Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 + Nvidia 9600GT Matrix + Matrox Triplehead2Go  (gelezen 1048 keer)

SdeBlaauw

  • Gast
Ubuntu 9.10 + Nvidia 9600GT Matrix + Matrox Triplehead2Go
« Gepost op: 2010/06/15, 11:34:41 »
Een goeden dag allen,

Ik heb een PC waar ik ubuntu 9.10 op wil zetten. Deze heeft een intel duo core en 6gb dominator geheugen en allemaal hartstikke leuk.
Alleen ik heb er een ASUS Nvidia 9600GT Matrix inzitten die via een KVM switch van Level One, door een Matrox tripleHead2Go, naar 3x een 22" semi-wide LG flatron.
en wat ik ook probeer... mn monitors geven altijd "out-of-range" weer en thats it. ik kan wel via de alt-F1 combo naar mn console. maar gaat je X-server maar eens instellen via dat ding als je geen linux ervaring or-what-so-ever hebt.
Windows XP, 2003, en Seven werken uitteraard prima... hoe vervelend het ook kan zijn. Ik ben de dictatuur van microsoft zat en ik heb geen zin om mn geld aan een mac te verspillen, want mac OSX is ook stiekum een uitgebouwde linux versie, wat van oorsprong gratis is. Dus je betaald puur voor je machine en de mac interface op je linux. nee. dat wordt m niet. daarom dus lekker linux op mn eigen machine. maar dan zou het wel chill zijn al zou het werken :)

HELP PLEASE!!!

een zetje in de goede richting zou fijn zijn :)

Greetz,

Stefan

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 + Nvidia 9600GT Matrix + Matrox Triplehead2Go
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/15, 11:51:32 »
Naar mijn ervaring detecteert Linux de monitor niet als je die via een KVM-switch aansluit.
Je kunt Ubuntu beter installeren met de monitor rechtstreeks aangesloten op je pc, dan kan hij die wel "zien" en herkennen.
Om Ubuntu niet te moeten herinstalleren kun je ook een tekstconsole oproepen met Alt-F1, inloggen, en dan dit typen als je monitor rechtstreeks aan je pc hangt:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Gewoon de vragen beantwoorden en dan zou het moeten werken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 9.10 + Nvidia 9600GT Matrix + Matrox Triplehead2Go
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/15, 12:11:48 »
Allereerst: kies liever Ubuntu 10.04, die is weer wat moderner. En de meeste kinderziektes zijn er inmiddels wel uit... http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze

@Bloom: de tip van een (tijdelijke?) rechtstreekse aansluiting is goed, maar de terminaltoverspreuk die je gaf, werkt niet meer in de modernere versies van Ubuntu. Zeker niet in 9.10 en 10.04. Eigenlijk jammer, want vroeger heb ik deze toverspreuk vaak gebruikt, en er is geen goede opvolger... Enfin, dat is de vooruitgang, zullen we maar zeggen. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 12:16:31 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 + Nvidia 9600GT Matrix + Matrox Triplehead2Go
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/15, 12:55:41 »
De laatste keer dat ik die X-herconfiguratie nodig had was bij Ubuntu 9.04.
Als de opgegeven instructie niet meer werkt en je de configuratiefile niet manueel kunt bewerken, kan ik alleen maar bedenken dat je de herinstallatie van Ubuntu kunt vermijden door de X-server compleet te verwijderen en daarna te herinstalleren. Klik veiligheidshalve eerst bovenaan op de powerknop en kies daarna Afmelden.
Druk daarna Alt-F1 om in een tekstterminal te komen, log in en met de pc rechtstreeks aangesloten op de monitor:
sudo aptitude purge xserver-xorg
sudo aptitude install xserver-xorg

Bij deze laatste instructie zal het X-systeem zelf proberen de configuratie te detecteren. Met de rechtstreeks aangesloten monitor zou de detectie van het scherm nu wel moeten lukken.