Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: stel je SSD optimaal in  (gelezen 31473 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: stel je SSD optimaal in
« Gepost op: 2012/12/07, 12:22:07 »
Gisteren heb ik een nieuwe computer gekocht. Een goedkoop basismodel, maar met een 120 GB SSD erin (Intel 520), als enige harde schijf.

Daarom heb ik gelijk even de SSD-handleiding op mijn webstek, bijgewerkt en uitgebreid:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Doe er je voordeel mee!  :)

--Toevoeging: nu ook beschikbaar in het Engels:
https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/ssd
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 23:48:38 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/07, 12:37:36 »
Misschien nog erbij zetten, hoe je kunt controleren of trim werkt.

Misschien is dit al genoeg, http://askubuntu.com/questions/181229/unsure-about-trim-enabled-on-my-ssd

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/07, 12:55:44 »
Pjotr, is het misschien ook nuttig te vermelden op je site dat wanneer je een dualboot hebt met Windows(gelijk welke versie) dat je in Windows NOOIT dient te defragmenteren met je SSD ? Soms wordt dat al eens vergeten, en het is een pure gesel voor je SSD wanneer je dat toch doet vanuit gewoonte. Sommige verkopers (b.v. Alternate) wijzen er wel op, maar de meesten verkopen SSD's as is (trek uw plan modus lol)

Louter maar als aanvulling.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/07, 13:08:29 »
Pjotr, is het misschien ook nuttig te vermelden op je site dat wanneer je een dualboot hebt met Windows(gelijk welke versie) dat je in Windows NOOIT dient te defragmenteren met je SSD ? Soms wordt dat al eens vergeten, en het is een pure gesel voor je SSD wanneer je dat toch doet vanuit gewoonte. Sommige verkopers (b.v. Alternate) wijzen er wel op, maar de meesten verkopen SSD's as is (trek uw plan modus lol)

Louter maar als aanvulling.
Hm. Tja.... Op zich zul je best gelijk hebben, maar ik heb eigenlijk geen zin om pure Windows-tips op m'n webstek te gaan zetten. Dat zoeken die Windowsgebruikers zelf maar uit....  =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/07, 13:21:59 »
Pjotr, is het misschien ook nuttig te vermelden op je site dat wanneer je een dualboot hebt met Windows(gelijk welke versie) dat je in Windows NOOIT dient te defragmenteren met je SSD ?
<knip>
Hm. Tja.... Op zich zul je best gelijk hebben, maar ik heb eigenlijk geen zin om pure Windows-tips op m'n webstek te gaan zetten. Dat zoeken die Windowsgebruikers zelf maar uit....  =D
Je opmerking kan wat negatief overkomen, maar ik kan er een heel eind in meegaan, want: waar eindigt het? Je kunt goedbedoelde adviezen meegeven over wat de beste virusscanner is, hoe je je register moet opschonen en zo, maar voor je het weet heb je een hele Windows-hulpsite opgebouwd, waar er al talloze van zijn. Het houdt je alleen maar af je focus, het hulp bieden voor *buntu.

En bovendien, we zijn op dit forum eerst en vooral *buntu-deskundigen (ahum), dus zouden de adviezen voor andere platformen zomaar eens verkeerd, overbodig of zelfs averechts uit kunnen werken.

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/07, 13:23:53 »
Het probleem is dat Windows (vanaf Vista en verder) de defragmentatie als automatisch gepland ingesteld heeft.
Nu, met een dualboot in gedachten, kan het zijn dat wanneer je na +- 3 weken Ubuntu-gebruik Windows opstart om een of andere reden die defragmentering gewoon in actie vliegt (een typisch vraagteken van veel Windowsgebruikers wanneer de schijfindicator onverklaarbaar lang bezig is). Dit is voor een SSD gelijk aan moord, en bijgevolg zal die steeds slechter gaan werken; ook wanneer je Ubuntu zou terug opstarten.

Zelfs ervaren mensen met Windows denken daar niet altijd aan i.v.m. SSD's , vandaar mijn suggestie.

Maar ik begrijp zeer goed dat je je voortreffelijke site puur Linux wenst te houden hoor.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/07, 13:30:06 »
Het probleem is dat Windows (vanaf Vista en verder) de defragmentatie als automatisch gepland ingesteld heeft.
Dit probleem bestaat ook al als je een single-boot Windows hebt. Of je er nu een *buntu-installatie naast zet, heeft hier geen invloed op omdat Ubuntu normaal gesproken niets met de Windows-partitie doet. Deze zal dus in precies dezelfde staat zijn en blijven, hoe lang je ook in *buntu blijft, even afgezien van die paar bestanden die je over de partitie heen deelt.

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/07, 13:34:42 »
Pjotr, is het misschien ook nuttig te vermelden op je site dat wanneer je een dualboot hebt met Windows(gelijk welke versie) dat je in Windows NOOIT dient te defragmenteren met je SSD ?
<knip>
Hm. Tja.... Op zich zul je best gelijk hebben, maar ik heb eigenlijk geen zin om pure Windows-tips op m'n webstek te gaan zetten. Dat zoeken die Windowsgebruikers zelf maar uit....  =D
Je opmerking kan wat negatief overkomen, maar ik kan er een heel eind in meegaan, want: waar eindigt het? Je kunt goedbedoelde adviezen meegeven over wat de beste virusscanner is, hoe je je register moet opschonen en zo, maar voor je het weet heb je een hele Windows-hulpsite opgebouwd, waar er al talloze van zijn. Het houdt je alleen maar af je focus, het hulp bieden voor *buntu.

En bovendien, we zijn op dit forum eerst en vooral *buntu-deskundigen (ahum), dus zouden de adviezen voor andere platformen zomaar eens verkeerd, overbodig of zelfs averechts uit kunnen werken.

@markba: het is ook wel zo dat vele mensen niet PUUR Ubuntu draaien;  WUBI en dualboot in gedachten.
Het zou fout zijn er niet op te wijzen (vanuit de flisosfie dat Ubuntu ideaal moet werken) dat in Windows nu eenmaal zaken zijn die de levensduur van je SSD gewoon om zeep helpen, en daarmee ook het einde betekenen van je Ubuntu-installatie. Advies over virusscanners en registry-tricks zijn niet gerelateerd aan het gemeenschappelijke deel dat voor Ubuntu van belang is; w.o. een goed werkende schijf.

Onnodig even te vermelden dat, ook wij, Windows met een WUBI-installatie op een SSD héél goed uitpakt (beter zelfs dan op een gewone HD van 7200). Ik kan me voorstellen dat professionals dit installatie-type van Ubuntu op een SSD wel degelijk eerder prefereren dan de toevoeging van Grub in je MBR ;) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/07, 13:47:49 »
Het zou fout zijn er niet op te wijzen (vanuit de flisosfie dat Ubuntu ideaal moet werken) dat in Windows nu eenmaal zaken zijn die de levensduur van je SSD gewoon om zeep helpen, en daarmee ook het einde betekenen van je Ubuntu-installatie.
Vreemde redenatie. Omdat Windows je Ubuntu-installatie stuk kán maken, moet de Ubuntu-installateur er alles aan doen dat Windows zo stabiel mogelijk blijft?

Precies om deze reden doe ik nooit dual-boot of WUBI-installaties: als mensen al niet in staat zijn om een enkel OS (Windows in dit geval) te bevatten en te onderhouden, dan kunnen dat al zeker niet met twéé systemen binnen een dual-boot. En de verantwoordelijkheid nemen voor zo'n instabiel OS  (excusez le mots), die mogen anderen nemen, niet ik. Want als het dan toch fout gaat (mogelijk om een geheel andere reden!), dan weten ze je te vinden en ik kan mijn tijd wel beter besteden.

Maar misschien maar eens ontopic gaan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/07, 14:54:45 »
Het zou fout zijn er niet op te wijzen (vanuit de flisosfie dat Ubuntu ideaal moet werken) dat in Windows nu eenmaal zaken zijn die de levensduur van je SSD gewoon om zeep helpen, en daarmee ook het einde betekenen van je Ubuntu-installatie.

Tja, daar zit inderdaad iets in....

Gevoelsmatig ben ik het eens met markba, want Windowsellende oplossen, daarmee kun je met die brakke zooi wel aan de gang blijven.... En handleidingen voor de gure en barre Windowswereld, daar zijn er elders genoeg van. Met die treurnis wens ik niets meer te maken te hebben.

Maar praktisch bekeken, kan deze kwestie inderdaad ook negatief uitpakken voor het functioneren van Ubuntu, op dezelfde SSD. Ik zal er dus toch maar een zinnetje over neerplanten op de webstek.

--Toevoeging: aanvulling inmiddels gedaan:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Tweevoudige-opstart-Laat-Windows-uw-SSD-niet-slopen
« Laatst bewerkt op: 2012/12/07, 15:15:33 door Pjotr »

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/07, 15:30:20 »
Goede beslissing Pjotr, getuigt van je professionele aanpak.

Ik denk dat velen de fout maken om te redeneren over een SSD als een mechanische schijf; dat is helaas helemaal niet zo, tegendeel zelfs.

Hoe werkt een SSD: theoretisch (als info bedoeld)



edit: typo
« Laatst bewerkt op: 2012/12/07, 20:09:29 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dave

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/07, 17:03:21 »
Jammer hoor, dat er zo over denkt.
En als men een dualboot heeft met Ubuntu, dan nog zo denken?

Getsie.

Ja moet hem hier gelijk in geven want waar is het eind.
en zo'n vaart loopt het allemaal niet. Heb zelfs al 5 jaar garantie op m'n ssd en ja mag er vast ook wel windows opzetten van de fabrikant  ^-^
daarbij is er voor een windows installatie elders al genoeg info te vinden.
Als je na verloop door de bomen het bos niet meer ziet is zo'n webstek gedoemd te sterven zelfs.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/07, 18:30:26 »
Het probleem is dat Windows (vanaf Vista en verder) de defragmentatie als automatisch gepland ingesteld heeft.
Op (bijvoorbeeld) www.schoonepc.nl lees ik wat anders maar dit is een onderwerp voor een ander forum? ;)
Schijfdefragmentatie uitschakelen is niet nodig
Vanwege de vele lees- en schrijfacties bij het defragmenteren is het niet verstan­dig een SSD-schijf automatisch te laten defragmenteren. Het is ook niet nodig want de schijf zal er niet sneller van worden. Windows herkent SSD-schijven en zal deze dan ook niet defragmenteren (maar wel optimaliseren!), dit hoeft dan ook niet uitgeschakeld te worden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/07, 19:05:04 »
Toch zijn houding ten opzicht van de win gebruikers, ik blijf het een beetje zielig vinden.
Volgens mij zijn we op de wereld om elkaar te helpen, niet waar. En of dat nu met Ubuntu is of met Windows (en dan goh, 1 zinnetje erbij zetten), tja.
Wat "een beetje zielig" is, is dat zeuren, zeveren en z**ken van jou. Enfin, ik weet wie het zegt.

@testcees: interessant. Lijkt me eigenlijk ook logisch. Neemt niet weg, dat iemand in z'n onschuld handmatig een defragmentatie-opdracht kan geven...

Terzake: het is me nog niet helemaal duidelijk, of en wanneer het zinvol is om de optie rootfstype=ext4 mee te geven aan Grub. Daar zou ik graag wat verdiepende literatuur over vinden....
« Laatst bewerkt op: 2012/12/07, 19:10:14 door Pjotr »

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/07, 20:06:14 »
Het probleem is dat Windows (vanaf Vista en verder) de defragmentatie als automatisch gepland ingesteld heeft.
Op (bijvoorbeeld) www.schoonepc.nl lees ik wat anders maar dit is een onderwerp voor een ander forum? ;)
Schijfdefragmentatie uitschakelen is niet nodig
Vanwege de vele lees- en schrijfacties bij het defragmenteren is het niet verstan­dig een SSD-schijf automatisch te laten defragmenteren. Het is ook niet nodig want de schijf zal er niet sneller van worden. Windows herkent SSD-schijven en zal deze dan ook niet defragmenteren (maar wel optimaliseren!), dit hoeft dan ook niet uitgeschakeld te worden.

Voor Vista is in ieder geval het zo dat SSD op dat moment NIET bekend waren, mogelijk dat dat in latere versies opgelost is geraakt, dat weet ik niet 100% zeker. Maar een mail van Corsair heeft ons geleerd dat 90% van de defecte SSD's veroorzaakt waren door achteloze defragmentatie (vergeten de functie; gepland, uit te zetten) en NIET door een fabrikagefout. Ik ga niet af op een site als SchonePc e.d. (geeft me het Clicks-gevoel) die wat rond roept dat Windows automatisch wat ziet; ik ken Windows, nog steeds, goed genoeg om te weten dat geplande functies effectief ook gepland doorgaan, detectie of niet ;)

Edit: onze Gold Certified Partner geeft me gelijk; echter W8 is volledig afgestemd op omgaan met SSD's
« Laatst bewerkt op: 2012/12/07, 20:14:19 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/07, 20:54:23 »
Het zou fout zijn er niet op te wijzen (vanuit de flisosfie dat Ubuntu ideaal moet werken) dat in Windows nu eenmaal zaken zijn die de levensduur van je SSD gewoon om zeep helpen, en daarmee ook het einde betekenen van je Ubuntu-installatie.
Vreemde redenatie. Omdat Windows je Ubuntu-installatie stuk kán maken, moet de Ubuntu-installateur er alles aan doen dat Windows zo stabiel mogelijk blijft?

Precies om deze reden doe ik nooit dual-boot of WUBI-installaties: als mensen al niet in staat zijn om een enkel OS (Windows in dit geval) te bevatten en te onderhouden, dan kunnen dat al zeker niet met twéé systemen binnen een dual-boot. En de verantwoordelijkheid nemen voor zo'n instabiel OS  (excusez le mots), die mogen anderen nemen, niet ik. Want als het dan toch fout gaat (mogelijk om een geheel andere reden!), dan weten ze je te vinden en ik kan mijn tijd wel beter besteden.

Maar misschien maar eens ontopic gaan?

Het enige wat jij alleen lijkt te vergeten is dat we nog verre van SSD-only-computers zijn... het merendeel van de computers (desktop+laptop) met een SSD heeft zowel een SSD als HDD waarbij de SSD meestal al te klein is voor een dual-boot of in ieder geval een dual-boot met Windows.
Het handjevol PC's dat wel alleen een SSD heeft is nog schaars en meestal duur, een enkele uitzondering daar gelaten. Zeker in tijden van crisis gaat met voor goedkoper spul en dan kom je dus al uit bij SSD+HDD of alleen HDD.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/07, 22:29:26 »
Edit: onze Gold Certified Partner geeft me gelijk; echter W8 is volledig afgestemd op omgaan met SSD's
Wow, als een Gold Certified Partner dat zegt is dat zo, einde twijfel of discussie. Daar kan geen self-nominated Ubuntero tegenop.

Goed te melden dat de Gold Certified Partner aangeeft dat W8 volledig is afgestemd op SSD's. Windows 7 normaal gesproken ook hoor. Leuk topic zo...
Windows 7 usually detects SSD disk after this has been installed or connected and integrates it properly. This also includes the detection that some services are disabled, which would restrict the functionality, performance and service life of the drive.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/08, 08:56:41 »
Edit: onze Gold Certified Partner geeft me gelijk; echter W8 is volledig afgestemd op omgaan met SSD's
Wow, als een Gold Certified Partner dat zegt is dat zo, einde twijfel of discussie. Daar kan geen self-nominated Ubuntero tegenop.

Goed te melden dat de Gold Certified Partner aangeeft dat W8 volledig is afgestemd op SSD's. Windows 7 normaal gesproken ook hoor. Leuk topic zo...
Windows 7 usually detects SSD disk after this has been installed or connected and integrates it properly. This also includes the detection that some services are disabled, which would restrict the functionality, performance and service life of the drive.

Dit laatste is zeker zo met een INSTALLATIE van Win7; maar denk eens aan het heel reële scenario dat veel mensen een image maken van hun schijf en deze zo terugzetten op hun nieuwe SSD (dat is denk ik de grootste groep), welnu Win7 zal wel een SSD zien dat wel, maar aanpassingen doen aan progjes als defragmentatie helemaal niet althans dat is de bewering van de GCP. (Let op: het is niet de eerste keer dat een GCP ons niet 100% juiste info heeft gegeven, de tech-base van Microsoft is eerder aangewezen ivm SSD's dan een Vlaming met een label .... lol) Ook recoveren is anders dan de installatie netjes te laten verlopen, er is geen installatie-gevolg maar gewoon een neerzetting van Windows en bijgevolg ook geen rechtstreekse aanpassing aan de 'gevaarlijke' progjes van Windows voor SSD's.  Ik wil maar zeggen: er zijn weinig mensen die tekeer gaan met een installatie-dvd. Vergeet ook niet het nog heel hoge aantal XPgebruikers eh .... ;)

Maar nu gaan we een beetje te veel naar Windowsgerelateerde zaken (waar Markba en Pjotr zich niet helemaal in kunnen vinden) maar de bottom line is bereikt: een waarschuwing voor Ubuntu-beginners (en ook experts) ivm dualboot en defragmentatie van Windows op een SSD- scenario(zelfs al zou het automatische wegvallen, dan nog dient de gebruiker voorzichtig te zijn met zijn/haar gewoonten met W )

Citaat
Opmerking

    Defragmentatie kan niet worden gepland voor SSD's (solid-state drives of vaste-toestandstations) of voor sommige typen virtuele harde schijven. Wilt u toch een volume defragmenteren dat niet wordt weergegeven in het dialoogvenster Schijven selecteren, dan kunt u dit handmatig proberen. Meer informatie hierover vindt u in De prestaties verbeteren door de harde schijf te defragmenteren.


Voor de W8 vanuit de supportbase van Microsoft.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/08, 09:21:53 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/08, 09:07:07 »


Terzake: het is me nog niet helemaal duidelijk, of en wanneer het zinvol is om de optie rootfstype=ext4 mee te geven aan Grub. Daar zou ik graag wat verdiepende literatuur over vinden....

Via askubuntu ? Daar zitten zeker wel mensen die daar veel over weten volgens mij. (Of misschien via het Engelse forum van Ubuntu)
(ik sta in ieder geval nu met mijn mond vol tanden   lol )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/08, 17:54:09 »
Is dit ook voor Windows op een VB? En voor MacOSX? En voor Android? :evil:
Gezeur is en blijft het allemaal als ik kijk naar de titel: Tip: stel je SSD optimaal in. Mooi voor de Ubuntu gebruikers toch?
En het is geheel aan de eigenaar van de site wat die er op zet. Ga zo door Pjotr.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/08, 20:12:31 »
@Gijs: Voor Mac OSX mag niks geschreven worden want dat is illegaal en als je doelt op legale OSX op een Mac-computer dan is dat al goed ingesteld en zijn er geen defragmentatietools aanwezig.
En Android op een SSD (in de vorm van een tablet) is ook al goed afgesteld zonder defragmentatietools en Android op een computer is nog niet aan te raden.
Windows op een VB heeft helemaal geen problemen want virtuele hardware.

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/08, 20:53:02 »
Ik wou nog even een tip meegeven i.v.m. flitsen van  de firmware van SSD's; maar gezien het enthousiasme van sommige leden zal ik het maar gewoon in een vraag opwerpen:

hoe ga je vanuit Linux je firmware van je SSD opwaarderen wanneer dat nodig is voor de goede werking van die SSD ?
Blijkbaar voor de juichers van Linux als enkel besturingssysteem op een SSD een mooi puzzelstuk ;)

Edit: OCZ heeft al een tarball voor Linux
« Laatst bewerkt op: 2012/12/08, 21:14:35 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/08, 20:55:36 »
@Gijs: Voor Mac OSX mag niks geschreven worden want dat is illegaal en als je doelt op legale OSX op een Mac-computer dan is dat al goed ingesteld en zijn er geen defragmentatietools aanwezig.
En Android op een SSD (in de vorm van een tablet) is ook al goed afgesteld zonder defragmentatietools en Android op een computer is nog niet aan te raden.
Windows op een VB heeft helemaal geen problemen want virtuele hardware.
Waarom zet ik deze :evil: er nu achter?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/08, 20:57:55 »
@Gijs: Voor Mac OSX mag niks geschreven worden want dat is illegaal en als je doelt op legale OSX op een Mac-computer dan is dat al goed ingesteld en zijn er geen defragmentatietools aanwezig.
En Android op een SSD (in de vorm van een tablet) is ook al goed afgesteld zonder defragmentatietools en Android op een computer is nog niet aan te raden.
Windows op een VB heeft helemaal geen problemen want virtuele hardware.
Waarom zet ik deze :evil: er nu achter?

Het was ook deels met lezende leken in het achterhoofd geschreven dat ze jou post niet te serieus namen; niet iedereen let op emoticons namelijk ;)

Offline cabra

  • Lid
Re: Tip: stel je SSD optimaal in
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/08, 21:19:40 »
ik zou me een ssd willen aanschaffen,welke raden jullie aan??
en is het dan beter om de home map op een gewone hdd te zetten want ik verplaats wel nogal wat data??
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02