Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printen vanuit nautilus?  (gelezen 2437 keer)

printen vanuit nautilus?
« Gepost op: 2009/10/09, 23:49:57 »
Hoy allemaal,

Is er iemand die weet of het mogelijk is om vanuit nautilus een geselecteerd bestand uit te printen.
Dus zonder het bestand eerst te openen in het programma waarmee het gemaakt is of in een ander programma.

Ik heb al gezocht bij de plugins van nautilus maar ik heb het daarbij niet kunnen vinden?

weet iemand raad?

alvast bedankt.

Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline tabasco

  • Lid
Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/10, 13:13:57 »
Hoi,
Op de volgende manier kun je OpenOffice documenten afdrukken vanuit Nautilus (rechts klikken op het document):

  • Download het volgende bestand: http://www.grumz.net/?q=system/files&file=print%20openoffice2.schemas
  • Installeer het pakket 'nautilus-actions' dit vind je in de universe repositories.
  • Start vanuit je menu Systeem>Voorkeuren het programma 'Nautilus acties-configuratie'
  • Klik hier op de knop 'Importeren/exporteren'
  • Vul achter 'Te importeren bestand:' het bestand in dat je hierboven hebt gedownload, je kunt ernaar bladeren, het heet 'print'
  • Klik op OK om het importeer venster te sluiten
  • Klik nu op de nieuw toegevoegde 'Print' actie en klik op 'Bewerken'
  • Verander bij Pad 'ooffice2' naar 'ooffice'

Nu kun je door rechts te klikken op bijvoorbeeld een .odt bestand, direct afdrukken vanuit Nautilus.
Als je een beetje verder zoekt wat de afdruk terminal commando's zijn van diverse programma's kun je verder zelf andere bestands formaten toevoegen.
TIP: Test je commando eerst zelf in de terminal voordat je het vanuit Nautilus actions probeert...

Succes

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/10, 13:39:13 »
Hoi,
Op de volgende manier kun je OpenOffice documenten afdrukken vanuit Nautilus (rechts klikken op het document):

  • Download het volgende bestand: http://www.grumz.net/?q=system/files&file=print%20openoffice2.schemas
  • Installeer het pakket 'nautilus-actions' dit vind je in de universe repositories.
  • Start vanuit je menu Systeem>Voorkeuren het programma 'Nautilus acties-configuratie'
  • Klik hier op de knop 'Importeren/exporteren'
  • Vul achter 'Te importeren bestand:' het bestand in dat je hierboven hebt gedownload, je kunt ernaar bladeren, het heet 'print'
  • Klik op OK om het importeer venster te sluiten
  • Klik nu op de nieuw toegevoegde 'Print' actie en klik op 'Bewerken'
  • Verander bij Pad 'ooffice2' naar 'ooffice'

Nu kun je door rechts te klikken op bijvoorbeeld een .odt bestand, direct afdrukken vanuit Nautilus.
Als je een beetje verder zoekt wat de afdruk terminal commando's zijn van diverse programma's kun je verder zelf andere bestands formaten toevoegen.
TIP: Test je commando eerst zelf in de terminal voordat je het vanuit Nautilus actions probeert...

Succes

Hoy tabasco,

Ik ga dit proberen zo snel ik tijd heb , alvast bedankt en ik zal je laten weten of het gelukt is.
gr RobertPeter. :D :D
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/10, 19:16:02 »
Hoi,
Op de volgende manier kun je OpenOffice documenten afdrukken vanuit Nautilus (rechts klikken op het document):

  • Download het volgende bestand: http://www.grumz.net/?q=system/files&file=print%20openoffice2.schemas
  • Installeer het pakket 'nautilus-actions' dit vind je in de universe repositories.
  • Start vanuit je menu Systeem>Voorkeuren het programma 'Nautilus acties-configuratie'
  • Klik hier op de knop 'Importeren/exporteren'
  • Vul achter 'Te importeren bestand:' het bestand in dat je hierboven hebt gedownload, je kunt ernaar bladeren, het heet 'print'
  • Klik op OK om het importeer venster te sluiten
  • Klik nu op de nieuw toegevoegde 'Print' actie en klik op 'Bewerken'
  • Verander bij Pad 'ooffice2' naar 'ooffice'

Nu kun je door rechts te klikken op bijvoorbeeld een .odt bestand, direct afdrukken vanuit Nautilus.
Als je een beetje verder zoekt wat de afdruk terminal commando's zijn van diverse programma's kun je verder zelf andere bestands formaten toevoegen.
TIP: Test je commando eerst zelf in de terminal voordat je het vanuit Nautilus actions probeert...

Succes

Hoy tabasco,

Ik ga dit proberen zo snel ik tijd heb , alvast bedankt en ik zal je laten weten of het gelukt is.
gr RobertPeter. :D :D

Heb gedaan zoals je aangaf.
heb inderdaad bij  oa. .otd en .doc bestanden een printer icoontje onder de rechter muisknop maar, op het moment dat ik hem aanklik lijkt het of open office wil opstarten (ik krijg heel even het opstart scherm in beeld 2 a 3 seconden) en dan gebeurt er verder niets. :|
wie weet een oplossing hiervoor?

Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline tabasco

  • Lid
Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/11, 10:38:09 »
misschien even herstarten?
oh en je printer aanzetten  ;)

met het commando

ooffice -p bestand.odt print je vanuit je standaard ingestelde printer. Heb je meerdere printers geïnstalleerd?

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/11, 14:54:15 »
misschien even herstarten?
oh en je printer aanzetten  ;)

met het commando

ooffice -p bestand.odt print je vanuit je standaard ingestelde printer. Heb je meerdere printers geïnstalleerd?

heb de com inmiddels opnieuw opgestart.
het betreft mijn standaard printer en dat is een netwerkprinter, dus deze staat constant aan.

heb in de terminal
ooffice -p bestand.odt. waarbij ik een bestaand bestand heb gebruikt, gedaan en kreeg de volgende foutmelding.

** (soffice:4553): WARNING **: unable to get gail version number.



« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 14:58:47 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline tabasco

  • Lid
Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/12, 19:17:58 »
die foutmeldnig zegt mij niets. Als je erop googled dan is vaak de suggestie: gebruik de laatste oo.o build. ik weet niet of je dat wilt en misschien is er een andere oorzaak.

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/14, 22:55:50 »
die foutmeldnig zegt mij niets. Als je erop googled dan is vaak de suggestie: gebruik de laatste oo.o build. ik weet niet of je dat wilt en misschien is er een andere oorzaak.
Ik heb de nieuwste versie van Open Office geinstalleerd maar dat heeft niet geholpen.
Als ik met rechts op een odt of ods bestand klik en dan naar de printer ga dan opent hij  writer in OO.
met een leeg werkblad.


Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline tabasco

  • Lid
Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/14, 23:43:45 »
wat zijn al je instellingen bij nautilus-acties-configuratie ?

ik krijg hier overigens ook de 'unable to get gail version number' melding, echter de print opdracht werkt gewoon...

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/15, 00:09:18 »
wat zijn al je instellingen bij nautilus-acties-configuratie ?

ik krijg hier overigens ook de 'unable to get gail version number' melding, echter de print opdracht werkt gewoon...
dit is mijn configuratie
of heb je nog andere scherm printjes nodig?
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline tabasco

  • Lid
Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/15, 00:26:53 »
Ja, vooral die waar het commando naar ooffice wordt gegeven.

(ik heb hier het script niet geinstalleerd) Dat is uit mijn hoofd het eigenschappen/voorkeuren scherm van het print script

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/15, 00:32:51 »
Ja, vooral die waar het commando naar ooffice wordt gegeven.

(ik heb hier het script niet geinstalleerd) Dat is uit mijn hoofd het eigenschappen/voorkeuren scherm van het print script
« Laatst bewerkt op: 2009/10/15, 00:38:22 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/15, 00:35:32 »
en verder deze nog.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline tabasco

  • Lid
Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/15, 00:48:29 »
je kunt nog proberen om ooffice te veranderen in soffice

edit: Ik zag net ook dat je profiel 'Main' en 'Main Copy' hebt verwijder 'Main Copy' en controleer nog de instellingen bij 'Main'
« Laatst bewerkt op: 2009/10/15, 00:52:11 door tabasco »

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/15, 00:50:33 »
je kunt nog proberen om ooffice te veranderen in soffice
ga ik proberen, thanx
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: printen vanuit nautilus?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/15, 00:57:36 »
je kunt nog proberen om ooffice te veranderen in soffice
ga ik proberen, thanx

Heb het veranderd maar dat maakt niks uit , hij start Writer op en verder niks, helaas. :(
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.