Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gedoe met Gparted  (gelezen 1314 keer)

gedoe met Gparted
« Gepost op: 2010/05/02, 08:28:43 »
hallo iedereen, eerst zal ik even de situatie uitleggen:

ik wilde 10.04 op mijn laptop zetten, waar nu ubuntu 9.04 op staat.
omdat er zo'n 100 gb aan bestanden op 9.04 staat, en ik niet genoeg usb apparaten heb om dat op te slaan (backup), heb ik het zo gedaan:

1. usb opstartschijf maken van 10.04
2. ubuntu installeren
3. naast elkaar

nu staan ze dus naast elkaar (uby 9.04 101 gb, uby 10.04 40 gb (ongeveer))
ik ben vanaf 10.04 de bestanden aan het knippen en plakken naar 10.04
nu zit de partitie van 10.04 bijna vol (nog 10 gb over ofzo), en heeft de partitie van 9.04 weer iets als 18 gb vrij.
nu weer een live session gestart, om de vrije ruimte van de partitie van 9.04 naar die van 10.04 over te zetten.

nu ziet het er zo uit:


als ik van de partitie van uby 9.04 (/dev/sda1) de ruimte afhaal, ziet het er zo uit:


nu krijg ik alleen niet de lege ruimte opgeteld bij de partitie van uby 10.04 (/dev/sda6).
hoe krijg ik dit voor elkaar?

alvast bedankt,

dex
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 08:30:35 door dexterd »
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline VandeBas

  • Lid
Re: gedoe met Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/02, 08:47:06 »
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik herinner me dat ik ooit met hetzelfde probleem geworsteld heb: volgens mij moet je je sda6 eerst een stuk naar links slepen, omdat je de partities alleen aan de 'rechterkant' kunt laten groeien met Gparted.

Succes!

Bas

Re: gedoe met Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/02, 09:34:46 »
hoe sleep ik hem? als ik het probeer te doen met de muis lukt t niet....
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: gedoe met Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/02, 11:32:58 »
je haalt ruimte af van 9.10, maar hebt dit nog niet uitgevoerd dus kan je 10.04 nog niet vergroten.

dus eerst de verklein actie doen, deze bevestigen/uitvoeren en dan pas de andere partitie gaan vergroten,
zo zou het moeten lukken.

volgende keer met een apparte /home partitie installeren vereenvoudigt dit, dan kan je die gewoon hergebruiken en hoef je deze truckendoos niet uit te voeren, dit als tip als je onverhoopt eens opnieuw zou gaan installeren ;)

Offline koos4401

  • Lid
Re: gedoe met Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/02, 18:19:27 »
Sorry voor de late reactie, familiebezoek en zo.., maar maak EERST (nog meer beklemtonen staat slordig!) een image van je schijven: bij dit soort herindeling geschiedt een en ander zonder 100% garantie op een goede afloop! Vooral de eventueel nodige opschuifacties van bestanden kunnen mislopen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: gedoe met Gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/02, 18:57:49 »
Sorry voor de late reactie, familiebezoek en zo.., maar maak EERST (nog meer beklemtonen staat slordig!) een image van je schijven: bij dit soort herindeling geschiedt een en ander zonder 100% garantie op een goede afloop! Vooral de eventueel nodige opschuifacties van bestanden kunnen mislopen.

hoe maak ik zo'n image? (neem aan dat je iets als .iso bedoelt)

als je backup bedoelt (met bijv. usb sticks): dit is mn hele probleem. ik heb geen 100gb aan usb-sticks....
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline koos4401

  • Lid
Re: gedoe met Gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/02, 19:11:28 »
Zo'n image maak je met bv. Clonezilla (gratis, én goed (Google er even op)) op een externe schijf, zeg ik altijd. Op een externe schijf omdat je die af kan en moet koppelen tijden allerlei installatie- en opstartwerkzaamheden van en aan het besturingssysteem zelf, waardoor er op dat moment niets mee kan gebeuren.
USBstickies zijn daarvoor een ellende, want veel te klein zoals je zelf ook al zegt; met DVD's geef je dan ook al een kapitaal uit.

Trouwens, hoe groot is jouw vertrouwen in harde schijven? Je hebt je foto's toch ook ergens anders dan in een papieren album gebackupt? Zo nee, regelmatig bidden!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: gedoe met Gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/03, 11:13:32 »
ik ga over een week of wat een externe hd kopen. maar momenteel doe ik t ff zonder..
momenteel zijn alleen de films die ik er op heb staan nog belangrijk. het maakt me niet uit als de andere dingen in 9.04 kapot gaan :P
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline koos4401

  • Lid
Re: gedoe met Gparted
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/03, 12:16:07 »
Citaat
ik ga over een week of wat een externe hd kopen
Ga voor een betrouwbaar merk.
Ik zou - ondanks de bestemming: backup voor een laptop - toch gaan voor een schijf met externe voeding (3,5 '), vooral de grotere en sneller draaiende schijven vormen een forse belasting voor je USBbus. Hou in deze tijd (het vakantiegeld komt er aan) aanbiedingen van de locale computerboer(en) goed in de gaten!

---
Het krijgen van de zaak is het einde van  't vermaak.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: gedoe met Gparted
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/03, 12:41:31 »
ik ga over een week of wat een externe hd kopen. maar momenteel doe ik t ff zonder..
momenteel zijn alleen de films die ik er op heb staan nog belangrijk. het maakt me niet uit als de andere dingen in 9.04 kapot gaan :P
Koos heeft helemaal gelijk betreft back-ups. Er kan van alles mis gaan. Maar het gaat om het backuppen, of je het nou doet door een image te maken is een 2e. Zelf zou ik geen image maken van data bestande (films etc). Maar ze gewoon ergens heen kopiëren...

Toch heb ik zelf vaak dat risico genomen, en heb ik altijd mijn spullen weten te behouden. Ik had ook gewoon geen plek om bijv. al mn films te backuppen. Als je het rustig stap voor stap doet wat chris zei moet het goed komen. Alleen moet je zelf beslissen of je dat risico wilt nemen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: gedoe met Gparted
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/03, 14:09:05 »
heb het nu gedaan, heb van de lege ruimte een nieuwe partitie gemaakt (kon het niet toevoegen bij de andere...), waar ik nu al mn spullen naar toe gooi. daarna verwijder ik de partitie met 9.04 erop, die ik dan probeer toe te voegen aan de partitie die ik zojuist gemaakt heb. daarop ga ik dan /home zetten.
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken