Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NAS (Eminent M4061) auto mounten  (gelezen 2799 keer)

Offline krommenek

  • Lid
NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Gepost op: 2010/06/18, 21:18:38 »
Hoi,

Ik heb vandaag een Eminent M4061 NAS in de meterkast gehangen als NAS server voor mijn files etc.

Via windows mooi te bereiken is geen probleem, zelfs van buitenaf via internet.

MAAR Ubuntu doet moeilijk. Ik begrijp nooit niet zoveel van dat mounten etc.

Wat heb ik nodig om deze NAS gewoon in het rijtje van ' Locaties' te krijgen en dat ik daar elke keer automatisch bij kan komen.

Mijn Router hangt aan 192.168.2.1. (Vast IP adres)
Nas op 192.168.2.6 (vast IP adres)
Naam van de NAS is NAS-MB12

Moet ik nu ook iets van SAMBA installeren? Zo ja welke en wat moet ik instellen.

Wie helpt.

Greetz,


Re: NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/18, 23:07:31 »
Denk dat je hier wel mee uit de voeten kunt:

Ubuntu Linux: NFS Client Configuration To Mount NFS Share

Hier een stukje uit mijn fstab file:
#NFS mount voor HDX HDD
192.xxx.x.xxx:/share  /home/<username>/NMT/mnt  nfs nosuid,rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr 0 0

Waarbij :
192.xxx.x.xxx = mijn HDX IP adres =. voor jou je NAS IP
/share = De folder welke geshared staat
/home/<username>/NMT/mnt = mount point naar een folder in de home folder van de user ( zorg wel voor een bestaande folder )
nfs = het protocol dat we gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/18, 23:13:42 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline timosha

  • Lid
Re: NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/19, 08:09:07 »
Mijn Eminent 4071 en 4072 werken niet met NFS, helaas alleen met Samba. En dit niettegenstaande het OS op de Eminents Arm Linux is.

/offtopic/
Ook rsync lukt met die dingen niet.
/ontopic/

Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Phr3ak

  • Gast
Re: NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/19, 08:18:07 »
Het kan inderdaad ook, zoals het hier boven vermeld staat, echter .. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden spreekwoordelijk gezien dan ;)

Je moet eerst een z.g.n. 'mount point' maken bijvoorbeeld

# mkdir -p /mnt/ntserver
Vervolgens kun je het uitproberen:

# mount -t cifs //ntserver/download -o username=vivek,password=myPassword /mnt/ntserver
Of met het oude commando SMBFS:

# mount -t smbfs -o username=vivek,password=D1W4x9sw //ntserver/download /mnt/ntserver
Vervolgens heb je toegang op de Windows shares op je NAS server:

# cd /mnt/ntserver; ls -l
Als dit allemaal prima werkt, komen we later erop terug van hoe je dat automatisch allemaal kan gaan regelen via de FSTAB in Ubuntu, zodat je niet steeds weer al die commando's in hoeft te geven. Overigens: "ntserver" kun je vervangen door het ip-adres van de NAS server en of de DNS naam (als je dat in gebruik hebt tenminste) :)

Suc6!  O0

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/19, 15:03:00 »
Een cifs share kan je eenvoudig grafisch aankoppelen met nautilus "Bestand - Verbind met server". Bij het instellen van de verbinding kan je "Maak bladwijzer" aanvinken. Vanaf dan heb je onder je Bladwijzers (menu en linker paneel) ook je nas staan. Eén maal klikken om verbinding te maken.

Citaat
/offtopic/
Ook rsync lukt met die dingen niet.
/ontopic/
Een mogelijkheid is om de samba share lokaal te mounten, en dus 'lokaal' te rsyncen.

Offline timosha

  • Lid
Re: NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/19, 16:57:51 »

Citaat
/offtopic/
Ook rsync lukt met die dingen niet.
/ontopic/
Een mogelijkheid is om de samba share lokaal te mounten, en dus 'lokaal' te rsyncen.


Dat heb ik dan ook min of meer gedaan  :rolleyes: Lokaal gemount in een ander stabiel OS en dan rsync naar mijn Ubuntu 10.04 backup servertje.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline krommenek

  • Lid
Re: NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/19, 23:10:52 »
Het kan inderdaad ook, zoals het hier boven vermeld staat, echter .. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden spreekwoordelijk gezien dan ;)

Je moet eerst een z.g.n. 'mount point' maken bijvoorbeeld

# mkdir -p /mnt/ntserver
Vervolgens kun je het uitproberen:

# mount -t cifs //ntserver/download -o username=vivek,password=myPassword /mnt/ntserver
Of met het oude commando SMBFS:

# mount -t smbfs -o username=vivek,password=D1W4x9sw //ntserver/download /mnt/ntserver
Vervolgens heb je toegang op de Windows shares op je NAS server:

# cd /mnt/ntserver; ls -l
Als dit allemaal prima werkt, komen we later erop terug van hoe je dat automatisch allemaal kan gaan regelen via de FSTAB in Ubuntu, zodat je niet steeds weer al die commando's in hoeft te geven. Overigens: "ntserver" kun je vervangen door het ip-adres van de NAS server en of de DNS naam (als je dat in gebruik hebt tenminste) :)

Suc6!  O0


Heb e.e.a. geprobeerd, krijg echter de foutmelding:
leseric-laptop@leseric-laptop-laptop:~$ sudo mount -t smbfs -o username=eric,password=varia1 //192.168.2.6 /mnt/192.168.2.6
Mounting the DFS root for a particular server not implemented yet
No ip address specified and hostname not found

leseric-laptop@leseric-laptop-laptop:~$

Blijkbaar kan dit (nog) niet.
Ik draai Ubuntu 10.04. Zou toch een uitgebreide geteste versie moeten zijn toch.

Wat nu?

groet,

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/20, 19:20:52 »
Je zal ergens de share moeten mounten, en welke shares er zijn, zou je in de handleiding van je server moeten vinden, vb. //192.168.2.6/downloads of //192.168.2.6/krommenek. Hierbij zijn "downloads" en "krommenek" fictieve shares. Welke je hebt, hangt van de server (en zijn configuratie) af -> je handleiding.

Offline krommenek

  • Lid
Re: NAS (Eminent M4061) auto mounten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/21, 14:39:34 »
Je zal ergens de share moeten mounten, en welke shares er zijn, zou je in de handleiding van je server moeten vinden, vb. //192.168.2.6/downloads of //192.168.2.6/krommenek. Hierbij zijn "downloads" en "krommenek" fictieve shares. Welke je hebt, hangt van de server (en zijn configuratie) af -> je handleiding.

Hoi,

Mooi man, ben een stukje verder.  :D :D

Kan dus geen IP adres Mounten, alleen een dir. op een IP adres!! (je moet het maar weten!!)
Ik heb nu een Dir "NAS-MB12" gemaakt op de NAS die aan 192.168.2.6 hangt. Daar kan ik in via de Gnome 'verkenner'.
Browse dan naar \mnt\Nas-MB12 ( die ik daar gemaakt heb) en daar staat alles.



Maar nu wil ik deze natuurlijk deze map auto mounten tijden de opstart van de PC, hoe gaan we dit doen?

Is het ook mogelijk om deze te mounten op bv: /home/leseric/ of moet dit persee in de /mnt/ dir?


Nog een vraag, als ik op locaties klik en dan in de pull-down op ńetwerk, krijg ik mijn desktop genaamd ĺeseric-desktop'te zien en de NAS_MB12.
Als ik op NAS-MB12 klik krijg ik alleen de PUBLIC directory te zien en niet de andere. Het lijkt er dus op, als ik op dit icoon klik dat Ubuntu contact maakt op het 'guest' account ipv op deht 'eric'account. Kan ik hier nog iets veranderen?
file:///home/leseric/Bureaublad/Schermafdruk.png



Laat maar weten, waarschijnlijk e.e.a. in de FSTAB, maar wat?

Groet,
« Laatst bewerkt op: 2010/06/21, 15:46:33 door krommenek »