Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.  (gelezen 2311 keer)

Offline JV.com

  • Lid
Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Gepost op: 2009/07/01, 11:31:23 »
Goedemorgen allemaal,

ik vraag mij al een tijdje af waar ik source-code van ubuntu kan weghalen en hoe ik deze moet aanpassen. want het heb bijvoorbeeld een idee voor een aanpassing op de manier waarop je in ubuntu files kunt kopiëren en plakken. nu zou ik hiervoor graag de code willen inzien die verantwoordelijk is voor het kopiëren en knippen en plakken ect. van deze bestanden.

nu heb ik nog een vraagje: stel, ik weet mijn aanpassingen door te voeren in de source code. hoe moet ik deze dan testen moet ik een test PC. opstellen en daar steeds de veranderingen op aanbrengen? hoe moet ik te werk gaan met het modificeren van deze source code?

alvast bedankt,

JV.com

Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/01, 12:05:33 »
Beetje complexe vraag, maar ik zal proberen je een stukje op weg te helpen.

Broncode downloaden

Broncode kan je gewoon van de servers halen. Ervan uitgaande dat je gnome gebruikt en de code van Nautilus (de fileverkenner) wil aanpassen, gaat het zo:
apt-get source nautilusDan kan het zijn dat je nog meer code nodig hebt om het te kunnen compileren. Die krijg je eenvoudig via:
sudo apt-get build-dep nautilus
Broncode inzien / aanpassen

Als het goed is vind je in de 'nautilus-2.*/src' directory nu onder andere een zwik .c files, dat is de source. Die kan je uiteraard openen en wijzigen in je favoriete editor/ide.

Broncode opnieuw compileren

Ga naar de root van de nautilus broncode en...

./configure --prefix=/usr
make
sudo make install

Voor je het kan proberen moet je misschien wel X herstarten. Als je er weer van af wil kan je altijd gewoon nautilus herinstalleren via synaptic.

Offline JV.com

  • Lid
Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/01, 12:21:47 »
@Kelderkeuken:

Super bedankt voor je antwoordt dit helpt me enorm, alleen wil ik me niet toespitsen op de nautilus. wat ik wil is een modificatie in het huidige kopieer/plak/knip systeem maken wat wordt gebruikt als je bijvoorbeeld: linkermuisknop->kopiëren of via ctrl+c ect. ik neem aan dat al deze methodes een en hetzelfde programma gebruiken. echter weet ik niet als dit programma valt onder het nautilus systeem.

ik dacht zelf  dat er een centrale Copy class of dergelijke zou rondzweven. je hebt al mijn vragen kunnen beantwoorden op een enkeling na: welke source files moet ik onder handen nemen voor om dit proces te kunnen modificeren?.

ik snap dat dit wat complexe vraag is, en zou zelf ook nog flink aan het zoeken gaan, als jullie een suggestie hebben hoor ik het ook graag :D.

Groet,

JV.com

Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/01, 12:32:27 »
Tenzij iemand hier er al ooit mee gewerkt heeft, denk ik dat ge toch moet gaan zoeken in de code. Of de API documentaties doorlezen.

Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/01, 12:33:18 »
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik zou moeten beginnen met zoeken, en ben er ook zeker niet zo bekend mee. Misschien dat iemand het toevallig weet, hoop dat je het niet erg vind dat ik deze vraag even laat liggen. Je zou eventueel ook in de source van bijv. Glipper (eenvoudig clipboard tooltje) kunnen kijken hoe copy-pasting wordt aangestuurd, misschien dat je daaruit kan opmaken hoe gnome het doet.

(Trouwens, als je je aanpassing als een los tooltje kan maken net als Glipper, dan is dat natuurlijk wel lekker in geval van updates)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 12:39:01 door Kelderkeuken »

Offline JV.com

  • Lid
Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/01, 12:39:35 »
Preses dat ik ook mijn probleem ik heb geen flauw idee waar ik zou moeten zoeken, ik zou die source-code van dat ene programma even downloaden

alvast bedankt

groet,

JV.com

Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/01, 12:51:28 »
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de basis functionaliteit in GTK zit. Maar afhankelijk van wat je precies wil lijkt me een standalone applicatie wenselijker dan dat je GTK gaat hercompileren.

(anders zit je te debuggen zonder grafische omgeving...)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/01, 13:02:40 door Kelderkeuken »

Offline JV.com

  • Lid
Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/01, 13:12:38 »
oke, bedankt ik zou in de GTK gaan rondneuzen :D.

misschien leg ik alles een beetje wazig uit maar ik zal mijn doel van het programma proberen uit te leggen zodat jullie ook beter kunnen zien wat ik wil bereiken.

iets waar ik me altijd aan dood erger is het feit dat je een hele hoop files (zeg 10 GB of dergelijke) kopieert/knipt van locatie A naar B. en dat je denk Sh*t dit duurt lang en ik heb nog maar 5 min. en dat je dan heel je kopieer sessie moet afkappen. wat ik wil bereiken is: als je een hele hoop bestanden kopieert, je als het ware een venstertje kan opvragen met alle bestanden die je kopieert/knipt en hun status 10% van de X MB. en dat je dan, voordat een bestand aan de beurt is om gekopieerd te worden, kunt zeggen nee bestand 6 is me veel te groot laat deze maar hangen. dan verwijder je dus je bestanden uit de huidige kopieer sessie.

dat is wat ik wil bereiken.

het leek me een idee dat wanneer je een kopieer/knip/plak sessie uitvoert dat er dus een icoontje verschijnt in de werkbalk. als je hierop klikt krijg je dit overzicht van alle bestanden en kun je aanpassingen maken.




Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/01, 13:14:02 »
Vergeet niet de source repositories aan te zetten, deze staan standaard uit !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/01, 13:56:52 »
Die functionaliteit die jij wil, die is waarschijnlijk een onderdeel van je desktopomgeving (GNOME).
Waar precies weet ik niet, aangezien ik niet heel erg bekend ben met deze desktopomgeving.
Ik denk dat je het best eens kan kijken wat Nautilus doet wanneer je meerdere files kopieert en ergens anders plakt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/01, 14:43:04 »
Mij lijkt dat een nautilus functionaliteit te zijn. Door de source code voor nautilus uit te pluizen zit je goed! Veel succes!!!

Offline JV.com

  • Lid
Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/01, 14:48:04 »
ik kijk nu de code van nautilus na, er stond n mapje in de source cut-n-paste met daarin de libegg libary of dergelijke dee ben ik nu aan het na sporen. als ik progressie maak laat ik het weten.

alvast bedankt voor julklie hulp.

grt. Jv.com

Re: Source Code Ubuntu Copy/Paste File Manager.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/01, 15:55:45 »
Dat zal inderdaad Nautilus zijn. Deze zorgt ook al voor een icoontje in het mededelingengebied tijdens het kopieren/verplaatsen. Dus dat zet u ook al op weg denk ik.