Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Kan Firefox 3.5 niet installeren  (gelezen 2835 keer)

Offline johan100

  • Lid
(Opgelost) Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Gepost op: 2009/11/04, 18:45:53 »
Omdat het nogal lang duurde eer Firefox 3.5 voor Ubuntu beschikbaar was heb ik de Shiretotko-versie van Firefox 3.5 geïnstalleerd. Niet goed natuurlijk, maar ja, je wilt wat. Nu dan toch de Ubuntu versie van Firefox 3.5 uitgekomen is lukt het me niet om deze te installeren. Ik heb via Synaptic alles wat op Firefox begtrekking had gedeïnstalleerd, maar de Shiretoko versie blijft terugkomen. Heeft iemand een idee hoe ik van het (engelstalige) Shiretoko kan afkomen?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 23:51:23 door johan100 »

Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/04, 19:22:42 »
Welke versie van Ubuntu heb je? 9.10?
Verwijder alles in Synaptic. Open je Persoonlijke map en druk tergelijkertijd CTRL+H in nu zie je ook de verborgen bestanden, hier staat een . voor. Open de map .Mozzila en verwijder de map Firefox en eventueel andere firefox mappen. Download hier de juiste firefox 3.5, dubbelklik hierop en installeer het pakket ongeacht eventuele meldingen. Kijk ook na of je ook het Nederlandse taalpakket hebt geïnstalleerd. Systeem>Beheer>Taalondersteuning
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 19:28:15 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline johan100

  • Lid
Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/06, 14:15:37 »
Hallo Gijsert,

Bedankt voor je aanwijzingen. Intussen vond ik uit dat Shiretoko een pre-release-versie van Firefox is, op dit ogenblik 3.5.6. De actuele nederlandse versie van Firefox is 3.5.5.
Jouw aanwijzingen zijn: "Download hier de juiste firefox 3.5, dubbelklik hierop en installeer het pakket ongeacht eventuele meldingen".
Na het downloaden van de Mozilla-site heb ik het bestand uitgepakt en dan kan ik nergens een file vinden waarop ik zou moeten (dubbel)klikken om het programma te installeren.
Kun je me nog iets verder helpen?

mvg
Johan

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/06, 14:32:23 »
Wanneer je van een website download, moet je wel een .deb bestand hebben binnengekregen.
Hierop dubbelklikken en de rest gaat vanzelf.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline johan100

  • Lid
Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/06, 15:27:31 »
Hallo Ron,

Firefox vor inux wordt door Mozilla aangeboden als een "tar.bz2" bestand. In dit geval:  firefox-3.5.5.tar.bz2

Is er een manier om een dergelijk bestand in Ubuntu te installeren?

mvg
Johan

Offline jp

  • Lid
Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/06, 15:43:53 »
Probeer toch de versie die je zelf hebt geïnstalleerd te verwijderen met synaptic.
Daarna kun je de software via Ubuntu installeren, dit heeft toch echt de voorkeur.


JP

Offline johan100

  • Lid
Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/06, 16:05:57 »
Het deïnstalleren lukt wel. Het probleem is dat in Synaptic niet meer de bestanden van Firefox 3.5.5 genoemd worden maar de pre-release bestanden vanFirefox 3.5.6. Ik kan dus via Synaptic versie 3.5.5 of eerder van Firefox niet installeren. Als hiervoor een oplossing is houd ik me aanbevolen.

Overstappen op een nieuwere versie van Ubuntu, ik gebruik 9.04, doe ik voorlopig nog niet. Daarvoor heb ik te veel moeite gedaan om deze versie aan mijn wensen aan te passen.

mvg
Johan

Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/06, 16:59:10 »
Hallo Ron,

Firefox vor inux wordt door Mozilla aangeboden als een "tar.bz2" bestand. In dit geval:  firefox-3.5.5.tar.bz2

Is er een manier om een dergelijk bestand in Ubuntu te installeren?

mvg
Johan

Ja hoor, je moet het bestand uitpakken.. En dan krijg je een mapje genaamd 'Firefox'.
In dat mapje staat het bestand 'firefox', hier moet je gewoon op dubbelklikken en hij opent ;) (Hij vraag vanzelf om hem in te stellen als standaardbrowser)

Je kan de verwijzingen wel aanpassen naar dit mapje, dan doe je rechtermuisknop op het Firefox logo bovenin, dan eigenschappen.. Dan klik je bij opdrachtregel op bladeren, en dan verwijs je hem naar het 'firefox' bestand.
Hetzelfde kan met het menu, Rechtermuisknop op het menu, menu bewerken en dan firefox zoeken (onder internet), en dan rechtermuisknop, eigenschappen en dan hetzelfde verhaal ;)

Als je dit mapje lelijk vindt kan je hem ook onzichtbaar maken, dan moet je de mapnaam veranderen door er een punt voor te zetten (bijvoorbeeld .firefox ipv firefox), met ctrl+h kan je hem weer zichtbaar maken (als je het icoontje bovenin verwijst naar dat mapje kan je dus ook ctrl+h indrukken zodat je hem kan zien).
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Dave

  • Lid
Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/06, 17:37:24 »
Omdat het nogal lang duurde eer Firefox 3.5 voor Ubuntu beschikbaar was heb ik de Shiretotko-versie van Firefox 3.5 geïnstalleerd. Niet goed natuurlijk, maar ja, je wilt wat. Nu dan toch de Ubuntu versie van Firefox 3.5 uitgekomen is lukt het me niet om deze te installeren. Ik heb via Synaptic alles wat op Firefox begtrekking had gedeïnstalleerd, maar de Shiretoko versie blijft terugkomen. Heeft iemand een idee hoe ik van het (engelstalige) Shiretoko kan afkomen?

heb je een software bron toegevoegd toen?

Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/06, 18:49:02 »
Het deïnstalleren lukt wel. Het probleem is dat in Synaptic niet meer de bestanden van Firefox 3.5.5 genoemd worden maar de pre-release bestanden vanFirefox 3.5.6. Ik kan dus via Synaptic versie 3.5.5 of eerder van Firefox niet installeren. Als hiervoor een oplossing is houd ik me aanbevolen.

Overstappen op een nieuwere versie van Ubuntu, ik gebruik 9.04, doe ik voorlopig nog niet. Daarvoor heb ik te veel moeite gedaan om deze versie aan mijn wensen aan te passen.
Als je 9.04 blijft gebruiken, heb je een (blijvend?) probleem met Firefox 3.5.x. Zoals reeds in meerdere threads aan de orde is geweest, is van deze versie via de repository alleen een Engelstalig exemplaar genaamd Shiretoko beschikbaar. Wil je een 'echte', Nederlandstalige, dan zul je die -zoals je al had gedaan- handmatig moeten ophalen. En zelf installeren. Je kunt echter ook het Ubuntuzillascript gebruiken. Kijk maar eens op http://ubuntuzilla.com/ .

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/06, 19:12:15 »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/06, 23:14:04 »
Tja, zoals ik heb beschreef gaat vrij gemakkelijk en werkt prima, maar Ubuntuzilla is ook een mogelijkheid...
Ze bereiken beiden hetzelfde resultaat ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline johan100

  • Lid
(Opgelost) Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/06, 23:55:48 »
Allen bedankt voor de aanwijzingen. Via "Ubuntu the easy way" heb ik Firefox 3.5.5 nu in het Nederlands. In het menu "Toepassingen" staat de naam van de browser nog als Shiretoko, als ik de browser start heet deze weer gewoon: Firefox.

Johan Dulac

Offline Ploffie

  • Lid
Re: (Opgelost) Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/07, 00:11:33 »
Hmm, sinds mijn upgrade naar Karmic is Shiretoko verdwenen. ???
Voorheen stond hij er gewoon naast.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Dave

  • Lid
Re: (Opgelost) Kan Firefox 3.5 niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/07, 17:57:13 »
Allen bedankt voor de aanwijzingen. Via "Ubuntu the easy way" heb ik Firefox 3.5.5 nu in het Nederlands. In het menu "Toepassingen" staat de naam van de browser nog als Shiretoko, als ik de browser start heet deze weer gewoon: Firefox.

Johan Dulac

Toepassingen rechtsklik en menu bewerken. Kunt daar de naam aanpassen.
Kan ook dat ie er bij staat maar uitgevinkt.