Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?  (gelezen 3103 keer)

Offline midn8

  • Lid
ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Gepost op: 2012/11/07, 14:17:55 »
Hallo,
Ik ben nieuw met ubuntu, maar heb wel wat computer ervaring.
Heb nu Ubuntu 10.4 via de link onder windows op mijn dochters laptop geïnstalleerd. Dat verliep probleemloos.
Maar het uitproberen verliep minder goed. Dingen aanklikken wil in het begin, maar duurt na enkele clicks tot wel 5 minuten. Ik verder gekeken. Blijkt het een 64 bits versie te zijn, ipv 32bits.
Ik neem aan dat dit het grote probleem is dat ubuntu vele malen langzamer werkt dan win7.

Via de andere links op de downloadpagina heb ik geprobeerd om de 32bits versie te installeren, maar na 5 x proberen en enige frustratie loop ik echt vast.
Laatste keer via een cd met ubuntu opgestart. van daaruit geïnstalleerd, maar helaas.
Dit is op een Acer Extensa 5230E Notebook, win7-32bits, nu dual boot met ubuntu 10.04.1lts. Beide op de c-partitie.  Dan nog een D partitie, van ong 60gig beiden. 1gig geheugen.

wat doe ik nou fout? Ik hoop zo voldoende info te hebben gegeven. Graag uw reactie.

Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/07, 14:23:06 »
« Laatst bewerkt op: 2012/11/07, 14:24:47 door erik1984 »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/07, 14:53:14 »
Je zit met een aantal vragen, laten we eerst eens inventariseren...  ;)

- Maak een bootable cd of usb stick met 32-bits Ubuntu. De laatste stabiele lange termijn versie is 12.04. Reden: het lijkt onduidelijk of je 32 of 64 bits processors hebt. 32-bits loopt op beide.
- In je live-sessie (kies voor Ubuntu uitproberen zonder te installeren) merk je vanzelf of dit samenwerkt met je hardware. Omdat je van je cd-drive of usb-port werkt, gaat het een ietsje langzamer dan van je harddisk.
- processor-architectuur vaststellen: open een Terminal, dit is vergelijkbaar met DOS in windows. Je ziet een prompt van de vorm computernaam@gebruikersnaam~$. Hierachter geef je het commando lscpu (l=kleine letter L). Dan zie je de info over je processor.
- grafische kaart vaststellen: in dezelfde Terminal, geef het commando lspci | grep VGA (l=kleine letter L).

Kan je dat resultaat hier eens posten?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/07, 16:04:56 »
Ubuntu 10.04 is bijna aan het einde van zijn levensduur. Je kunt twee vliegen in één klap slaan: overstappen naar de jongste LTS-versie en je computer flink versnellen.

Je computer zal geen moderne krachtpatser zijn, want anders zou je dit probleem überhaupt niet hebben. Mijn advies is daarom als volgt:

- kies Xubuntu 12.04.1 LTS in plaats van de hoofdversie Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

- doe de overstap op deze wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

- werk meteen na installatie dit direct-doen-lijstje voor Xubuntu af (bevat diverse versnellings-tips):
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Succes!  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/11/07, 16:08:48 door Pjotr »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/07, 16:32:36 »
Als je computer windows 7 aan kan kan die ook de laatste versie van ubuntu aan, dus dat zal het probleem niet zijn. Heb je trouwens via windows geinstalleerd of de computer direct vanaf de cd opgestart? Het installeren via wubi geeft vaak problemen, het beste is gewoon een dual boot te maken.

Is er een reden waarom je 10.04 in plaats van 12.04 geinstalleerd hebt? 10.04 is al meer dan 2 jaar oud, dus het kan goed zijn dat die niet goed met nieuwere hardware kan werken.


Offline midn8

  • Lid
Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/07, 18:00:40 »


Hierbij een screenshot (Hoop ik ) van de commando's die ik heb ingevoerd op aanraden van Asphyxia.
Wat ik er uit begrijp kan deze laptop toch wel 64bits aan..
video kaart is een intel corp. mobile 4 series chipset intergrated Graphics controller.

Mijn keuze voor deze versie is inderdaad gebaseerd op de verouderde laptop.. ongeveer in 2007 gekocht, en toe was hij al niet.. "top of the list"
Ik heb de eerste keer inderdaad vanuit windows installer geïnstalleerd. Daarna er af gegooid. opnieuw via een andere link, daarna via cd.. daarna van cd opgestart en daar geinstalleerd.. het resultaat blijft het zelfde.

Maar ook met deze opstart cd werkt obuntu dus onder 64bits architectuur.  Hier werkt deze wel. Hoewel de cd - speler nog niet zo snel werkt als een hard disk.
Ik zal inderdaad nog eens kunnen kijken met 12.04


Offline brent8800

  • Lid
Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/07, 18:42:41 »
Hoe kan je cpu(s) 1 zijn terwijl het een 64 bit processor is?  Bij mij staat een 8 ik heb een intel i7 64 bit.
Ubuntu 14.04 LTS

Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/07, 20:28:27 »
Ubuntu 10.04 is bijna aan het einde van zijn levensduur. Je kunt twee vliegen in één klap slaan: overstappen naar de jongste LTS-versie en je computer flink versnellen.

Je computer zal geen moderne krachtpatser zijn, want anders zou je dit probleem überhaupt niet hebben. Mijn advies is daarom als volgt:

- kies Xubuntu 12.04.1 LTS in plaats van de hoofdversie Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

- doe de overstap op deze wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

- werk meteen na installatie dit direct-doen-lijstje voor Xubuntu af (bevat diverse versnellings-tips):
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Succes!  :)


Windows 7 is zwaarder dan Ubuntu Unity 3D en als dat draait op zijn laptop dan lijkt mij dat Ubuntu helemaal geen probleem moet zijn.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/07, 21:06:41 »
Ik ga mee met redmar en vistaus, dat ubuntu niet te zwaar kan zijn als je W7 ook kan laten lopen.
Xubuntu kan wel wellicht een prettigere werkomgeving zijn (Xfce desktop), maar dat is ook een kwestie van smaak en wat je wilt.

Je grafische kaart is vrijwel dezelfde die ik zelf heb op mijn laptop (ik heb rev. 07 ipv rev. 09), en ik heb nog nooit enige problemen gehad met diverse distro's en versies. Ook googlen levert weinig concreets op.
Een single core x86_64 is mogelijk, ja.

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe je nu tracht te installeren. Wat we hier bedoelen met 'dual boot', is dat je bij installeren kiest voor het installeren naast W7. Je kan dan na opstarten kiezen welke je wilt starten, ze draaien volledig onafhankelijk van elkaar.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/07, 21:21:30 »
Mijn keuze voor deze versie is inderdaad gebaseerd op de verouderde laptop.. ongeveer in 2007 gekocht, en toe was hij al niet.. "top of the list"
Ook al is het een oude processor, belangrijker nog is de hoeveelheid RAM-geheugen. Hoeveel RAM-geheugen zit erin?

Offline midn8

  • Lid
Re: ubuntu werkt heel erg traag, 64bits ipv 32?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/10, 16:44:02 »
Dr zit bijna 1 gig geheugen in. En videokaart is een onboard intel oid. Had ik al gepost.
Probleem opgelost!!!

Ik heb alles ge update en ginstalleerd, 12.4 is nu de versie, zoals aangeraden, en werkt naar behoren.

T enige is dat de videokaart " onbekend" blijft.. Maar dit leid niet tot grote problemen tot nu toe.
Allemaal hartelijk bedankt voor de tips, weer een gebruiker van ubuntu erbij dankzij jullie. :laugh: