Ondersteuning > Installatie

Lenovo Type Ideapad 3 15I TL6 zonder besturingssysteem

(1/2) > >>

Ubuntu-nova:
Hallo allemaal,
Mijn naam is Eduard (67) ben nieuw hier en zit met een probleem. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Sorry als mijn verhaal wat langdradig is en misschien niet helemaal duidelijk, maar ik probeer het op mijn manier een beetje duidelijk te maken.

Enkele dagen geleden kocht ik een laptop van het merk Lenovo Type Ideapad 3 15I TL6 zonder besturingssysteem. Ik heb direct Linux Mint versie 20.1 geïnstalleerd wat zonder problemen verliep.
Al snel liep ik tegen een aantal problemen aan. Als eerste had deze versie van Linux Mint geen goede ondersteuning voor de videokaart en ook geen ondersteuning voor de geluidskaart.
Na onderzoek kwam ik er achter dat de standaard Linux kernel van Mint (5.4) de hardware van de Ideapad 3 niet volledig ondersteunt. Daarom heb ik Linux kernel 5.8 geïnstalleerd. Dit bracht een aantal verbeteringen maar de videokaart werkt nog niet voor 100%. Omdat Linux Kernel 5.8 nog geen standaard onderdeel is van Linux Mint 20.1 heb ik het vermoeden dat deze kernel (nog) niet goed samenwerkt met de andere onderdelen van Linux Mint 20.1.
Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en vond dit in Ubuntu 21.4 standaard met Linux kernel 5.8.
Nu komt mijn probleem echter, ik kan op geen enkele manier meer van een opstartbare USB-stick met het ISO bestand van Ubuntu opstarten.
Ik heb op veel fora gekeken en zag dat je via de Novo button een optie hebt om de bootinstellingen aan te passen. Op het moment dat ik in het menu kom via deze Novo button kan ik echter niet meer navigeren door het menu zoals normaal met de pijltoetsen mogelijk is. Het lijkt of het systeem bevroren is. Hierdoor kan ik de bootinstellingen niet meer aanpassen. Ik heb het probleem aan Lenovo voorgelegd maar die geven geen ondersteuning bij Linux en zeggen alleen dat ik dan Windows moet installeren.
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft, alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Pjotr:
Welkom!  :)

De integratie van de 5.8-systeemkern in Linux Mint 20.1 is uitstekend, net als in de Ubuntu 20.04 waar hij op is gebouwd. Daar kan het dus niet aan liggen.

Een kortlevende Ubuntuversie als 21.04 is bepaald niet ideaal (levensduur van slechts negen maanden). Ik raad dus aan om bij Mint 20.1 / Ubuntu 20.04 te blijven, want die wordt nog tot april 2025 ondersteund met veiligheidsreparaties.

Op de volgende manier kun je een nog nieuwere systeemkern installeren in Mint 20.1 / Ubuntu 20.04, namelijk met behulp van de betrouwbare semi-officiële Canonical Kernel Team PPA:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/gevorderden.html#ID5
(punt 5)

Daarmee is installatie van de nieuwste systeemkern van de 5.11-reeks mogelijk. Probeer die eens uit.

Biedt dat geen soelaas, meld het dan hier. Dan kunnen we dit probleem eens wat nader onder de loep gaan nemen.

Ubuntu-nova:
Hallo Pjotr,

Hartelijk bedankt voor de wijze raad en de tip. Ik heb inmiddels de Linux kern 5.11 .. geïnstalleerd. Alles werkt tot nu toe prima. Het enige probleem wat nog overblijft is dat ik nog steeds niet van usb kan booten. Maar dat is meer een bios probleem denk ik.
Nogmaals bedankt!

rico70:

--- Citaat van: Ubuntu-nova op 2021/06/01, 04:51:15 ---Het enige probleem wat nog overblijft is dat ik nog steeds niet van usb kan booten. Maar dat is meer een bios probleem denk ik.

--- Einde van citaat ---
Aan lenovo vragen met welke toetsen je in het BIOS en het bootmenu kan komen. Niet zeggen dat je Linux hebt maar zeggen dat je windows opnieuw wilt installeren.

DeBaas:
Google...........
https://www.youtube.com/watch?v=HGdW9p-uOWE

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie