Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk merk voor wireless internet onder ubuntu edgy ??  (gelezen 1082 keer)

Offline psyghotic

  • Lid
Welk merk voor wireless internet onder ubuntu edgy ??
« Gepost op: 2007/04/02, 20:01:02 »
Hoi,

Ik ben aan het uitkijken naar een draadloze router en 2 wireless kaarten om 2 laptops draadloos aan te sluiten.


De opzet word dan desktop(fileserver onder XP)bekabeld.
2 laptops(1x xp en 1xubuntu) wireless.

01 : Maar onder ubuntu edgy wireless op te zetten, welk merk raden jullie aan, rekening houdend met een beperkt budget, ongeveer 150 euro voor wireless router en beide wifi kaarten ?

02 : In andere posts las ik al om weg te blijven van usb wifi, is pcmcia dan geschikter om onder ubuntu een draadloos netwerk op te zetten ?

kiplingski

  • Gast
Welk merk voor wireless internet onder ubuntu edgy ??
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/03, 16:52:58 »
Edgy heeft een hele rij drivers voor de meest voorkomende chipsets aan boord, ook voor USB Wifi adapters. Ik heb zelf een Linksys WUSB54G v4 (met Ralink RT2570 chipset) die direct herkend werd bij de installatie van Edgy. Ook WEP-beveiligde wlanverbindingen kan hij prima aan met de juiste wireless aanvullingen in je etc/network/interfaces file (zie daarvoor de manpages van iwconfig). Voor een WPA2 verbinding heb ik mijn toevlucht moeten nemen tot de Windows-drivers onder ndiswrapper in combinatie met network-manager-gnome en wpasupplicant, maar ook dat werkt (na wat prutsen) probleemloos.

Wanneer je problemen hebt met het aan de praat krijgen van een wireless kaartje is het in elk geval essentieel om te weten welke chipset (ralink, prism e.d) dat ding aan boord heeft, omdat de drivers allemaal de naam van de chipset (en niet van het merk of type van het kaartje) dragen. Je kan daar achter komen met het commando sudo lsusb, je krijgt dan een rgeltja a la:

Bus 003 Device 002: ID 148f:2570 Ralink Technology, Corp. 802.11g Wifi

Ik had overigens erg veel aan de HowTos die je hier kunt vinden:

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs

Succes ermee!