de DRM eruit te halen) op je e-reader zetten. Ook met geleende e-boeken van de bibliotheek werkt het gewoon, de boeken blijven dan wel maar een bepaalde tijd leesbaar.
Adobe Digital Edition 4.5 is bij mijn weten dan ook helemaal niet nodig.

Bij geleende e-boeken van de bibliotheek is helaas Adobe Digital Edition 4.5 noodzakelijk en dus Windows (of Wine). Als je een Sony E-reader hebt dan kan het met de Sony Reader for PC die kan machtigen met je Adobe-id voor de Adobe technologie. Helaas is de "Sony Reader for PC" software uitsluitend voor Windows.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 00:15:37 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/14, 06:19:20 »
Dank je wel wowo. Ik ga er mee aan de slag en laat nog van mij horen.
Linux Mint 19 Xfce

Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/14, 07:49:11 »
Voor zover ik het kan over- en doorzien wordt er na downloaden van een e-book bij de Openbare Bibliotheek een ACSM-bestandje in de bestemmingsmap geplaatst. Tot zover is dat in orde, maar het kan waarschijnlijk alleen door Adobe Digital Edition omgezet worden in een epub-formaat voor E-readers.
In Calibre kan het niet geconverteerd worden, althans niet door mij. Ik hoef alleen maar op de betreffende knop te klikken denk ik.

De E-reader wordt trouwens niet herkend of gedetecteerd in Calibre.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/14, 09:47:14 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce

Offline aartje

  • Lid
Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/14, 10:01:52 »
Ik heb gewoon Adobe Digital Editions onder wine ge-installeerd en dat werkt prima.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies hoe ik het deed (onder Mint Mate 17.3)
maar hier staat een handleiding  ( https://helpdeskgeek.com/how-to/install-adobe-digital-editions-in-ubuntu-linux/ )
De boeken zijn dan 21 dagen te lezen en ook zo'n beetje onbeperkt te verlengen.

Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/14, 10:24:59 »
Dank je wel aartje; ik zal het bekijken.
Linux Mint 19 Xfce

Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/14, 12:43:49 »
Ik ben huiverig vanwege de veiligheidsrisico's voor zover ik dat begrepen heb uit "computertips".  Virtual Box is al weer een heel stuk ingewikkelder.
Linux Mint 19 Xfce

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/14, 13:40:25 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Phil II

  • Lid
Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/14, 15:09:15 »
Ik ben huiverig vanwege de veiligheidsrisico's voor zover ik dat begrepen heb uit "computertips".  Virtual Box is al weer een heel stuk ingewikkelder.

neem aan dat je Pjotr's adviezen m.b.t. Wine bedoeld ?

https://sites.google.com/site/computertip/wine

die ik moest ik van jou zijn ernstig zou nemen
« Laatst bewerkt op: 2018/11/14, 15:25:24 door Phil II »

Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/14, 21:26:01 »
Ik ben huiverig vanwege de veiligheidsrisico's voor zover ik dat begrepen heb uit "computertips".  Virtual Box is al weer een heel stuk ingewikkelder.

neem aan dat je Pjotr's adviezen m.b.t. Wine bedoeld ?

https://sites.google.com/site/computertip/wine

die ik moest ik van jou zijn ernstig zou nemen

Ja........ik denk dat ik het hier maar bij laat. D.wz. Windows handhaven. wowo, aartje, testcees en Phil II bedankt voor de hulp.
Linux Mint 19 Xfce

Offline wowo

  • Lid
Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/15, 00:44:11 »
Sorry Jijbuntu ik heb mijn eerste reactie aangepast want die bleek niet helemaal correct.
Het was namelijk al een hele tijd geleden dat ik een e-boek via de Bibliotheek had geleend. Ik koop meestal e-boeken.

Het blijft jammer dat je voor sommige zaken verplicht software Windows nodig hebt.
In mijn geval heb ik Windows nog nodig voor 2 zaken:
1) Het bijwerken van mijn Garmin fietscomputer
en dus
2) Het lenen van e-boeken
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/15, 17:01:36 »
Ik heb het zelf nu ook weer eens geprobeerd om e-boeken te lenen en op mijn e-reader te zetten.
Het kon uiteindelijk best wel snel mbv mijn Virtualbox Windows en Sony software.

Het aanbod van e-boeken valt mij eigenlijk enorm tegen.
Recente boeken ontbreken altijd en ook het aantal van 20.000 is nogal karig. Populaire schrijvers zoals Dan Brown ontbreken geheel.
Dat is dan ook de reden dat ik waarom ik er geen gebruik meer van zal maken.

Ik leen dus nog steeds gewoon fysieke boeken bij de Bibliotheek (vrijwel volledig aanbod) of koop recente titels fysiek of als e-boek.

Het hoe en waarom van het karige aanbod bij de online bibliotheek staat goed uitgelegd in onderstaande link die ik heb gevonden:
https://rsnijders.info/vakblog/2018/07/14/ebooks-lenen-online-bibliotheek/
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline rico70

  • Lid
Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/15, 17:55:02 »
Populaire schrijvers zoals Dan Brown ontbreken geheel.
Grapjas, https://www.kobo.com/nl/en/search?query=dan+brown

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe Digital Edition 4.5
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/15, 18:59:42 »
Populaire schrijvers zoals Dan Brown ontbreken geheel.
Grapjas, https://www.kobo.com/nl/en/search?query=dan+brown
Goed lezen is een kunst. Hij heeft het over *uitleenbare* e-boeken *van de bibliotheek*.