Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot - Ubuntu 6.06 + XP Prof => wil XP niet meer laden.  (gelezen 953 keer)

mdevos

  • Gast
Dualboot - Ubuntu 6.06 + XP Prof => wil XP niet meer laden.
« Gepost op: 2007/05/20, 13:19:09 »
Beste,

Even geschiedenis en wat gegevens:
- Dell Dimension Desktop 8300
- donderdag tweede interne harde schijf gekocht van Western Digital van 80 Gb.
- 2de harde schijf in mijn case gestoken, op cable select gezet, terwijl mijn oorspronkelijke harde schijf ook op cable select staat als master (trouwens via IDE)
- XP opgestart, en hij herkende de schijf. Bij schijfbeheer van windows heb ik mijn nieuwe harde schijf geformatteerd en hij heeft er NTFS van gemaakt. De schijf kreeg stationsletter F.

- daarna met live cd ubuntu opgestart  en ubuntu geïnstalleerd. ik kon toen ook met live cd op internet. Ik heb bij gparted gekozen om op hdb (mijn tweede harde schijf) te installeren en dat automatisch te laten doen. In het installatie menu kreeg ik de mededeling dat op partitie 1 hij iets ging installeren en de swap op partitie 5 ging installeren.
- bij heropstarten kreeg ik error 21 van Grub. Heb mijn case opengedaan en mijn 2de harde schijf op slave gezet en terug opgestart. Ik kreeg dan een net boot menu met 3 linux-opties en een optie om XP Professional op te starten. Ik startte Ubuntu normaal op. Alles werkte prima, maar ik kreeg geen internet met Firefox. Ik kan dus ook geen updates enzo downloaden.
- opnieuw opgestart en XP Prof geselecteerd, maar die wil helemaal niet opstarten. Ik kreeg een scherm dat hij de schijfindeling niet begrijpt en de mededeling om via Ctrl-Alt-Del maar herop te starten.

Wat moet ik doen?
- XP herinstalleren met het gevaar mijn data kwijt te zijn om mijn xp schijf? En met het gevaar dat grub niet meer zal verschijnen?
- via herstelconsole van xp, maar als ik daar fixboot doe dan gebeurt er niets.

Een newbie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dualboot - Ubuntu 6.06 + XP Prof => wil XP niet meer laden.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/20, 15:52:29 »
Kijk even op deze pagina op de wiki:
https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows

Wat je kan proberen:
https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows#head-ed11e99b46c70bb8d6b2c9647bfd3d7bb2d5863b

Als Windows daarna weer werkt, kan je proberen om Ubuntu opnieuw te installeren.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Dualboot - Ubuntu 6.06 + XP Prof => wil XP niet meer laden.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/20, 16:52:43 »
probeer eens in de herstelconsole van windows fixmbr te doen

Offline Kev

  • Lid
Dualboot - Ubuntu 6.06 + XP Prof => wil XP niet meer laden.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/20, 20:16:19 »
Lars zeker niet want dan ben je grub kwijt.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

mdevos

  • Gast
Dualboot - Ubuntu 6.06 + XP Prof => wil XP niet meer laden.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/29, 22:23:47 »
Dank je voor de hulp.
Heb fixmbr gedaan en was grub dus kwijt. Noch windows, noch ubuntu starten toen nog met behoren op.

Heb dan van mijn hart een steen gemaakt en ubuntu volledig geïnstalleerd zonder xp, maar internet bleek niet te werken, langs geen kanten... vanalles geprobeerd, mijn netwerkkaart (die op mijn moederbord) kon niet proper geïnstalleerd worden op Ubuntu.

Nu terug volledig naar Windows, jammer want ik wou echt proberen met Ubuntu...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dualboot - Ubuntu 6.06 + XP Prof => wil XP niet meer laden.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/29, 22:28:06 »
Jammer.... Geef Ubuntu nog eens een kans, maar dan met de allernieuwste versie 7.04? Hier haal je hem: ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.04/ubuntu-7.04-desktop-i386.iso

Branden op maximaal halve snelheid, want zo voorkom je brandfouten.

Groet, Pjotr.