Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAW converteren naar JPG  (gelezen 8875 keer)

Offline vilamar

  • Lid
RAW converteren naar JPG
« Gepost op: 2008/02/20, 20:04:37 »
Weet iemand hoe ik snel zo'n 150 foto's in RAW-formaat (.cr2) kan omzetten naar .jpg?
Het kan met Gimp, maar is nogal tijdrovend: openen, schalen, opslaan als, hernoemen...
Marc

Offline ivo

  • Lid
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vilamar

  • Lid
RAW converteren naar JPG
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/21, 06:59:06 »
Ivo,  hier was ik ook al naar toe gegoogeld, maar ik ben geen Terminalgebruiker en wil het liever op de grafische manier. Daarom kwam ik terecht bij 'Rawstudio', staat trouwens in Synaptic. Maar na het omzetten in batch naar .jpg zijn de foto's van een bedroevend slechte kwaliteit. Misschien moet ik mij toch eens in de Terminal storten.

Offline lizardman

  • Lid
RAW converteren naar JPG
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/21, 11:32:40 »
Ik dacht altijd dat het RAW formaat er juist was om uitvoerige bewerkingen en aanpassingen mogelijk te maken, en dat batch bewerking dus sowieso niet tot echt goede resultaten kan leiden.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline vilamar

  • Lid
RAW converteren naar JPG
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/22, 07:05:20 »
Zo doe ik het ook nu, stuk voor stuk, samen met Gimp.

Offline vilamar

  • Lid
RAW converteren naar JPG
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/23, 10:09:03 »
Resultaat:
- 140 foto's stuk per stuk bewerkt en omgezet naar jpg met Gimp
- Rawstudio kan dit ook, echter het resultaat is minder kwalitatief, in batch is het helemaal bedroevend.
- In de terminal, de oplossing van ivo, geeft de omzetten jpg een zeer goed resultaat, eens de lijn is opgesteld gaat dit vrij snel, middels copy/paste en telkens de nummer van de foto aan te passen, in mijn geval:
Citaat
marc@marc-desktop:~$ for i in /home/marc/afbeeldingen/5-jaar/done/00001.cr2; do dcraw -c -q 0 -B 2 4 -w -H 5 -b 8 $i | cjpeg -quality 100 > $i.jpg; done

RAW converteren naar JPG
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/23, 10:17:22 »
Citaat van: vilamar
Resultaat:
- 140 foto's stuk per stuk bewerkt en omgezet naar jpg met Gimp
- Rawstudio kan dit ook, echter het resultaat is minder kwalitatief, in batch is het helemaal bedroevend.
- In de terminal, de oplossing van ivo, geeft de omzetten jpg een zeer goed resultaat, eens de lijn is opgesteld gaat dit vrij snel, middels copy/paste en telkens de nummer van de foto aan te passen, in mijn geval:
Citaat
marc@marc-desktop:~$ for i in /home/marc/afbeeldingen/5-jaar/done/00001.cr2; do dcraw -c -q 0 -B 2 4 -w -H 5 -b 8 $i | cjpeg -quality 100 > $i.jpg; done
Er is een mooi grafisch program convertIT dat je misschien hiervoor kunt gebruiken.
Het is gewoon een grafische schil voor commandos en je kunt dit dan ook toepassen op veel files tegelijk. Je kunt best eerst wat leeswerk verrichten, kijk hier eens: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18910
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vanadium

  • Lid
RAW converteren naar JPG
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/23, 15:04:21 »
Moest je nu in je commandolijn 00001.cr2 eens veranderen in *.cr2, zou het commando dan niet automatisch zonder jou interventie al je fotos doen?

Offline vilamar

  • Lid
RAW converteren naar JPG
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/23, 21:06:45 »
Klopt, waarbij voorgaande bewezen is:  
Citaat
...ik ben geen Terminalgebruiker...
Bedankt voor de tip, zo stap ik geleidelijk de geheimen van de Terminal in.

Offline vanadium

  • Lid
RAW converteren naar JPG
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/25, 10:10:44 »
...ik ben geen Terminalgebruiker...Ik zie dat toch al stilletjes veranderen ;)