Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken  (gelezen 1803 keer)

Offline Musiqlova

  • Lid
externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Gepost op: 2021/05/05, 22:21:13 »
hallo,

Mijn vraag(en) gaat over het gebruik van backup's op externe schijf.
Ik heb wat zitten zoeken om een nieuwe ssd te formateren zodat hij kan dienen als reserve kopie schijf voor persoonlijke bestanden.( Foto's, pdf's , muziek.)
betreffende een WD My paspoort 500Gb met usb-c 3.2 . Via Gparted heb ik de schijf eerst ontkoppeld en dan  geformateerd in EXT4 en de partitie naam verranderd.
Nu bij aankoppelen daags nadien herkent het systeem de externe schijf correct, echter kan ik niets bewerken . geen map aan maken of bestanden ernaartoe kopieren.  ???  Ik moet iets fout doen ?
(Hoe kan ik er ook voor zorgen dat de schijf zichtbaar word onder een naam van mijn keuze en niet 20 cijfertjes?)
Nu wou ik mijn bestanden gewoon koppieren naar een map op de ext. schijf zonder het gebruik van een programma daarvoor.  Is het eerder aangeraden dit te doen via software? (Duplicity?)
Alle mogelijke opties voor bewerken zijn "grayed out" in de menu's.

Is mijn keuze voor WD externe schijven wel goed geweest? normaal gebruik ik sandisk, maar ik las dat WD de betere schijven zouden moeten zijn? ook voor linux?

op een ander WD schijf HD heb ik via timeshift een backup gemaakt.  deze ook eerst geformateerd in EXT4. via gparted en via timeshift de backup gemaakt geschreven . deze werkt dus wel.
Er zijn nogal wat verschillende manieren om een systeembackup te maken , via commandline's wat mijn volgende uitdaging word :)
voorlopig leek timeshift de veiligste en eenvoudigste manier:)

hopelijk heb ik niets in het forum over dit onderwerp over het hoofd gezien , mijn excuses indien dat toch het geval moest zijn.

bedankt!









« Laatst bewerkt op: 2021/05/05, 22:27:52 door Musiqlova »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/05, 23:20:47 »
Wat ik doe is het volgende:
start thunar/nautilus/pcmanfm/caja, enz. als root.
Ga naar /media/<naam>            (de gebruikers naam dus)
Rechts klik op eigenschappen en daarna op rechten.
Maak jezelf volledig eigenaar van de map met de naam van de ssd schijf en geef jezelf alle rechten.
Voor de zekerheid opnieuw opstarten, dan zou het moeten werken........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/06, 08:17:14 »
Je kan ook altijd nog Mintstick gebruiken om een externe schijf of stick rechtenvrij te formatteren...

Zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=2vdicbj1epmsmuj72o5je7c5u3&topic=107632.msg1045462#msg1045462
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Tom

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/06, 09:49:53 »
Ik heb mijn externe HDD WD aangehangen en met het progje Schijven geformateerd naar Ext4 ,ging probleemloos.
Of het met een SSD ook zo gaat weet ik niet.
Voor mijn Muziek ,foto´s etc gebruik ik een Stick van 250 GB gaat ook uitstekend.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/06, 10:32:12 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/06, 12:23:29 »
Inderdaad, zoals Ron zegt: het is een kwestie van rechten. Een harde schijf die geformatteerd wordt met een door Linux ondersteund bestandssysteem zoals "ext4", is standaard niet door de gebruiker schrijfbaar: Eigenaar is de beheerder, "root".

Jezelf rechten geven voor de ganse schijf doe je door de rechten van het koppelpunt te wijzigen. Ron doet dat met thunar bestandsbeheer, ik doe dat altijd met de terminal:

1) Wat is de partitie:

vanadium@vanadium:~$ lsblk
NAME        MAJ:MIN RM   SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda           8:0    0 931.5G  0 disk
└─sda1        8:1    0 931.5G  0 part /media/vanadium/Data
nvme0n1     259:0    0 476.9G  0 disk
├─nvme0n1p1 259:1    0   512M  0 part /boot/efi
└─nvme0n1p2 259:2    0 476.4G  0 part /
vanadium@vanadium:~$
Daar zie ik dat mijn externe harde schijf "sda" met daarop partitie "sda1", aangekoppeld is onder "/media/vanadium/Data".

2) Ik maak mezelf eigenaar van dat koppelpunt

sudo chown $USER:$USER /media/vanadium/Data

Vanaf nu kan ik bestanden en folders aanmaken als gewone gebruiker op de schijf "Data".

Moet je doen terwijl die schijf aangemaakt is: dat koppelpunt wordt immers alleen aangemaakt als je de schijf aankoppelt. Als je de schijf verwijdert, wordt het koppelpunt ook terug verwijderd. De instellingen, echter, worden onthouden voor de volgende keer dat je schijf inplugt.

Als je meerdere gebruikers hebt, kan je in plaats, als beheerder, folders aanmaken, en dan verschillende folders aan verschillende gebruikers geven.

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/08, 15:25:39 »
Hallo,
bedankt voor jullie wegwijzering.

Ik heb even via terminal getracht, maar krijg deze meldeing:

jonas@ubu-NS50MU:~$ lsblk
NAME    MAJ:MIN RM   SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda       8:0    0 465,7G  0 disk
└─sda1    8:1    0 465,7G  0 part /media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136
nvme0n1 259:0    0   477G  0 disk
├─nvme0n1p1
│       259:1    0   512M  0 part /boot/efi
└─nvme0n1p2
        259:2    0 476,4G  0 part /
jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo chown $USER:$USER /media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136
[sudo] wachtwoord voor jonas:
chown: kan geen toegang krijgen tot '/media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136': Bestand of map bestaat niet

jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo chown $jonas:$jonas /media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136
chown: kan geen toegang krijgen tot '/media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136': Bestand of map bestaat niet

de ext. ssd is aangekoppeld.

ook via thunar:
en dan media/jonas en  dan de map van de ssd , kan ik rechten niet veranderen alle knoppen zijn niet toegankelijk.
eigenaar:  root,toegang: lezen en schrijven, en nogmaals toegang: alleen lezen
ook de naam kan ik niet wijzigen.

bedankt!




Offline ajjp

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/08, 18:11:41 »
Citaat
ook via thunar:
en dan media/jonas en  dan de map van de ssd , kan ik rechten niet veranderen alle knoppen zijn niet toegankelijk.
eigenaar:  root,toegang: lezen en schrijven, en nogmaals toegang: alleen lezen
ook de naam kan ik niet wijzigen.
Je hebt thunar toch wel opgestart met pkexec thunarAnders kun je -ook via thunar- niets aan rechten veranderen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/08, 18:22:54 »
Hoe je als 'sudo' gebruiker dit bericht krijgt, begrijp ik helemaal niet. Wat zijn de rechten van de folders naar dat koppelpunt toe?

ls -ld /media /media/jonas /media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136

Wat zegt
mount | grep sda1
« Laatst bewerkt op: 2021/05/09, 13:02:28 door vanadium »

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/08, 20:10:28 »
Citaat
ook via thunar:
en dan media/jonas en  dan de map van de ssd , kan ik rechten niet veranderen alle knoppen zijn niet toegankelijk.
eigenaar:  root,toegang: lezen en schrijven, en nogmaals toegang: alleen lezen
ook de naam kan ik niet wijzigen.
Je hebt thunar toch wel opgestart met pkexec thunarAnders kun je -ook via thunar- niets aan rechten veranderen.
dank u voor detip! had gewoon thunar gestart vanuit de super knop, bestandbeheer.
nu met de commandline kan ik wel de rechten veranderen. nu staat hij ook op schrijven als gebruiker , maar kan geen bestanden kopieren naar de schijf.

Hoe je als 'sudo' gebruiker dit bericht krijgt, begrijp ik helemaal niet. Wat zijn de rechten van de folders naar dat koppelpunt toe?

ls -ld /media/media/jonas /media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136

Wat zegt
mount | grep sda1

ik krijg dit als resultaat:
jonas@ubu-NS50MU:~$ ls -ld /media/media/jonas /media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136
ls: kan geen toegang krijgen tot '/media/media/jonas': Bestand of map bestaat niet
ls: kan geen toegang krijgen tot '/media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136': Bestand of map bestaat niet
jonas@ubu-NS50MU:~$ mount | grep sda1
/dev/sda1 on /media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe713629d type ext4 (rw,nosuid,nodev,relatime,stripe=256,uhelper=udisks2)
jonas@ubu-NS50MU:~$

er is maar 1 gebruiker op mijn laptop
weet niet of dit helpt maar mss heb ik geen juiste partitie aangemaakt bij het formateren, als ik al een heb aangemaakt.
versta ik het intypen van de commands wel? mss dat ik daar iets verkeerd doe? ik begin alvast in mijn net aangekomen ubuntu linux bible :)
« Laatst bewerkt op: 2021/05/08, 20:12:59 door Musiqlova »

Offline bart85

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/08, 22:11:08 »
2 keer media in de naam van het bestand is onjuist.

Wat gebeurt er met het volgende:

sudo umount /dev/sda1
sudo mkdir -p /mnt/sda1
sudo mount /dev/sda1 /mnt/sda1

Krijg je bij het laatste een foutmelding?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #10 Gepost op: 2021/05/09, 01:00:05 »
2 keer media in de naam van het bestand is onjuist.

Wat gebeurt er met het volgende:

sudo umount /dev/sda1
sudo mkdir -p /mnt/sda1
sudo mount /dev/sda1 /mnt/sda1

Krijg je bij het laatste een foutmelding?

jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo umount /dev/sda1
umount: /dev/sda1: not mounted.
jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo mkdir -p /mnt/sda1
jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo mount /dev/sda1 /mnt/sda1
jonas@ubu-NS50MU:~$

geen melding na deze command.


ook vorige commandline zonder 2 keer media dan met de SSD opnieuw aangekoppeld (deze was verdwenen):

jonas@ubu-NS50MU:~$ ls -ld /media/jonas /media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136
ls: kan geen toegang krijgen tot '/media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe7136': Bestand of map bestaat niet
drwxr-x---+ 2 root root 4096 mei  9 00:45 /media/jonas
jonas@ubu-NS50MU:~$ mount | grep sda1
/dev/sda1 on /mnt/sda1 type ext4 (rw,relatime,stripe=256)
jonas@ubu-NS50MU:~$




« Laatst bewerkt op: 2021/05/09, 01:03:07 door Musiqlova »

Offline bart85

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/09, 10:45:35 »
Nadat sda1 gekoppeld hebt aan /mnt/sda1. krijg je met onderstaande nu wel resultaat?

ls -ld /mnt/sda1
vervolgens:

sudo chown jonas.jonas /mnt/sda1
sudo chmod 770 /mnt/sda1

Kun je nu wel toegang? Toegang gaat nu met /mnt/sda1 ipv in /media. Ik heb het vermoeden dat automatisch koppelen aan /media/jonas niet goed gaat.

In het geval je een reboot hebt gehad is voor bovenstaande nodig sda1 af te koppelen. Daarna weer aan /mnt/sda1 koppelen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #12 Gepost op: 2021/05/09, 13:05:55 »
Sorry, fout in mijn commando: er ontbrak een spatie.

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #13 Gepost op: 2021/05/10, 22:24:53 »
hallo,

bedankt voor de hulp hoor!
ben wat de draad kwijt met al de commands , helemaal nieuw voor mij :(

heb dan de commands van bart85
jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo umount /dev/sda1
umount: /dev/sda1: not mounted.
jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo mkdir -p /mnt/sda1
jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo mount /dev/sda1 /mnt/sda1
geen meldingen
dan:
jonas@ubu-NS50MU:~$ ls -ld /mnt/sda1
drwxrwxr-x 3 root root 4096 apr 30 20:34 /mnt/sda1
jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo chown jonas.jonas /mnt/sda1
jonas@ubu-NS50MU:~$ sudo chmod 770 /mnt/sda1
jonas@ubu-NS50MU:~$

heb nu via bestandsbeheer mappen kunnen kopieren naar de ssd . BEDANKT ! begin er iets van  te bergrijpen ( stilletjes aan :)

kan ik  de naam van de schijf veranderen via thunar ?( pkexec thunar)
ik krijg via eigenschappen dan de melding dat de schijf in gebruik of bezig is.

moet ik ze unmounten vooraleer dat gaat?
kan dit via de terminal ook met mv naam naam? od werkt dat niet voor schijfnamen?










Offline vanadium

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #14 Gepost op: 2021/05/11, 10:21:18 »
Je kan de naam van het aankoppelpunt veranderen:

Ontkoppel eerst terug:

sudo umount /dev/sda1
Hernoem je vorige koppelpunt /mnt/sda1:

sudo mv /mnt/sda1 /mnt/mijn_harde_schijf
Koppel terug aan, nu op het koppelpunt met de nieuwe naam:

sudo mount /dev/sda1 mijn_harde_schijf
Eigenaar en rechten staan al goed, want je hebt die al aangepast voor die folder.

Offline bart85

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #15 Gepost op: 2021/05/11, 12:17:04 »
Een label kun je toevoegen:

sudo tune2fs -L mijnssd /dev/sda1
Dit voegt een label toe aan sda1 met naam  ¨mijnssd¨

Aankoppelen met:
sudo mount LABEL=mijnssd /mnt/mijn_harde_schijf
In fstab kun je permanent aankoppelen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #16 Gepost op: 2021/05/11, 15:46:18 »
Interessant om te volgen, maar wat gaat eigenlijk zo'n handeling extreem veel makkelijker en vanzelfsprekender op een grafische manier in Linux Mint.

Wat is er eigenlijk op tegen op het op de manier van Mint te doen?
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline loti

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #17 Gepost op: 2021/05/11, 19:18:47 »
En Mintstick werkt ook  met Ubuntu, Debian  en meer,  makkelijker kan eigenlijk niet.

Met het programma Double Commander kan je eenvoudig rechten en nog veel meer aanpassen,  zonder dat je over terminalkennis moet  beschikken.

Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #18 Gepost op: 2021/05/11, 20:01:33 »
Mintstick formatteert standaard zonder rechten. Je kunt gewoon het bestandssysteem selecteren en het werkt op schijven en usb-sticks.

Ik moet zeggen dat Mint op dit soort punten wel wat eenvoudiger werkt dan Ubuntu. Het bovenstaande kun je toch aan Mien Dobbelsteen niet meer verkopen...

Off topic overpeinzingen:
Tel daarbij op dat je in Mint kunt aanvinken dat je desgewenst oude kernels geautomatiseerd  kunt verwijderden (heel handig bij versleutelde systemen zodat je voorkomt dat je boot-partitie volloopt), je met de rechtermuisknop bestanden als root kunt openen, je eenvoudig aan kunt vinken met welke kernel je wilt werken en er wordt aangegeven wanneer er updates zijn.

Waarom Ubuntu niet meer van dit soort 'handigheidjes' overneemt van Mint? Je maakt het daarmee voor de 'gewone' gebruiker wat vanzelfsprekender.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/11, 20:04:14 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #19 Gepost op: 2021/05/11, 21:24:05 »
bij naamswijziging koppelpunt , zegt terminal nu dat de mount point niet meer bestaat, en de map ook niet? de schijft werkt wel ok.
de naam van het koppelpunt wijzigen of label maken is dat ook zichtbaar in bestandsbeheer? de schijf is nu terug te vinden onder media/jonas/21580800-4394-4fca-9367-04dbe713629d/
wat wat een omslachtige naam is . deze kan ik dus niet veranderen via thunar.



Off topic:
ik ga zeker  eens kijken naar Mintstick.
voorlopig probeer ik ubuntu studio , wil precies ook wel commandlines beginnen begrijpen . daar begon het niet?  meeste handelingen op het net zijn via terminal of dergelijke. maar voor sommige programmas verkies ik ook wel een GUI :)   (maar ik ken er ook nog allemaal zeer weinig van )

Ik vind het wel lastig dat de leercurve redelijk stijl is in het begin. als je eenvoudige dingen wel beginnen moet je eigenlijk al redelijk wat basis kennis hebben voor je kùnt beginnen. ikzelf bezit op het moment geen ander computer meer dus alles moet op linux. maar vind het wel leuk en interresant! De "Linux ubuntu Bible" ligt op het nachtkastje :)



bedankt weeral

Offline loti

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #20 Gepost op: 2021/05/11, 22:22:05 »
Je kan de naam van een schijf ook wijzigen met het programma  Gparted.

Start Gparted,  rechts-klik  op de betreffende schijf,  klik op ontkoppelen,  voer de nieuwe naam in onder Bestandssysteemlabel.  Klik nu op uitvoeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #21 Gepost op: 2021/05/12, 13:20:24 »
We mengen hier twee dingen door elkaar, het automatisch aankoppelen na inpluggen van de schijf, en het handmatige aankoppelen met  "sudo mount ...". Dat laatste heeft aangetoond dat de schijf kan aangekoppeld worden, en beschrijfbaar is: het is dus geen probleem met de hardware of het bestandssysteem. Voor het automatisch aankoppelen is geen terminal nodig, behalve dan om de rechten (éénmalig) goed te zetten.

Bij automatisch aankoppelen wordt een USB aangekoppeld onder /media/<gebruiker>/<automatische naam>. Die <automatische naam> is het label, als de partitie een label heeft. Anders is dat de UUID, de letters en cijfers die je nu krijgt.

Om een "mooie" naam te hebben, moet je de partitie een naam geven. Dit kan via de terminal. Grafisch kan dat met het gereedschap "Disks" schijven). Selecteer je partitie, klik op het knopje met de tandwieltjes, en kies "Edit Filesystem". Koppel de schijf dan correct af, trek de stekker uit en steek die terug in: nu zou je label gebruikt moeten worden als naam voor het koppelpunt onder /media/<gebruiker>/.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/12, 13:25:40 door vanadium »

Offline Musiqlova

  • Lid
Re: externe ssd geformateerd maar kan niet bewerken
« Reactie #22 Gepost op: 2021/05/12, 23:51:41 »
bedankt allemaal voor de wegwijzering!
de schijf werkt nu ook volledig :) het laatste via (gnome) schijven .

Vriendelijke groeten



« Laatst bewerkt op: 2021/05/13, 00:04:45 door Musiqlova »