Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen  (gelezen 1215 keer)

Het lukt mij niet om een snelkoppeling op het bureaublad, starter, of menu-item te maken die Scratch 2.0 opstart zonder dat ik het wachtwoord moet intypen. Intussen heb ik me verdiept in .desktop files, het standaard programma 'Menu bewerken' (MenuLibre) en chmod. Misschien kan iemand mij helpen..
Intussen heb ik geprobeerd om Scratch 2 niet meer in het standaard /opt te installeren, maar in /home/<user>. In de terminal werkt het als ik type sudo '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2'. Ik hoef dan geen wachtwoord in te geven. Enkel  '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2' werkt niet. Dat vind ik al raar. Wat ook raar is, is dat het zelfde commando (dus sudo '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2') in MenuLibre wel om een wachtwoord vraagt. Ik gebruik dus de optie "terminal". Ik kan dus via dat programma (of het hoofdmenu) geen snelkoppeling op het bureaublad zetten, omdat ik dan een wachtwoord moet intypen. Bij de standaard installatie via Adobe AIR is het commando dat in MenuLibre te zien is overigens gewoon '/home/rachel'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2' en zonder terminal. Dat doet niks.
Help me a.u.b. dit te begrijpen..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/22, 14:09:00 »
Als je het programma in de terminal met het "sudo" commando moet opstarten, dan zal je er niet van uit kunnen ook via een .desktop bestand het programma als beheerder op te starten. Ook via een starter moet je dan ergens je beheerderspaswoord kunnen ingeven.

Het is echter niet gewoon dat je een geïnstalleerd programma met sudo moet aanroepen. Ik ken dat programma niet, maar werkt het niet met het commando
/home/$USER/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2'
(laat $USER staan of vervang het door je login)

Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/22, 21:29:05 »
Dan krijg ik:
Application crashed with an unhandled SIGSEGV
Crashlog has been dumped in /tmp/airCrashLogs/0122_2123_FxB0eW

Wat werkt zonder wachtwoord in de terminal is
sudo '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2' en
sudo '/home/<user>'/Scratch\ 2/bin/Scratch\ 2.

Wat helemaal niks doet (Scratch 2: opdracht niet gevonden) en ik sta in de goede map:
sudo 'Scratch 2'
sudo 'Scratch\ 2'.

Waarom?
En waarom hoef ik bij de bovenste 2 sudo-opdrachten geen wachtwoord in te geven? Kan ik daar een Bash script van maken of iets dat ik op het bureaublad kan plaatsen? Tenminste, als ik het in MenuLibre niet eenvoudiger kan oplossen.

Hartelijk dank!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/23, 10:26:51 »
Dan krijg ik:
Application crashed with an unhandled SIGSEGV
Crashlog has been dumped in /tmp/airCrashLogs/0122_2123_FxB0eW

Wat werkt zonder wachtwoord in de terminal is
sudo '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2' en
sudo '/home/<user>'/Scratch\ 2/bin/Scratch\ 2.
De eerste keer dat je sudo ("voer uit als superuser", d.w.z., systeembeheerder) gebruikt, moet je steeds je wachtwoord gebruiken. Dan wordt dat wachtwoord een tijdje onthouden, en wordt het bij volgende sudo commando's niet telkens opnieuw gevraagd.
Wat helemaal niks doet (Scratch 2: opdracht niet gevonden) en ik sta in de goede map:
sudo 'Scratch 2'
sudo 'Scratch\ 2'.
Waarom?
Linux ondersteunt niet het zomaar opstarten van een programma in de huidige directory (orde en veiligheid). Toch kan het, op voorwaarde dat je expliciet aangeeft dat het bestand zich in de huidige folder bevindt:
sudo ./'Scratch 2'

Citaat
Kan ik daar een Bash script van maken of iets dat ik op het bureaublad kan plaatsen? Tenminste, als ik het in MenuLibre niet eenvoudiger kan oplossen.
In dit bijzonder geval waar je een programma blijkbaar als beheerder moet draaien, werk je best met een script.
* Maak een folder "bin" aan in je thuisfolder
mkdir ~/bin
Maak in die folder je script aan met een texteditor.
gedit ~/bin/scratch
Voer volgende text in
#!/bin/bash
sudo "/home/$USER/Scratch 2/bin/Scratch 2"
Vervang $USER door je login naam.

Misschien moet je eerst uitloggen en weer inloggen vooraleer je nieuwe "bin" folder in het pad opgenomen werd. Eens dat zo is, kan je het script starten met
scratch
waarbij gevraagd zal worden naar je paswoord.

Als dit een grafisch programma is, dan raad ik echter af zo te werken. Een grafisch programma dat als beheerder draait, maar gebruik maakt van je persoonlijke home folder, kan daar rechten gaan aanpassen en zo storingen veroorzaken. Hier http://fromscratched.nl/index.php/scratch-2-0-offline-installeren-op-debian-linux/?lang=en zie ik toch dat ze het programma als gewone gebruiker opstarten: /opt/Scratch\ 2/bin/Scratch\ 2.

Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/23, 10:49:31 »
Hallo Vanadium,

Sorry dat ik 2 topics heb aangemaakt.. is voor mij ook lastig. Die link verwijst naar installeren op een 32-bit-systeem en dat is bij mij zonder enig probleem en wachtwoord gelukt.
Bedankt voor de uitleg over die methode, maar dan kan ik ook het menu-item met sudo en terminal-optie gebruiken (aanpassen met MenuLibre), denk ik.

Ik kan Scratch dus beter terug in /opt installeren?

Groetjes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/23, 11:01:28 »
Heb jij een 32 bit systeem of een 64 bit systeem? (Controleer via het commando "uname -a"). Hier vond ik instructies voor 64 bit Ubuntu 14.04: het lukt blijkbaar door extra 32 bit bibliotheken bij te installeren: http://programmingexplorer.weebly.com/blog/installing-scratch-2-on-ubuntu-linux-1404-64-bit
« Laatst bewerkt op: 2017/01/23, 11:05:08 door vanadium »

Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/23, 11:31:11 »
Ik doe dat altijd met de bestandsbeheerder.
Dan ga ik naar de directory /usr/share/applications.
En de gewenste programma-iconen kopieer ik van daar naar bureaublad.
Geen wachtwoord nodig voor deze manier.

Al moet ik me nog steeds meer gaan verdiepen in terminal, dit soort visuele manieren vind ik toch vaak wel handiger. In terminal typ je snel iets fout waarna het commando ook niet meer werkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/23, 13:12:18 »
Vanadium, 64 bit, maar het installeren is toch uiteindelijk gelukt (zonder foutmeldingen van bibliotheken), zie andere topic van mij, of heeft dat wachtwoord-probleem iets met jouw antwoord te maken?

Partyrabbit, bedankt, maar dan krijg ik het zelfde als bij het , dus dat hij niet opstart. Ik krijg eerst een melding dat hij op een onveilige plek staat en verder niks, want de optie "terminal" staat niet aan en er staat geen "sudo" voor het commando. Dat zie ik als ik op die snelkoppeling met rechtermuis klik en "starter bewerken" kies.

Bedankt voor de moeite.

Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/23, 13:20:19 »
Hoi Partyrabbit, onder \usr\share\applications heeft Scratch bij het installeren trouwens alleen een koppeling gezet en geen bureaublad-configuratiedocument. Het eigenlijke bureaublad-configuratiedocument staat onder /home/$USER/Scratch 2/share/META-INF/AIR/. Ook als ik dat sleep naar het bureaublad krijg ik het zelfde resultaat.

Offline Nero

  • Lid
Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/23, 13:34:31 »
Is er een verschil tussen de Adobe-Air/Scratch combo en de scratch software uit de repositories?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/23, 18:27:41 »
Volgens het weinige wat ik hier ondertussen over heb opgevangen, gaat het hier om een versie 2. Scratch in het softwarecentrum is een oudere versie, en er schijnt in versie 2 toch belangrijke functionaliteit bijgekomen.

Citaat
Het eigenlijke bureaublad-configuratiedocument staat onder /home/$USER/Scratch 2/share/META-INF/AIR/.
Kan je hier eens de inhoud van dat .desktop bestand posten?

Re: Maken van snelkoppeling/menuitem zonder wachtwoord in te typen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/23, 19:36:34 »
Citaat
[Desktop Entry]
Name=Scratch 2
Comment=<>
GenericName=Scratch 2
Exec='/home/$USER'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2'
Type=Application
Terminal=false
Icon=edu.media.mit.scratch2editor
StartupNotify=true
X-KDE-StartupNotify=true
Categories=Utility;
X-AppInstall-Package=edu.media.mit.scratch2editor
X-AppInstall-Section=main