Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden kwijt, hulp hard nodig  (gelezen 1779 keer)

Offline nef

  • Lid
bestanden kwijt, hulp hard nodig
« Gepost op: 2008/01/17, 07:26:30 »
Ik heb een externe 500gb usb harde schijf met daarop 1 fat32 partitie. Een tijdje terug heb ik tijdens kopiëren van gegevens van deze schijf naar een andere schijf (met nautilus) rechten op de mappen proberen te wijzigen. Na een tijdje liep het kopiëren fout. Sinsdien mount de schijf als alleen-lezen en zijn de mappen ofwel alleen-lezen ofwel van onbekend type. Dit laatste is met name vervelend want deze mappen zijn niet toegankelijk en de gegevens in de mappen ben ik dus 'kwijt'. Natilus en terminalvenster laten echter zien dat de ruimte van de niet-toegankelijke mappen nog wel gealloceerd is (gebruikte ruimte versus beschikbare ruimte). ls -l toont de mappen als ´onbekend type'. Een poging de mappen te benaderen met cd mapnaam geeft: invoer uitvoer fout.

Enig rondstruinen op internet attendeerde me op de programma's testdisk en photorec. Photorec haalt echter niet volledig terug wat ik kwijt ben (mpg van meer dan 200mb is natuurlijk ook lastig voor dit programma). Testdisk laat de inhoud van alle mappen zonder problemen zien. Dit bevestigt voor mij dat alle bestanden er nog wel zijn. Het betreft echter de actieve partitie dus testdisk heeft niets om terug te halen. Wie o wie helpt mij mijn gekoesterde filmopnames (geboorte kinderen e.d.) tevoorschijn te halen?

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
bestanden kwijt, hulp hard nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/17, 07:51:42 »
Wat je zou kunnen proberen is de Knoppix cd te downloaden (weet het, neit echt Linux), maar daar zitten wel wat tools in om partities/bestanden te redden.
Verder ken ik wel een windows tooltje wat bij mij ooit veel leed heeft voorkomen, getdataback.

Ben nog te korg met Linux bezig om al verschillende Linux tooltjes te kunnen opnoemen.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline vanadium

  • Lid
bestanden kwijt, hulp hard nodig
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/17, 11:17:43 »
Wat je beschrijft, verwondert me. Als er corruptie is van het FAT bestandssysteem, dan gaat Ubuntu voor zover ik weet die partitie helemaal niet mounten. Volgens wat jij beschrijft, wordt de partitie wel automatisch gemount, maar als read-only. Staat die schijf in je /etc/fstab misschien? (hoort daar niet thuis).

Dat bestandssysteem moet in elk geval "gerepareerd" worden, tenzij onder Windows met chkdsk, maar voor fat kan het ook met Linux, want het fat bestandssysteem heeft geen geheimen. Hiervoor moet je de schijf eerst ontkoppelen, en dan testen en repareren met dosfsck. Stel dat je externe schijf /dev/sdb is, met je fat partitie /dev/sdb1, dan gaat het als volgt:

sudo umount /dev/sdb1
sudo dosfsck /dev/sdb1

Dit controleert alleen de schijf, maar gaat geen correcties doorvoeren. Met "man dosfsck"kan je er de verschillende opties op nakijken om eventueel de herstellingen door te voeren. "-a" gaat "automatisch" repareren, "-r" gaat voor iedere probleem vragen hoe je het opgelost wil zien.

Voor bestanden die niet meer in een directory terug te vinden zijn ("lost clusters" zullen bestanden aangemaakt worden in de hoofddirectory van je schijf. Dan moet je de vingers gekruist houden en die bestanden bekijken, en proberen te openen. In sommige gevallen zal je op die wijze bestanden volledig terug hebben, in andere gevallen recupereer je slechts gedeelten van een bestand, die dan ook onbruikbaar zijn.

In deze post http://forum.ubuntu-nl.org/message/192838#p192838 vermeldt Gandyman allerlei recovery tools.

Offline nef

  • Lid
bestanden kwijt, hulp hard nodig
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/17, 12:19:56 »
Inderdaad bij 'kapotte' mappen geeft dosfsck  ´Contains a free cluster (5417308). Assuming EOF.' En  aan het einde volgt het resultaat:
'Reclaimed 3560615 unused clusters (116674232320 bytes).
Free cluster summary wrong (9799656 vs. really 13360271)'

Het valt op dat de mapnamen in hoofdletters staan (situatie van voor de fatale kopieer actie) waar deze in Nautilus in kleine letters getoond worden (situatie van na fatale kopieer actie inclusief rechten- en naamswijzigingen).

Ik heb niet meer naar de schijf geschreven sinds de fouten zich voordoen. Is er dan echt geen andere oplossing dan de vingers te kruisen en clusters aan elkaar te plakken?

Offline rja

  • Lid
bestanden kwijt, hulp hard nodig
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/17, 20:23:03 »
Citaat van: nef
Ik heb niet meer naar de schijf geschreven sinds de fouten zich voordoen. Is er dan echt geen andere oplossing dan de vingers te kruisen en clusters aan elkaar te plakken?
Hang die externe schijf aan een Windows computer.

Misschien kan Windows die schijf wel repareren via Schijf beheer.