Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?  (gelezen 1004 keer)

Offline bjeli

  • Lid
Hier (https://sites.google.com/site/computertip/directdoen) staat Bij normaal gebruik van de computer (wanneer u geen server heeft), wil u beslist de swapneiging van Ubuntu verlagen. Dat kan namelijk een enorm verschil uitmaken voor de snelheid van uw systeem. Dat merkt u vooral bij tamelijk weinig RAM-geheugen (1 GB of minder). Bij meer RAM-geheugen kunt u de swapneiging natuurlijk ook verlagen, maar dan heeft het minder effect op de systeemprestaties.

Ik heb een i5-3230M met 6 GB ddr3 geheugen. Is het dan alsnog noodzakelijk? Aanbevolen? Of maakt in feite niet uit?
« Laatst bewerkt op: 2013/08/13, 23:40:36 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/13, 23:34:02 »
Ik weet niet. Ik heb een i5-3230M met 4 GB DDR3 en ik merk wel dat het allemaal net iets beter draait. Het is geen enorm verschil maar op sommige momenten wel merkbaar.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/13, 23:40:19 »
Cool. Dan doe ik dat ook.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline joop905

  • Lid
Re: (Opgelost) Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/14, 09:05:10 »
Ik merk geen verschil meer met 16 GB DDR3

Offline bjeli

  • Lid
Re: (Opgelost) Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/14, 09:22:02 »
Haha. Dát kan ik me voorstellen.
Maar 'helaas' zal het denk ik voor een 'huis-tuin-en-keuken' gebruiker nooit zo veel hebben.
Alhoewel, de komende paar jaar niet.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: (Opgelost) Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/14, 10:04:17 »
Ik heb een i5-3230M met 6 GB ddr3 geheugen. Is het dan alsnog noodzakelijk? Aanbevolen? Of maakt in feite niet uit?
Naast de hoeveelheid geheugen is ook van invloed welke programma's je naast elkaar actief wil hebben. Dat kan voor iedereen anders zijn.

Op een computer met 6GB zal je normaal gesproken geen gebruik maken van het wisselgeheugen en heeft het wijzigen van swappiness geen effect. In 6GB passen veel programma's gelijktijdig in het geheugen.

Alleen als het geheugen vol raakt, zal gebruik worden gemaakt van het wisselgeheugen en kan de instelling van swappiness effect hebben.

Met de Systeemmonitor kan je grafisch zien hoeveel geheugen er in gebruik is en hoeveel wisselgeheugen er wordt gebruikt. Bij deze computer met 8GB past alles gemakkelijk in het geheugen en wordt het wisselgeheugen niet gebruikt. Swappiness heb ik daarom ongewijzigd gelaten.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen#Prestatie_verbeteren_met_swappiness
Klik links bovenin op Documentatie

Re: (Opgelost) Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/14, 11:20:48 »
Ik heb een i5-3230M met 6 GB ddr3 geheugen. Is het dan alsnog noodzakelijk? Aanbevolen? Of maakt in feite niet uit?
Naast de hoeveelheid geheugen is ook van invloed welke programma's je naast elkaar actief wil hebben. Dat kan voor iedereen anders zijn.

Op een computer met 6GB zal je normaal gesproken geen gebruik maken van het wisselgeheugen en heeft het wijzigen van swappiness geen effect. In 6GB passen veel programma's gelijktijdig in het geheugen.

Alleen als het geheugen vol raakt, zal gebruik worden gemaakt van het wisselgeheugen en kan de instelling van swappiness effect hebben.

Met de Systeemmonitor kan je grafisch zien hoeveel geheugen er in gebruik is en hoeveel wisselgeheugen er wordt gebruikt. Bij deze computer met 8GB past alles gemakkelijk in het geheugen en wordt het wisselgeheugen niet gebruikt. Swappiness heb ik daarom ongewijzigd gelaten.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen#Prestatie_verbeteren_met_swappiness
Ik heb voorheen wel eens gehad dat mijn 3Gb (nu 4Gb) RAM toch aan de volle kant kwam te zitten. Meestal begon ik het effect al te merken rond de 2.5Gb in gebruik met een hoge swappiness, daarna laag gezet en toen begon het swappen echt pas toen ik nog maar zo'n 100/200 Mb vrij had. Het is dus inderdaad pas een verschil met hoe je het gebruikt.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline bjeli

  • Lid
Re: (Opgelost) Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/14, 11:48:11 »
Ik denk dat ik dan inderdaad het ook *moet* doen. Overigens, reeds gedaan.
Want ik ben wel iemand die niet wil omkijken naar hoeveel programma's heb ik openstaan, niet te veel want...

Maar de vraag die ik mezelf nu achteraf stel, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Ik denk voor een prive/desktop gebruiker, gewoon doen! Kan geen kwaad.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: (Opgelost) Swapneiging verlagen noodzakelijk bij nieuwe hardware?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/14, 11:52:04 »
Ik heb voorheen wel eens gehad dat mijn 3Gb (nu 4Gb) RAM toch aan de volle kant kwam te zitten. Meestal begon ik het effect al te merken rond de 2.5Gb in gebruik met een hoge swappiness, daarna laag gezet en toen begon het swappen echt pas toen ik nog maar zo'n 100/200 Mb vrij had. Het is dus inderdaad pas een verschil met hoe je het gebruikt.
Dat betekent niet automatisch dat je optimaal gebruik maakt van je interne geheugen. Door ongebruikte delen van het geheugen naar het wisselgeheugen te verplaatsen (swappen) ontstaat ruimte voor het vasthouden van schijfbestanden in het geheugen die (wel) worden gebruikt. Deze bestanden zijn daardoor veel sneller te lezen.

Optimaal gebruik van het interne geheugen

Als er een bestand van de schijf wordt gelezen zal Linux dit in het interne geheugen plaatsen en daar zo lang mogelijk vasthouden. Een volgende leesopdracht zal daardoor veel sneller verlopen. Het deel van het interne geheugen dat gebruikt wordt om de toegang tot bestanden te versnellen wordt 'cached memory' genoemd. Dit zorgt voor een enorme snelheidsverbetering (het intern geheugen is duizenden malen sneller dan een schijf).
Het Linux systeem zal geheugen dat niet actief door een programma wordt gebruikt verplaatsen naar het wisselgeheugen om zo meer 'cached memory' te kunnen gebruiken.

De winst door swappiness te verlagen gaat ten koste van het kunnen cachen van bestanden, of dat werkelijk snelheidswinst oplevert is vooral afhankelijk van het gebruik en heeft niet altijd een positief effect. Dit zal je proefondervindelijk moeten vaststellen.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/14, 12:21:50 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie