Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem-backup maken  (gelezen 1885 keer)

systeem-backup maken
« Gepost op: 2012/04/27, 12:18:20 »
Hoi, ik heb een vraagje over backups maken...

Eerst even zeggen dat ik wel degelijk de zoek-functie ken en ook gebruik, maar door de overvloedige info over backups hier op het forum, is het moeilijk als ubuntu-leek de nuttige (en juiste) info eruit te filteren. Ik lees dat er veel verschillende programmaatjes zijn, ik lees over images, over fotootjes en filmpjes backuppen. Maar ik weet niet of dat is wat ik zoek. En vooraleer ik x-aantal programma's ga installeren en uittesten had ik graag van jullie gehoord wat ik nu juist nodig heb om het volgende te doen... (als dat uberhaupt al mogelijk is)

Ik zou graag mijn systeeminstellingen backuppen zodat als ik later een schone installatie moet doen, ik gewoon die instellingen kan "importeren", zodat ik niet steeds alles opnieuw moet instellen. Ben nu iets meer dan een maand weer alle dagen bezig met Kubuntu en het is nu allemaal zo een beetje naar mijn zin.

Is er een mogelijkheid dit te doen?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: systeem-backup maken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/27, 13:58:26 »
Volgens mij kan je met Déjà Dup je systeem instellingen ook backuppen. Déjà Dup maakt een backup online, in Ubuntu One.

Re: systeem-backup maken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/27, 17:37:48 »
Volgens mij kan je met Déjà Dup je systeem instellingen ook backuppen. Déjà Dup maakt een backup online, in Ubuntu One.

Heb dat geprobeerd met dit resultaat:

Mislukt met een onbekende fout.

....
....
UnicodeDecodeError: 'ascii' codec can't decode byte 0xc3 in position 63: ordinal not in range(128)

Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline brent8800

  • Lid
Re: systeem-backup maken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/27, 18:05:32 »
ik maak soms een iso van mijn hdd. maar of die ook instellingen pakt zou ik niet weten. nooit egt opgelet.

ik type in de terminal:  dd if=/dev/sda of=/tmp/hddiso.iso

if is input file en of is output file. En vervolgens die iso weer terug zetten op de nieuwe installatie. doormiddel van mount -o loop /tmp/hddiso.iso /

dit is als voorbeeld.. ik zou de iso op een externe hdd zetten of op een usb stick.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/27, 18:08:14 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: systeem-backup maken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/27, 18:17:51 »
Het is niet zeer zinvol een backup te maken van je systeem. Het besturingssysteem verandert voortdurend, je instellingen veranderen, en pas als je ooit die backup terugzet, zie je hoe verouderd die is. Voor specifieke gebruikers die zeer sterk experimenteren, kan dat natuurlijk wel zeer interessant zijn.

Als je het over "instellingen" gaat, dan gaat het vooral over persoonlijke gebruikersinstellingen. Door een kopie te maken van je home directory heb je niet alleen een reservekopie van de documenten in je home, maar ook van je persoonlijke instellingen.

Wat het systeem zelf betreft, daar zijn de "instellingen" vooral nieuwe programma's die je geïnstalleerd hebt. Er bestaan manieren om alle pakketten op te lijsten die op je systeem zijn geïnstalleerd. Na een verse installatie zou je dan automatisch al die pakketten terug kunnen laten installeren.

Re: systeem-backup maken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/27, 19:45:34 »
Gewoon rsync van je home folder(s) bijvoorbeeld zo:

rsync --stats --progress --verbose --times --perms --delete --recursive /media/LaCie/ /home/fabian

Deja Dup is troep, maakt ook van zulke archieven aan die niet eens minder ruimte in beslag nemen en alleen maar problemen veroorzaakt.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: systeem-backup maken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/28, 11:47:01 »
Om op een nieuwe installatie terug dezelfde programma's te hebben als voorheen kan je dit doen:

Citaat
Een lijstje met de software op je huidige systeem die je op een verse installatie opnieuw geinstalleerd wilt hebben?. Je kan die lijst uitschrijven naar een bestand met het commando (dit komt in je Persoonlijke map te staan):

dpkg --get-selections > extra_software
Kopiëer dit bestandje naar een memory-stick en zet dit bestandje van de memory-stick daarna in je Persoonlijke map op je nieuw geïnstalleerde systeem, en voer dan volgend commando uit:

dpkg --set-selections < extra_software
en daarna:

sudo apt-get dselect-upgrade
Voor reeds geïnstalleerde pakketten krijg je enkel een melding. Alleen de nog niet geïnstalleerde pakketten worden op het nieuwe systeem terug opgehaald en geïnstalleerd. Je hebt dan terug dezelfde pakketten als op je "oude" systeem.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/28, 11:48:36 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline wowo

  • Lid
Re: systeem-backup maken
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/28, 12:31:48 »
Is bij mij een hele lange lijst.
Ik ga aan de hand van deze lijst eerst eens goed kijken welke programma's ik werkelijk terug wil hebben.
Vervolgens ga ik die programma's met 1 commandline apt-get installeren. Alle juiste afhankelijkheden worden daarbij automatisch meegenomen.
Bestaat er bij jou manier niet het gevaar dat er afhankelijkheden geïnstalleerd worden die niet werken in de nieuwe versie of die de nieuwe versie kunnen storen ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: systeem-backup maken
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/28, 12:37:19 »
Ik wil eigenlijk gewoon de nieuwe Kubuntu 12.04 schoon installeren op deze pc, maar heb scrhik dat ik dan zo mijn virtualbox en mijn themainstellingen en nog wat andere zaken die ik had ingesteld kwijt zal zijn. Om die reden heb ik gewoon de 11.10 ge-upgrade naar de 12.04, maar lees overal dat het beste is een schone installatie te doen, omdat dat het minst kans op storingen geeft.

Als ik er zeker van ben dat ik mijn instelllingen en virtualbox-schijven niet kwijt ben, ga ik ervoor ;)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeem-backup maken
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/28, 12:41:55 »
Ik wil eigenlijk gewoon de nieuwe Kubuntu 12.04 schoon installeren op deze pc, maar heb scrhik dat ik dan zo mijn virtualbox en mijn themainstellingen en nog wat andere zaken die ik had ingesteld kwijt zal zijn. Om die reden heb ik gewoon de 11.10 ge-upgrade naar de 12.04, maar lees overal dat het beste is een schone installatie te doen, omdat dat het minst kans op storingen geeft.

Als ik er zeker van ben dat ik mijn instelllingen en virtualbox-schijven niet kwijt ben, ga ik ervoor ;)
In jouw geval hoeft dat niet per se, want de opwaardering is immers blijkbaar goed gelukt... Ik zou het gewoon zo laten.  :)

Re: systeem-backup maken
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/28, 12:44:07 »
Ik zou het gewoon zo laten.  :)

Gewoon zo laten --> klinkt zeer interessant :P
Hier lijkt inderdaad alles nog te werken zoals voorheen.
Al had ik 1 klein probleempje, maar dat kwam volgens mij doordat mijn harde schijf bijna vol was...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7