Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [NU WEL OPGELOST MET VEEL DANK] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04  (gelezen 8765 keer)

Offline daniel

  • Lid
Re: [NIET OPGELOST] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #50 Gepost op: 2013/07/09, 18:03:39 »
Je zou kunnen proberen als je in de herstel modus of in de terminal venster kan komen om je programma midnight commander te installeren en dan mc type om hem op te starten.. Het is een soort norton commander achtige programma en werkt makkelijk voor beginners.
Hierin kan je gewoon dingen kopieeren en verplaatsen.
Je installeerd hem vanuit de teminal venter zo:     sudo apt-get install mc
Als je niet in de terminal venter kan komen dan moet je tijdens het starten jou grub aanpassen door een regel te verwijderen...
Hier de uitleg:

1. Turn off your computer.
2. Tap it 3 times
3. Say your favorite magic word.
---- If that doesn't fix your problem, do the steps below... #-o
4. Turn your computer on.
5. Press ESC at the grub prompt.
6. Press e for edit.
7. Highlight the line that begins kernel ........., press e
8. Go to the very end of the line, add rw init=/bin/bash
9. press enter, then press b to boot your system. (volgens mij ctrl+x)
10. Your system will boot up to a passwordless root shell.
CAUTION: This is a FULL ROOT SHELL! You can damage your system if not careful!
11. Type in passwd <username>. Set your password.
12. Type in reboot.
NOTE: steps 1-3 may help at this point.
13. Bow down to me....

Hiermee krijg je altijd wel toegang tot de teminal venster..

En anders kun je vanuit de terminal venster de bestanden copieeren met:

sudo cp -r /mapnaam           /nieuwe mapnaam

succes
« Laatst bewerkt op: 2013/07/09, 18:06:28 door daniel »

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: [NIET OPGELOST] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #51 Gepost op: 2013/07/12, 14:37:51 »
Harz, hartstikke bedankt!
Ik zit nu, nadat de computer 3 dagen zijn schijf aan het repareren is geweest, te proberen iets aan de partities te doen. Drie dagen niet online, alleen maar geratel.

Heb ik het allemaal na urenlang prutsen mooi voor elkaar met de partities en ik denk : nu nóg een keer opnieuw Ubuntu installeren. Toen dacht de pc: dit is te makkelijk, ik ga niet zomaar doen wat Sophia wil. Of misschien dacht hij iets anders, maar de prachtige partitie die ik heb gemaakt voor SWAP en nog een voor Ubuntu zelf staan hem niet aan. Ik had denk ik achteraf toch vrije ruimte moeten laten ipv een partitie maken. GParted wil nu de partities niet meer ongedaan maken ... dus zit ik te zoeken op het net of ik een toverformule kan vinden voor de terminal om dit onderwerp op te lossen.

Ja eigenlijk moet ik naar iemand toe, je hebt helemaal gelijk. Ik ga even uitrusten zometeen van een keidrukke week en dan eens zien of ik die maasland een mailtje durf te sturen! Fijn weekend en veel dank hoor!

Daniel, jij ook heel veel dank! Ik ben nu ontzettend moe van alle gedoe de laatste 2 weken en werken en kinderen en alles erbij ... ik ga even uitrusten en dan weer verder met de strijd. Wilde jullie even laten weten dat ik er nog wel ben en jullie hulp heel erg waardeer, maar dat ik deze dagen hier niet kon komen. Ik laat jullie weten hoe het is gegaan met jullie ideeèn!


Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: [NIET OPGELOST] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #52 Gepost op: 2013/07/13, 12:57:31 »
Daniel, dit durf ik niet zelf te doen wat je schrijft! Sorry, maar ik ben bang dat ik dan nog meer ellende op mijn hals haal als ik er een fout in maak. Toch bedankt!

Ik heb de partities weer goed gekregen met hulp van die vriend die dit ooit voor me geìnstalleerd heeft. Moest inderdaad vrije ruimte laten en bij het installeren kiezen voor `Ubuntu naast Vista installeren'. Prima, alles mooi en goed, ik helemaal gelukkig. 's Avonds pc uit, 's ochtends weer aan en guess what - vraagteken. Geen grub te bekennen. ZUCHT

Geen Ubuntu, geen herstelmodus, geen windows. CD opgestart, terminal aan, sudo fdisk -lu gedaan en 'grub' ingetypt. Toen kreeg ik de formule om het grubmenu opnieuw te installeren. Dat gaf problemen en hij gaf zelf een nieuwe formule. ik weet hem niet meer uit mijn hoofd, maar het was iets met grub2 common-pc. Daarna startte hij weer niet op, dus ik zit weer op de cd ...

Er is een dominosysteem van problemen in gang gezet. Wat ik ook repareer, iedere keer gaat er daarna iets anders stuk.
Er moet iets zijn wat het dominosysteem veroorzaakt, zou je logisch denken. Ik zal het hele systeem door moeten en hoop dat ik er nu bijna ben. Nu dus weer het grubmenu ...

Dank jullie heel erg hartelijk, ik ben ontzettend blij met dit forum! Dus als iemand nog iets weet om het grub/opstartmenu weer goed te krijgen ... graag!

Groeten en een fijne dag,
Sophia



Offline HarzG

  • Lid
Re: [NIET OPGELOST] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #53 Gepost op: 2013/07/13, 15:24:19 »
Dus als iemand nog iets weet om het grub/opstartmenu weer goed te krijgen ... graag!
De manier om Grub te herstellen staat daar beschreven.
Als je deze handleiding volgt, behoort het weer te werken. Zodra je twijfels hebt of iets daarvan niet begrijpt, laat het even weten.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: [NIET OPGELOST] Ubuntu laadt niet meer na upgrade 13.04
« Reactie #54 Gepost op: 2013/07/31, 20:54:02 »
In de hectiek (computer deed het weer, hup de hele reut aan mail etc. inhalen ...) helemaal vergeten jullie ENORM hartelijk te bedanken!!!
Dank jullie allemaal en Harz voor het laatste antwoord!

Hoe het kan, het is me echt een raadsel. Er zat geen enkele logica in wat er fout ging in de computer. Maar ik heb hem eerst eens een paar dagen laten staan, want ik was er moe van. Toen heb ik de partities nog eens aangepast en Ubuntu er nog een keer opnieuw opgezet. Opeens deed alles het weer!

De eerste keer dat ik alles schoon installeerde, was dat niet zo en toen opeens wel. Ik hoefde de Grub niet eens meer aan te passen, Harz! Ik dacht: even pauze en dan ga ik het doen, maar het hoefde niet eens meer. Ik hoefde niets meer aan te passen qua beeldscherm en bureaublad of wat dan ook: alles wat pico bello in orde.

Ik ben ontzettend blij en dankbaar met jullie hulp en met Ubuntu!
Deze roos is mijn dank voor jullie en heel veel succes verder met het forum. Als ik ooit nog eens heel goed word met Ubuntu en tijd over heb, kom ik hier helpen, dat beloof ik!