Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziek studio software  (gelezen 1855 keer)

Muziek studio software
« Gepost op: 2015/11/26, 13:24:05 »
We zijn hier bezig met het bouwen van een amateur muziekstudiootje voor de diverse instrumenten en mics.
De studio wordt in beginsel analoog maar het is de bedoeling dat er aansluitingen komen naar pc's voor loopback en opnemen.
Pc's met Linux uiteraard.  8-)

Er is al wat software aanwezig waar al mee gewerkt wordt.
Audacity, onmisbaar.
Hydrogen drumbox
De ingebouwde rhythmbox natuurlijk.
Mixxx, ook handig om loopjes te maken.
LMMS geprobeerd maar die beviel (nog?) niet zo goed voor wat wij ermee willen.
Verder nog niet veel meer kunnen vinden in Softwarecentrum.

En nu komen mijn vragen.
  • Met welke software hebben jullie ervaring en welke kunnen jullie adviseren als onmisbaar?
  • En wat zijn eventueel aan te raden andere (gratis) alternatieve voor de hierboven genoemde proggie's?
  • Ik zag dat Ardour veel als DAW gebruikt wordt. Heeft deze dan meer mogelijkheden dan Audacity?
  • Is er een goede (gratis) studio software ter vervanging van audacity om makkelijker met sporen te werken?
« Laatst bewerkt op: 2015/11/26, 17:21:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Muziek studio software
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/26, 13:32:23 »
Sorry. Ik zie nu dat hij in Foto-, video- en audiobewerking had gemoeten.  :-[
Kan een moderator deze verplaatsen aub?

[Yessir, dat kunnen wij :)]

Mijn dank is groot TopGear. Sorry voor het ongemak.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/26, 15:50:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Muziek studio software
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/30, 11:37:07 »
Hoi Partyrabbit

Ardour is echt aan te raden.
ik vind het een fantastische DAW om mijn compositie samen te stellen.
hiermee ik kan mixen naar stems of eindmix

audacity gebruik ik om mijn opnames  te editen (schoonsnijden),normalisen en eventueel eq.
hiermee maak ik mijn samples en eventueel stems.

als ik wat pruts met softsynts , sampler  dan  gebruik ik jack timemachine om makkelijk op te nemen.
dat is echt een heel simpele recorder om snel ideen uit te werken.
deze opnames gooi ik dan in audacity om er uit te knippen wat ik eventueel later kan gebruiken in ardour .

externe opnames komen bij mij van mijn zoom H2,en die lees ik in vanaf het geheugenkaartje...lekker makkenlijk.

voor mij is dit een must van software :

jack rack (ladspa)
jamin mastering
guitarix
sunthv1
samplv1
drumkv1
calf plugin
lv2 plugin
audacity
ardour
patchcage
qjack
jack timemachine
hydrogen
amsynth
phasex
zynnad

mocht je verder met vragen zitten,..als ik je kan helpen dan doe ik dat graag.
succes en groetjes peter.




DarkEra

  • Gast
Re: Muziek studio software
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/30, 11:43:15 »
partyrabbit,

Heb je Ubuntu Studio geinstalleert of is het een gewone Ubuntu met uitbreiding naar eigen keuze?

Re: Muziek studio software
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/01, 17:23:18 »
Dank je Peter. Ik ga naar verwachting zeker nog wel gebruik maken van je aanbod.
Is die Ardour echt zo goed? Wat ik er tot nog toe van zag maakt en nog niet zoveel indruk op me.
Maar misschien toch maar een gaan proberen. Lange leercurve?
En de rest van de door jou aangedragen proggies ga ik zeker ook eens goed bekijken. Bedankt.

@maik. Nee, gewoon ubuntu was ik van plan, en dan op maat uitbreiden heeft toch wel mijn voorkeur. De pc waar het mee gaat gebeuren moet nog geinstalleerd worden.
Het hoeft ook geen professionele studio te worden. Als er maar een beetje serieus en makkelijk mee gehobby't kan worden en er leuke resultaten uit komen. Binnen het verhaal blijft toch het analoge deel de hoofdlijn. Het digitale deel wordt vooral om wat simpele nabewerkingen te doen om mooi klinkende opnames en eindresultaat te verkrijgen. Geen housebeat maar instrumentaal.
Zoiets is gewoon fun voor de kids om te doen. En papa is er ook niet vies van hoor.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Muziek studio software
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/01, 21:29:37 »
Dank je Peter. Ik ga naar verwachting zeker nog wel gebruik maken van je aanbod.
Is die Ardour echt zo goed? Wat ik er tot nog toe van zag maakt en nog niet zoveel indruk op me.
Maar misschien toch maar een gaan proberen. Lange leercurve?
En de rest van de door jou aangedragen proggies ga ik zeker ook eens goed bekijken. Bedankt.

@maik. Nee, gewoon ubuntu was ik van plan, en dan op maat uitbreiden heeft toch wel mijn voorkeur. De pc waar het mee gaat gebeuren moet nog geinstalleerd worden.
Het hoeft ook geen professionele studio te worden. Als er maar een beetje serieus en makkelijk mee gehobby't kan worden en er leuke resultaten uit komen. Binnen het verhaal blijft toch het analoge deel de hoofdlijn. Het digitale deel wordt vooral om wat simpele nabewerkingen te doen om mooi klinkende opnames en eindresultaat te verkrijgen. Geen housebeat maar instrumentaal.
Zoiets is gewoon fun voor de kids om te doen. En papa is er ook niet vies van hoor.
Met alleen Audacity moet het ook wel lukken.

Binnen Audacity kan je meerdere sporen aanmaken. Maak elk spoor mono, en dan kan je in de eindmix bepalen wat links moet pannen en wat rechts. Vervolgens alles afmixen tot een stereomix en klaar.

Ardour is nodig als je nog meer wil, zoals MIDI instrumenten opnemen en extra drums. Met Audacity lukt dat wat lastiger. Maar een clicktrack bv maken kan Audacity al prima.

Re: Muziek studio software
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/01, 23:27:29 »
Dat was ook een beetje mijn terughoudendheid waar ik tegenaan liep met Ardour bij3hand.
Ik vroeg me ook af wat de meerwaarde is gezien mijn ervaring met het uitgebreide audacity. En in de reviews onder Ardour lees ik dat handelingen als pitchen van sporen e.d. daar ook nog niet goed in werken.

Clicktracks zijn al niet nodig aangezien Hydrogen drumbox al voor handen is en gebruikt gaat worden voor een basisritme. En ook met mixxx kun je prachtig loopjes maken en opnemen van een stukje bestaande drumbeat of meer.
Er is wel sprake van een keyboard maar deze wordt voorlopig toch nog aangesloten op het analoge paneel. Ook met deze kan een beat als clicktrack geproduceerd worden overigens. Echt met midi (digitaal geluid) werken is nog niet ter sprake. Het digitale deel wordt echt alleen gebruikt voor opname en verwerking (opnames in sporen plakken).
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 23:29:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore