Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Professionele filmproductie op Ubuntu  (gelezen 153171 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #50 Gepost op: 2012/12/09, 12:20:55 »
Het monteerwerk doe ik momenteel in Kdenlive maar animerende titels maal ik met Openshot vanwege de integratie met Blender.

Die integratie met Blender is een mooi ding. Wat ik doe is elke week van de waterpolo-wedstrijden van het team van mijn zoon een video-verslag maken. Dat is telkens een heleboel werk in een heel korte tijd. Iedereen vindt het geweldig. Maar dan valt er weinig speciaals te doen vanwege de tijdsdruk.

KDEnLive is een stuk prettiger in montage-kwesties, lijkt me zo.

Net even het laatste filmpje van je kort bekeken. Dat ziet er echt geweldig uit! In de winterstop ga ik me ook eens werpen op een video met wat meer toeters en bellen.

Heel veel mensen die me zien filmen vragen me hoe het zit met mijn zelfgemaakte schouderstatief. Daar heb ik al eens een videootje van gemaakt. Heel erg quick & dirty. Daarna heb ik er nog wat aan verbeterd. Dus eerste klus wordt een nieuwe video van dat schouderstatief. Daar ga ik dan zo'n kraantje voor bouwen uit 40 mm pvc afvoerpijp .

Ik heb nog wel een paar ideeën voor andere video's. Ik ben bezig een aangepaste Ubuntu versie te maken met alle foto en video apps die ik als nuttig heb leren kennen. Dat wordt dan wel te groot voor een CD. Die zet ik dan op een USB pen met een persistent deel. Dat is puur bedoeld als demo. Daar maak ik dan een korte leuke video bij, had ik me zo bedacht. Dat past - achteraf bezien - nog prachtig in het aparte YouTube kanaal "fotoplusvideo", wat ik laatst naast mijn "Zwemsportvideo" kanaal had opgezet.

Mijn winterstop is gegarandeerd zo voorbij :D

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Voor eventuele belangstellenden:

http://www.youtube.com/user/fotoplusvideo

Waterpolo:
http://www.youtube.com/user/zwemsportvideo

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #51 Gepost op: 2013/04/10, 21:51:30 »
Beste JVecht. Kun je mij misschien vertellen hoe ik op Ubuntu Professioneel kan leren filmen?
Dit vraag ik vanuit mijn interesse voor Ubuntu,want vanaf april 2014 stap ik over op Ubuntu en gebruik nu nog W.XP met SP3.
Ik koop dan geen nieuwe windows meer,want mijn budget laat dat niet meer toe.   
Ik ben 73 jaar en heb interesse voor filmen op Ubuntu. Graag verneem ik hierover meer info voordat ik in 2014 overstap op Ubuntu.
Voor mij is dat helemaal nieuw en het lijkt mij een leuke hobby op mijn oude dag,dus ik verneem graag hoe dat werkt.
Ik weet ook nog niet op welke Ubuntu-versie dat filmen kan werken,dus dat verneem ik dan ook graag.
Professionele Filmproductie op Ubuntu is ook voor mij een hele grote verrassing nu ik dat zo ontdek.
Ik dank je alvast voor je mogelijke reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Anton Doove

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #52 Gepost op: 2013/04/10, 22:08:50 »
Hallo Anton,

Het onderwerp heet hier dan "Professionele filmproductie op Ubuntu". Ik ben maar een doodgewone hobbyist, die uit zijn ervaring wat probeert bij te dragen. Dat geldt ook voor mijn kennis van Ubuntu.

Ik zou zeggen: probeer nou eerst je dagelijkse computerklussen in Ubuntu voor elkaar te krijgen. Helemaal niet zo moeilijk, maar ook fietsen was destijds even wennen, niet? Stap twee is dan video.

Welke video-camera heb je trouwens? Bij een profi camera hoort trouwens ook een profi computer. Dat gaat net als bij aquariums. Drie keer zo groot, negen keer zo zwaar!! Daarom heb ik dan ook een knap goedkoop cameraatje gekocht. Anders had mijn PC het weer niet getrokken. Dan wordt het budget dus in aquarium-tempo hoger ... . Dat heeft ook bij mij wat grenzen!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #53 Gepost op: 2013/04/10, 23:49:49 »
Ik ben het eens met jvecht.

Maar goed, in principe is voor semi-professioneel Kdenlive uitermate geschikt. Voor profesioneel werk Cinelerra. Maar Cinelerra is echt voor de échte professionals, dat programma moet je echt leren (ik snap er zelf ook niks van). Maar Kdenlive is een enorme aanrader. Kun je ontzettend mooie films mee produceren en het is uitbreidbaar met plugins en het is al met al gewoon een goed te snappen programma :)

Maar goed, probeer inderdaad eerst maar lekker te wennen aan Ubuntu en dan kun je altijd hier terecht voor vragen omtrent filmproductie :)

Tip: april 2014 zitten we bij Ubuntu 14.04 LTS ;)

.
« Reactie #54 Gepost op: 2013/04/12, 23:22:56 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:14:24 door Max Null »

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #55 Gepost op: 2013/04/13, 00:16:49 »
@Max:  Volgens mij lees je eroverheen. Ik zei dat Kdenlive geschikt is voor SEMI-professioneel. Dat is wat anders dan professioneel.
Ik kan me ook niet vinden in dat effecten niet compatible tussen versies zouden zijn. Nog nooit problemen mee gehad. En dat ie crasht? Ja, dat was zo t/m 11.10 aan toe maar sinds de versie van 12.04 is het een heel stuk stabieler geworden. Wellicht verschilt het per hardware hoe stabiel ie is?

En trouwens, heb je Cinelerra wel eens geprobeerd? Daar kun je bijna evenveel mee als Vegas hoor.
http://cinelerra.org/
(en voor (oudere) screenshots: http://www.heroinewarrior.com/cinelerra_shots.php)
(en net als Kdenlive uit te breiden met van alles, kun je op de .org-website downloaden)
En anders Lightworks binnenkort.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/13, 00:23:25 door Vistaus »

.
« Reactie #56 Gepost op: 2013/04/13, 02:32:59 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:14:42 door Max Null »

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #57 Gepost op: 2013/04/13, 09:34:47 »
Oké, laten we het er maar op houden dat het per hardware verschilt want jvecht en ik hebben betere resultaten met Kdenlive dan jij (en met name jvecht gooit er toch vrij lang DV-materiaal in).
En Cinelerra: lees je weer niet. Ik zei qua FEATURES kun je er evenveel mee als met Vegas, ik zei niet dat de interface een plaatje was (welke overigens wel verbeterd is sinds de laatste keer dat jij hem gebruikt hebt).

Overigens: ik heb Vegas ook wel eens geprobeerd op Windows en dat was op een computer met behoorlijke specs. Toch liep ie vaak vast en moest ik hem geforceerd afsluiten. Mag ik dan op mijn beurt concluderen dat Vegas niet geschikt is voor professioneel gebruik?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #58 Gepost op: 2013/04/13, 09:44:51 »
We zitten hier weer eens heerlijk de argumenten lekker te herhalen. Wat mij betreft reageerde ik op bericht #51.

De titel van dit onderwerp past inderdaad niet erg goed. Laten we wel wezen! Welke Open Source ontwikkelaar zal nou de ambitie en de middelen hebben om een professioneel software pakket te maken om een miljoenen productie op een normale PC te kunnen editen? Nee, roept men dan: natuurlijk koop je er passende hardware voor. Oh ja. Dan gebruiken een handjevol mensen jouw bloed, zweet en tranen waarvan de broncode op straat ligt.

Wakker worden, Max! En probeer dan ook gelijk de laatste versie van KDEnLive: 0.9.4. Nauwelijks crashes. Doet het echt geweldig! Op mijn zes jaar oude eenvoudige laptopje met Xubuntu 12.10. Op een klein laptop schermpje. De waterpolo club is dolenthousiast. Als je niet bij blijft, moet je je van kritisch commentaar weerhouden!

Een uur DV materiaal niet aan kunnen? Ach man, een videootje van 30 minuten kost me een nacht om te uploaden naar Youtube. Waar HEB je het nou over? Natuurlijk zie ik mijn kijkers graag naar de bioscoop gaan om mijn werk op zo'n geweldig doek te zien. Alleen de première zie ik wel wat tegenop. Ik vind champagne afschuwelijk, maar misschien mag dat dan wel met een lekker koel wit wijntje  =D

Max, wees reëel! Dat gaat hem toch niet worden? Het is in mijn ogen net zo onzinnig als al die discussies dat GIMP het niet haalt bij Photoshop of Lightroom. Nee, natuurlijk niet! Ik ben een groot fan van GIMP en ik ben een amateur. Als je niet snapt dat dat twee verschillende werelden zijn leef je wat mij betreft op een grote wolk. Dat soort software is drie keer zo duur als mijn instapmodel camera.

Stel je voor dat ik op de één of andere manier het wél red als filmmaker met KDEnLive? Duur eten, dikke auto's, stinkend rijk? Oh, gelukkig! Dit is maar een nachtmerrie ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/04/13, 09:46:22 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

.
« Reactie #59 Gepost op: 2013/04/13, 11:54:16 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:15:04 door Max Null »

.
« Reactie #60 Gepost op: 2013/04/13, 12:36:38 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:15:26 door Max Null »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #61 Gepost op: 2013/04/13, 13:47:28 »
Ik ben fotograaf en heb veel gewerkt met GIMP. Dat kan zich prima met Photoshop meten. Video-editing onder Linux is echter van een geheel andere orde.

Begrijp me niet verkeerd, ik zit niet Linux af te zeiken. Ik zou graag willen dat er een goede NLE voor Linux was omdat dit de enige software is waarvoor ik nog Windows nodig heb. Maar ik vrees dat dat nog een tijdje toekomstmuziek blijft.

Wat mij betreft is KDEnLive helemaal ideaal. Op mijn Desktop en op die wat oudere laptop. Ik kan me wel voorstellen dat dat op andere hardware helaas niet zo is. Dat is dan wel erg jammer. Ik zie dat "toekomstmuziek" dan ook wat genuanceerder. Dat is er al, maar misschien met toch wat hardware-problematiek.

Ik kieper zelf nooit alle clips direct in de tijdlijn. Dan kan ik wel aan het schuiven blijven. Ik stapel het gewoon voor de voet door. Ik heb wel het idee dat naarmate je meer in de tijdlijn hebt staan de laptop (met 2 GB geheugen) zelf aan zijn grenzen raakt zo rond de 40 minuten materiaal. Maar ik ben nooit wezen zoeken waar dat in zou kunnen zitten. Heeft geen zin, want meer geheugen of meer CPU prestatie is niet te realiseren bij een laptop.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #62 Gepost op: 2013/04/13, 22:31:20 »
@Max: Toch wel hoor. Snapchick is een bekend professioneel fotograaf en zij is vanwege OSS overgegaan naar GIMP. Maar ik snap je punt en in het algemeen heb je gelijk ;)

En ja, zo zie je maar weer: zelfs Vegas crasht bij bepaalde hardware vaker. Net zoals bij Kdenlive dus. Wat mij betreft is Vegas dus niet geschikt voor professionals uit mijn ervaring gemeten, net als jou ervaring met Kdenlive.

En dat Photoshop vs GIMP... tja, ik ben ook fotograaf maar Photoshop gebruik ik niet en GIMP vind ik totaal niet fijn. Ik gebruik meestal gewoon Pinta of anders de nog-uitgebreidere-dan-GIMP Pixel Studio Pro op mijn Ubuntu. Maar ik ben niet zo'n bewerker (ik ben meer bezig met fotograferen dan het bewerken ervan, ieder zo zijn voorkeur) dus of PS of GIMP nu professioneler is kan ik niet zeggen... Alleen dat ik GIMP dus niet fijn vindt maar goed, ieder zo zijn voorkeur ;)

Verder ben ik het met jvecht eens.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #63 Gepost op: 2013/04/17, 00:18:34 »
De discussie over fotobewerking is afgesplitst naar hier: http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/professionele-fotoproductie-op-ubuntu/

Hier graag verder over films en video :)

.
« Reactie #64 Gepost op: 2013/04/18, 08:15:58 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:15:48 door Max Null »

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #65 Gepost op: 2014/01/20, 21:42:20 »
Sinds vorige week is er een nieuwe versie van Flowblade beschikbaar: http://code.google.com/p/flowblade/
En ik moet zeggen dat na een uurtje er mee spelen het best goed meevalt.
Er is een serieuze vooruitgang tegenover de vorige versie die toen al snel crashte, tot op heden nog geen problemen mee gehad..
Er is zelfs de mogelijkheid om met proxy files te werken.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #66 Gepost op: 2014/10/01, 18:00:53 »
Ik vind Kdenlive zelf erg prettig, maar ik kwam toevallig deze videobewerker tegen. Wie weet dat deze ook voor iemand prettig is :)
http://www.shotcut.org/

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #67 Gepost op: 2015/08/11, 10:06:24 »
Afgelopen dagen, als pauze tijdens het schilderen van mijn plafond, een paar videobewerkingsprogramma's uitgeprobeerd. Ik gebruik een dergelijk programma niet zo vaak, dus moet de leercurve niet al te moeilijk zijn.  Ik ben Kdenlive gewend.
- Blender en Cinelerra: krachtig en compleet, maar ietwat complex in gebruik
- Lightworks: professioneel, reageert wat traag, volledig scherm met losse dialoogschermen, eveneens ietwat complex.
- Pitivi: ziet er goed uit. makkelijk, echter op dit moment wat problemen met Gstreamer.
- Shotcut: prima, maar helaas crasht voortdurend
- Openshot: makkelijk, maar ietwat beperkt in mogelijkheden.

Dit wordt hem dan: Flowblade! Eenvoudig en krachtig en tot nu toe zo stabiel als een huis....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #68 Gepost op: 2015/08/11, 13:09:46 »
Aha! Leuk!

Kun je wat uitgebreider vertellen waarom je Flowblade beter vindt dan Kdenlive? Ik ben erg benieuwd.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #69 Gepost op: 2015/08/12, 08:32:38 »
Flowblade en Kdelive lijken qua layout op elkaar. Die van Flowblade oogt heel duidelijk en dat maakt het werken ietwat makkelijker dan met Kdenlive. Het is minder zoeken waar een functie zit., b.v. een duidelijk knop voor het toevoegen van clips. Het maken van overgangen en combineren van beelden gaat soepel met de knop ' Compositors'.  Ook de knipfunctie ligt voor de hand.  Al met al een heel mooi programma. 

http://www.webupd8.org/2013/09/flowblade-video-editor-010-released.html

Hier een toelichting van Flowblade (met een irritant stemmetje):
https://www.youtube.com/watch?v=hw_dsAcerFE
https://vimeo.com/40929685
« Laatst bewerkt op: 2015/08/12, 08:53:07 door Ramana »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #70 Gepost op: 2015/08/12, 09:55:32 »
Txs, Ramana. Inderdaad een heel mooi programma met een fraaie vormgeving. Wat dat betreft heeft Kdenlive het nadeel van een al langer bestaand programma, het ziet er niet helemaal supermodern meer uit.

Ik ga dat Flowblade in detail bekijken en vergelijken met Kdenlive. Ik ben benieuwd.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #71 Gepost op: 2015/09/04, 18:52:58 »
Hoewel ik Flowblade nog niet heb geprobeerd, begin ik de regelmatige crashes van Kdenlive toch wel een beetje beu te geraken. Er zijn periodes geweest van meerdere weken dat Kdenlive wél naar behoren draaide, maar recent heb ik toch al wel wat crashes gehad.

Ik zie er wel wat tegenop om nu plots flowblade te moeten leren, maar ik ga het wel eens proberen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #72 Gepost op: 2015/09/04, 19:58:23 »
Kdenlive crashen?? Hij crasht hier maar hoogst zelden en dan is er nog een perfecte herstelprocedure. Ik ben nooit wat kwijt. Met welke versie van Kdenlive werk je dan?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #73 Gepost op: 2015/10/06, 21:54:31 »
(effe weggeweest)
Ik gebruik Kdenlive 15.04.2 van de Sunab-repositories.

Als ik in een tekstframe iets wil wijzigen ... crasht Kdenlive zonder meer. Geen foutmelding, niks. Gewoon crashen.

Erg vervelend.
Ik ga het nu even proberen op te lossen door die bewuste clip eruit te gooien.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Professionele filmproductie op Ubuntu
« Reactie #74 Gepost op: 2015/10/06, 22:06:24 »
(enkele minuten later)

Het blijft dus aanslepen, dat Kdenlive-probleem. Als ik iets aan een tekst-clip wijzig -- niet altijd, maar vaak -- loopt het mis.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM