Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] NAS koppelen aan Ubuntu  (gelezen 25397 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #50 Gepost op: 2011/06/13, 16:25:38 »
Ik zal een denkfout maken, heb ik het idee. Er zal wel verschil in zitten tussen dit verhaal en wat ik doe.
Maar nogmaals, dit hele verhaal is eigenlijk van de zotte waarom het zo moeilijk moet gaan.
Je maakt geen denkgfout en je hebt helemaal gelijk dat dit zo moeilijk moet.

Als we terugkijken naar het oorspronkelijke probleem van de TS, is het niet zozeer dat het niet mogelijk is om op een grafische manier de koppeling tot stand te brengen zoals je terecht opmerkt, maar meer dat de bookmarks niet (overal) zichtbaar zijn.

Hier http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nas-koppelen-aan-ubuntu/msg739100/#msg739100 had ik dat al uiteengezet:

Citaat
Het probleem van de TS is tweeledig:
(1) niet alle applicaties tonen de bookmarks bij het openfile-dialoog. Bijvoorbeeld Gedit doet het wel en Firefox weer niet. Ook de app van de TS doet het dus blijkbaar niet. Als de bookmark er staat, dan is er geen enkel probleem omdat dan de koppeling gemaakt kan worden als deze nog niet bestaat (zie 2).
(2) browsen naar ~/.gvfs werkt alleen maar als de koppeling reeds tot stand is gebracht. Een klik op de bookmark brengt die koppeling tot stand, maar als de bookmark niet zichtbaar is (zie 1), dan kun je de koppeling ook niet maken. De bekende vicieuze cirkel:

... en ik heb er een soort van oplossing bijgedaan. Dat ook die niet eenvoudig is (alhoewel: scriptje kopieren en plakken, een opstarttoepassing maken en daarna een softlink aanbrengen) maar dat is nu een gegeven omdat (blijkbaar) niet alle apps bookmark-klaar zijn.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #51 Gepost op: 2011/06/13, 16:29:09 »
Bloom het is allemaal geluk, zonder jouw was het nooit gelukt. Echt mega bedankt!!


Ik had nog wel even een opmerking: als ik onder bestandsysteem naar de map media ga dan zie ik hier mijn aangemaakte mappen staan. Ik zie hier ook 2 mappen die mislukt zijn dit waren de eerste paar pogingen. is het ook mogelijk om die mislukte mappen te verwijderen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #52 Gepost op: 2011/06/13, 16:34:06 »
Het moet me van het hart dat ik het eigenlijk heel erg vind, dat dit zo moeilijk moet. Ik heb de topic gevolgd maar op pagina 2 was ik het al kwijt. Dit is niet iets voor beginners die een NAS hebben.
Die moeilijkheid heeft te maken met de manier waarop Linux dat soort dingen normaal aanpakt. Van oudsher waren opslagvolumes en en netwerken en dat soort dingen de verantwoordelijkheid van de root (systeembeheerder) en niet van een gewone gebruiker. Vandaar de moeilijke configuraties en tekstconfiguratiebestanden. Een systeembeheerder had en heeft daar immers geen problemen mee. Maar de wereld veranderde en steeds meer randapparatuur werd door de gebruikers zelf aangesloten en gebruikt. Linux moest dus meeëvolueren.
Een van de denkpistes was, om de gebruikers een eigen virtuele ruimte te geven waarbinnen ze opslagvolumes konden aankoppelen en nog een andere virtuele ruimte voor netwerken. Dat laatste was vooral nodig voor draadloze netwerken. De Gnome Network Manager verzorgt die samen met de bekabelde en nog andere aansluitingen zonder dat je daarvoor root moet zijn. Hoewel voor het wijzigen van de instellingen normaal wel een beheerderinlog gevraagd wordt.
Met opslagvolumes ging dit dus net zo. De virtuele ruimte voor opslagvolumes van gebruikers heet "Gnome Virtual File Systems' of kortweg gvfs, maar het bestaat ook desktoponafhankelijk en dan heet het FUSE (Filesystem in UserSpacE).
Vermits Ubuntu (en hopen andere Linux'en) met de Gnome desktop werken, wordt daar het meest gvfs gebruikt. Alles wat je aankoppelt als gebruiker komt in dat gvfs-verhaal terecht en bestaat dus ook alleen maar voor die gebruiker. Tijdelijk en zolang je niet uitlogt. Er werd gekozen voor een onzichtbaar koppelpunt, waarschijnlijk vanuit het idee dat gebruikers niets afweten van koppelpunten en die dus ook niet willen of hoeven te zien. Maar dat schept dan weer een probleem als je wel permanent een referentie wil zien of als je dat aangekoppelde volume ook in niet-Gnome software wil kunnen gebruiken (zoals Chromium).
En daar is onvoldoende aandacht aan besteed om dat op te lossen. Dus moet het voorlopig nog op de moeilijke manier: die voor systeembeheerders.

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #53 Gepost op: 2011/06/13, 16:36:08 »
Bloom het is allemaal geluk, zonder jouw was het nooit gelukt. Echt mega bedankt!!
Graag gedaan.

Citaat van: tjoptjop20
Ik had nog wel even een opmerking: als ik onder bestandsysteem naar de map media ga dan zie ik hier mijn aangemaakte mappen staan. Ik zie hier ook 2 mappen die mislukt zijn dit waren de eerste paar pogingen. is het ook mogelijk om die mislukte mappen te verwijderen.
Gewoon verwijderen als systeembeheerder. Tik Alt+F2 of open een terminalvenster en tik:
gksudo nautilusNavigeer naar /media en dan kun je daar de namen wissen die je niet meer hoeft.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #54 Gepost op: 2011/06/13, 16:47:31 »
Alles wat je aankoppelt als gebruiker komt in dat gvfs-verhaal terecht en bestaat dus ook alleen maar voor die gebruiker. Tijdelijk en zolang je niet uitlogt.
Dit is geen enkel probleem, zolang de bookmark maar zichtbaar is in het dialoogscherm. Want als de bookmark zichtbaar is, kan de verbinding altijd gemaakt worden.

Er werd gekozen voor een onzichtbaar koppelpunt, waarschijnlijk vanuit het idee dat gebruikers niets afweten van koppelpunten en die dus ook niet willen of hoeven te zien.
Dit is op zich ook goed, want een gebruiker hoeft ook niets te weten over mounten, laat staan mount-points.

Maar dat schept dan weer een probleem als je wel permanent een referentie wil zien of als je dat aangekoppelde volume ook in niet-Gnome software wil kunnen gebruiken (zoals OpenOffice).

Nee: het is alleen maar een probleem als de bookmark niet zichtbaar is. En precies OpenOffice, die doet het nu juist wél goed (zie de schermafdruk waarin je linksonder de bookmarks kunt zien). Maw. als alle apps zo zouden werken als OOo of LO, dan zouden we eindelijk van het moeizame fstab-gebeuren afkomen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #55 Gepost op: 2011/06/13, 16:53:56 »
Okee, OpenOffice was een slecht voorbeeld. Neem dan maar Chromium: die laat de door jou in userspace aangekoppelde volumes niet zien in zijn opendialoog.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #56 Gepost op: 2011/06/13, 17:05:54 »
Okee, OpenOffice was een slecht voorbeeld. Neem dan maar Chromium: ...
Dit is dus precies wat ik bedoel: per applicatie verschilt het dat de bookmarks en/of gekoppelde servers getoond worden. En precies dat verschil zou er niet mogen of moeten zijn.

... Chromium: die laat de door jou in userspace aangekoppelde volumes niet zien in zijn opendialoog.
De gekoppelde servers komen in de bestandsdialoog bovenaan te staan, onderaan staan de bookmarks. Dit is nog net te zien in de schermafdruk in mijn vorige bericht. Maar het gaat niet zo zeer om het zien van de gekoppelde servers, want daar kun je toch altijd komen, via ~./gvfs. Het probleem is meer dat als er geen koppeling is én er is ook geen bookmark, dan kun je nooit alsnog een verbinding leggen naar de betreffende server.

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #57 Gepost op: 2011/06/13, 17:08:15 »
Bloom het is weer geluk. met dat commando dat je me gaf heb je zeker root rechten!

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #58 Gepost op: 2011/06/13, 21:34:29 »
Hey Bloom ik heb ubuntu 10.04 nu op me andere laptop geinstalleerd.
Als ik de zelfde commando wil gaan gebruiken als dat ik op Ubuntu 10.10 deed werkt het niet.

Wat heb ik tot nu toe gedaan.

Ik heb in de terminal de volgende code geinstalleerd als root
aptitude install smbfs
toen heb ik mappen aangemaakt.
sudo mkdir /media.Algemeen
sudo mkdir /media.Movies
sudo mkdir /media.Music
sudo mkdir /media.Setup
sudo mkdir /media.Blanco
sudo mkdir /media.Tom Storcenter

Toen heb ik via alt+F2
gksudo gedit /etc/fstab
En in dit FSTAB bestand het volgende toegevoegd
//192.168.25.41/algemeen /media/Algemeen cifs rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0
//192.168.25.41/tom /media/Tom_NAS cifs rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0
//192.168.25.42/music /media/Music cifs username=playon,password=hierwachtwoord,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0
//192.168.25.42/movies /media/Movies cifs username=playon,password=hierwachtwoord,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0
//192.168.25.42/setup /media/Setup cifs username=playon,password=hierwachtwoord,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0
//192.168.25.42/blanco /media/Blanco cifs username=blanco,password=hierwachtwoord,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0

en als laatste heb ik in de terminal dit ingevoert om te testen
mount -a
Vervolgd door deze meldig die ik in beeld krijg

mount error: can not change directory into mount target /media/Algemeen
mount error: can not change directory into mount target /media/Tom_NAS
mount error: can not change directory into mount target /media/Music
mount error: can not change directory into mount target /media/Movies
mount error: can not change directory into mount target /media/Setup
mount error: can not change directory into mount target /media/Blanco

Na al deze handelingen die wel in Ubuntu 10.10 werkte, werkt het uiteindelijk niet in in 10.04. Heb ik toch iets over het hoofd gezien.

Offline Bloom

  • Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #59 Gepost op: 2011/06/14, 00:27:21 »
Je moet natuurlijk wel overal dezelfde namen gebruiken he.

Je hebt directory's zoals /media.Algemeen aangemaakt terwijl dat /media/Algemeen moest zijn. Dan werkt het natuurlijk niet! Vergeet bovendien niet dat er verschil tussen hoofd- en kleine letters is in Linux!

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #60 Gepost op: 2011/06/14, 20:03:29 »
Jeetje dat ik dat over het hoofd heb gezien!!

bedankt het werkt nu ook op Ubuntu 10.04 :D

Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #61 Gepost op: 2011/06/15, 19:49:27 »
Jeetje dat ik dat over het hoofd heb gezien!!


Ach, zo leer je alleen maar. Je kan alleen maar leren door fouten te maken.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: [Opgelost] NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #62 Gepost op: 2011/07/04, 00:11:32 »
Hoi luitjes,
Ik heb met veel interesse deze discussie gevolgd omdat ikzelf ook steeds weer aan het kl-ten was met eerst handmatig m,n nas mounten om dan via omwegen m'n backup directory zichtbaar te krijgen in het zoekmenu van m'n backupprogje ( luckybackup ).
@Bloom chapeau voor je geduld!!! Ik heb ook vanalles eerst uitgeprobeerd voordat ik toch maar koos voor jou oplossing.
Je instructie was helder en duidelijk en voor mij werkte het ook in principe meteen perfect. Op een klein puntje na, je laatste echo commando werkt niet via de terminal, als je die in de terminal uitvoert geeft ie de output netjes in de terminal en niet in de fstab. Type foutje misschien?. Maar na via de editor die laatste regel aan de fstab toe te voegen werkt alles als een zonnetje. XD

Bloom en de anderen natuurlijk: Bedankt
Groetjes Ben