Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 harde schijven  (gelezen 940 keer)

mynie

  • Gast
2 harde schijven
« Gepost op: 2008/02/12, 13:12:04 »
om ubuntu te testen heb ik een heel goedkope pc gekocht en een oud scherm en ik moet zeggen dat het mij bevalt (buiten dat ik nog heel veel moet leren )
maar als koppel hebben we al 2 pc's staan en wil ik de derde er eigenlijk niet bij
dus mijn vraag is :
ik heb windows draaien op 1 harde schijf, kan ik op een tweede harde schijf ubuntu draaien ?
heb ik dan nog de veiligheid van de virus vrije ubuntu
en als ik me niet vergis kan ik de usb stick maar van één bepaalde schijf kopiëren ?
en hoe meer uitleg hoe liever natuurlijk
bedankt alvast hé
groetjes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
2 harde schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/12, 14:04:47 »
Eenvoudige installatiehandleiding:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.

mynie

  • Gast
2 harde schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/14, 14:32:54 »
ik dank je voor die site
maar er staat niet echt veel uitleg over 2 harde schijven
en moet ik dan bij elke opstart een keuze maken ?
waarschijnlijk kan ik dan geen 2 verkenners openen 1 met windows en 1 met ubuntu
en kan ik bvb fotos of muziek wel in beiden gebruiken of zijn de extensies anders  
over de usb stick  heb ik ook nog niets, kan ik dan iets opslaan en overzetten op de éne naar de andere
groetjes

Offline Dave

  • Lid
2 harde schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/14, 17:35:09 »
al de rest ja maar dit?

Citaat
waarschijnlijk kan ik dan geen 2 verkenners openen 1 met windows en 1 met ubuntu
met dualboot is het of/of en dan heb je nog de virtuele mogelijkheid.

Beste is met oopstarten de keuze te maken voor je Ubuntu en kun je ook lezen en schrijven van je windows schijf.

als je vóór installatie Ubuntu de vrije schijf als 1e zet gebeurd er ook niets met je windows opstart sector.
maw als je de linux schijf uit zou schakelen (stekker) gewoon je windows op zal starten.

mynie

  • Gast
2 harde schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/16, 17:46:36 »
ha mercikes hé ,is al een pak van mijn hart begon al even te twijfelen of ik het wel ging doen
nu zal ik maar eens een tweede schijf halen
groetjes