Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PulseAudio over netwerk  (gelezen 4908 keer)

PulseAudio over netwerk
« Gepost op: 2011/07/27, 01:35:01 »
Zojuist heb ik mijn artikel http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RemotePulseAudio voltooid, dat uitlegt hoe PulseAudio ingesteld kan worden om verbindingen over het netwerk te accepteren.

Kan iemand dit artikel nakijken? Kritiek is welkom :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/27, 10:36:28 »
Ziet prima en netjes uit! Ik heb het even doorgelezen en wat kleine aanpassingen gedaan.
Zie hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RemotePulseAudio?action=diff&rev2=10&rev1=9

Als je nog opmerkingen en vragen hebt kunnen we dat hier bespreken. Anders denk ik dat het helemaal klaar is nu :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/27, 13:46:02 »
Wat kleine opmerkingen:
Het is misschien wel handig als de screenshots gemaakt worden met het standaardthema.

"killall pulseaudio" lijkt me nogal een harde manier om pulseaudio af te sluiten. pulseaudio -k lijkt me een nettere manier. De "killall" methode zou ik alleen gebruiken wanneer pulse niet meer reageert oid.

En nog een suggestie: Geef een voorbeeld om de firewall in te stellen zodat het netwerkverkeer toegestaan wordt.
Denk dan aan iets als sudo ufw allow in from 192.168.1.0/24 to any port 4713

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/27, 14:45:08 »
Ik had trouwens vooral naar de tekst gekeken. Bedankt voor de inhoudelijke review Johan :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/27, 16:03:16 »
Bedankt voor de reacties en aanpassingen, ik heb de tips van Johan toegepast.

Rachid, ik zie dat je het woord "selecteren" hebt gebruikt. Zelf gebruik ik dat liever niet, want als je een uitvoerapparaat "selecteert" (één keer anklikken), gebeurt er niets, je moet daadwerkelijk op het rondje klikken wil er wat gebeuren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/27, 16:07:34 »
Netjes :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/27, 16:17:16 »
Rachid, ik zie dat je het woord "selecteren" hebt gebruikt. Zelf gebruik ik dat liever niet, want als je een uitvoerapparaat "selecteert" (één keer anklikken), gebeurt er niets, je moet daadwerkelijk op het rondje klikken wil er wat gebeuren.
Oke, daar ben ik het mee eens. Eerst was het "Maak een uitvoer actief door op het selectievakje te drukken", dat vond ik een beetje raar klinken, en normaal gebruiken we bij checkbox aanvinken, en bij radio (maar 1 mogelijk) selecteren. En het zou dan sowieso klikken ipv drukken zijn lijkt me.
Maar dit is een lastig geval...

Wat vind je van iets als: Klik op het rondje/selectievakje* om het apparaat van de server te activeren.
* streep door wat niet van toepassing is

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/27, 16:28:43 »
Rachid, ik zie dat je het woord "selecteren" hebt gebruikt. Zelf gebruik ik dat liever niet, want als je een uitvoerapparaat "selecteert" (één keer anklikken), gebeurt er niets, je moet daadwerkelijk op het rondje klikken wil er wat gebeuren.
Oke, daar ben ik het mee eens. Eerst was het "Maak een uitvoer actief door op het selectievakje te drukken", dat vond ik een beetje raar klinken, en normaal gebruiken we bij checkbox aanvinken, en bij radio (maar 1 mogelijk) selecteren. En het zou dan sowieso klikken ipv drukken zijn lijkt me.
Maar dit is een lastig geval...

Wat vind je van iets als: Klik op het rondje/selectievakje* om het apparaat van de server te activeren.
* streep door wat niet van toepassing is


Nu ja, zelf ben ik niet zo van het "klikken", aangezien er mensen zijn die andere invoermethoden gebruiken dan een muis met een drukknop, daarnaast "klik" je niet op een knop in het echte leven, je "drukt" hem in. Ik gebruik uit automatisme "drukken", dus het is goed dat je dat even hebt gewijzigd ;)

Jouw voorstel lijkt me prima :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/27, 16:38:21 »
Ik vind je artikel prima en wil zeker niet langer ingaan op zoiets kleins.

In welke categorie gaan we het plaatsen? http://wiki.ubuntu-nl.org/Multimedia ?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/27, 16:42:08 »
Ik vind je artikel prima en wil zeker niet langer ingaan op zoiets kleins.

In welke categorie gaan we het plaatsen? http://wiki.ubuntu-nl.org/Multimedia ?
Dat lijkt me prima, het is dan wel gerelateerd aan netwerken, maar het hoofddoel is toch wel multimedia-gerelateerd.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/27, 17:58:38 »
Ik heb em toegevoegd. Alleen ik twijfel nog een beetje over de duidelijkheid van de titel en naam van de link hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/Multimedia
De titel is nu "PulseAudio geschikt maken voor het netwerk". Misschien is het duidelijker als we iets bedenken a la: "Geluid streamen over het netwerk" ofzo? Dat het dan middels PulseAudio wordt opgelost is een tweede.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/06, 12:45:07 »
Ik heb em toegevoegd. Alleen ik twijfel nog een beetje over de duidelijkheid van de titel en naam van de link hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/Multimedia
De titel is nu "PulseAudio geschikt maken voor het netwerk". Misschien is het duidelijker als we iets bedenken a la: "Geluid streamen over het netwerk" ofzo? Dat het dan middels PulseAudio wordt opgelost is een tweede.
Ik heb hier ook aan gedacht, maar "Geluid streamen" is nogal een brede term. Zo kan VLC ook geluid streamen over het netwerk, echter dit is compleet anders.

Misschien moet in de inleiding in klare taal nogmaals duidelijk gemaakt worden wat er met het artikel wordt bedoeld, zodat het artikel makkelijker vindbaar wordt.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PulseAudio over netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/06, 19:13:30 »
Geluid streamen over het netwerk met PulseAudio? :P

edit: het huidige "PulseAudio over netwerk" vind ik duidelijk.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!