Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lukt het in Ede dan wel?  (gelezen 8842 keer)

Offline h2o

  • Lid
Lukt het in Ede dan wel?
« Gepost op: 2014/01/24, 23:16:51 »
Zojuist las ik dit op Webwereld: http://computerworld.nl/it-beheer/81056-ede-92-procent-minder-licentiekosten-door-open-source?__utma=223212061.65364291.1383689807.1390599194.1390601174.106&__utmb=223212061.2.10.1390601174&__utmc=223212061&__utmx=-&__utmz=223212061.1383689807.1.1.utmcsr=%28direct%29|utmccn=%28direct%29|utmcmd=%28none%29&__utmv=-&__utmk=40284961

Ede heeft kennelijk de Open Source zaakjes wel op orde. Een onderdeel:
Citaat
24 jan. 2014 door Andreas Udo de Haes Google+

Achtergrond - De gemeente Ede gebruikt waar mogelijk open source oplossingen. Dat scheelt in de kosten en de risico's, concludeert het hoofd ict.

Waar NOiV faalde, wil de gemeente Ede een lichtend voorbeeld zijn als het aankomt op het gebruik van open source software. Waar mogelijk is de afgelopen jaren gesloten software uitgefaseerd, op server- én clientniveau.

Niet verrassend levert dat enorme besparingen op licentiegebied: ten opzichte van vergelijkbare gemeenten geeft Ede 92 procent minder uit, blijkt uit een benchmark van Berenschot. Maar ook de totale ict-kosten zijn significant lager, zo'n 24 procent.
Stapsgewijze uitbreiding open source

Belangrijke open sourcesystemen die de gemeente gebruikt zijn LibreOffice, Zarafa (Exchange-alternatief, inclusief webmail) Firefox, TYPO3, zaaksysteem.nl, MySQL, PostgreSQL, Nagios, en Asterisk. Ondersteuning van de dominante leveranciers in gemeenteland (die markt wordt verdeeld tussen Centric en PinkRoccade) is vaak problematisch, maar er zijn genoeg alternatieven, vertelt Bart Lindeboom, hooft ict-zaken bij de gemeente in een uitgebreide casus op de site van de Europese Commissie.

Lindeboom ontkent dat open source allerlei risico's met zich meebrengt, het is eerder andersom. Het gebruikt van dure, gesloten software (vooral van Oracle en Microsoft) levert ook veel rompslomp en risico's op. Vooral organisaties die veel met gevirtualiseerde desktops werken verdwalen vaak in een licectiedoolhof.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/25, 01:12:56 »
Helaas zijn er vele ICT-ambtenaren, die niet weten wat een open-standaard is.
Die denken dat MP3 een open-standaard is en staan er niet bij stil, dat NTFS een gesloten standaard is.........

Gelukkig is er deze gemeenschap, om de overheid te her-opvoeden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/25, 01:17:26 »
Gelukkig is er deze gemeenschap, om de overheid te her-opvoeden :lol:

We zouden best wel een keer het parlementsgebouw kunnen versieren met Linux-spul (posters, spandoeken, etc.) =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/25, 08:28:20 »
92 procent op licentiekosten, 24 procent overall. En laten we wel wezen, mensen, dat zijn ONZE belastingcenten.

De weerstand tegen dit soort oplossingen in overheidsland is enorm. Begrijpelijk waarschijnlijk, het is de weerstand tegen verandering, tegen het onbekende.

Maar als het nou zo mag zijn dat bij rijksbrede invoer na de nodige tijd er van die 24 % overall de helft gerealiseerd wordt? Even ons niet rijk rekenen. Dat is heel veel geld per modale burger. Dat is ook een enorme stimulans voor onze economie. Dat creëert banen voor al die jonge mensen, die nu maar een tweede studie beginnen en zich daarmee nog verder uit de uiterst krenterige arbeidsmarkt prijzen.

Ik ben toch niet gek?
 

Meneer Samsom ( http://t.co/75m3LkoGdX ) hier is je alternatief voor die Groningse gasbel. Oh nee, zo zijn jouw woorden natuurlijk niet bedoeld.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/25, 11:46:50 »
De weerstand tegen dit soort oplossingen in overheidsland is enorm. Begrijpelijk waarschijnlijk, het is de weerstand tegen verandering, tegen het onbekende.

Of tegen het tijdsbestek? Bedenk je wel dat je niet overnacht even alle apparatuur omzet... de Franse gendarmerie is nu een paar jaar bezig en nu pas bijna klaar. Om maar even een voorbeeld te nemen. Nu is dat in Ede wel wat kleiner, maar toch...

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/25, 21:30:32 »
Beetje jammer dat ze MySQL gebruiken en niet MariaDB. Met MySQL heb je nog altijd bij support een wurgcontract van Oracle de laatste keer dat ik dat onderzocht.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/25, 22:08:05 »
Beetje jammer dat ze MySQL gebruiken en niet MariaDB. Met MySQL heb je nog altijd bij support een wurgcontract van Oracle de laatste keer dat ik dat onderzocht.

Dat klopt. Maar aan de andere kant: in de toekomst migreren van MySQL naar MariaDB is een eitje i.t.t. de huidige migratie van properetair naar MySQL.

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/25, 22:10:24 »
Beetje jammer dat ze MySQL gebruiken en niet MariaDB. Met MySQL heb je nog altijd bij support een wurgcontract van Oracle de laatste keer dat ik dat onderzocht.

Dat klopt. Maar aan de andere kant: in de toekomst migreren van MySQL naar MariaDB is een eitje i.t.t. de huidige migratie van properetair naar MySQL.

Ja maar wat ik niet snap is dat ze niet direct naar MariaDB gaan, aangezien MySQL en MariaDB nog geen dermate grote verschillen hebben dat een migratie nu nog goed te doen is.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/26, 00:17:19 »
92 procent op licentiekosten, 24 procent overall.
Altijd leuk maar ik mis kosten voor (ingehuurd) personeel?
Linux/UNIX systems are managed by people with a higher level of education than the people managing Windows.
Mensen krijgen niet vanzelf een ‘higher level’. Ze verdienen nu ook meer?

Opmerkelijk dat als voordeel van open-source de updates van (closed source) iOS worden aangehaald
So when things go bad for the rest of the world after an iOS update, we have it fixed a lot sooner than those Exchange users. Zarafa is really fast with its patches.
Ook lijkt inhuur van expertise (‘suppliers’) een rol spelen te spelen maar niet (bij ‘overall’) meegerekend (zijn die kosten gelijk gebleven, niet relevant, of zitten die in de stijgende kosten van ‘other computer facilities’)?
Most of the applications are managed by suppliers. For others we hire expertise for the initial set-up
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/26, 01:03:37 »
Hoewel ik absoluut geen fan ban van iSpul, is het wel zo dat iOS een hoop open source-onderdelen heeft dus het is wel deels open source. Maar inderdaad, het meeste is niet open source dus die vergelijking is raar...

Verder is het wel zo dat systeembeheerders met meer expertise niet persé meer hoeven te verdienen...

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/26, 10:04:45 »
92 procent op licentiekosten, 24 procent overall.
Altijd leuk maar ik mis kosten voor (ingehuurd) personeel?


Je wilt me toch niet vertellen dat ze onder windows geen personeel hadden rondlopen ???

Wij hebben een ICT afdeling van 28 man met een heuse directrice natuurlijk met bijbehorend vet salaris, en nog kennuh ze nix.
Bij alles wat gevraagd word zeggen ze
 "Daar hebben we de kennis niet voor in huis en moeten we een externe voor inhuren en daar is nu ff geen geld voor"

Terwijl de vraag dan gaat over een probleem in de bestaande software die op dat moment al jaren draait.

Er word met een simpele proef in 7 maanden tijd een slordige €200 000.- verstookt, iets wat in de 1e maand al gestopt had moeten worden en waar een simpele oplossing voor was, echter dan weet men het ineens beter en laat het gewoon doorgaan.
De proef was met sim/data kaartjes en men ging ietwat over het limiet heen.

Kijk dat is nou overheid ten top.  =D

Nou geloof me dan kunnen we beter alles overboord kiepen en een paar centen uitgeven aan kundig personeel die open source implementeren  :evil:

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/26, 10:30:55 »
92 procent op licentiekosten, 24 procent overall.
Altijd leuk maar ik mis kosten voor (ingehuurd) personeel?

Citaat
Je wilt me toch niet vertellen dat ze onder windows geen personeel hadden rondlopen ???

Lees goed. Er staat daar 92% minder LICENTIE kosten. 24% minder OVERALL.

Overall is dus licenties, personeel, hardware afschrijving, administratieve ondersteuning e.d.
In het artikel staat ook dat voor de setup er experts werden ingehuurd op tijdelijke basis, daarna beheer met een klein team. Het overall lagere kosten wil niet zeggen dat ze personeel eruit gekieperd hebben, want de 92% besparing op licentiegelden is onderdeel van de 24% overall.

Bij een gemeente denk ik bij licenties aan:
  • windows
  • office
li]sharepoint[/li][/list]
li]exchange[/li][/list]
li]vul een naam in van boekhoudingspakket, database systeem, overige applicaties[/li][/list]

Dat is een redelijke som geld als je dat bij elkaar optelt, en dan de client licenties eventjes vermenigvuldigt met het aantal mensen dat ze nodig hebben.

Citaat
Er word met een simpele proef in 7 maanden tijd een slordige €200 000.- verstookt, iets wat in de 1e maand al gestopt had moeten worden en waar een simpele oplossing voor was, echter dan weet men het ineens beter en laat het gewoon doorgaan.
De proef was met sim/data kaartjes en men ging ietwat over het limiet heen.

Kijk dat is nou overheid ten top.  =D

Tja ik zal nu maar niet zeggen dat de inkoper niet oplette toen hij/ zij dat ging regelen. Iedere organisatie weet hoeveel dataverkeer, belverkeer en faxverkeer er is per maand (een beetje organisatie logt dat soort zaken in mijn beleving), en dan weet je dus ook hoe groot de totale bundel ongeveer moet zijn. Doe daar dan 30% bovenop, en sluit af als totale organisatie en niet per sim. Dan heb je dus reserve capaciteit voor camaliteiten of voor als het personeel opeens denkt dat het kan gaan youtube staren tijdens werktijd.

Ben ik nou zo gek of niet?
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Helden

  • Lid
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/26, 10:50:56 »
De politiek moet de ICT bugetten verlagen met 30 %
Gaan ze vanzelf wel over op open source wie niet horen wil moet voelen

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/26, 10:59:12 »
Ik zal iets meer info geven.
Op de sim kaartjes zat een data limiet van 10MB, wat voldoende had moeten zijn voor het doel, want dan konden er 10 000 bevragingen per maand gedaan worden, wat absurd veel was....

Maar nu gaat het fout, men stopt die data kaartjes in een tablet met windows als OS die al 2 jaar niet aan internet heeft gehangen.
Zonder ook maar iets in te stellen.....
Dus windows phone home en er worden wat filmpjes gekeken anders kan ik met niet voorstellen hoe je aan het eind van de maand aan 110 000 MB data overschrijding kan komen en € 8 756.- moet bijbetalen.

Dan overheid ten top, er word gevraagd aan de gebruiker om te kijken en te onderzoeken waarom er zoveel data verbruikt word.
De maand daarop moet er € 24 648,- worden bijbetaald aan data overschrijding voor dit zelfde simkaartje.....

IMO was het simpeler geweest om voor de test ff bij Primera een pre payd kaartje te kopen van €25.- en een aantal maanden te kijken wat er gebeurd.
Scheelt veel contracten gedoe en is rete goedkoop.

Maja dat is te simpel natuurlijk.....
en och tis toch overheids geld en die put is bodemloos.....  :evil:

De politiek moet de ICT bugetten verlagen met 30 %
Gaan ze vanzelf wel over op open source wie niet horen wil moet voelen

Ze moeten eens kundig personeel in dienst nemen, die kosten misschien wel een paar doekoes maar zijn het wel waard.
Nu hebben ze een veelvoud aan onkundig personeel in dienst die niet eens snappen wat data is....
Wat uiteindelijk veel meer geld kost.....
« Laatst bewerkt op: 2014/01/26, 11:01:34 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/26, 10:59:32 »
We moeten niet vergeten, dat binnen de clubjes iemand die weet hoe je Windows moet installeren al een ICT'er genoemd wordt.
In mijn ogen is een ICT'er iemand die thuis is, in minimaal 3 verschillende besturingssystemen.
Bij de overheid en grote bedrijven hebben ze vaak een ICT afdeling, die de meningen over Linux van 15 jaar geleden nog verkondigen.
Voor "ons" ligt hier mogelijk een taak v.w.b. voorlichting?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/26, 11:10:14 »
BTW offtopic,
Dit bedrijf is ook tegen de licentie lamp aangelopen ?

http://www.stroomwinkel.nl/

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/26, 12:01:09 »
BTW offtopic,
Dit bedrijf is ook tegen de licentie lamp aangelopen ?

http://www.stroomwinkel.nl/

Dat is pijnlijk als je zo op het web staat.  =D
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/26, 12:50:04 »
Voor "ons" ligt hier mogelijk een taak v.w.b. voorlichting?

misschien moeten we op 8 april (einde van windows xp) bij alle media-markten gratis ubuntu-cd's uitdelen?

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/26, 13:29:54 »

misschien moeten we op 8 april (einde van windows xp) bij alle media-markten gratis ubuntu-cd's uitdelen?

Het probleem van de Media Markt algemeen (in België toch) is dat ze geen associatie willen met een pure software-keuze, bovendien is er geen plausibel verdienmodel mogelijk voor de MM zelf. In die zin had ik al stappen ondernomen ongeveer rond april vorig jaar, met de opkomst van de 5 jaar support voor de LTS, en toen was men verbaasd dat er al iets bestond voor een computer dat niet Windows of Apple noemt.

Misschien dat we het wel eens terug kunnen proberen, maar ik vermoed dat de afwimpeling van een dergelijk project heel nabij staat.

Ook Fnac, dat nota bene wél Linux heeft verkocht anno 2003 (!!!), Suze 9.0 voor diegenen die het willen weten, heeft na een vruchteloze poging om dat spul te verkopen (50 € vroegen ze) alles verwijderd wat niet met Apple of Microsoft te maken had. Maar ik denk wel dat zij daar gewilliger zijn om eventueel een tijdelijke stand toe te laten om Ubuntu te promoten. Maar er zijn helaas best wel veel Fnac-winkels .....
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/26, 20:14:49 »
Hier in Almere weet men heel goed wat Ubuntu is bij MM. Maar niekn had het niet over *in* de Media Markt maar *bij* de Media Markt. Dat kan dus ook bijv. op de stoep bij het gebouw zijn (wat dus openbare weg is).

Offline beun1

  • Lid
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/01/26, 22:34:46 »
 19 maart 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen
  Bij deze partijen deze  Link  op Webwereld onder de aandacht brengen
   Gemeenteraden daar worden de echte beslissingen genomen.
ubuntu  14.04

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/01/26, 23:12:59 »
19 maart 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen
  Bij deze partijen deze  Link  op Webwereld onder de aandacht brengen
   Gemeenteraden daar worden de echte beslissingen genomen.

Ik weet niet of de gemeenteraad daar in dit geval over gaat maar ik vind dat die wel betere dingen te doen hebben op het moment dan beslissen over open source. Deze link onder de aandacht brengen bij het ICT-team van de gemeente lijkt me een stuk beter.

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/01/28, 09:18:24 »
19 maart 2014 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen
  Bij deze partijen deze  Link  op Webwereld onder de aandacht brengen
   Gemeenteraden daar worden de echte beslissingen genomen.

Ik weet niet of de gemeenteraad daar in dit geval over gaat maar ik vind dat die wel betere dingen te doen hebben op het moment dan beslissen over open source. Deze link onder de aandacht brengen bij het ICT-team van de gemeente lijkt me een stuk beter.

En wie denk je dat de baas is van het ICT team ?
Geloof me die mogen echt niet zelfstandig werken... :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/01/28, 11:05:28 »
@Gandyman: Toevallig werken die hier in Almere wel zelfstandig (dat weet ik want ik ken mensen binnen de gemeenteraad en het staat ook zwart-op-wit op papier dat ze zelfstandig werken). Wellicht is dat in andere gemeenten dan anders als ik jou zo hoor :)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/28, 11:24:24 door Vistaus »

Offline h2o

  • Lid
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/01/28, 11:10:09 »
Leuke reacties allemaal. Nu wil het geval dat ik iemand ken die bij de gemeente Ede werkt en mij een tijdje geleden vertelde dat hij met Libreoffice werkte. Nu ik dit artikel tegen kwam kan ik vertellen dat die hoofd ICT daar zelf het een en ander voor elkaar kan krijgen. Uiteraard binnen bepaalde marges. Maar leuk te lezen dat het ook goed werkt en het een en ander oplevert.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex