Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: email server, wat is de standaard?  (gelezen 3451 keer)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
email server, wat is de standaard?
« Gepost op: 2022/09/12, 10:13:37 »
Hallo allemaal,

het is een tijd geleden dat ik actief was op het forum maar iedereen is hier altijd zo behulpzaam dat ik nu toch terug kom ^-^

Ik zit er aan te denken om weer een eigen mailserver te gaan draaien maar ik loop er tegenaan dat eigenlijk alle documentatie verouderd lijkt. Het meeste is uit 2018 tot 2019 en zelfs in de Redhat 9 documentatie (ik weet het... geen ubuntu) vind ik bijna geen documentatie. Ik krijg daarom het gevoel dat het draaien van een eigen mailserver nu anders gaat. Kan het zijn dat er nu vooral wordt teruggegrepen op bijv. docker containers met postfix, dovecot en anti spam maatregelen? Of is het gewoon zo dat mailservers niet zoveel veranderen...

Ik vraag dit omdat het me opvalt en ik graag mee ga in de nieuwe standaarden. Ben benieuwd naar jullie reacties :-)

Offline bart85

  • Lid
Re: email server, wat is de standaard?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/12, 12:46:52 »
https://wiki.archlinux.org/title/Mail_server

Hier staan een aantal onderdelen die je kunt gebruiken. Welke nieuw zijn weet ik niet.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Re: email server, wat is de standaard?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/12, 13:42:06 »
Ha Bart,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb ervaring met het draaien van een eigen mailserver en gebruik meestal postfix in combinatie met Dovecot. Gewoon een install vanuit de repo's. Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die dit tegenwoordig anders doen. Het gebruik van containers of iets anders. Iemand daar ervaring mee?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Re: email server, wat is de standaard?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/14, 20:18:28 »
Ondertussen ben ik wat verder gekomen met zoeken en vond ik "docker-mailserver". Een implementatie van precies wat ik nodig heb via docker. Eenvoudig te configureren en makkelijk op te zetten. Ook als je achter een andere relayhost zit is dit heel eenvoudig te configureren met env. variabelen. Goed gedocumenteerd en eenvoudig en makkelijk uit te breiden. Zie daarvoor: https://docker-mailserver.github.io/docker-mailserver/v11.1/

Heb het nu twee dagen draaien en het werkt prima! Voor andere mensen die naar een antwoord zoeken wellicht iets om uit te proberen ;-)