Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [8.10] draadloos netwerkprobleem  (gelezen 5209 keer)

Offline Samm

  • Lid
[8.10] draadloos netwerkprobleem
« Gepost op: 2008/11/22, 23:41:32 »
Ik heb hier een Acer Aspire 1360 met Ubuntu 8.10 er op.
Draadloos internet geeft echter soms een probleem. Meestal werkt draadloos internet, maar om de zoveel tijd (ik schat na drie keer afsluiten en opstarten) kan ik onmogelijk een draadloze internetverbinding tot stand brengen. Er wordt steeds opnieuw om de netwerksleutel gevraagd, terwijl de juiste sleutel al ingevuld staat... Het signaal van mijn router is altijd even goed, mijn netwerk wordt ook altijd herkend, maar verbinden lukt dan dus niet.
Om dan toch op internet te geraken, ga ik via de pc die verbonden is via 't kabeltje naar de routerinstellingen, zet ik de internetbeveiliging even af en dan weer aan. Ook verwijder ik de keyrings in /home/username/.gnome2/keyrings. Dan maak ik opnieuw verbinding, geef ik de netwerksleutel in en dan werkt internet weer voor een tijdje.
Mijn draadloos internet wordt "beveiligd" dmv WEP. Toen ik nog windows gebruikte deed ik dat via 't veel veiligere WPA, maar in Ubuntu lukt't helemaal niet om verbinding te maken terwijl de beveiliging op WPA staat,dus doe ik 't voorlopig met WEP. Hoe zou ik tot een constante draadloze verbinding kunnen komen met WPA-beveiliging? Waarom lukt't me niet? Zie ik iets over 't hoofd? Alvast bedankt!

Offline Petervdw

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/23, 11:32:26 »
Aan Samm
In de router bevindt zich een "log"functie. Het lijkt er op dat die volloopt. Afzetten verhelpt het euvel meestal.
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/23, 11:43:24 »
Welke draadloze chipset gaat het om? WEP = waardeloos, dat kan tegenwoordig echt niet meer. Als je je draadloze chipset vermeldt, dan kunnen we kijken of er een goede driver te vinden is waarmee WPA mogelijk is.

Offline Samm

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/23, 13:34:46 »
bedankt voor de antwoorden.

ik heb mijn internetverbinding aan de praat gekregen via dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,24482.0.html (dus met ndiswrapper)
Ik denk dat mijn chipset deze is: Acer IPn 2220 wireless lan card
Peter, waar vind ik die log-functie in de router? Ik heb een Philips draadloze modem van Belgacom (zoeen met een rood deksel).

Offline Petervdw

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/23, 14:08:13 »
Aan Samm
Precies kan ik dat niet aangeven. Dan zou ik de router hier moeten hebben. Als je in de router kijkt via het IP adres is ergens wel "event logs" met wat bijzonderheden te vinden. Logging off is meestal een optie. Via configure. Voorzichtig met veranderen. Één ding tegelijk en opschrijven, zodat je weer terug kunt.

Misschien is er iemand die specifiek ervaring met deze router heeft? Alvast bedankt voor hulp.

Vr.groet, peter.

Btw: Om het draadloos kaartje te leren kennen, kun je de uitkomst van lsusb (kleine letter L) en van lspci hierheen slepen, dan kunnen we misschien ook iets aan die Ndiswrapper doen.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 14:20:21 door Petervdw »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/23, 14:19:21 »
aanpassingen in het wlan gebeuren in je router altijd bedraad doen, anders loop je het risico om inenns zonder verbinding te zitten zonder dat je weet waarom.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/23, 14:49:36 »
Slecht nieuws: de chipset die in dat draadloze kaartje zit, is een heel uitzonderlijke, die maar heel kort op de markt is geweest. De fabrikant bestaat al niet meer.

Citaat:
Citaat
Hangdog42:

No, the chipset really _is_ an Inprocomm 2220.

They were a shortlived Taiwanese wireless chipset design company from 2003 to 2005, and their chips were used by various manufacturers (Linksys, Buffalo and Acer & Toshiba) in wireless cards and laptops around the 2004 period, before they were bought out by another Taiwanese company, MediaTek.

caster62003:

Have you tried the ndiswrapper website ,to see if they have a better recommended Windows driver to use with ndiswrapper for this wireless chipset?

Bron:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-wireless-networking-41/airconn-inprocomm-ipn-2220-wireless-lan-adapter-rev-01-problems-596485/


Offline Petervdw

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/23, 17:08:29 »
Oh jee, zou mijn kleinzoon zeggen. (Die van de donderbeestjes laptap)  :D
Pjotr, als gewoonlijk ben je weer stukken beter geïnformeerd dan ik. Chapeau.
Niet goed gelezen. Dat krijg je als je 3 dingen tegelijk doet.
Heb je ook enig idee hoe het komt dat de verbinding na een paar maal opstarten (ca.) wegvalt. Lijkt me dan toch niet aan Ndiswrapper liggen.
Vr.groet, peter

 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/23, 17:47:08 »
Kan liggen aan Ndiswrapper, want dat is maar een noodgreep: een kunststukje om een Windowsdriver te kunnen gebruiken in Linux...

Kan ook liggen aan de driver zelf: een verdwenen fabrikant van een exotische, zeldzame chipset, tja, daar vinden geen verbeteringen plaats van de driver, ook niet van de Windowsdriver.

Kan tot slot ook nog liggen aan de router en/of aan de draadloze chipset, hardware-problemen dus.

Ik denk, dat de vraagsteller er goed aan doet om eens een nieuw USB-draadloos kaartje te kopen, voor 15 euro of zo. Vraag vantevoren even hier of het ding dat je wil kopen, goed werkt in Linux.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 17:58:57 door Pjotr »

Offline Samm

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/23, 17:55:56 »
Bedankt voor alle antwoorden. Ik bekijk heel binnenkort es al jullie voorstellen, maar vandaag eventjes geen tijd meer.
Ik ben wel al de hele dag op de laptop aan't werk en de internetverbinding is nog geen enkele keer uitgevallen (maar ik heb de laptop dan ook nog niet uitgeschakeld en opnieuw opgestart).

Offline loes

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/23, 20:59:12 »
Dag Samm,

Ik heb dezelfde laptop. Chipset is inderdaad Acer IPn 2220 wireless lan card. Controleren of de driver is geïnstalleerd doe je door te typen in het terminal venster: ndiswrapper -l 
Ndiswrapper is volgens mij niet het probleem, evenals de driver. In Ubuntu 8.04 heb ik draadloos met wpa2 voor elkaar gekregen door deze site: http://wiki.ubuntuusers.de/WLAN/wpa_supplicant
Nu heb ik Xubuntu 8.10 en ben ook nog steeds bezig om de zaak draadloos met wpa2 weer draaiende te krijgen. NetworkManager doet volgens mij moelijk...

 

Offline loes

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/23, 21:06:45 »
Ps. IK kan Xubuntu van harte aanbevelen voor deze laptop. Met Ubuntu was hij steeds behoorlijk aan het blazen, opstarten duurde ook vrij lang. Nu met Xubuntu is hij een stuk stiller en 't opstarten gaat ook veel sneller. Echt een enorm verschil.

Offline Samm

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/24, 13:09:41 »
Aan peter:
Waarschijnlijk zoek ik niet goed genoeg, maar "event logs" vind ik nergens terug in de routerinstellingen.
Dit vind ik wel: Telephone Status and Call Logs, Security Log en DHCP Client Log.

Dit is de uitkomst van lsusb:
valentine@valentine-laptop:~$ lsusb
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
valentine@valentine-laptop:~$

dit van lspci:
valentine@valentine-laptop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.1 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.2 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.3 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:00.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 PCI bridge [K8T800/K8T890 South]
00:0a.0 Ethernet controller: Linksys, A Division of Cisco Systems [AirConn] INPROCOMM IPN 2220 Wireless LAN Adapter (rev 01)
00:0b.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI7420 CardBus Controller
00:0b.1 CardBus bridge: Texas Instruments PCI7420 CardBus Controller
00:0b.2 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments PCI7x20 1394a-2000 OHCI Two-Port PHY/Link-Layer Controller
00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 82)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8235 ISA Bridge
00:11.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 50)
00:11.6 Communication controller: VIA Technologies, Inc. AC'97 Modem Controller (rev 80)
00:12.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6102 [Rhine-II] (rev 74)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34M [GeForce FX Go5200 64M] (rev a1)
valentine@valentine-laptop:~$

Slecht nieuws: de chipset die in dat draadloze kaartje zit, is een heel uitzonderlijke, die maar heel kort op de markt is geweest. De fabrikant bestaat al niet meer.

Citaat:
Citaat
Hangdog42:

No, the chipset really _is_ an Inprocomm 2220.

They were a shortlived Taiwanese wireless chipset design company from 2003 to 2005, and their chips were used by various manufacturers (Linksys, Buffalo and Acer & Toshiba) in wireless cards and laptops around the 2004 period, before they were bought out by another Taiwanese company, MediaTek.

caster62003:

Have you tried the ndiswrapper website ,to see if they have a better recommended Windows driver to use with ndiswrapper for this wireless chipset?

Bron:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-wireless-networking-41/airconn-inprocomm-ipn-2220-wireless-lan-adapter-rev-01-problems-596485/


Pjotr, wil dit zeggen dat een WPA-verbinding ook niet zal lukken? Mijn router ondersteunt enkel WEP en WPA, geen WPA2. Als ik de beveiliging van mijn router (eventjes) afzet, dan geraak ik altijd op internet. Enkel bij WEP geeft't dus problemen. Misschien is 't probleem opgelost als ik erin slaag om WPA aan de praat te krijgen...

Loes, Xubuntu is misschien wel een optie, maar nadat ik windows xp er af gesmeten heb, is ubuntu al zoveel beter en sneller... de volgende keer probeer ik 't zeker es met xubuntu. Laat je mij ajb iets weten als 't je ooit lukt om WPA draaiende te krijgen in 8.10?

bedankt voor alle hulp

Offline loes

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/24, 22:05:37 »
Dag Samm,

De beschrijving op http://wiki.ubuntuusers.de/WLAN/wpa_supplicant zou ook moeten werken voor Ubuntu 8.10 en wpa, het is dus het proberen waard. Voorlopig hang ik nog maar even aan een draadje, heb momenteel weinig tijd om te puzzelen. Wanneer ik het voor elkaar mocht krijgen, laat ik het weten.

Offline Samm

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/24, 22:35:33 »
ik zal es m'n best doen om dat Duits te ontcijferen...
Ondertussen heeft er mij iemand van Belgacom gebeld, ik krijg in de loop van de week een nieuwe modem, de B-box, omdat mijn internetsnelheid verhoogd wordt... ik ben benieuwd of daarmee het probleem misschien opgelost zal zijn.

Offline loes

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/25, 15:40:56 »
Mocht Engels je beter afgaan... hier vind je het http://www.cyberciti.biz/faq/linux-ndiswrapper-wpa_supplicant-howto/ Ze hebben het daar niet over het activeren van wpa_supplicant door de verwijzing naar /etc/network/interfaces En ze configureren WLAN WPA in /etc/wpa_supplicant.conf en op die Duitse site is dat in /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf Dat laatste maakt geen verschil.

Offline Samm

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/03, 11:29:35 »
Ondertussen ben ik in het bezit van een Belgacom B-box, maar dit heeft (zoals verwacht) het probleem niet kunnen oplossen... Ik surf nu al een heel eind met 't draadje ipv draadloos, want ik ben dat draadloos geklooi echt beu. Ik heb de handleidingen van loes uitgeprobeerd (bedankt voor de tips, loes), maar 't lukt me echt niet! Maar als loes 't lukt in 8.04, dan zou 't toch ook moeten lukken in 8.10, toch?
Ik overweeg nu om (zoals pjotr aanraadt) zo'n draadloos usb-draadloos kaartje aan te schaffen. Maar zal 't probleem daarmee opgelost zijn? Kortom, zal ik dan een constante draadloze internetverbinding hebben met WPA-beveiliging?
Ik zou misschien dit kopen: http://www.linuxbelgiumshop.be/nl/detail.php?artnr=HWPCNETW-CT01446126&id=HWPC&id2=HWPCNETW

Edit: Zonet een Linksys WPC54G aangeschaft en alle problemen zijn van de baan!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/03, 16:26:02 door Samm »

Offline loes

  • Lid
Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/06, 20:52:01 »
Samm,

Ben een tijdje bezig geweest met draadloos wpa2, op de manier waarop ik het met 8.04 ook had gedaan (zie de link van die Duitse site). Ik krijg het nu echter ook niet voor elkaar. Ik vind het wel even genoeg voor vandaag en stop er dus mee, maar ik stuitte daarnet nog op de volgende site  http://www.techzine.nl/tutorials/312/1 Misschien dat we daarmee verder komen? Ik ga er later eens mee aan de slag, je hoort nog.

Re: [8.10] draadloos netwerkprobleem
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/09, 09:39:50 »
Beste Samm,

Staat je router op een vast kanaal, of op automatisch?

Ik had dit probleem ook, af en toe geen verbinding en dan weer vragen naar de sleutel...

Ik heb nu mijn router op kanaal 11 gezet en krijg nu ALTIJD in 1x verbinding.

Groet,
Alexander


HP 530 Laptop / 2 Gig ram / 120 Gig hd
Ubuntu 11.10