Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm  (gelezen 2419 keer)

Steef010

  • Gast
PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Gepost op: 2009/09/02, 20:43:31 »
Hallo,

ik heb sinds een week Ubuntu (Jaunty 9.04). Nu is het al voor de tweede keer dat de PC bij het opstarten, op het moment dat Ubuntu de splashscreen met laadbalk weer moet geven, het beeldscherm een paar keer flikkert, en daarna een totaal vervormd beeld weergeeft, met bovenin zo'n 5x naast elkaar het splashscreen alleen dan in het groen en daar onder een grote mix van kleuren... Hierna gebeurt er verder niks en moet ik zodoende de PC uitschakelen (dmv stekker eruit / knop 5 sec. inhuouden). Na de eerste keer heb ik Ubuntu hergeïnstalleerd, maar daar heb ik nu geen zin in omdat ik nu al een hoop heb geïnstalleerd en geconfigureerd. Op het moment draai ik Ubuntu vanaf de Live CD (wat uiteraard retesloom is).

Ik heb het vermoeden dat het aan de driver voor mijn grafische kaart ligt. Het is een ATi Radeon 9250. Ik wilde een andere driver installeren omdat de resolutie niet hoger kan dan 1079 x 768 met een fatsoenlijke frame rate. De opensource driver ondersteunt echter alleen Radeon 9500 en hoger, kwam ik pas later achter.

Heeft iemand anders dit probleem ook (gehad) en/of weet iemand dit te fixen?

BVD.
Mazzel

Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/02, 22:57:50 »
Ik heb geen ATI kaart, maar hetzelfde probleem heb ik ook wel eens gehad. Volgens mij zit het probleem in de splash screen, als je dit uitzet, krijg je gewoon de opstart regels te zien, hier kan je dan ook zien of er iets misgaat en waar. Ik denk niet dat het probleem direct bij de grafisch kaart ligt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/03, 12:19:40 »
Welkom op het forum, Steef!


De ATI-fabrieksdriver die onder Jaunty aangeboden wordt, schijnt het niet goed te doen; die onder Hardy aangeboden wordt wèl.
(Zie: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen , punt 4.)

(Als je Hardy wilt installeren, doe dan een clean-install van de meest recente punt-uitgave 8.04.3 .)


[Ed.14u42: tekst aangepast; beter verwoordt.]
« Laatst bewerkt op: 2009/09/03, 14:43:27 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/03, 14:04:12 »
De opensource driver ondersteunt echter alleen Radeon 9500 en hoger, kwam ik pas later achter.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Waar heb je deze info gevonden?


[Ed. Ik heb wel in een post gelezen dat de fglrx (=de gesloten ATI-fabrieksdriver) alleen Radeon 9500 en hoger ondersteunt.
Ik neem aan dat als je "Systeem > Beheer >Hardwarestuurprogramma's" doet, je dan een gesloten ATI-legacy driver voorgeschoteld krijgt. ]
« Laatst bewerkt op: 2009/09/03, 14:35:50 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Steef010

  • Gast
Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/03, 16:23:26 »
Bedankt voor de reacties.

Het probleem doet zich btw voor nádat de balk vol is (dus op het moment dat je je cursor zou moeten zien)

@Gijsbert: hoe moet ik dat uitzetten (ik kan namelijk Ubuntu opstarten weet j nog ;), en met de terminal ben ik niet al te handig, dus..)

@Willem_D: Bedankt, maar hoe installeer ik 8.04 zonder alles kwijt te raken?

Ik denk dat ik https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver verkeerd gelezen heb, hij ondersteunt wel degelijk Radeon 9250. Ik zal je vertellen dat er ik mijn hardwarestuurprogrammabeheer niet één driver genoteerd stond... waarover ik me al verbaasde, of is dat heel normaal?

Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/03, 18:57:05 »
Uitzetten, als je in Ubuntu kan komen kan je via Synaptic, startupmanager installeren, na installatie terug te vinden. Onder Systeem>Beheer>Opstart-manager, als je tenminste de Nederlandse versie van Ubuntu hebt. Dit is een grafisch programma, hoef je niet met de terminal te werken. :)
Wat betreft je ATI kaart, daar kan ik je niet mee helpen, ik heb zelf altijd met Nvidia kaarten gewerkt. Maar er zijn ongetwijfeld mensen op het forum, die jou daarmee verder kunnen helpen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/03, 19:40:55 »
@Willem_D: Bedankt, maar hoe installeer ik 8.04 zonder alles kwijt te raken?

Ik denk dat ik https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver verkeerd gelezen heb, hij ondersteunt wel degelijk Radeon 9250. Ik zal je vertellen dat er ik mijn hardwarestuurprogrammabeheer niet één driver genoteerd stond... waarover ik me al verbaasde, of is dat heel normaal?

Even je gebruikersbestanden naar een aparte ext3-data-partitie kopiëren en je kunt 8.04 installeren, zou ik zeggen. Zo'n data-partitie kun je vanuit de home-map van je nieuwe install (die naar mijn voorkeur gewoon in de systeem-partitie zit), gemakkelijk benaderen via symbolische links.

Ik heb hier een nVidia-GPU. Bij de installatie kreeg ik na 'Systeem > Beheer > Hardwarestuurpogramma's' twee nVidia fabrieksdriver-versies voorgeschoteld. Als je 8.04.3 installeert, zou je er minstens één aangeboden moeten krijgen. (Als je nu in je 9.04 na "Systeem > Beheer > Hardwarestuurpogramma's" geen driver ziet, dan zul je wel draaien met de opensource driver: radeon.)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/03, 19:43:26 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/03, 19:52:33 »
Steef, je kunt ook overwegen om (eerst) 8.04.3 naast je 9.04 te installeren (dualboot dus.) Dan kun je lekker experimenteren.

(zie: http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar .)




Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/03, 19:56:44 »
Nu is het al voor de tweede keer dat de PC bij het opstarten, op het moment dat Ubuntu de splashscreen met laadbalk weer moet geven, het beeldscherm een paar keer flikkert, en daarna een totaal vervormd beeld weergeeft, met bovenin zo'n 5x naast elkaar het splashscreen alleen dan in het groen en daar onder een grote mix van kleuren... Hierna gebeurt er verder niks en moet ik zodoende de PC uitschakelen (dmv stekker eruit / knop 5 sec. inhuouden). Na de eerste keer heb ik Ubuntu hergeïnstalleerd, maar daar heb ik nu geen zin in omdat ik nu al een hoop heb geïnstalleerd en geconfigureerd.

Als dit zich voordoet, probeer dan eens via xfix in recovery-mode je grafische omgeving te herstellen:

zie http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld , punt 1.

Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/03, 23:51:18 »
8.04 doet het goed met oude ATI kaarten.
Heb zelf op mijn oude computer een 9500 en op 8.04 doet hij het best.
Tenminste, die bied mij een driver aan.
Als ik dan zelf handmatig een driver installeer verknal ik de hele installatie gelijk....

Good Luck

Offline Willem_D

  • Lid
Re: PC loopt vast met een misvormd opstartscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/04, 18:28:42 »
8.04 doet het goed met oude ATI kaarten.
Heb zelf op mijn oude computer een 9500 en op 8.04 doet hij het best.
Tenminste, die bied mij een driver aan.
Als ik dan zelf handmatig een driver installeer verknal ik de hele installatie gelijk....

Good Luck

Steef, dit lijkt me een extra aanmoediging om de 8.04.3 te installeren.
(De ATI-site adviseert dezelfde -legacy- driver voor de 9500 en de 9250.)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 18:33:58 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille