Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie  (gelezen 906 keer)

dany

  • Gast
Installatie
« Gepost op: 2007/06/10, 21:56:34 »
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd. Probleem : ik heb 2 keer kunnen opstarten, nadien niks meer. Ik krijg nog wel het opstartscherm en de vooruitgangsbalk, nadien een zwart scherm en alles blokkeert. De installatie is een dualboot met Vista. Wat kan ik doen ?

The_Necrocide

  • Gast
Installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/10, 22:05:43 »
Welke systeemconfiguratie heb je?

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/10, 22:26:33 »
(heb antwoord even uit andere thread gekopiëerd, want het gaat over hetzelfde probleem)

Kan je ons eerst en vooral wat meer vertellen over je systeem?

In elk geval kan je terug beeld krijgen door in veilige modus op te starten (dat is recovery mode in het engels voor Ubuntu.) Het zou de tweede optie moeten zijn wanneer je de keuze krijgt tussen Windows en Ubuntu.

Daar geef je het volgende commando in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Je krijgt nu een heleboel vragen, en ik raad je aan om het meeste op standaard te laten staan.
Je kan echter wel de driver veranderen van nvidia (als je een NVIDIA-kaart hebt), naar nv (opensource nvidia driver) of vesa. Vesa zou met elke kaart moeten werken, ook ATIs en Intels, maar Intels geven geen probleem zoals hierboven beschreven omdat die drivers compleet opensource zijn en bij Ubuntu zelf ingebouwd zijn.
Ik dacht dat de vraag voor de driver de tweede vraag was.

Zo heb je dan al terug beeld.

Wat we zeker nodig hebben om dit probleem op te lossen is je videokaart. De specificaties hiervan vind je door:
lspci | grep VGA
in te geven in een terminal.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

The_Necrocide

  • Gast
Installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/10, 22:30:31 »
Citaat van: Bail Hope
(heb antwoord even uit andere thread gekopiëerd, want het gaat over hetzelfde probleem)

Kan je ons eerst en vooral wat meer vertellen over je systeem?

In elk geval kan je terug beeld krijgen door in veilige modus op te starten (dat is recovery mode in het engels voor Ubuntu.) Het zou de tweede optie moeten zijn wanneer je de keuze krijgt tussen Windows en Ubuntu.

Daar geef je het volgende commando in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Je krijgt nu een heleboel vragen, en ik raad je aan om het meeste op standaard te laten staan.
Je kan echter wel de driver veranderen van nvidia (als je een NVIDIA-kaart hebt), naar nv (opensource nvidia driver) of vesa. Vesa zou met elke kaart moeten werken, ook ATIs en Intels, maar Intels geven geen probleem zoals hierboven beschreven omdat die drivers compleet opensource zijn en bij Ubuntu zelf ingebouwd zijn.
Ik dacht dat de vraag voor de driver de tweede vraag was.

Zo heb je dan al terug beeld.

Wat we zeker nodig hebben om dit probleem op te lossen is je videokaart. De specificaties hiervan vind je door:
lspci | grep VGA
in te geven in een terminal.
Toen ik dezelfde problemen had met mijn ubuntu (Dapper denk ik) heb ik het altijd net iets simpelder gevonden om manueel de Xorg.conf aan te passen, het reconfigure command was kwestie van het aantal instellingen, waar au fond het probleem niets mee te maken had, nogal overweldigend. Persoonlijke voorkeur? :)

Alternatief waarover ik sprak is hetzelfde als in http://forum.ubuntu-nl.org/message/113754#p113754

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/10, 22:39:34 »
Normaal zou ik met jou akkoord gaan, The_Necrocide, als er een grafische gebruikersinterface mogelijk was.

Ik ga niet akkoord met het gebruik van Nano of Vi om tekstueel de xorg.conf te gaan aanpassen vanuit Recovery Modus, omdat ik redelijk veel mensen daar mee zie vastlopen. Ze begrijpen niet hoe het werkt, wat ze net moeten doen, hoe ze moeten scrollen. De simpelste dingen, maar daar zoek je liever niet achter. (vind ik)

Maar je hebt wel gelijk dat jouw manier gebruiksvriendelijker is, ik ga je niet tegenspreken op dat vlak want op jouw manier moet de persoon met het probleem niet allerlei rare commando's beginnen ingeven.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

The_Necrocide

  • Gast
Installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/10, 22:46:28 »
Toegegeven, jouw manier bevat wel een kleinere marge of error dan het potentiële gevaar dat kan teweeg gebracht worden als je met de Xorg.conf gaat knoeien, zonder echt te weten wat je aanpast.

Wie niet waagt blijft maagd? ;):D

Offline siegi

  • Lid
Installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/10, 23:32:47 »
Citaat van: The_Necrocide
Toegegeven, jouw manier bevat wel een kleinere marge of error dan het potentiële gevaar dat kan teweeg gebracht worden als je met de Xorg.conf gaat knoeien, zonder echt te weten wat je aanpast.

Wie niet waagt blijft maagd? ;):D
En hoe weet jij trouwens dat hij een nvidia kaart heeft.  
Het voordeel van Bail Hope zijn methode is trouwens dat dpkg direct een backup aanmaakt van xorg.conf dus als hij toch iets zou mis doen is dat niet erg.

The_Necrocide

  • Gast
Installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/11, 01:24:38 »
Dat weet ik inderdaad niet, de link was maar als illustratie bij mijn 'betoog'. In dit geval misschien beter Bail's methode gebruiken, ik wou gewoon even melden dat ik  de andere methode ook bestaat en ook meestal gebruik (en in mijn geval altijd heeft gewerkt). Sorry als het dingen verwarrend heeft gemaakt op de ene of de andere manier...